Köpråd, heldämpad trail, max 23000kr

Orbea säljs ju av många LBSer så man kanske kan höra vad dom har för status.
Sundstorps cykel verkar ha M och XL på H20 hemma.

Tydligen så är det lite lev.tid på min Orbea. Såklat man tittar lite extra då :). Har ju möjlighet att avboka..Vad tycker ni om en Canyon Spectral istället? AL 5.0:an är ju mer i samma prisklass men AL 6.0 ser ju trevlig ut, men typ 8kkr mer än Orbean.

Tydligen så är det lite lev.tid på min Orbea. Såklat man tittar lite extra då :). Har ju möjlighet att avboka..Vad tycker ni om en Canyon Spectral istället? AL 5.0:an är ju mer i samma prisklass men AL 6.0 ser ju trevlig ut, men typ 8kkr mer än Orbean.
Hur lång väntan är det? Spectralen är mindre än Occam och lite äldre geo. Går du upp till large får du inte in någon lång dropper och tar du M blir den ganska mycket kortare än Occam M som du beställt.

Hur lång väntan är det? Spectralen är mindre än Occam och lite äldre geo. Går du upp till large får du inte in någon lång dropper och tar du M blir den ganska mycket kortare än Occam M som du beställt.
Det är M som gäller för mig. Får betala ca: 2200 mer för 5.0 spectral jämfört med H30. Om man kollar komponentmässigt då?

Har du slagläge till dalarna så hade jag tagit chansen att provsitta denna.
Internetcykel på LBS.

Occam kanske också finns i lager hos nån butik?

EDIT.
Gissar vilt att han fixar broms upgrade +annnat också.

Men du får väl inte en Spectral 5.0 levererad innan sommaren är slut heller?

Komponentmässigt så är den väl snäppet bättre än Occamen med bättre dämperi och nog bättre hjul och däck. (dvs sånt man inte vill byta direkt) Men Spectral är ju en 160mm 27.5", lite annorlunda typ av cykel

Edit: Såg nu att just svart i M fanns.

Kollar du på 27.5or (som Spectral) så kan du ju kika på Siskiu T8, bra utrustad för pengen, "bara" 11 växlar men det kan man utan problem cykla på. I övrigt så sitter det ju något bättre saker än på en H30.

Eller Focus Jam 6.7

Med en rabattkod så är man ju bara strax norr över 20' på båda dessa

Hej. Tack så mycket men nu måste jag begränsa mig. Vill helst jämföra Spectral 5.0 mot Occam H30. Det är nog dessa det står emellan. Är Spectral mer inriktad mot utförs? 2200kr mer för spectral men bättre komponenter? Är det värt det?

Jag tycker inte det. Vill du ha en cykel snabbt så kolla Np reactor som tipsades om här ovan eller kanske yt jeffsy som också verkar finnas på lager.

Gissar på att du inte behöver en enduro. Jag skulle fortfarande köra på Ghosten. Du får fortfarande bäst komponenter för pengarna, förutom Radon kanske men den var dyrare.

Ibland tänker jag, behöver man en till cykel? På min HT: canyon 6.9 AL från 2015 för 11kkr sitter det ju minst SLX- grejer på. Den väger dessutom ca.12kg. Man får en modernare ram med occam men får man en cykel som är värd 10kkr mer? (Nu kom smålänningen visst i mig fram:))

Ibland tänker jag, behöver man en till cykel? På min HT: canyon 6.9 AL från 2015 för 11kkr sitter det ju minst SLX- grejer på. Den väger dessutom ca.12kg. Man får en modernare ram med occam men får man en cykel som är värd 10kkr mer? (Nu kom smålänningen visst i mig fram:))
Jag tycker det är värt det. För mig är det mycket skönare med en FS. Du kan ju sälja din gamla, om du inte behöver en XC också.

Nä...
Alltså 25 mm innerbredd på fälgen. Innebär att man kanske inte vill ha de största däcken på, eftersom formen på däcket påverkas av fälgens bredd. Vill du köra 2.5-2.6” däck, så passar en 30+ mm fälg bättre.

Nä...
Alltså 25 mm innerbredd på fälgen. Innebär att man kanske inte vill ha de största däcken på, eftersom formen på däcket påverkas av fälgens bredd. Vill du köra 2.5-2.6” däck, så passar en 30+ mm fälg bättre.
Okej. Tack för svaret. Orbean har alltså 2.5 fälg och däcken som cykeln levereras med är 2.5. Blir inte det bra??

Var är vi nu, redan fredag? 2.5'' på 25i låter mycket men nån långhårig kille har väl testkört får man gissa. En del 2.5''' däck är som ändra 2.35''

H30 är ju ascool, men specen lämnar mer att önska tycker jag. 25mm hjul hade gått bort för mig.
Här har du en klockren. Lyrik-gaffel, bra hjul osv till ett riktigt bra pris.

Fast då är vi full enduro
Absolut, för jag länkade fel modell. :ROFLMAO:
Tänkte på Trailmodellen.
Edit: 35mm-gaffel som går att uppgradera till en Pike invändigt när det önskas.

Senast ändrad:
Absolut, för jag länkade fel modell. :ROFLMAO:
Tänkte på Trailmodellen.
Edit: 35mm-gaffel som går att uppgradera till en Pike invändigt när det önskas.
Den har ju ingen dropper?

Kan ni rekommendera bra 30mm fälgar 29"
Orbean är ju rakt igenom en prisvärd cykel som framför allt fått jättebra reviews för sin ram och dämpning (även de billiga versionerna). Jag skulle inte hängt upp mig på 5 mm fälg. Skulle inte låta det hindra köpet och jag skulle inte lagt ett gäng tusingar på att köpa nya hjul när man får den. Cykla sönder hjulen och uppgradera till hjul som inte bara har bredare fälg utan där hela hjulet är bättre

Men ett exempel som brukar dyka upp här är dessa för 450 eurosar

Tillbaka
Topp