Halvt OT: söker driftsäker skåpbil mellanstorlek

Samtidigt är det svårt att bevisa att det skett helt enligt tillverkarens anvisning osv, så vill man slippa sådana diskussioner så är det klokt att köra märkesverkstad ändå.

Kör en vanlig caddy från 2014 och det har inte varit några problem och får in iallfall 2-3 cyklar.

En annan bil som verkar prisvärd är nya Ford transit L2 , ganska fullutrustad bil som standard med stort skåp, inte så dyr heller.

Jag vet inte, jag har lärt mig den hårda vägen att det inte är så dumt med märkesverkstäder.... Visst det är inte billigast men det är bästa chansen att få rätt delar, backup osv för att hålla grejerna rullande.

Sedan kan man ju ha otur med dom också naturligtvis....

Själv kör jag märkesverkstad minst så länge det finns garanti eller maskinskada kvar, det brukar ändå inte vara så mycket billigare att åka nån annanstans (åtminstone på de bilar jag haft, BMW och Volvo). Det jag är mer tveksam till är kravet på "reparationer". Får jag byta torkarblad själv? Bromsbelägg och bromsskivor? Osv.
Sedan blir jag förvånad att det fortf finns bilar/märken med fasta serviceintervall, och så korta som 1500mil/1år. Visst, byta olja bör göras varje år, men annat...

Själv kör jag märkesverkstad minst så länge det finns garanti eller maskinskada kvar, det brukar ändå inte vara så mycket billigare att åka nån annanstans (åtminstone på de bilar jag haft, BMW och Volvo). Det jag är mer tveksam till är kravet på "reparationer". Får jag byta torkarblad själv? Bromsbelägg och bromsskivor? Osv.
Sedan blir jag förvånad att det fortf finns bilar/märken med fasta serviceintervall, och så korta som 1500mil/1år. Visst, byta olja bör göras varje år, men annat...

Klart man fattar varför. De tar X tusen för att byta olja och oljefilter. Gungor och karuseller...

Samtidigt är det svårt att bevisa att det skett helt enligt tillverkarens anvisning osv, så vill man slippa sådana diskussioner så är det klokt att köra märkesverkstad ändå.

jo så är det ju absolut. Menade mer mitt inlägg som att det där med krav på märkesverkstad inte är lagligt förankrat.

sen om man skulle välja nån annan ska det ju vara nån som man vet att man kan lita på

i mitt fall typ 800kr skillnad på inspektion och cupefilter mellan märkesverkstad och bra annan verkstad som jag vet att jag kan lita på, i uppsala. Ifyllt i elektroniska serviceboken så klart. Samma bärgningserbjudande i båda.

Edit: väldigt OT.

Tillbaka
Topp