Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du får väl skaffa en bättre lampa så du ser mer. Men nu borde cykelspåren ha läkt i gräsmattan i alla fall. ?Plötsligt öppnar det upp och blir platt och fint, jag tittar upp och upptäcker att jag är mitt på gräsmattan på en tomt, 5 meter från huset!
I mörkret hade jag följt deras stig, cyklat över deras komposthög och genom öppningen i deras häck! Det var bara vackert att vända på ekipaget och smyga tillbaka ut genom häcken och trampa vidare, kanske undrar de fortfarande varför det är cykelspår i gräsmattan...
Det var det dummaste svar ja nånsin sett. Gå o sug av Jimmie Åkesson vetja. Både han o du hade gillat d.ikebana skrev:
-------------------------------------------------------
> som bojsänke skriver är det fullständigt
> lagligt att beträda någon annans fastighet.
> Hemfridsbrott gäller endast tomtgräns och om
> tomtgränsen är otydlig är det upp till domstol
> att avgöra från fall till fall om det blir en
> anmälan.
>
> Tyvärr lider många fastighetsägare av hybris
> och spikar upp skyltar med texten "privat" både
> här och där. Dessa skyltar kan man med fördel
> avlägsna. Allemansrätten går före
> tokstolleri.
>
> /statstjänstemannen
För att reta en fastighetsägare eller skogsägare gör ju saken bättre. Tyvärr beter sig rätt många personer som idioter idag: skräpar ner, drar om stigar, parkerar galet etc. Som markägare kan jag förstå att man ledsnar, även om just du sköter dig perfekt. Visa respekt och var artig så är det sällan ett problem. Bara för att ung vänster löser problem med äggkastning och vuvuzuelor så betyder det inte att det är en bra idé...
Är du 15 år eller? Du skriver som en ytterst omogen människa.Det var det dummaste svar ja nånsin sett. Gå o sug av Jimmie Åkesson vetja. Både han o du hade gillat d.
Vänster lr höger kvittar va gäller allemansrätten. Som många nämnt så ere tomtgräns som gäller, inget annat. Info om allemansrättwn hittar du enkelt på nätet o du behöver inga happyråd för att bli (o)klokare på den delen.
Det var det dummaste svar ja nånsin sett. Gå o sug av Jimmie Åkesson vetja. Både han o du hade gillat d.
Vänster lr höger kvittar va gäller allemansrätten. Som många nämnt så ere tomtgräns som gäller, inget annat. Info om allemansrättwn hittar du enkelt på nätet o du behöver inga happyråd för att bli (o)klokare på den delen.
Du sitter säkert på rätt plats, men skriver du i rätt tråd?Vafan, nu sitter jag på en bänk vid galgbacken o Njuter av en öl. Inga religiösa dårar än så länge. ?
Ang. Erstavik - har frågat Länstyrelsen i Stockholms Län (via mail) och fick svar inom en timme att "någon sådan anmälan till Länstyrelsen" har inte inkommit när jag frågade om är fanns beslut från länstyrelsen angående förbud mot cykling mm vid Erstaviks gård på Erstaviksvägen i Nacka.
Kanske visste ni alla det redan, men jag antog att af Petersens faktiskt hade tagit frågan med Länstyrelsen och fick "ok".
Precis - vid herrgården. Jag förstår att de inte vill ha massor av människor cyklande mellan ekonomi byggnader och huset - men om man passera lugnt och visar hänsyn för hästarna mm borde det inte vara ett problem. Blev stoppad där förra veckan - de frågade om jag ”hade tillstånd”Var är förbudsskyltarna? Nere vid själva herrgården?
Eftersom jag rör mig en del ute i skog och mark så händer det att jag kommer nära fastigheter till och från.
Några fastighetsägare har varit rediga och med stor möda placerat skyltar, spärrar och bommar över genomfartsvägar/stigar intill deras fastighet där dom tydligt markerar att dom vill vara ifred.
Men om jag vill passera med cykel eller löparskor så måste jag väl få göra det? Trots att stigen eller vägen går genom deras fastighet?
Eller kan dom hävda att jag begår hemfridsbrott på deras mark? Dvs ingen allemansrätt för mig?
Vad säger ni?
I Borgafjäll har någon lagt sin stuga precis vid (vad jag antar är) den gamla vandringsleden upp på fjället. Kommer man uppifrån möts man av "Privat"-skyltar och en hänvisning till att följa snitslar som går runt tomten. Det tråkiga är att snitslarna inte hänger ihop med någon stig, utan det är mer att likna vid hinderbana med en massa omkullfallna träd, blötmark + ANNAT.
Vad gäller i det läget? Själv kan jag tycka att vill man inte ha besök kan man ge fan i att bygga sin stuga så stigen går rakt över gården, men det är ju jag det
En hage är väl privat mark, och därmed har du ingen rätt att korsa den om jag förstått det rätt. Observera att jag inte läst på om detta och har förmodligen fel, men rent logiskt får man inte vara på andras mark utan att ha rätt till det.
Strandtomt är ett annat gissel där man inte får nyttja stranden om det faktiskt är en strandtomt men många gillar att begränsa och sätta upp skyltar även om deras tomt faktiskt inte går hela vägen ner till vattnet.
Sen kan man ju fundera på om man ska cykla just där nere när det finns gott om grusväg på andra ställen i Erstavik.Precis - vid herrgården. Jag förstår att de inte vill ha massor av människor cyklande mellan ekonomi byggnader och huset - men om man passera lugnt och visar hänsyn för hästarna mm borde det inte vara ett problem. Blev stoppad där förra veckan - de frågade om jag ”hade tillstånd”
Vid ishallen uppe vid Saltsjöbadens golfbana har det just kommit upp förbudsskyltar mot cykling så det känns inte som ett läge där vi cyklister ska provocera och testa gränserna.
Det är inte ok att cykla/gå på en stubbåker heller, för du kan inte veta om den är insådd.Mitt sunda förnuft säger att det är OK att cykla gå på en väg förbi någons tomt, men att det inte är OK att gå över någons tomt. Det är Ok att cykla/ gå på en skogsstig eller stubbåker men inte på en oskördad åker. Man passerar djurhagar på egen risk, något många hundflanörer fått erfara. Kor kan bli väldigt elaka även på små hundar. Jag anser det även vara OK att gå/ cykla på en väg som går genom en gårdsplan (tänk bondgård) om det inte sitter äkta förbudsskyltar, dvs inget hemsnickrat. Det är väl där jag oftast upplevt att en del bönder tycker att 10 hektar runt gården är fredad mark och alla är i vägen när han arbetar. Ett par stycken jag stött på har även haft lösa hundar på gården som håller folk borta från den allmänna vägen.
Ja, nu även cykelförbud. Man får cykla frakt fram från golfbanan och ta cykelbanan en bit bort till Samskolan.Vid elljusspåret där det tidigare bara var mopedförbud?
Jag håller helt med. Vill inte testa gränserna men för mig är det en pendlingssträcka några dagar i veckan och har inte hittat ett bra sätt att ta mig runt gården (finns en stig som jag känner till som är inte optimalt på vintern på crossen).Sen kan man ju fundera på om man ska cykla just där nere när det finns gott om grusväg på andra ställen i Erstavik.
Vid ishallen uppe vid Saltsjöbadens golfbana har det just kommit upp förbudsskyltar mot cykling så det känns inte som ett läge där vi cyklister ska provocera och testa gränserna.
Tack! Jag ska prova att hitta Sörmlandsleden från ÖringeFrån Tyresö är Sörmlandsleden från Öringe eller att svänga av vid Tyresö golfbana mycket bättre alternativ. Det finns ingen anledning att störa gårdsfolket i sina sysslor.
Tack. Ja - det är med en cross jag kör och ibland racer så 25-33 mm däck. Jag kör denna segment du hänvisar till oftast nu men har redan hunnit bli lite svårt (bra balansträning...) med blöta rötter på morgonen....Sörmlandsleden från Öringe funkar fint med MTB, men blir lite väl jobbig med cross. (Åtminstone var det så när jag körde sist för ~10 år sedan.)
Detta segment funkar däremot bra, om det inte är för lerigt.