Konvertera Single speed till växlar?

Jenli89

Medlem
Hej på er!

Förra sommaren slog jag til och köpte mig en Haro Mary SS, var helnöjd och är et än idag, till viss del. Just nu är det den enda cykeln jag har och den funkar korta sträckor, men blir det längre distanser som till grannorten blir det ett jäkla trampande, finner det tröttsamt. Med orginaldäcken som är Kenda Nevegal går det inte undan. Den är kul på grusvägarna men blir inte så mycket stig jag tänkt mig då den är helt stel och där jag bor är det rätt så mycket sten och rötter.

Hursom, jag är inte en van cykelbyggare men tycker det är kul att skruva och pilla, efter att ha använts hela vintern plocka jag loss allt och rengjorde samt avrosta osv. Men, jag har aldrig byggt cykel och finner det svårt att få svar på frågan, kan jag addera växlar? Jag tänker att man slänger på en kassett på 9 utan att behöva byta nav och drev, men åter igen, jag kan verkligen ingenting. Och när jag väl kikar på delar, så vet jag inte vad som passar med vad eller vad jag ska leta efter.

Är det möjligt? Vad behöver köpas för delar? Jag är fattig student för stunden, så det får isf inte flyga iväg för mycket pengar. Min intention med att slänga på lite växlar, är att få en lite mer allround cykel, med ett par lite snabbare däck kan det väl bli en helt ok cykel som funkar för det mesta tänker ja. Nackdelen med ramen är att det inte finns spår för att dra växelkabel, men tänker att det går att lösa ändå.

Måste köpa ny starnut då den gett upp, så kommer slänga iväg en onlineorder hursom. Sitter och kollar på Shimanos Alivio serie, verkar prisvärt för en inte så nördig person.

Alternativet är att jag säljer cykeln och köper mig något mer lämpligt för vardagligt bruk. Men, vem vill ha en SS 29a? Bor i Grebbestad atm.

Specs på cykel finns på bild.

Bilagor

• Haro Mary SS.jpg
    Haro Mary SS.jpg
    34.5 KB · Besök: 210
Tjena!

Du har ett stort problem, det finns inget växelöra på Mary SS.. Enda lösningen då är att sätta på ett växlat nav.

Du kommer kanske behöva något sådant här, för att hänga upp bakväxeln.

Tjena!

Mary SS har fasta dropouts och EBB så det finns nog ingen smidig lösning att få dit ett öra tyvärr.

Tjena!

Lite googling senare så visade det sig att jag har fel. Eller egentligen inte, missade en liten detalj bara. Precis som på min Specialized så är höger droput modulärt, så det finns växelöra att köpa.

Hur ser baknavet ut då? Är det gängat med frihjul av bmx-typ/ med smal ss-specifik frihjulsbody eller med "vanlig" bred body? I sista fallet låter det ju som det skulle kunna gå med viss möda. Du behöver också en nw-klinga om du går den vägen. Men själv skulle jag nog bara slänga på en större klinga och vara nöjd. SS är coolt!

Ja, nytt växelöra, nytt bakhjul, en bakväxel, växelreglage, wire, lite buntband och lite tur så går det ju:) och man måste ju inte ha en nw-klinga. Klungan som sitter där nu kan ju gå om man inte kör stig.

Du får nog bestämma budget innan vi kan ge mer specifika tips :) men en microshift advent-grupp och ett nytt bakhjul från köp och sälj här på happy borde räcka. Typ 3 000 kr med lite tur?

Tack alla för att ni tar er tiden att svara! Budgeten är som sagt tight! Jag vill mest kolla vad ni som är lite mer insatta har att säga om idén och ev val av komponenter. Om vi bortser från växlar en stund och går över till tanken om att sätta större klinga/drev bak(?) så att jag får lite tyngre tramp med mer utväxlning, då jag ändå inte kommer att köra så mycket stig utan vill ha högre fart vid längre sträckor utan att trampa som en tok. Jag gillar konceptet SS och det underhållsfria som kommer med det.

Tack alla för att ni tar er tiden att svara! Budgeten är som sagt tight! Jag vill mest kolla vad ni som är lite mer insatta har att säga om idén och ev val av komponenter. Om vi bortser från växlar en stund och går över till tanken om att sätta större klinga/drev bak(?) så att jag får lite tyngre tramp med mer utväxlning, då jag ändå inte kommer att köra så mycket stig utan vill ha högre fart vid längre sträckor utan att trampa som en tok. Jag gillar konceptet SS och det underhållsfria som kommer med det.

Större drev bak??

Du verkar ha 32x20t nu, det är absolut en lätt utväxling att cykla på väg med. Antingen en ny 36-38t klinga eller ett 18t drev så blir det nog prima. Större klinga eller mindre bakdrev ger tyngre utväxling.

Drev så slipper du köpa ny kedja (bara korta av nuvarande) men det kan vara dags att byta i alla fall om du kört en del. Orsaken till att jag rekommenderar jämna antal tänder är att man kan vinna lite på det i.o.m. jämnare slitage (det alternerar inte mellan breda och smala länkar på samma kuggar) men det är egentligen överkurs och ner till 17t bak funkar finfint. Har du koll på vilken typ av drev du har bak? Byter du framklinga skulle jag rekommendera nåt i stil med denna. Billig och slitstark, jag kör 38t versionen själv på pendlaren. Det enda du måste ha koll på där är antalet tänder och bcd-måttet - högst troligt 104mm för ditt vevparti.

om det känns attraktivt med tvåväxlat kan du montera in en schlumph speed drive i vevpartiet.

ger en direktväxel som lämpligtvis används som klätterväxel, en plus 65 procent för allt annat.

inga kablar:) !

Drev så slipper du köpa ny kedja (bara korta av nuvarande) men det kan vara dags att byta i alla fall om du kört en del. Orsaken till att jag rekommenderar jämna antal tänder är att man kan vinna lite på det i.o.m. jämnare slitage (det alternerar inte mellan breda och smala länkar på samma kuggar) men det är egentligen överkurs och ner till 17t bak funkar finfint. Har du koll på vilken typ av drev du har bak? Byter du framklinga skulle jag rekommendera nåt i stil med denna. Billig och slitstark, jag kör 38t versionen själv på pendlaren. Det enda du måste ha koll på där är antalet tänder och bcd-måttet - högst troligt 104mm för ditt vevparti.
Ingen aning om drevet baktill! Det är sparsamt med information på internet. Kedjan är i fint skick efter ett citronsyra-bad och smörj. Kanske inte är så dyrt med ny ändå. Misstänker att man behöver något verktyg för att få loss drevet, typ frihjulsavdragare? Tips på drev?

Mycket tacksam för all hjälp.

Misstänker att man behöver något verktyg för att få loss drevet, typ frihjulsavdragare?
Inte säkert. Plocka bort bakhjulet och ta en titt. Antingen listar du själv ut hur man får bort drevet, eller så tar du bilder ur lite olika vinklar, så finns det säger någon här som kan hjälpa. Det kan vara så enkelt att det är en fjäderbricka som håller drevet på plats.

När vi vet vilken typ av drev det är kan du nog få tips om var du köper ett mindre.

Edit: Hoppa över det här inlägget och gå direkt till #22

Senast ändrad:
Ingen aning om drevet baktill!
Efter en snabb googling är jag rätt så säker på att du har ett baknav med smal frihjulsbody med samma typ av splines som till vanliga kassetter (Shimano/Sram). Det betyder att ett drev av den här typen borde passa. Till att byta behöver du detta
och detta.

Å andra sidan kanske jag pratar i nattmössan och någon som faktiskt sett en sådan cykel i verkligheten får gärna flika in.

edit: andra länken ändrad!

Senast ändrad:
Efter en snabb googling är jag rätt så säker på att du har ett baknav med smal frihjulsbody med samma typ av splines som till vanliga kassetter (Shimano/Sram). Det betyder att ett drev av den här typen borde passa. Till att byta behöver du detta
och detta.

Å andra sidan kanske jag pratar i nattmössan och någon som faktiskt sett en sådan cykel i verkligheten får gärna flika in.

edit: andra länken ändrad!
Toppen! Otroligt tacksam för hjälp och tips. Återkommer med resultat! :)

Två saker till bara så det säkert blir rätt:

-Kolla så att du får samma bredd på ev. drev/kedja/klinga som du köper. Du har nog smal dvs 3/32", samma bredd som ett 9-växlat system. Bred dvs 1/8" är vad man hittar på alla äldre cyklar med navväxel men även på t.ex. fixies och bmx-cyklar. Det är en tydlig skillnad mellan de två standarderna och de funkar inte ihop (i princip).

-Länkarna i kedjan blir längre då den slits och dreven formar sej efter kedjan, det betyder att en ny kedja inte alltid passar på gamla drev och vice versa. Det ska vara ganska ordentligt slitet men absolut uppnåeligt på mindre än ett år. Om du är osäker kan du mäta kedjan med denna typ av verktyg innan du köper något mer. Jag länkar till tyska nätbutiker men de flesta av de här grejerna finns nog i närmsta cykelbutik.

Lycka till med mekandet! :)

Blev kanske ett missförstånd, det är ju mycket stor skillnad. 32-20 är ju definitivt vevigt utanför skogen men på en allround- 29:a tycker jag 42-16 låter rätt häftigt i jämförelse.

Du inser att du skrev till någon utan kunskap om utväxling, som ställer frågor till de som kan mer? Ett vänligt påpekande om att det motsatta gäller hade räckt gott istället för den ganska dåliga tonen i ditt inlägg.

Till TS: lycka till och hoppas det löser sig! Börja med annan utväxling och cykla vidare tills du eventuellt har en annan budget - det är svårt att få det bra med speciallösningar utan att man har ganska god koll på vad man gör.

Du inser att du skrev till någon utan kunskap om utväxling, som ställer frågor till de som kan mer? Ett vänligt påpekande om att det motsatta gäller hade räckt gott istället för den ganska dåliga tonen i ditt inlägg.

Till TS: lycka till och hoppas det löser sig! Börja med annan utväxling och cykla vidare tills du eventuellt har en annan budget - det är svårt att få det bra med speciallösningar utan att man har ganska god koll på vad man gör.
Tack ska du ha! Trodde inte att jag skulle få så mycket hjälp här! Fantastiskt! Jag får se hur jag går vidare, dels med detta projekt och cykling i det stora hela, som intresse. Det finns så mycket roligt att göra och saker att intressera sig för :)

Blev kanske ett missförstånd, det är ju mycket stor skillnad. 32-20 är ju definitivt vevigt utanför skogen men på en allround- 29:a tycker jag 42-16 låter rätt häftigt i jämförelse.

Jag tänker mer om man ska ha en SS-cykel att ta sig ett par, tre, fem kilometer regelbundet, från A till B. Inte allround för skog och stig också. Det blir lite som EPA-traktor på landsväg med 32-20 och liknande. Men frågan är ju hur fort man vill kunna cykla också.

det är där i den diskussionen och i praktiken man skördar framgångar med två växlar i stället för singel;)

Det är ganska köttigt att snitta 35+km/h på en helstel 29 med mönstrade däck ifall man har typ 90-100 i kadens :)

jag har kört 38/16 som stadscykel och tyckte det kunde vara nog så tungt för vardagscykling med 2.35 däck :)

Förra sommaren slog jag til och köpte mig en Haro Mary SS, var helnöjd och är et än idag, till viss del.

kan jag addera växlar?

Är det möjligt? Vad behöver köpas för delar? Jag är fattig student för stunden, så det får isf inte flyga iväg för mycket pengar.
Du har redan fått en hel del förslag, även det jag tänker tipsa om; navväxel i #4
Men det jag tänker tipsa om är kompletta "paket" med komplett hjul och reglage + vajrar till vad åtminstone jag tycker är bra pris:
5-delat från 89 €
8-delat från 175 €
Det finns alternativ med andra fälgar, kolla runt på sidan, han kan även bygga hjul efter dina önskemål.
En sak du bör kolla upp är nuvarande baknavs bredd, växelnaven ovan har 135mm: "Einbaubreite: 135 mm", det är det vanligaste nuförtiden.
Men skulle din ram ha 130mm brukar det gå att bända isär utan några problem.
En sak till; frakten från CNC kostar en del (24 €), så beställ allt du behöver i en order.

Alternativet är att jag säljer cykeln och köper mig något mer lämpligt för vardagligt bruk.
Om du väljer den vägen så sälj inte din nuvarande cykel, köp en till!
Alla behöver N+1, där N är det antal cyklar man äger nu.
N+1!

Tillbaka
Topp