Polyester + ull = stank.

dogday

Aktiv medlem
Polyester + ull = stank.
Kära Happy!

Har två långärmade Tørm-tröjor i 67/33-blanding av poyester och ull som jag tycker om, förutom när det kommer till lukt. Upplever nämligen att de börjar lukta svett efter bara några dagar av pendling; denna går snabbt och inte helt osvettigt till, men är också över på ~20 minuter. Detta skulle förstås kunna bero på mig och min inneboende vidrighet, men stanken uppstår mycket, mycket snabbare i denna poly/ull-blandning än vad den gör i mina rena polyester-kläder (den Gore C5-jacka som jag använder i kallare väder, men svettas ungefär lika mycket i, kan klara sig ett par veckor). Det borde alltså gå att bortse från min eventuella renhet eller stankproduktion som variabel – det är något som gör att just Tørm-tröjorna luktar sämre, snabbare.

Då ull ingår känns det inte superkul att tvätta tröjorna en gång i veckan medan de är i säsong, dels då ull ska vara bakterie/luktresistent, dels då de antagligen mår sämre av idogt tvättande än rena plastkläder. Att få bort lukten är aningen svårt i tvättrådens rekommenderade 30°C, men detta har jag löst genom att låta tröjorna ta ett dopp i ättikspritslösning innan tvätten. Skulle dock helst slippa denna sorgliga process inför varje tvätt, och i stället få ulltröjor som åtminstone presterar i närheten av det, allmänt sett, mycket mer stankvänliga materialet polyester.

Har tvättat i enzymfritt tvättmedel åtminstone mesta delen av året jag haft tröjorna, men funderar på om jag hunnit avfetta ullen och den på något sätt blivit till ett bakteriellt Disneyland. Har läst om lanolin/ullkur för att fetta upp ullen igen, men osäker på om det hjälper att öka stanresistensen.

Handlar det om att Tørm-tröjorna sitter aningen tajtare över armhålorna än Gore-jackan? Är polyster och ull bakterogent tillsammans? Varför är inte "bakterogent" ett (svenskt) ord? Hur blir jag lika luktfri som reklamtexterna om ull säger att jag borde vara?

Polyester + ull = stank.
Det behöver inte nödvändigtvis vara att det stinker värre pga att det just är ull i dina tröjor i blandning med PES(Polyester) - i kontrast till dina 100% PES plagg.

Det kan vara att de sitter tightare, ja visst..

Men det kan även vara en helt annan polyester i dessa plagg, finns en mängd olika tvärsnitt och
kan skilja i behandlingsprocesser redan i fiberform, ända upp till trikåvaran och även färdigt plagg.
Polyester är ett väldigt brett namn. ;)

Går alltså inte att säga att PES och Ull-blandningar fungerar dåligt och luktar värre generellt,
men det jag kan säga är att PES av låg kvalitét, eller som ej är egentligen producerad för att användas inom sportplagg - kan och brukar utveckla en permanent odör som inte går att tvätta bort.
Det är därför H/M's plagg luktar svettig foppatoffla efter 1 vecka.
Och det är väldigt svårt att veta exakt vilken fiber du har i dina plagg, men gissningsvis är det inte ullens fel att det stinker.

Edit: Haha, vettefan om jag ens svarade på någonting.. :LOL:

/Utvecklar sportplagg på dagarna

Senast ändrad:
Polyester + ull = stank.
Det är nog bara att ge upp och tvätta oftare. Hinner det inte sätta sig lika hårt borde du dessutom klara dig utan ättikan. Alternativet är ju uppenbarligen att du inte vill använda tröjorna och då är lite ökat slitage i tvätten rimligtvis bättre

Polyester + ull = stank.
Vissa tvättmedel funkar bättre på underställ än vanligt Via. Mitt gamla Helly Hansen blir rent av Sport Wash (finns på Naturkompaniet) men inte i vanlig Via. Kanske finns nåt annat som är billigare som också fungerar, Ica lär ska ha nåt hyffsat.

Polyester + ull = stank.
Vissa tvättmedel funkar bättre på underställ än vanligt Via. Mitt gamla Helly Hansen blir rent av Sport Wash (finns på Naturkompaniet) men inte i vanlig Via. Kanske finns nåt annat som är billigare som också fungerar, Ica lär ska ha nåt hyffsat.
De brukar dock inte vara enzymfria.

Men en skvätt ättika i fintvättmedlet är också effektivt mot lukt.

Polyester + ull = stank.
Om ett plagg som innehåller syntetmaterial luktar eller ej beror på hur effektiv antibakteriell behandling det har.
Jag tycker det är bättre att använda tröjor av 100% ull till pendling. Bättre för miljön och håller sig fräscht och luktfritt.

Polyester + ull = stank.
Om ett plagg som innehåller syntetmaterial luktar eller ej beror på hur effektiv antibakteriell behandling det har.
Jag tycker det är bättre att använda tröjor av 100% ull till pendling. Bättre för miljön och håller sig fräscht och luktfritt.
Tvättas inte de flesta sådana behandlingar typ silver ur nästan direkt ändå?

Plus: luktfritt != fräscht
Smutsigt blir det ju fortfarande.

Polyester + ull = stank.
Tack för feedback och textilkunskap! Jag får se om jag tar och testar lanolinet, men gissningsvis är det polyestern som är av lägre kvalitet och där torde inte lanolinet sätta sig. Ska låta dem ligga och dra lite längre i ättiksprit nästa varv för att försäkra mig om att det inte är långlagrad stank som hänger med. Forsätter de vara besvärliga är det väl som @Rattnalle säger: bättre tvätta ofta än låta dem hänga i garderoben.

Ren ull eller premiumpolyester nästa gång!

Parentetiskt: tycker mig minnas att antibakteriella behandlingar (Patagonias variant) har funkat OK även efter tvätt, men det är mest magkänsla.

Polyester + ull = stank.
När jag cyklar har jag oftast en t-shirt i 100% ull. Antingen enbart, som när jag pendlade, eller kör mtb. Ibland under jacka eller under en polyesterjersey, om jag vill ha ryggfickor. Jag har använt den dagligen i typ 1,5 år, och tvättat den två gånger i veckan. 40 grader med Icas flytande fintvätt. Ibland har den luktat litegrann, samtidigt som polyesterplagget utanpå stinker.
När jag köpte den funderade jag på om en ulltröja tappar vikt när man tvättar, så jag nördade lite och vägde den:

Röd icebreaker
128g ny 2018-06-06
127g 2020-01-05

1 gram på grovt räknat 120-140 tvättar. (bägge vägningarna på samma okalibrerade ? våg)

Jag undviker numera att köpa annat än ull för kroppsnära aktivitetskläder.

Polyester + ull = stank.
När jag cyklar har jag oftast en t-shirt i 100% ull. Antingen enbart, som när jag pendlade, eller kör mtb. Ibland under jacka eller under en polyesterjersey, om jag vill ha ryggfickor. Jag har använt den dagligen i typ 1,5 år, och tvättat den två gånger i veckan. 40 grader med Icas flytande fintvätt. Ibland har den luktat litegrann, samtidigt som polyesterplagget utanpå stinker.
När jag köpte den funderade jag på om en ulltröja tappar vikt när man tvättar, så jag nördade lite och vägde den:

Röd icebreaker
128g ny 2018-06-06
127g 2020-01-05

1 gram på grovt räknat 120-140 tvättar. (bägge vägningarna på samma okalibrerade ? våg)

Härligt nördigt!

Jag har använt samma underställströja, Craft i syntet, till i princip all mtb-cykling sedan jag började med det här 2011. 1-3 tvättar i veckan hela vintrarna. Det är ett par hundra tvättar iaf. Förmodligen mer.

Polyester + ull = stank.

Röd icebreaker
128g ny 2018-06-06
127g 2020-01-05

Fantastiskt med in- och utvägning av T-shirt! Cyklar med Brynje i polypropylen året om då jag tycker de är fantastiska för att begränsa svettmängden – har nog 10 olika Brynje-plagg pga oklar diagnos. De börjar dock lukta efter några dagar, men går att tvätta i 60 grader utan behov av ättika. Hade ullunderställ stoppat stank i ytterplagget hade ull-Brynje varit något att testa, men så verkar det ju inte vara.

Synd.

Hade nämligen gärna köpt mer Brynje.

Polyester + ull = stank.
Hade problem med en tshirt (nån haglöfs special) som i princip började lukta så fort jag tog på den. Köpte den när jag var på resande fot och totalt lökade ner den under en hel dag. Blev förbannad och I princip kokade den i en stor kastrull tillsammans med tvättmedel. Efter det har den fungerat mycket bättre.

läste nån gång att det i sportkläder kan fastna mycket smuts och hudrester som är rena paradiset för bakterier. Tydligen så kan dom två sistnämnda vara ganska svår att bli av med.

Polyester + ull = stank.
Jag har aldrig haft problem med kläder som luktar så illa som det skrivs om, är det inte tex dieten eller liknande som ställer till stanken?
Finns det lämpliga cykeltröjor i ull som sitter bra och har fickor?

Polyester + ull = stank.
Jag har aldrig haft problem med kläder som luktar så illa som det skrivs om, är det inte tex dieten eller liknande som ställer till stanken?

Visst kan det vara så att det finns olika sätt att lukta mindre.

Har exempelvis märkt att jag efter att ha druckit mycket av en specifik kaffesort började ”lukta svett” direkt ur armhålan, säg 1h efter dusch. Att det var kaffet slog mig när jag efter några veckors abnorm svettlukt (är vanligtvis självupplevt* lukttfri genom rimlig hygien) luktade på kaffepulvret och insåg att det första jag kopplade doften till var stankkaraktären på min nya, fina svett.

Men som jag skriver i första inlägget:

Det borde alltså gå att bortse från min eventuella renhet eller stankproduktion som variabel – det är något som gör att just Tørm-tröjorna luktar sämre, snabbare.

* Snälla, låt inte detta bli en qualia-diskussion.

Polyester + ull = stank.

Jag letar också efter lämplig ull-jersey, men den enda jag hittat i Svensk butik, så att jag kan testa innan köp är den nedan. Enda problemet var att den inte fanns i Barkarby när jag var där. Så hur lämplig den är vet jag inte. (70% ull, 30% syntet)

Så tips mottages gärna

Polyester + ull = stank.
Jag letar också efter lämplig ull-jersey, men den enda jag hittat i Svensk butik, så att jag kan testa innan köp är den nedan. Enda problemet var att den inte fanns i Barkarby när jag var där. Så hur lämplig den är vet jag inte. (70% ull, 30% syntet)

Så tips mottages gärna

Rapha?

Fruktansvärt nöjd med den jag har. Använder den dock faktiskt mest till att åka längdskidor.. ?

Polyester + ull = stank.
Jag har inte heller det problemet generellt men har också märkt att vissa kläder håller lukt mer än andra. Oftare en lite allmänt unken doft av skog än av svett dock.

Polyester + ull = stank.
Jag har två Tørm-tröjor, och upplever inga problem med oönskad doft. Har inte hunnit använda dem jättemycket dock.

Polyester + ull = stank.

luktar oftare sursvett efter en dag på kontoret än efter en dag på cykeln eller i skidbacken. Självklart luktar det efter att ha svettats i ett underställ hela dagen, men en mer naturlig doft än den som uppstår efter en dag på kontoret. För mig mycket märkligt.

Polyester + ull = stank.
Kan man ens kalla en tröja med 1/3 ullinblandning i syntet för en ”ulltröja”?
Vanliga sporttvättmedel funkar utmärkt på mina ställ, även de med ullinblandning fastän jag är medveten om avfettningen och ond bråd död. Men jag tvättar i princip efter varje användning och doftar som en sommaräng.
Ett traditionellt sätt att hålla ullplagg rena är ju att hänga dom på vädring utomhus, gärna i fuktigt klimat. Fast det lär knappast funka med syntet och en gnutta ull.

Polyester + ull = stank.
Då här verkar finnas mycket kunskap i tråden så tar jag hemskt gärna tips på ulltischor som funkar både på och av cykeln, dvs utan stora logotyper och neonfärgade sömmar, och om möjligt inte 700kr/st. Tack på förhand!

Edit: för att inte kapa tråden allt för mycket.. så får de gärna vara relativt odörfria, så kanske även TS har nytta av tipsen :)

Polyester + ull = stank.
Upplever nämligen att de börjar lukta svett efter bara några dagar av pendling;
Tvättar alltid plaggen närmast kroppen efter varje dags pendling, oavsett material. Allt annat vore snuskigt.
Högintensiva aktiviteter kräver rena syntetplagg för att inte behålla fukten.
Tycker kläderna håller sig fräschare efter att vi bytt från tvåltvättmedel till tvättsåpa.

Polyester + ull = stank.
Då här verkar finnas mycket kunskap i tråden så tar jag hemskt gärna tips på ulltischor som funkar både på och av cykeln, dvs utan stora logotyper och neonfärgade sömmar, och om möjligt inte 700kr/st. Tack på förhand!

Edit: för att inte kapa tråden allt för mycket.. så får de gärna vara relativt odörfria, så kanske även TS har nytta av tipsen :)

Bara 300:-/ st och i ren ullhttps://www.engelsons.se/merinoull-t-shirt-herr

Polyester + ull = stank.

Kika på Aclimas produkter, norskt företag, bra kvalité.
Annars gör klättermusen bra skit, dels med ull och sidenblandningar på tishor som är helt underbara.

Houdini gör en del men tycker inte kvalitén är jättehög desvärre,

Och: Ovan nämnda är dyra märken men det är värt i längden då de håller mycket längre, och hittar man på rea så kostar det inte hela plånboken. (Bara halva ;) )

Tillbaka
Topp