[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Negativ? Jag är ju positiv!
Det är väl de som inte tror på vaccin eller att det ska ta flera år att få fram, och tror att en massa människor i andra länder kommer att dö i ”andra vågor”, osv, som är negativa. Där kan man verkligen snacka om domedagsprofeter!
Eftersom det brukar ta år att utveckla ett vaccin säkert (Pandemrix har ju många klagat på, men säkert inte du) så är det väl klokast att INTE basera sin strategi på nåt osannolikt? Och att hoppas på att det inte dyker upp andra vågor (vilket det gör när det handlar om virus) är väl "positivt i överkant". "Nä, denna gång blir det inga andra vågor." Att basera sin strategi på tidigare erfarenheter är alltså "domedagsprofetior"? Skämtar du? Ska vi börja vara lika "positiva" med andra saker också? "Skit i övervikt och blodtryck, snart har vi ett piller som botar allt!"

[UÄ] Coronatråden 4
Men de har inte kontroll i Storbritannien. Iaf inte enligt deras experter. Ändå ska de (handlingskraftiga politikerna) öppna upp. Det är ett politiskt beslut. Så nog verkar det finnas fördelar med att inte stänga ner.

Ja, Sverige valde att inte göra en (kostsam) lockdown. Man räknade med att man skulle klara vårdbehovet utan en lockdown. Vilket man också lyckades med. Man lyckades dock inte hålla smittan utanför många äldreboenden (som inte hade en organisation för det). Andra länder trampade hårt på bromsen (vissa av dem lyckades inte bättre än Sverige ändå). Ja, Sverige har en "hög" smittspridning. För vi har inte en lockdown. Andra länder har en lägre smittspridning, för de har/haft en lockdown. Det är inte helt överraskande. Och om det snabbt kommer fram ett fungerande vaccin är det ju jättebra. Men det är sällan det lyckas så bra och så snabbt. Kanske är detta undantaget? Vi får se. Jag skulle inte basera en strategi på förhoppningar om nåt osannolikt. Blir det några biverkningar så är det väl Tegnells fel det också. Allt mer tyder på att Sverige valt fel strategi? Vi har inte stängt ner. Vi har fortsatt som vanligt (fast med ganska softa restriktioner). Nåt som andra länder också vill (fast såklart utan att förknippas med Sverige, som gjort allt fel). Vaccinet är inte här på ett bra tag, så att ta med det i din analys är inte speciellt seriöst. Jag tycker det är ganska tidigt att förutspå vad som är rätt och fel i detta skede. Det som att tvärsäkert säga vem som vinner touren, efter andra etappen.
Varför är du så negativ?
Experterna på WHO hoppas och tror att ett vaccin finns innan årets slut. Lyssna på dem!
Experterna i andra länder framhåller att de klarat av att slå ner den första vågen, de vet nu vilka åtgärder som fungerar på detta virus. Varför skulle de inte klara av att slå ner en ev andra våg? Jag tycker det är en otroligt negativ inställning att inte tro det, allt talar för motsatsen. Lyssna på experterna!

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
De torde göra det eftersom de haft en lockdown (medans Sverige inte haft det). Då sprids inte viruset lika mycket. Det är iaf erfarenheterna av andra virus. Om man låter det spridas får man också immunitet. Du har kanske en annan erfarenhet? Men återigen, eftersom det inte testats tillräckligt har jag inga tillförlitliga siffror.
Så det är mer eller mindre en killgissning?

Nåja, det jag tycker sticker ut med ditt påstående är det faktum att vi enligt de tester som faktiskt gjorts, trots de modeller som presenterats, inte har någon vidare hög immunitetsgrad i Sverige. (Vilket vi ju skulle ha haft enligt dem som kan det här). Och att då påstå att andra länder är långt efter, ja långt efter vadå? För att någon ska vara långt efter krävs att någon annan är långt före.

[UÄ] Coronatråden 4
Varför är du så negativ?
Experterna på WHO hoppas och tror att ett vaccin finns innan årets slut. Lyssna på dem!
Experterna i andra länder framhåller att de klarat av att slå ner den första vågen, de vet nu vilka åtgärder som fungerar på detta virus. Varför skulle de inte klara av att slå ner en ev andra våg? Jag tycker det är en otroligt negativ inställning att inte tro det, allt talar för motsatsen. Lyssna på experterna!
Igen, jag, du, WHO och alla andra kan hoppas och tro hur mycket som helst. Tidigare vaccin har tagit betydligt längre tid än så att utveckla säkert. Vad skulle din dom vara om svenska politiker och FHM sa: "Vi gör så här, för vi hoppas verkligen att vi har ett fungerande vaccin till nyår." Jag tror inte du skulle göra vågen av lycka.

Det är klart att det går att slå ner våg efter våg (eller kluster efter kluster). Men vad kostar det? Experterna i Storbritannien anser inte att det är läge att öppna upp. De "positiva" politikerna gör det ändå. De lyssnar inte till ditt råd, dvs att lyssna på experterna.

Så, NU ska vi lyssna på experterna. Tidigare skulle man inte lyssna på experterna. Iaf inte de svenska och inte de danska (eftersom Danmarks politiker var handlingskraftiga och gjorde rätt, dvs körde över sina experter). Vi ska överösa svenska "evidensbaserade" experter med negativa omdömen men vara positiva till ett vaccin (som enligt tidigare erfarenheter tar mycket längre tid att framställa)? Jag får lite mixade signaler...

• Gilla
Reactions: H.
[UÄ] Coronatråden 4
Men en konkret fråga till BFS:
Tycker du på fullt allvar att svenska myndigheter och styrande politiker hanterat pandemin väl?

[UÄ] Coronatråden 4
Så det är mer eller mindre en killgissning?

Nåja, det jag tycker sticker ut med ditt påstående är det faktum att vi enligt de tester som faktiskt gjorts, trots de modeller som presenterats, inte har någon vidare hög immunitetsgrad i Sverige. (Vilket vi ju skulle ha haft enligt dem som kan det här). Och att då påstå att andra länder är långt efter, ja långt efter vadå? För att någon ska vara långt efter krävs att någon annan är långt före.
Nä, det är faktiskt så virus fungerar. Iaf enligt de som sysslar med virus. Men nej, exakta siffror kan jag inte ge.

Nä, vi har ingen hög immunitetsgrad i Sverige heller, eftersom vi haft en ganska låg smittspridning (trots våra relativt sett lätta restriktioner). Men, mer smittspridning (och immunitet) än i de länder som haft en hård lockdown (lägre smittspridning, lägre immunitet).

[UÄ] Coronatråden 4
BFS, har du lyssnat på vad andra experter än de på FHM har att säga? Har du utifrån det försökt värdera vilka som haft mest rätt med sina uttalanden och prognoser? Och framförallt, vilka som lyckats bäst med sina strategier?

Eller väljer du vilka experter du ska tro på enbart baserat på nationalitet och vilken position i samhället de sitter på?

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Det är mycket vi inte vet om covid-19 ännu men en sak verkar ganska säker om man läser denna tråden, en sip of the kool-aid...

Helt klart är att det är svårt att ha empati för siffror även om man vet att varje siffra representerar någons familjemedlem.

[UÄ] Coronatråden 4
Även Sveriges ”vaccin-guru” Matti Sällberg håller med om WHO:s bedömning, han tror på 4-5 godkända vacciner innan årsskiftet.

[UÄ] Coronatråden 4
Även Sveriges ”vaccin-guru” Matti Sällberg håller med om WHO:s bedömning, han tror på 4-5 godkända vacciner innan årsskiftet.
Det vore ju fantastiskt om det finns fungerande vaccin så snabbt.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Låter märkligt när, av vad jag förstår, inget liknande har hänt någon gång förut. Får mig att fundera på vilka genvägar man tar för att få till detta? Ej fullständiga tester?

Hoppas dock att allt går vägen naturligtvis men det är väl ändå rimligt att hastigheten väcker en del frågor?

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag förstår så ligger det nya metoder bakom den ökade takten i forskningen? RNA-vaccin?
Sedan undrar jag i mitt stilla sinne om 6 månader är tillräckligt för att upptäcka ev långsamma biverkningar. Men om alla andra vaccinerar sig så slipper jag. :)

[UÄ] Coronatråden 4
Så om Sverige i februari antagit en strategi som bygger på ett fungerande vaccin 10 månader senare, då hade du jublat och tyckt det var en fantastisk strategi?

Om jag inte missminner mig tyckte du att Sverige borde stängt sina skolor. Tycker du fortfarande det?

[UÄ] Coronatråden 4
Så om Sverige i februari antagit en strategi som bygger på ett fungerande vaccin 10 månader senare, då hade du jublat och tyckt det var en fantastisk strategi?

Om jag inte missminner mig tyckte du att Sverige borde stängt sina skolor. Tycker du fortfarande det?
Håller inte riktigt med om det. Ooms ifrågasätter väl en vald strategi som går stick i stäv med resten av världen (i huvudsak ivarje fall)? Jag tycker det är rimligt att göra det med tanke på att Sverige bara representerar ngn promille av forskarvärlden.

Med det sagt så säger inte JAG att Sverige har gjort fel men jag tycker det finns mycket att ifrågasätta då FHM kontinuerligt och självsäkert uttrycker sig om ngt ena dagen som visar sig vara fel den andra.

PS. Ser ut som att H. har redigerat bort delen om att Ooms var som ett troll från en diktatur i öst, det var det jag svarade på.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag förstår så ligger det nya metoder bakom den ökade takten i forskningen? RNA-vaccin?
Sedan undrar jag i mitt stilla sinne om 6 månader är tillräckligt för att upptäcka ev långsamma biverkningar. Men om alla andra vaccinerar sig så slipper jag. :)
Nej, det är inte. De kommer att godkännas med omfattande program för uppföljning av säkerheten. Men så är det allt oftare när det kommer läkemedel där det finns stort behov. Problemet är väl att en del biverkningar man kan identifiera i större populationer kommer vara irreversibla och då är det ju för sent. Får hoppas på väldesignade studier och robust databehandling.

[UÄ] Coronatråden 4
Håller inte riktigt med om det. Ooms ifrågasätter väl en vald strategi som går stick i stäv med resten av världen (i huvudsak ivarje fall)? Jag tycker det är rimligt att göra det med tanke på att Sverige bara representerar ngn promille av forskarvärlden.

Med det sagt så säger inte JAG att Sverige har gjort fel men jag tycker det finns mycket att ifrågasätta då FHM kontinuerligt och självsäkert uttrycker sig om ngt ena dagen som visar sig vara fel den andra.

PS. Ser ut som att H har redigerat bort delen om att Ooms var som ett troll från en diktatur i öst, det var det jag svarade på.
Trolldelen var ett svar från tidigare diskussion om ooms där någon frågade sig om hen får betalt för sina inlägg och jag övervägde ett svar som sedan aldrig postades men tyvärr låg kvar som utkast. Jag tycker dock fortfarande att intrycket består, det är viktigare att svartmåla Sverige, svenska myndigheter och svenska befolkningen (stockholmare) än att komma med konstruktiva förslag. Detta varvat med ett antal inlägg där tex Kina framställts i oproportioneligt positiva ord.

Jag säger inte att det är så, men det är så jag uppfattar det.

[UÄ] Coronatråden 4

Jag har varken sagt bu eller bä när det gäller skolorna. Det jag kritiserat är det senfärdiga agerandet i början, den slappa inställningen till testning och karantän på ankommande fr riskområden, och nu oförmågan att få ner smittspridning och dödstal. Vi har nu facit fr flera länder att det går att ta kontroll över smittan och trycka ner den, men ännu syns inga tendenser fr de styrande att försöka åstadkomma detta.

[UÄ] Coronatråden 4
BFS, har du lyssnat på vad andra experter än de på FHM har att säga? Har du utifrån det försökt värdera vilka som haft mest rätt med sina uttalanden och prognoser? Och framförallt, vilka som lyckats bäst med sina strategier?

Eller väljer du vilka experter du ska tro på enbart baserat på nationalitet och vilken position i samhället de sitter på?

[UÄ] Coronatråden 4
...
Jag tycker dock fortfarande att intrycket består, det är viktigare att svartmåla Sverige, svenska myndigheter och svenska befolkningen (stockholmare) än att komma med konstruktiva förslag. Detta varvat med ett antal inlägg där tex Kina framställts i oproportioneligt positiva ord.

Jag säger inte att det är så, men det är så jag uppfattar det.

Man behöver inte anstränga sig jättemycket för att uppfatta det så när någon är så genomgående negativ till allt som har att göra med Sveriges samhällsfunktioner och de som försöker att få samhället att fungera.

[UÄ] Coronatråden 4
Nej, det är nog lika bra vi stoppar här. Du är nog bäst att ignorera helt hädanefter.
Det tycker jag låter som en bra idé. Men sluta för guds skull inte med dina relevanta och vetenskapliga inlägg (tex om mitt uppenbara släktskap med Tegnell). Hur skulle vi kunna lösa detta problem utan dina ovärderliga kunskaper? Du har gjort oss alla stolta över Sverige.

[UÄ] Coronatråden 4
Några som debaterar i tråden verkar trygga med Tegnell/Giesecke prognoser om andra länders kommande utveckling på pandemin och att slutresultatet kommer bli detsamma. Gäller tilliten också för prognoserna att Sveriges strategi inte kommer att påverka den ekonomiska utvecklingen något särskillt och vi även där kommer nå liknande resultat som grannländerna?

[UÄ] Coronatråden 4

Absolut. Jag har inte gett några experter nedlåtande epitet. Eftersom jag är en lekman och de har långt mer kunskap. Detta är väldigt komplext, och att vara tvärsäker ang ett väldigt komplext problem inger inget större förtroende hos mig.

Ang att "lyckas" med nåt väldigt komplext. Där det finns en väldans massa parametrar att värdera är det svårt att säga "lyckas". Att svetsa igen dörrar (som i Kina) var väldigt lyckat, om man bara fokuserar på att stoppa smittan. Väldigt kostsamt, dock (och trist om det börjar brinna). Skulle vi ha gjort det istället? Man gjorde bedömningen att det var viktigt av många skäl att inte stänga ner mer än nödvändigt. Jag kan köpa det. Jag är ingen expert. Jag är inte kompetent nog att bedöma det. Är du? Om Tegnell och FHM beslutat att stänga ner som Norge och Danmark hade jag köpt det. Jag är ingen expert. Jag ifrågasätter inte Storbritanniens experter som varnar för att öppna upp (trots att det är Sveriges strategi att vara öppna). Jag kallar inte deras experter för nåt nedlåtande. Jag kallar inte Norges experter för nåt nedlåtande. Jag kallar inte Tegnells danska kollegor för nåt. Även om jag inte förstår ett ord de säger misstänker jag att de vet mer om både Danmark och virus.

[UÄ] Coronatråden 4
Kul om det kommer bra vaccin. Jag är inte emot väl fungerande vaccin. Jag är dock emot att basera sina strategier på förhoppningar om framtiden. Jag föredrar evidensbaserade beslut.

[UÄ] Coronatråden 4

PS. Ser ut som att H. har redigerat bort delen om att Ooms var som ett troll från en diktatur i öst, det var det jag svarade på.
Sverige är nog ett av få länder KUNNAT genomföra denna strategi. Dvs att låta människor distansiera sig själv istf att tvinga människor att stanna hemma.
Jag har aldrig känt den självsäkerhet från Tegnell och FHM som du nämner. De presenterar den fakta de har och dyker det upp ny fakta så tar de upp den.

[UÄ] Coronatråden 4
Kul om det kommer bra vaccin. Jag är inte emot väl fungerande vaccin. Jag är dock emot att basera sina strategier på förhoppningar om framtiden. Jag föredrar evidensbaserade beslut.
Och om det inte finns evidens, ska man sitta och vänta då? När huset brinner föredrar jag att brandchefen agerar, framförallt om liv står på spel. Att ta det säkra före det osäkra. Skjut upp dödstalen så länge det går; det kan komma ett vaccin, det kommer kunskap om behandling, vi hinner åtgärda brister i beredskapen, osv. Ekonomin kan vi alltid återskapa, men de som fått sätta livet till kommer inte tillbaka. Jag föredrar faktiskt att några blir trampade på tårna och "kränkta" av att bli testade och satta i karantän om det kan rädda några människoliv. Men där tycker vi tydligen olika.

[UÄ] Coronatråden 4
Om jag är "några i tråden" så är jag fortfarande ingen expert, vare sig på virus eller ekonomi. Jag vet inte hur framtidens ekonomi ser ut (den är mer föränderlig än människors och virusens biologi). Jag vet inte hur mycket en hård lockdown påverkar ekonomin på lång sikt. Jag vet inte heller hur den svenska ekonomin påverkas eftersom den också påverkas av världsekonomin. Men några andra här kanske kan komma med en tvärsäker åsikt?

[UÄ] Coronatråden 4
Och om det inte finns evidens, ska man sitta och vänta då? När huset brinner föredrar jag att brandchefen agerar, framförallt om liv står på spel. Att ta det säkra före det osäkra. Skjut upp dödstalen så länge det går; det kan komma ett vaccin, det kommer kunskap om behandling, vi hinner åtgärda brister i beredskapen, osv. Ekonomin kan vi alltid återskapa, men de som fått sätta livet till kommer inte tillbaka. Jag föredrar faktiskt att några blir trampade på tårna och "kränkta" av att bli testade och satta i karantän om det kan rädda några människoliv. Men där tycker vi tydligen olika.
Vi sitter inte och väntar. Vi plattar till kurvan och ser till att våra sjuka får vård. Precis som vid alla andra epidemier. Vill du ha en handlingskraftig brandman som gör saker som inte alls påverkar branden? Det vill inte jag. Och om vi INTE får fram ett vaccin? Hur många år ska vi ha en hård lockdown då? Hur många kommer att dö av följderna av en kollapsad ekonomi? Jag hade inte blivit kränkt av en hårdare lockdown. Jag hade inte kallat Tegnell för "linslusexpert" eller "byråkrat" om han ordinerat en hårdare strategi. Jag hade inte sagt att statsministern (oavsett partitillhörighet) "gömt sig bakom experterna" när han/hon följde experternas råd. Men där är vi olika.

[UÄ] Coronatråden 4
Vi sitter inte och väntar. Vi plattar till kurvan och ser till att våra sjuka får vård. Precis som vid alla andra epidemier. Vill du ha en handlingskraftig brandman som gör saker som inte alls påverkar branden? Det vill inte jag. Och om vi INTE får fram ett vaccin? Hur många år ska vi ha en hård lockdown då? Hur många kommer att dö av följderna av en kollapsad ekonomi? Jag hade inte blivit kränkt av en hårdare lockdown. Jag hade inte kallat Tegnell för "linslusexpert" eller "byråkrat" om han ordinerat en hårdare strategi. Jag hade inte sagt att statsministern (oavsett partitillhörighet) "gömt sig bakom experterna" när han/hon följde experternas råd. Men där är vi olika.
Varför tror du man måste ha en hård lockdown "i flera år"? Den har man en kort period för att slå ner smittan, därefter öppnar man upp, håller koll, och slår ner de små nya utbrott som uppstår. Tvärtom verkar det som att det blir vi i Sverige som får fortsätta med vår halvnedstängning under lång tid när våra grannländer nu öppnar upp.
Ja, tydligen har vi olika förväntningar på våra folkvalda och de myndigheter vi finansierar med våra skattepengar också.

[UÄ] Coronatråden 4
Varför tror du man måste ha en hård lockdown "i flera år"? Den har man en kort period för att slå ner smittan, därefter öppnar man upp, håller koll, och slår ner de små nya utbrott som uppstår. Tvärtom verkar det som att det blir vi i Sverige som får fortsätta med vår halvnedstängning under lång tid när våra grannländer nu öppnar upp.
Ja, tydligen har vi olika förväntningar på våra folkvalda och de myndigheter vi finansierar med våra skattepengar också.
Och skillnaden mellan Sveriges "värdelösa" strategi och andra länders "framgångsrika" strategi är alltså bara den initiala och "handlingskraftiga" fasen? Eftersom andra länder (inkl Storbritannien) öppnar upp för att ha det som i Sverige, så kan det väl inte vara så dåligt? Eller är Sverige förbjudna att hålla koll på smittan?
Jag har inte förväntningarna att våra politiker ska agera MOT experternas råd, eller att myndigheter ska ge rekommendationer baserat på optimistiska förhoppningar.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, vi är inte förbjudna att hålla koll på smittan. Däremot verkar vi väldigt oförmögna att få ner dödstalen, att få igång testning, osv. Dvs de förutsättningar och verktyg som behövs.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, vi är inte förbjudna att hålla koll på smittan. Däremot verkar vi väldigt oförmögna att få ner dödstalen, att få igång testning, osv. Dvs de förutsättningar och verktyg som behövs.
Du jämför igen ett land med softa restriktioner med länder som har stängt ner. Det är klart att siffror blir olika. Och kapaciteten för testning ökar. Vill du ha myndigheter som baserar sin strategi på optimistiska förhoppningar? Det vill inte jag.

[UÄ] Coronatråden 4
Man behöver inte anstränga sig jättemycket för att uppfatta det så när någon är så genomgående negativ till allt som har att göra med Sveriges samhällsfunktioner och de som försöker att få samhället att fungera.
Intressant tanke.

Tänk om det är så enkelt?

Dvs, ooms som postar (jag vet inte)hur många inlägg som helst i denna tråd. Han kanske helt enkelt har det som ett jobb.?Dvs, att för på ngn annans räkning misskreditera Sverige och allt svenska myndigheter gör?

Jag gillar inte att vara konspiratorisk - men det ser faktiskt konstigt ut om man kollar igenom alla inlägg i denna tråd.

[UÄ] Coronatråden 4
Intressant tanke.

Dvs, ooms som postar (jag vet inte)hur många inlägg som helst i denna tråd. Han kanske helt enkelt har det som ett jobb.?Dvs, att för på ngn annans räkning misskreditera Sverige och allt svenska myndigheter gör?

Jag gillar inte att vara konspiratorisk - men det ser faktiskt konstigt ut om man kollar igenom alla inlägg i denna tråd.
:LOL: Undrar hur mkt betalt man får för sån't? Finns det gig på Fiverr?

[UÄ] Coronatråden 4
Tror nog vi kan testa om vi vill men det anses inte som viktigt. Annars har jag svårt att förklara att ex Litauen har kunnat testa över 300k personer (drygt 110k personer per milion invånare) jämfört med Sveriges knappt 240k tester (23k per milion innevånare). Det är ju ganska stor skillnad på befolkningsmängd och ekonomiska förutsättningar.

Ang gig så verkar ju FHM ha en del konsulter som uppträder som oberoende experter och der dem beröm. Verkar som de insett att happy är en viktig kanal ut till folket och anlitat några att skriva in den här tråden.

[UÄ] Coronatråden 4
Intressant tanke.

Absolut. Han har ju skrutit om sina kontakter med Kina. Helt klart ett bevis på en påverkansoperation. Avgå SÄPO!*

*inte vad jag tror

[UÄ] Coronatråden 4
Tror nog vi kan testa om vi vill men det anses inte som viktigt. Annars har jag svårt att förklara att ex Litauen har kunnat testa över 300k personer (drygt 110k personer per milion invånare) jämfört med Sveriges knappt 240k tester (23k per milion innevånare). Det är ju ganska stor skillnad på befolkningsmängd och ekonomiska förutsättningar.

Ang gig så verkar ju FHM ha en del konsulter som uppträder som oberoende experter och der dem beröm. Verkar som de insett att happy är en viktig kanal ut till folket och anlitat några att skriva in den här tråden.
Absolut har FHM anställt konsulter och fokuserar dessa att agera på cykelforum (samhällsviktig och samhällsbärande plats). Det är uppenbart. Allt för att bevara den stora konspirationen (som började i Area 51 och fortsatte med den fejkade månlandningen). *

*Inte heller vad jag tror, men jag är ju tydligen släkt med både Wallensten och Tegnell

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hävdar fortfarande med bestämdhet att svenska myndigheter faktiskt inte gjort något annat än utfärda ett par (vaga) restriktioner.

Man hade kunnat göra väldigt mycket mer utan att låsa ner samhället. Exempelvis hade man kunnat sätta sportlovsresenärer i karantän och infört inreserestriktioner.

Men Tegnell med flera har med dårars envishet hävdat att "det inte finns bevis för effektivitet". Det är här jag har problem. Till och med en lekman kan se att det finns skäl att vara försiktig då man hanterar en helt ny sjukdom. Jag tror inte på att applicera försiktighetsprincipen på allt som rör sig, hela tiden. Dock är det tydligt att man borde ha varit väsentligt mer försiktig än vad man var.

Sedan kan man alltid köra diverse straw-men och whataboutism, men faktum kvarstår:
FHM har konsekvent bedömt läget felaktigt. Hade vi varit mer aggressiva med karantän och restriktioner hade vi sparat liv. Beviset är våra grannländer som definitivt är jämförbara med oss.

Men det kanske är så att de som backar FHM och svetsaren tycker att det är helt okej att fler dött i Sverige? Att det är smällar man får ta? Då är det ytterligare skäl för mig att skämmas, samt ignorera dessa i stort.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp