Halvt OT: söker driftsäker skåpbil mellanstorlek

Matthias87

Aktiv medlem
Tjena!

Är på jakt efter en driftsäker skåpbil i mellanstorlek, typ Transporter, så man får in cyklar och allt annat bröte. Siktar på att hamna runt 150k, men kan sträcka mig upp till 200k.
Har läst runt väldigt mycket och börjat fastna för Citroen Jumpy/Peugeot Expert, som många lovordar. Från början var jag inne på VW Transporter, men VAG-bilarna verkar inte få så bra i tester nu för tiden och verkar dras med en hel del problem. Det verkar snarare som det är franskt eller japanskt man ska satsa på för driftsäkerhet?

Något som har något att säga om Citroen Jumpy och Peugeot Expert? Någon speciell årsmodell eller motor som man ska undika? Någon som är extra bra? Hade gärna haft en automat, men inte om man får tumma på driftsäkerheten.

Bilen får gärna vara hyfsat välutrustad, typ backkamera, radar för automatiskt inbromsning, bluetooth, keyless osv.

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh Matthias

Skaffar du en sån här så är du garanterat coolast på vägen.

20200111_192119.jpg

Det finns nog tyvärr få skåpbilar som är direkt driftsäkra. Jag har haft ett gäng VW i företaget, och de fungerar superfint när de är nya (nåja, man lämnar in dom gratis när något krånglar). När de blir några år är de kassa, som de flesta andra bilar.

De franska bilarna är mer prisvärda och har ofta en utrustningsnivå som ligger några snäpp upp i jämförelse med en prismässigt motsvarande VW, men jag hade själv aldrig skaffat en sådan som hade några år på nacken. Speciellt inte en välutrustad med tusen elektroniska funktioner. Har många kollegor som kört med sådana, med ganska dålig framgång. Mycket strul med belysning, dörrlås, fönstervevar och sådant. Några bilar jag har haft i firman har liksom gjort sig av med funktion efter funktion tills dess att det inte längre är värt att laga och lägga tid på det.

Samtidigt vet jag flera som rullat runt i ganska många år utan några större bekymmer.

Jag upplever det som att i princip samtliga bilar i detta segmentet (och många andra) är framtagna för att man ska hämta ut en ny vartannat eller vart tredje år, och då har man ett dyrt men ganska smärtfritt bilägande. Allt begagnat som kommit ner till 150k är rena chansningen huruvida det håller eller inte.

Förr hade Toyota skåpbilar med väldigt gott renommé, men sedan ganska många år har de bara satt på sin logga på franska bilar (Peugeot och Citroen är samma bilar). Man får jobba ganska mycket med acceptansen när man kör sådana, såsom att handbromsen sitter så man inte får ner handen mellan sätet och själva handbromsen och att bälteslåset liksom hoppar snett och måste bändas fram när man ska sätta i bältet. Säkert saker man vänjer sig vid. Som med så många andra saker är det bilar som är konstruerade utifrån en kravspec mer än en funktionsspec. "Har den handbroms - ja" mer än "hur ska vi montera handbromsen för att den ska vara så lätt som möjligt att hantera?".

När man läser ovanstående ska man ha i åtanke att det är skrivet av någon som gnäller över handbromsens placering när han lånar en fransk skåpbil i ett par timmar, samtidigt som han fullständigt älskar sin Hilux trots att anledningen till att ha kört Toyota-skåpbil är att Hiluxen varit inne på verkstad och bytt turbo som havererat i förtid.. Finns mao en viss godtycklighet i åsikterna.

Tjena!

Jag skulle köpa en Transporter för dom trivs jag bäst i. Skulle inte stå ut nån längre tid i en fransk skåpis.
Rent driftsäkerhetsmässigt så är det fan ett jäkla lotto oavsett vad man köper.

Köp en så lågmilad som möjligt. Vill du ha lägre driftskostnader, så köp en innan bonus/malus.
En begagnad jobbil som ingen brytt sig om är aldrig bra. Så man får nog kika mer på sådant än vad det är för märke.

Vad ska du ha den till?
Nu var det ett tag jag var inne i skåpbilssvängen, men Ford Transit var för typ 5-10 år sedan både pålitlig och billig om man skötte den väl. Därtill hade den det bredaste avståndet mellan bakhjulen i lastutrymmet, så man fick extra utrymme också.

VW Caddyn är grym.
Inte ägt en själv men åker en del i min kompis.Där kan man lasta hojarna rätt in.
Funkar skalligt att åka med på E4 också.

Senast ändrad:
Transporterna har av min erfarenhet (mest taxi) haft mycket problem med motorerna... Sedan finns det ju många av dom också, så procentuellt sett vet jag inte hur mycket trassel det är... Själv har jag en MB Vito skåp som jag trivs väldigt bra med, trots att den är så fruktansvärt snikutrustad...

Men skulle jag välja i den klassen skulle det bli Vito eller Transporter...men som sagt, en Caddy Maxi är inte helt fel heller.

Tjena!

Jag skulle köpa en Transporter för dom trivs jag bäst i. Skulle inte stå ut nån längre tid i en fransk skåpis.
Rent driftsäkerhetsmässigt så är det fan ett jäkla lotto oavsett vad man köper.

Hur kommer det sig? Ska vara högre komfort i de nya franska bilarna jämfört med VAG som jag förstått det.

Hur kommer det sig? Ska vara högre komfort i de nya franska bilarna jämfört med VAG som jag förstått det.

Tjena!

Inte vad jag har upplevt, sen handlar det inte bara om komfort för att trivas i en bil. Bra stol är a och o, kvalitén på allt man tar på, vad man har för kontroller till stereo/navigator/telefon m.m.

Kanske lite bökigt med mc men berlingo sväljer 3 cyklar med hjul på utan bekymmer med alla baksätena ur. kör oftast 3 pers och 3 cyklar utan framhjul utan bekymmer och enkel att plocka i och ur säten när alla 3 baksäten går att att plocka ur skillt. Och på 20sek har du ändra mellan cykelbuss och familjebil?? finns rails för tak transport drag om man vill åka 5pers, packning och cyklar?
IMG_20200424_115255.jpg

Av egna erfarenheter så är det vito och transporter som står sig bra och har kvar en bekväm körkänsla även efter många år på nacken och väldigt många mil på mätaren.
Franska skåpen känns nog bra när dom är nya men blir som burkar på hjul med åren, så som jag upplevt det av dom jag kört.

Ford transit costum går att få med väldigt bra utrustning och är grymt bekväma och prisvärda, något mellan vito/transporter och jumpy/expert enligt mig.

Inte lätt detta... För alla som rekommenderar ett märke så finns det lika många som säger att det är totalt skit :P

Jag har begränsad erfarenhet av mellanstorleksklassen, däremot väldigt stor erfarenhet av de större (Renault Master, VW Crafter etc). Genom jobb har jag köpt och administrerat hundratals. Med jämna mellanrum har jag lånat hem olika märken för att prova innan jag köpt en ny omgång.

Min samlade erfarenhet är att det är samma skrot och korn alltihop, men drivline- och motormässigt så fungerar alla bra. Inget märke står ut. Förutom Peugeot, men där hade jag nog otur. Vi hade 1 Peugeot och den krånglade lika mycket som 20 Renaulter.

Renault, Mercedes och Iveco är de märken jag till slut valt att köpa, och interiört är Mercan trevligast.

Renault Master och Trafic delar inredning till stor del, och den är ganska spartansk även om man betalar extra. Utöver det så går dörrhandtagen (både inne och ute) sönder, kupén är bullrig och tändningslåsen krånglade ganska ofta (immobilizer som fastnar, hela låshuset lossnar osv). Trafic kanske är bättre på bullret. Det var en del airbags som krånglade också.

Vito och Sprinter verkar ha olika inredning, så där har jag ingen specifik input.

Intressant tråd!
Har ingen input men är nyfiken på andras. Har fastnat lite för Trafic/Vivaro i minibussutförande där jag i min fantasi tar ut bakre sätesraden. På så vis får jag en familjefraktare där jag enkelt kan ställa in hojarna i skuffen. Vid behov monteras sista sätesraden in osv.
all input om dessa är intressant.
Utan att ha kört nån på sistone, bara internetstudier, så verkar det vara ett vettigt köp.
Skatt under 3000kr. Rel billig i inköp. (Typ 150’kr, 2016-2017, 10’mil). Enl webben ca 0,65l/mil blandad körning.
I mina fantasier ser jag nån form av enklare modulbaserad sovinredning men mest troligt är just detta en utopi..
Comments?! ?

Har en trafic L2 H1 skåp Som gått 10’ utan större problem. Det är ingen premiumkänsla i bilen direkt, men jag upplever den lite rymligare ihytten än vito och transporter som jag kört en hel del oxå. transporter och mercan upplevde jag bättre ihopskruvade. Rent körmässigt är alla ungefär lika trista/roliga.. Min har 140 hästars motorn o drar 0,67 blandat och 0,74 i stad. Jag är fullt nöjd med den.
Bilen finns oxå som Fiat talento o Nissan nv300 (har då längre garanti än renault, Opel o Fiat)

Jag har begränsad erfarenhet av mellanstorleksklassen, däremot väldigt stor erfarenhet av de större (Renault Master, VW Crafter etc). Genom jobb har jag köpt och administrerat hundratals. Med jämna mellanrum har jag lånat hem olika märken för att prova innan jag köpt en ny omgång.

Min samlade erfarenhet är att det är samma skrot och korn alltihop, men drivline- och motormässigt så fungerar alla bra. Inget märke står ut. Förutom Peugeot, men där hade jag nog otur. Vi hade 1 Peugeot och den krånglade lika mycket som 20 Renaulter.

Renault, Mercedes och Iveco är de märken jag till slut valt att köpa, och interiört är Mercan trevligast.

Renault Master och Trafic delar inredning till stor del, och den är ganska spartansk även om man betalar extra. Utöver det så går dörrhandtagen (både inne och ute) sönder, kupén är bullrig och tändningslåsen krånglade ganska ofta (immobilizer som fastnar, hela låshuset lossnar osv). Trafic kanske är bättre på bullret. Det var en del airbags som krånglade också.

Vito och Sprinter verkar ha olika inredning, så där har jag ingen specifik input.

Vilken bil skulle du säga går tystast? Har rätt nersatt hörsel, så skönt om man hör vad passageraren säger :P

Vilken bil skulle du säga går tystast? Har rätt nersatt hörsel, så skönt om man hör vad passageraren säger :P

De stora är lite bullrigare än de mindre, men vad gäller de stora skulle jag säga att Renault/Opel och Citroën/Peugeot är bullrigast. Tystast är Mercedes tätt följd av Iveco och VW. På motorväg är alla mycket bullrigare än en modern personbil.

Får jag gissa så är Caravelle och Vito i familjebilsutförande tystast. Även Caddy Maxi Life bör vara tystare. Jag har en vän som har en 5-sitsig Transporter och när jag åkt motorväg i den så tycker jag den är tillräckligt tyst som familjebil.

Nu var det ett tag sen jag läste hela tråden, men om stor transportbil + tillförlitlig var önskemål borde väl Toyota Proace vara ett alternativ. Jag tar för givet att Toyotas transportbilar är tråkiga och tillförlitliga på ungefär samma sätt som deras personbilar.

Tack för ytterligare svar. Hade för mig att jag läst en del negativt om Toyota Proace, men nu när jag kollat upp den mer så verkar det vara ett riktigt bra alternativ. Främst pga deras kvalitetsgaranti på 10 år eller 20 000 mil om man köper från en auktoriserad försäljare.

VW Caddyn är grym.
Inte ägt en själv men åker en del i min kompis.Där kan man lasta hojarna rätt in.
Funkar skalligt att åka med på E4 också.
Tänkte föreslå en ww caddy 1.9 tdi av äldre modell ( den med fula bullen vid skåpet ). Dom drar ingenting o dom fan bara rullar på. Kört 25tusen mil i en sådan var bara tanka serva o kolla oljan. Inte den bekvämaste för långresor då stolen inte har mycket till sjystermån, men dom ör fan driftsäkra!

tror nya designen på dom kom runt -04 eller nått sådan och då även började med commonrail skiten i insprutet.

vet en som hade kört 56k mil och bara bytte turbon någon gång runt 45k mil.
Har haft två st transporters, den första var en typ -04 och turbo axeln gick av så det va bara sälja som reservdelsbil, köpte en -14 för några år sedan som hade gått 2700mil, fantastiskt nöjd med den bortsätt från att handtagen på sido dörrarna verka vilja ge upp på transportern, pajjade på båda bilarna..

Men som med alla bilar vet man väl aldrig hur länge skiten håller, men att dom har en framräknad livslängd på diverse delar är helt klart ett sätt för tillverkare att tjäna mer pengar på varje såld bil, jäkla rövhål hela högen

Nu var det ett tag sen jag läste hela tråden, men om stor transportbil + tillförlitlig var önskemål borde väl Toyota Proace vara ett alternativ. Jag tar för givet att Toyotas transportbilar är tråkiga och tillförlitliga på ungefär samma sätt som deras personbilar.

Toyota Proace är en Jumpy/Expert...så även den är ett "franskt skåp".

Då det var tal om ljudnivån, hela den här kategorin i plåtskåpsutförande lever om, men mycket går att åtgärda med lite extra ljudisolering.

Men åk runt och känn lite på begagnade bilar i din tänkta prisklass, och kanske strax under, då får du en liten aning om vad du kan förvänta dig av modellerna. Sedan är det olika från bil till bil, min Sprinter är fräschare nu vid 54.000 mil än vad min förra Crafter var vid 31.000 mil, och då är dom byggda på samma chassi...

Toyota Proace är en Jumpy/Expert...så även den är ett "franskt skåp".

Då det var tal om ljudnivån, hela den här kategorin i plåtskåpsutförande lever om, men mycket går att åtgärda med lite extra ljudisolering.

Men åk runt och känn lite på begagnade bilar i din tänkta prisklass, och kanske strax under, då får du en liten aning om vad du kan förvänta dig av modellerna. Sedan är det olika från bil till bil, min Sprinter är fräschare nu vid 54.000 mil än vad min förra Crafter var vid 31.000 mil, och då är dom byggda på samma chassi...
Det hade jag missat, att Toyota och de franska är ”samma”. Men har de ändå olika märkesspecifika garantier och verkstäder så kan det ändå vara lite skillnader för ägaren kanske?

Även fast en del bilar är byggda i samma fabrik enligt ungefär samma recept så skiljer det en del, framför allt på inredning. Nu byggs inte Sprinter och Crafter tillsammans längre, men när de gjorde det så upplevde jag ändå Sprintern som mer komfortabel och tystare än Crafter. Sätena var till exempel helt olika och Sprinterns förarsäte passar mig bättre.

Dock är Opel Movano i princip identisk med Renault Master, liksom Opel Vivaro och Renault Trafic.

Det som sambyggs är oftast karosseri, drivlina och ram. Resten, dvs inredning, tillval och lyxigheter tillhör varumärket så det byggs lite annorlunda mellan märkena. Med vissa undantag som sagt.

Jag driver en vagnpark på ca 100 skåpbilar och Ford Transit Connect var en av det bilar som felade minst över 4 år. Den kanske inte talar till hjärtat så mkt men den kändes väldigt lagom och prisvärd på många sätt. Personal som hade Connect kör idag Caddy och Vito. Många saknar Connectens sittposition och ergonomi.
Säger inte att den är bäst, bara en åsikt utifrån ett driftsperspektiv.

Men de byggs i samma fabrik och då borde slutprodukten rimligen vara av likartad kvalitet antar jag?

Det betyder väl inte att de sätts ihop med delar från samma hylla? Även om det i många fall även såklart är så.
Eller att man har lika höga riktlinjer på sin efterkontroll.

Det betyder väl inte att de sätts ihop med delar från samma hylla? Även om det i många fall även såklart är så.
Eller att man har lika höga riktlinjer på sin efterkontroll.
Vet inte hur det är i detta fall, men det är glädjande om det skiljer mer än bara emblem på produkterna.

Tackar och bockar igen för all input.

Jag tror jag siktat in mig på Toyota Proace faktiskt, främst pga Toyotas kvalitetsgaranti. Är det något jag missar eller är deras garanti helt överlägsen alla andras? 10 år eller 20 000 mil är ju helt grymt.

Brukar bygga på att du måste serva på märkesverkstad och aldrig har kört för långt mellan servicarna, vad är det för intervall?

Service var 1500 mil eller 1 gång / år alltså. Nu har jag inte ägt personbil på länge men när det gäller yrkesbilar så blir man skinnad vid varje service, så jag skulle kolla upp vad de olika servicarna kostar. Om du behöver lägga ut 4-5000kr för liten service varje år och sen stor service efter 3-5 år á 15 000kr så är det en ganska dyr garanti (försäkring). Om du har rätt förutsättningar kan en helförsäkring bli billigare.

Service var 1500 mil eller 1 gång / år alltså. Nu har jag inte ägt personbil på länge men när det gäller yrkesbilar så blir man skinnad vid varje service, så jag skulle kolla upp vad de olika servicarna kostar. Om du behöver lägga ut 4-5000kr för liten service varje år och sen stor service efter 3-5 år á 15 000kr så är det en ganska dyr garanti (försäkring). Om du har rätt förutsättningar kan en helförsäkring bli billigare.
Det är maskinskadeförsäkringen som täcker det som listas i den där kvalitetsgarantin. Maskinskada ingår i halvförsäkring (det enda helförsäkring adderar är vagnskada), dock brukar maskinskadaförsäkring vara begränsad till ålder och mil (ofta 8 år och 10k, 12k eller 15k mil, beroende på bolag). Värt att noga jämföra villkor mellan bolagen.
Håller med om att krav på service varje år (eller 1500 mil) samt alla reparationer hos aukt. verkstad är en ordentlig begränsning. Men nånstans måste de ju tjäna in vad kvalitetsgarantin kostar.

Sen är ju frågan hur mycket man får slarva med servicen för att maskinskadan ska täcka, och vad självrisken är jämfört med på garantin. Gungor och karuseller.

Det är maskinskadeförsäkringen som täcker det som listas i den där kvalitetsgarantin. Maskinskada ingår i halvförsäkring (det enda helförsäkring adderar är vagnskada), dock brukar maskinskadaförsäkring vara begränsad till ålder och mil (ofta 8 år och 10k, 12k eller 15k mil, beroende på bolag). Värt att noga jämföra villkor mellan bolagen.
Håller med om att krav på service varje år (eller 1500 mil) samt alla reparationer hos aukt. verkstad är en ordentlig begränsning. Men nånstans måste de ju tjäna in vad kvalitetsgarantin kostar.

Ah, blandade ihop försäkringsnivåerna. Jag har bara sysslat med gruppavtal på fordonsförsäkringar, men det borde väl inte kosta mer än 5000kr/år för halvförsäkring av en Proace? Som sagt gissar jag också på servicekostnaden, men alla märken jag haft hand om har kostat ungefär 5000kr för en liten service.

Sen är ju frågan hur mycket man får slarva med servicen för att maskinskadan ska täcka, och vad självrisken är jämfört med på garantin. Gungor och karuseller.

Det man kan vara säker på är att försäkringsbolagen alltid kommer leta efter anledningar till att inte betala. Minimum torde vara att man följer serviceboken och inte anlitar Bosses bilverkstad svart. På mitt jobb har bolagen inte brytt sig om det är vi själva som skött servicen, Mekonomen, Autoexperten eller märkesverkstad, så länge det är gjort enligt bok och dokumenterat.

Hur är detta med märkesverkstad. Vet att kia förlorade i domstol på sitt krav på märkesverkstad för att få deras 7 år nybilsgaranti. Gäller inte lika i detta fall?

Tillbaka
Topp