[OT] Protein/Energy Bars utan nötter och frön?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tänkte köpa något halvvettigt att ha med mig som snack/mellanmål på cykelutflykter osv, men vill av olika anledningar inte äta nötter och frön. Verkar vara svårt att hitta. Det lär väl finnas en del nötallergiker som provat lite alternativ? Kan kombinera med nån banan eller så. Ibland orkar jag inte laga till något eget och ta med ut så det är smidigt att ha lite prylar nära till hands som man kan slänga ner och bara dra.

Tankar? Förslag? :P

Hade väl hoppats att hitta något som inte bara är rent godis, utan kanske har några näringsämnen. Jag vet inte. Är inte så insatt i det där! :D

Jag tycker att är det någon gång man kan äta rent godis med gott samvete är det när man cyklar och så (eller kan man väl annars med iofs..) Finns ju massa att välja på som är billigt och gott. Men du kanske menar mer mat.. Äta på cykeln typ eller är det långa raster? Då kan ju mat vara gott håller jag med om.

Jag tycker fö att ska man vara ute i flera dagar kan det väl vara bra med något proteinrikt. Är det en dag, skit i det och ät kolhydrater.

Om vi bortser från rent godis brukar jag köpa de billiga proteinbarsen på willys. Kostar ca 10 och till skillnad från många andra så innehåller de minimalt med tillsatt socker (om man nu tycker det är viktigt). Innehåller såklart annan dynga istället.... :) Innehåller ca 35g kolhydrater och 35g protein

Om vi bortser från rent godis brukar jag köpa de billiga proteinbarsen på willys. Kostar ca 10 och till skillnad från många andra så innehåller de minimalt med tillsatt socker (om man nu tycker det är viktigt). Innehåller såklart annan dynga istället.... :) Innehåller ca 35g kolhydrater och 35g protein

Vet du vad dom heter?

Jag stjäl grabbens fruktstänger ibland till 2-3h turerna när man inte behöver så mycket. Billigt, smidigt och finns oftast hemma. ?
Är väl dock pyttelite nötter i, men är du inte allergisk så..

Dynga!? Vilken skitprodukt. :sneaky:

Brukar ta me en lättare kaka under mina turer! Sen kan man välja själv om man vill baka själv eller inte. Finns ju vissa ingredienser som innehåller en viss protein. Dock brukar jag välja nötter i mina kakor.

Men du behöver inte fokusera så mycket kring proteinet. De ska du inta 1-2 timmar innan du börjar cykla för att de ska ge nån effekt. Och är du inte ute efter att bygga muskler utan uthållighet så behöver du nog inte stirra dig blind på proteinintaget. Kör proteinshake eller keso osv om du är orolig över proteinnivåerna:)

Senast ändrad:
Havreflarn, de innehåller kolhydrater, protein och fett i en lagom blandning, allt enligt tallriksmodellen. Nästan.

Slog till på några av dom billiga varianterna från WIllys. Får väl se om det är något att ha. :P

2020-05-27_bars.JPG

Sånt här brukar jag ta med mig, samt banan:

Protein äter man efter rundan. Det är onödigt jobbigt för matsmältningen att ta hand om under träning.
Jag bakar egna Flapjacks att ta med.

Tillbaka
Topp