Scott 970 vs 940 vs vadå?

Crilleq

Medlem
Hej!

Nu ska jag köpa cykel igen. Den förra Scott sub10an vart snodd för många år sedan efter tre månaders användande (Kungsholmen, mclås Granit U).

Jag ska pendla runt 2 mil om dagen i ur och skur och har testat 970 på Sportson. Eftersom mina referenser avseende mtb går tillbaka till 95 typ (21vxl va asballt å shimano sis) så är jag helt lost, 970 va dock kul! Jag uppskattar kvalitetskänsla, tighthet - inget rassel å pling, fart då jag kört sporthoj, hm. Ja. Den ska va kul å snabb/praktisk, möjlighet till skärmar, ej nödvändigt med pakethållare. Och priset.. ja, nu är jag gift och två småbarn ala föräldraledighet och vab, så max 20k.

Grundfrågan ja, 970 ok pris men dåliga axlar? 940 karbon bra axlar, i övrigt typ samma? Eller rent av annan? Och varför startar gravelhojarna en bra bit över mtb i pris?

Har googlat, och sökt här. Frågan avser 2020 modellerna.

Stort tack!
Crille

Jag tror att ramens geo är samma men är inte 100%. Axlarna skiljer men också komponenterna i övrigt antar jag.
Finns väl gravel till priset av en 940 eller?

Okej tack, jag tror att gaffeln heter något litet annat.. jodå finns gravels under 20, men då har jag släppt mtb helt, en annan typ av cykel tänker jag? Jag vet inte vad jag fiskar efter, kanske att 48472 happyriders säger enstämmigt - Gravel. Eller, 940, eller 970. För att =

965 & 960 har samma komponenter (i princip) som 940 men är i alu istället för kolfiber. Tror att enda skillnaden är att 940 har annan axel också...
Skillnaden mellan 965 & 960 är att det är Shimano eller Sram.
Jag har en 965 som jag köpte i Januari och som jag är grymt nöjd med. Det är dock min första riktigt cykel så jag har inte så mycket att jämföra med...

Ahaa okej jo jag misstänker det också, är det viktigt med axlarna? Dum fråga kanske men för pendling och ingen extremåkning.. någon med andra hojförslag? Likvärdiga eller bättre för samma peng?

För pendling skulle jag inte köpa en mtb, men du kanske ska cykla i skogen också? För 20k hade jag köpt en mtb för 15k och en pendelcykel för 5k som är bättre och snabbare att cykla på i stan.
Tack för tankarna, men är pendlingscykel så mkt bättre och snabbare i stan? 1 mil enkel resa.. kör ganska "hårt" med trottoarkanter och hit å dit.

Tack för tankarna, men är pendlingscykel så mkt bättre och snabbare i stan? 1 mil enkel resa.. kör ganska "hårt" med trottoarkanter och hit å dit.

No offence, men kör man ganska "hårt" med trottoarkanter i stan så kanske man borde ta det lugnare.. Folk gillar inte cyklister som kör på det sättet. Och vi andra får stå ut med att ta kritik från folk som stör sig på det här beteendet. Men det är ju inte min uppgift att lägga sig i vad andra gör.

Personligen skulle jag aldrig stå ut att pendla mina 8km från Västerort in till stan på en mtb men jag kanske är lat då. Jag tycker skillnaden är jättestor mot en cykel som är anpassad för asfalt. Men andra tycker att det inte alls är något problem..

En annan faktor att ta hänsyn till är hur slitaget blir vid åretrunt-cykling på en mtb med fina komponenter. Hur trevligt är det med salt-slask på sin 12-delade drivlina och fina gaffel?

Tack för dina tankar ?

Jag köper ditt resonemang med vansinnesförare, jag är inte en av dem.. tvåbarnsfar, stannar vid rödljus osv. Men gillar fart och flås. Det byggs, spärras av, ställs ivägen osv rätt ofta i city, mitt trottoarkrockande avsåg nog mer det.

Okej, jag sitter och trampar på treväxlad damcykel nu och är gammal gymråtta så pannben och lårstyrka finns det gott om. Läste någon som menade att XXX1 Eagle i all ära, men den viktigaste komponenten är den mellan styre och sadel ?.

Mkt bra tanke, håller en drivlina på gravel bättre då kanske? Och isf varför?

Hur löser du fastlåsning av en ännu mer attraktiv cykel denna gång?

Gravel är ett bra sätt att mjölka konsumentgrupp med stor plånbok, därför kostar det mer... Tyvärr.

Det är bra att du tar det lugnt i trafiken, inget illa menat :-)

Jag tänker att på en pendelcykel som används i ur och skur har man ingen större glädje av de allra finaste komponenterna. Man vill ha något som fungerar och som är enkelt och billigt att underhålla. Tror inte man kan säga att en gravel generellt håller bättre. Dock har man ju oftast ingen dämpad gaffel som ska ha service.

Jag menar också att en mtb i kolfiber är lite mer än vad som behövs för pendling. Ungefär som att köra en Hummer i stan. Sedan skulle jag vara nervös att parkera en sån cykel utanför affären på väg hem t ex.

Men vill du ha en mtb så tycker jag du ska köpa en sådan. Trots allt blir man ju gladast av något man verkligen vill ha. Och har du råd, och inte är bekymrad över parkering/förvaring så köp så klart den dyrare. Annars tänker man ju bara på vad man måste uppgradera på cykeln.

Det är bra att du tar det lugnt i trafiken, inget illa menat :-)

Jag tänker att på en pendelcykel som används i ur och skur har man ingen större glädje av de allra finaste komponenterna. Man vill ha något som fungerar och som är enkelt och billigt att underhålla. Tror inte man kan säga att en gravel generellt håller bättre. Dock har man ju oftast ingen dämpad gaffel som ska ha service.

Jag menar också att en mtb i kolfiber är lite mer än vad som behövs för pendling. Ungefär som att köra en Hummer i stan. Sedan skulle jag vara nervös att parkera en sån cykel utanför affären på väg hem t ex.

Men vill du ha en mtb så tycker jag du ska köpa en sådan. Trots allt blir man ju gladast av något man verkligen vill ha. Och har du råd, och inte är bekymrad över parkering/förvaring så köp så klart den dyrare. Annars tänker man ju bara på vad man måste uppgradera på cykeln.

Nejdå jag tog det inte så :)

Bra input, hur ofta ska en dämpad gaffel servas? Så en "mellanklass" mtb borde ju stilla mina behov antar jag..

När jag läser hummer i stan så håller jag med om att det känns löjligt, men ack så kul, eller? Likväl som när jag körde sporthoj, onödigt och dumt.. men pojken i en kikar ju fram :)

Summa summarum, gravel och mtb typ samma slitage och service förutom gaffel?

Summa summarum, gravel och mtb typ samma slitage och service förutom gaffel?

Vid pendling skulle jag gissa på att en mtb slits lite mer för dess utväxling är inte anpassad för asfalt. Så du kommer att ligga på små drev på kassetten, och dessa kommer att slitas ut snabbare än på en gravel där du förmodligen ligger mer mitt i kassetten. Hur stor skillnaden i praktiken blir i antal service-tillfällen har jag väldigt svårt att bedöma..

Vid pendling skulle jag gissa på att en mtb slits lite mer för dess utväxling är inte anpassad för asfalt. Så du kommer att ligga på små drev på kassetten, och dessa kommer att slitas ut snabbare än på en gravel där du förmodligen ligger mer mitt i kassetten. Hur stor skillnaden i praktiken blir i antal service-tillfällen har jag väldigt svårt att bedöma..
Tack, intressant input!

Jag antar att det enda rätta är att testa flera olika innan köpet. Vilka butiker rekommenderas för köp/test? Cykloteket?

Tillbaka
Topp