Cykel från XXL - Montering

PerZ2006

Medlem
Funderar på att köpa en landsvägscykel från XXL’s webbutik. Har varit i kontakt med kundtjänst samt besökt deras butik. Fått olika besked om hur mycket montering man måste göra på egen hand.
Enligt deras kundtjänst så behöver man bara montera styre, sadel och hjul. Butiken sa att hela cykeln måste byggas ihop; växlar, hjul, bromsar.

Har någon erfarenhet från att handla online från XXL?

Jag har handlat cykel från dem. Kundtjänst har rätt. Ett barn kan i princip montera ihop det sista. Precis som övriga webbshoppar man handlar cyklar från. Har i o f s bara handlat online från Wiggle o XXL men verkar vara samma lika överallt.
tuta o kör!

En kompis köpte deras billigaste White MTB för något år sedan och då var det väldigt lite att montera, typ bara styre, sadelstolpe och hjul. Typ mer att avmontera i form av reflexer och dork disk. :P

Min rekommendation är dock att du köper en momentnyckel. Skönt att inte ligga sömnlös om nätterna över att styrstammen kan vrida sig vilken tur som helst med närkontakt med asfalten som följd...
Finns fasta som kostar typ ingenting, 5 Nm är ett vanligt åtdragningsmoment: https://www.bike24.com/p2274105.html
Eller ställbara för lite mer: https://www.bike24.com/p2273890.html

Okej. Antar att det gäller om cykeln har skivbromsar, montering är enkel?
Det gäller oavsett om cykeln har skivbromsar eller ej. Cykeln och delarna är optimalt packad för att göra kartongen så liten som möjligt. Framgaffeln är vänd bakåt, den får du vända framåt, se min kommentar ovan. Det finns en hel del som missar detta. Styret är monterat i parallellt med ramen, 90% vridet. Om det är monterat öh. Därav kommentaren om styrstammen. Hjul, sadel, +kanske lite till finns instoppat bredvid cykeln. Om den har skivbromsar så finns det skydd i bromsoken så att man inte pressar bromskolvarna i botten av misstag. Dom får man ta av.
Cykeln är enkel att montera för en normalhändig person. Jag har gjort det med en XXL cykel. Om du är noga med åtdragningsmoment, så skaffa verktyg enligt ovan. Sen tror jag det kan vara ide att se om sadelstolpen och andra viktiga monteringsdelar har någon form av monteringsfett på sig. Sadelstolpar mm oxiderar fast med tiden, så det underlättar framtida underhåll om man kan lossa vitala delar.

PS. Om jag kommer ihåg rätt, så kom det med 2-3 enkla verktyg som gör att du kan montera cykeln. Så steg 1 är att inse om du klarar av en enkel montering. Sen kan du skaffa momentnycklar, monteringsfett mm om du vill göra ett grundligare jobb.

Senast ändrad:
Går just nu i samma funderingar som du. Förutom monteringen undrar man ju över hur leveranssäkra de är. Läst en hel del kommentarer som tyder på att det verkar lite struligt just nu. Vilket ju kanske inte är så konstigt i och för sig...

Går just nu i samma funderingar som du. Förutom monteringen undrar man ju över hur leveranssäkra de är. Läst en hel del kommentarer som tyder på att det verkar lite struligt just nu. Vilket ju kanske inte är så konstigt i och för sig...

XXL har sitt centrallager i Sverige (Örebro), vilket borde medföra mindre leveransstrul än att beställa från företag vars lager är utomlands t.ex. Bikester.se (Tyskland) eller Bikeshop.se (Norge).

Köpt. De skickar cykel utan någon beskrivning om hur den ska monteras ihop, utan verktyg, går inte att få tag i ngn via kundtjänst på XXL. Inga Youtube-klipp på hur man monterar ihop. Cykelns framgaffel liknar ingenting som andra youtubeklipp, varav det inte går att få på hjulet. Skräp…

Köpt. De skickar cykel utan någon beskrivning om hur den ska monteras ihop, utan verktyg, går inte att få tag i ngn via kundtjänst på XXL. Inga Youtube-klipp på hur man monterar ihop. Cykelns framgaffel liknar ingenting som andra youtubeklipp, varav det inte går att få på hjulet. Skräp…
XXL säljer billiga och rätt schyssta cyklar, men man får tyvärr räkna med att meka lite själv. Posta bilder här över det du funderar på så får du hjälp, du kommer nog rätt långt med insexnycklar och lite montagefett. Park Tools instruktionsvideor på youtube är bra annars och täcker det mesta.

Det finns olika standarder för hur framhjulet sitter i gaffeln så troligtvis har du sett videor för någon annan standard än den du har. Lägg in ett par bilder på cykeln sedd från sidan som sagt.

Tillbaka
Topp