Brutna revben, ska dom skruvas ihop eller ska jag bara vila mig i form?

Spacekitty

Aktiv medlem
Två veckor sedan skulle jag öva lite på Hovdala inför Snapphaneturen, och drog omkull in i en sten med bröstkorgen före. Värsta smärtan har försvunnit, men det knakar och skrapar mellan benändarna när jag försöker andas djup, så träningen går inte så bra just nu.

Är det nåt som läker ihop med tiden eller måste det skruvas ihop?

Åas skrap och knak kanske ska leda till röntgen i alla fall. Risk för lungpunka, stor, liten, vet ej.
Det finns väl nån läkare här på forumet?

Har du blivit röntgad?

Jag bröt/spräckte tre revben och ett nyckelben för 5 veckor sedan. Nu känner jag lite i revbenen och det blir bättre allt eftersom. Får ont vid vissa rörelser eller om jag hostar/nyser. Jag blev tillsagd att vila 2 månader efter operation av nyckelbenet. Hade det bara varit revben hade jag cyklat för 1-2v sedan.

Om det där sker inför Snapphaneturen börjar jag bli riktigt nervös inför söndag - min långloppspremiär. Hoppas du läker ihop!

Sitter också hemma med brutet nyckelben + några revben.
Revbensfrakturer har ju en tendens att göra mer ont efter tag, så har det varit för mej också.
Gå till din vårdcentral och be dem lyssna på dina lungor, misstänker dem lungpunka skickar dem dej till röntgen
Läk väl.

Vad väntar du på ring vårdguiden. Att fråga happy om sådant här på kvällstid är att be om forum-troll som Örgelgörgel hoppar fram.

Att bryta revben är fostrande säger jag som har gått igenom fyra stycken i tre olika olyckor.

Gratulerar du kan snart titulera dig som en riktig mtb-cyklist.

Om det knakar i revbenen så skulle jag spontant höra av mig till min vårdcentral. Normalt sett får revben självläka.
Var uppmärksam på om du upplever att du blir andfådd eller får det jobbigt att andas. Då är det direkt till akuten med dig.
Revbensfrakturer gör oftast ondast efter ca. 3 dagar.

Läk väl!

Senast ändrad:
Jag knäckte de 3 gånger förra året de läker av sig själva även när det låter knak knak. Bara trist att vänta...

Så länge de inte är av och riskerar punktera lungorna så är det bara att köra på. Vården gör inget utan den risken för lungpunka.

ja det är lungorna som lät anses som det viktiga här, så man inte har lungsäcksbristning eller blödning in i bröstkorgen.

Om det pyser och visslar när man andas kan man behöva inta ca 1cl orange seal/kg kroppsvikt och sedan snabbt göra 10st kullerbyttor själva brottanvisningen fixeras bäst med ett par kasserade styrlindor eller innerslangarna som blev över när du konverterade till slanglöst.

Om du får problem med avloppet så rekommenderar jag att du kontaktar en rörfirma och om dina klickande revben håller dig vaken om natten så kan cykelreparatören i vit rock med stetoskop och 500.000 i studielån vara ett vettigt alternativ :)

tommykronstal sa:
Om det där sker inför Snapphaneturen börjar jag bli riktigt nervös inför söndag - min långloppspremiär. Hoppas du läker ihop!

Gissar att det var stenkistan på väg ner i en ravin(går det inte en liten bäck igenom också? )
Ta det lugnt där om du är ny :)

Var exakt det hände kan jag inte svara på, men det var inte ravinen. Jag misstänker att min medresenär lurade in mig på en del som inte hörde till banan.

Men det verkar på senaste svaren här som att jag kan köra lite lugn landsväg ett tag framöver. Slutar det inte knäppa och knacka om nån månad så går jag iväg till doktrinären.

Jag bröt revben för ca 2,5 vecka sedan. Värsta smärtan kom efter en vecka för mig, nu är det ganska lugnt. Vissa rörelser och positioner gör dock fortfarande ont, har inte vågat prova mig ut i skogen ännu men kört några landsväg/grus-turer och har funkat hel Ok.

Som många skrivit, så länge du inte har andningssvårigheter, svullnader eller blåa märken som gör svinont så självläker det.

Tycker Orange seal funkar bäst vid lungpunka. En 6:a före maten brukar räcka.

Lingon sa:
Tycker Orange seal funkar bäst vid lungpunka. En 6:a före maten brukar räcka.

Inhaleras då eller? Hur får man sen ner det i rätt lunga? Och har man ens testat kapillärutbytet. Vore najs om inte syresättningen blev lidande.

Får man några goa tabletter om man beklagar sig eller det är receptfritt som gäller?

Jag kan andas och det knakar inte. Förutom en gång när skiten rättade ut sig. Jag fick ligga en stund innan jag kunde sätta mig upp så helt bra var det inte.

Definitivt inget som är av eller punkterat så kommer inte att sätta mig på akuten.

Jag har brutit revben typ 2-3 gånger. För mig är alltid smärtan värst efter första veckan, varje gång jag har gjort det så har jag inte fått några starkare tabletter utan fått gå på receptfritt. Det är ju som med mycket annat, typ andningsvårigheter, feber och stor svullnad är varningstecken för akuten.

Jag har brutit revben typ 2-3 gånger. För mig är alltid smärtan värst efter första veckan, varje gång jag har gjort det så har jag inte fått några starkare tabletter utan fått gå på receptfritt. Det är ju som med mycket annat, typ andningsvårigheter, feber och stor svullnad är varningstecken för akuten.
Det är hanterbart nu när jag är uppstigen och på ipren.

Jag märker att största problemet är att jag inte kan stödja mig på högerarm. Inte alls, kan knappt resa mig. Vet inte om det finns hopp att det bara är musklerna.

Jag märker att största problemet är att jag inte kan stödja mig på högerarm. Inte alls, kan knappt resa mig. Vet inte om det finns hopp att det bara är musklerna.

Ja det brukar vara som segast efter sömn. Hugger det till vid revbenen när du stödjer dig eller är det bara armen? Den kanske fick en smäll också när du kraschade. Jag har upplevt att olika positioner och ansträngningar är värre för revbenen så mest logiskt är det väl kopplat.

Men mitt tips är att försöka vara rörlig så mycket du kan, då går läkningen snabbare.

Ja det brukar vara som segast efter sömn. Hugger det till vid revbenen när du stödjer dig eller är det bara armen? Den kanske fick en smäll också när du kraschade. Jag har upplevt att olika positioner och ansträngningar är värre för revbenen så mest logiskt är det väl kopplat.

Men mitt tips är att försöka vara rörlig så mycket du kan, då går läkningen snabbare.
Det hugger till i revbenen när jag stödjer mig. Helt annorlunda än förra gången men då var det längre ner och bak.

Ja, det går utmärkt men om de vill ge mig starka mediciner så är jag med på det. Då blir man kanske en kul typ.
Jag har släppt det nu.

Hoppas att du återhämtar dig snabbt, men tills dess kan det kanske vara bra att veta att
det finns undersökningar som visar att man kan få bättre smärtlindring genom att kombinera ibuprofen och paracetamol
Men var försiktig så att du inte överdoserar
"En kombination av ibuprofen 400 mg och paracetamol 1 g hade bäst NNT, 1,5. Men även med lägre styrkor av läkemedlen, 200 mg respektive 500 mg, nåddes nästan samma resultat, NNT 1,6."
Från: Kombination av paracetamol och ibuprofen mest effektivt

Jag stöp i backen på pendlaren förr onsdagen efter en riktig klant-praktvurpa. Kedjan på singlespeeden hoppade av när jag stod upp och trampade nerför en kantsten vilket resulterade i ett snabbt inslag av hög kadens och ett hårt fall i asfalten. Igår(4:e dagen) var en jäkla plåga men jag upplever att det är liiiite bättre idag. Får se när det går att börja rulla cykel igen.

har inte brytit några revben (än) men har fått sprickor några gånger och då har jag bara fått svaret av läkare att "här får du lite värktabletter så är det bara att vila några veckor"

Förra sommaren gjorde jag en rejäl krasch i skogen med MTBn som slutade med kollapsad lunga och 3 revben av på ryggen. Jag fick med mig ett gäng tabletter av stark modell när jag fick lämna sjukhuset efter ett par dagar.

Fick sitta och sova dom 2 första veckorna trots värktabletterna.
Dom starka värktabletterna ?

Förra sommaren gjorde jag en rejäl krasch i skogen med MTBn som slutade med kollapsad lunga och 3 revben av på ryggen. Jag fick med mig ett gäng tabletter av stark modell när jag fick lämna sjukhuset efter ett par dagar.

Fick sitta och sova dom 2 första veckorna trots värktabletterna.
Dom starka värktabletterna ?
Fy fan.
Hade jag gjort det hade det varit slutcyklat för gubben. Min fru är tillräckligt missnöjd som det är med att jag ramlar. Jag är inte orolig för hälsan och är säker på att inget är av. Första 5 minuterna innan jag kunde andas ordentligt var inte så nice kan kan jag erkänna. Det är små marginaler. Hade jag inte träffat stenen så hade det inte hänt nåt alls men å andra sidan kunde det varit mycket värre.

Två veckor sedan skulle jag öva lite på Hovdala inför Snapphaneturen, och drog omkull in i en sten med bröstkorgen före. Värsta smärtan har försvunnit, men det knakar och skrapar mellan benändarna när jag försöker andas djup, så träningen går inte så bra just nu.

Är det nåt som läker ihop med tiden eller måste det skruvas ihop?
[/QUOTE

Räkna med en månad. Det tog det för mig.
På akuten på sös var dom noga med att kolla att lungorna var ok.
Sen var det vila som gällde.

Som självutnämnd benbrytare med 30++ frakturer varav revben är vanligt förekommande i samlingen. Så är det bara vänta o ta det lugnt, absolut bara slöseri med tid att sätta sig 20tim på akutmottagningen för att vänta på att någon ska klämma o känna på dig..

som värst bröt jag bröstbenet på två ställen och 8 eller om det var 10 revben både fram och baktill med punkad höger lunga, dom gör absolut ingenting om inte revbenet sticker ut eller in i lungan. Att det knakar är vanligt, revbenen rör sig vid andning och tar därför lång tid att läka helt. Inget som säger att lungan din inte tog stryk heller, men likväl då görs ingenting om du inte har fått en/dubbel sidig lungkollaps, en punkad lunga så får du en blåsgrejj att andas ut igenom som ger ett visst motstånd, den ska du blåsa i typ 10ggr några tillfällen varje dag.

du kan enkelt känna om lungan är trasig (helt pajj)om du lägger dig på rygg, tar ett djupt andetag med händerna på var sida om bröstet, höjjer sig bara en sida, eller ena sidan betydligt mer än andra så ska du nog fundera på att sticka in huvet på någon akutmottagning, risk finns att det samlas vätska i lungsäckarna när inte lungan ventileras fullt ut.

oftast görs inget mer än vätskedrivande medicin eller ett drenage ivärre fall.

revben kan du räkna med 6-8v läketid vid rejäla brott, sprickor går fortare.

Som självutnämnd benbrytare med 30++ frakturer varav revben är vanligt förekommande i samlingen. Så är det bara vänta o ta det lugnt, absolut bara slöseri med tid att sätta sig 20tim på akutmottagningen för att vänta på att någon ska klämma o känna på dig..

som värst bröt jag bröstbenet på två ställen och 8 eller om det var 10 revben både fram och baktill med punkad höger lunga, dom gör absolut ingenting om inte revbenet sticker ut eller in i lungan. Att det knakar är vanligt, revbenen rör sig vid andning och tar därför lång tid att läka helt. Inget som säger att lungan din inte tog stryk heller, men likväl då görs ingenting om du inte har fått en/dubbel sidig lungkollaps, en punkad lunga så får du en blåsgrejj att andas ut igenom som ger ett visst motstånd, den ska du blåsa i typ 10ggr några tillfällen varje dag.

du kan enkelt känna om lungan är trasig (helt pajj)om du lägger dig på rygg, tar ett djupt andetag med händerna på var sida om bröstet, höjjer sig bara en sida, eller ena sidan betydligt mer än andra så ska du nog fundera på att sticka in huvet på någon akutmottagning, risk finns att det samlas vätska i lungsäckarna när inte lungan ventileras fullt ut.

oftast görs inget mer än vätskedrivande medicin eller ett drenage ivärre fall.

revben kan du räkna med 6-8v läketid vid rejäla brott, sprickor går fortare.

Det var typ det jag tänkte skriva. ..
Men nåt hände och....?

Sparkar liv i den här tråden igen. Idag är det exakt nio veckor sen jag bröt revben i en klantig skejtvurpa. Det känns fortfarande inte helt bra. Lätt smärta vid djup inandning, vissa rörelser och när jag sover. För ca två veckor sen, när det började kännas avsevärt bättre, smög jag igång med stigcykling igen och även lätt klättring. Det har inte blivit sämre av det men inte heller bättre. Känner mej frustrerad och vet inte hur jag ska hantera detta. Vill så gärna cykla och klättra 100%. Har jag börjat vara aktiv för tidigt? Har funderat på att uppsöka vården igen men är tveksam till att de kan göra särskilt mycket. Kan det vara något annat som är trasigt? Det känns som skadad sitter åt ryggen till. Idag tog jag fram min PEP-flöjt igen. Undrar om den kan hjälpa läkningen något..

Det tog några månader för mig till det kändes bra efter att jag startat den här tråden. Något av revbenen jag bröt förra sommaren har inte läkt ihop alls, dom knäpper och skrapar mot något, men det känns inget längre.

Tillbaka
Topp