BFS, jag ser ju tydligt att det är mig du pekar på, så jag får väl förklara då varför jag väljer att lita mer på andra experter än de på FHM. Och ja, det är inte bara "ledarskribenter och bloggare" som efterfrågat andra åtgärder, utan det är andra experter, professorer i virologi, epidemiologi, osv, och även personer på motsvarande position som statsepidemiolog i andra länder. Ja, t.o.m. vår tidigare statsepidemiolog Annika Linde.
Varför väljer jag då att lita mer på dem? Jo, den här krisen har ju pågått sedan januari nu, och FHM samt andra experter har gjort väldigt många uttalanden om epidemin och hur de tror den kommer att utveckla sig under denna tid. Det jag sett från FHM har i en stor majoritet av fallen senare visat sig vara fel, medan det många andra experter sagt till stor del visat sig vara rätt. Inte alla, och inte allt, men de har haft väldigt mycket mer rätt än FHM i sina uttalanden. Så varför ska jag välja att lita på de som oftast har fel, framför dem som visat sig ha rätt?
Vi kan ju ta exemplet med klustersmitta. Jag har hört flera experter talat om detta i över en månad nu, kanske upp mot en och en halv. Detta baserat på erfarenheter från andra länder, men även utifrån antikroppstest som gjorts i Sverige. Förre statsepidemiologen Annika Linde höll länge med FHM, men för ett par veckor gjorde hon också uttalanden att hon tänkt om och att detta verkar vara en klustersmitta och att andra åtgärder krävs. Detta besvarade Tegnell arrogant i en intervju "jag vet inte var hon fått det ifrån" och skrattade. Så, nu i veckan, hör jag helt plötsligt FHM:s representanter säga att det beter sig som en klustersmitta. Det här är bara ett exempel, men det finns flera. Dessutom tycker jag mig se en tydlig tendens hos FHM att vägra erkänna att de haft fel, utan ska försöka trixa saker till att de nog har rätt ändå. Ett exempel är simuleringar av antikroppsförekomst vs mätningar, där Tom Britton som länge legat på samma nivå i sina simuleringar tydligt pudlade när mätningar visade annat. Men FHM vidhåller att de hade rätt.
Därmed inte sagt att våra åtgärder varit rätt/fel, numer är nog de flesta överens om att det som avgjort hur stort dödstal man fått var hur snabbt man vidtog åtgärder, inte exakt vilka åtgärder som vidtogs. Sverige agerade sent, och därför ligger vi i nivå med de värsta länderna i världen. Våra grannländer agerade några dagar tidigare, och det verkar ha gjort stor skillnad.