Köpråd - billig elektrisk fatbike begagnad?

banders

Medlem
Hej, jag tänkte köpa en elektrisk fatbike såpass billigt som går där det inte gör mycket att motorn är svag eller den väger mycket,
Jag har sett billiga elektriska fatbikes nya för runt 15 000kr, och tänkte då att en budget för en simpel begagnad kan läggas runt 10 000, är detta rimligt?

Det finns som sagt inga jättehöga krav på den som skall användas ytterst sporadiskt, finns det saker man absolut skall tänka på när man köper väldigt billgia elektriska fatbikes?

Billiga elcyklar kan få många problem som gör att de inte går att fixa och då är de skrot. Om något, köp av välkända märken t.ex. med bosch/shimano/bafang motor för att enklare kunna fixa om det blir problem. Mittmonterat före bakmonterad/frammonterad alla dagar i veckan. Fanns t.ex. Ecoride fatbike med bakhjulsmotor som hade liknande elspec som deras övriga cyklar och kan också funka. Men jag skulle endast köpa mittmonterade som kostar mer och är pålitligare.

Sen blir det alltid mycket tyngre och du kanske kan ha roligare på en vanlig fatbike? t.ex. en Trek farley kostar 18k och väger 14kg, en elcykel får du lägga till 8-10kg på det.

Håller på att elkonvertera en fatbike just nu, har dock inte fått motorn än. En mittmonterad Tongsheng TSDZ2. Pris med motor, batteri på 612 wh, Mongoose fatbike (9-delat, hydrauliska skivbromsar) blir priset ca 14000kr.

Håller på att elkonvertera en fatbike just nu, har dock inte fått motorn än. En mittmonterad Tongsheng TSDZ2. Pris med motor, batteri på 612 wh, Mongoose fatbike (9-delat, hydrauliska skivbromsar) blir priset ca 14000kr.

Lägg gärna ut länkar till delarna. Jag är intresserad av eldelarna, priserna verkar vara mycket förmånliga.

Motor
Batteri

Jag valde samsung celler på 17,5 ah 36 volt och 100mm BB med VLCD6 diplayen(liten och smidig)Lätt att ändra fartgräns mellan 25km/h och nån annan fart som jag inte rekomenderar....

Köper man delarna i europa så slipper man tull och moms. De har lager i Europa om man letar lite. Just nu i corona tider är det lite sämre utbud än tidigare. Och just till fatbike har jag inte lyckats hitta nån i Eu.

här är min första motor från EU

Och batteri( men verkar vara slut i Tyskland, men det är bara att leta så finns det säkertnån annanstans:cool:)

Under 6000 kr för den här(plus cykeln men den är gammal och nästan oanvänd innan konverteringen)
20191106_130241_59473456174__FC9F75AF-6C8B-4017-9A90-FBB75C024BE6.JPG

Här är en bra sida med tester och tips:

Bygga sjäv är inget alternativ? Då kan man bygga om vilken hoj som helst! (Nästan iallafall) ?

Tack, kollar på sidan.
Bygga själv hade kanske varit alternativ, men semestern börjar om några veckor då jag skall resa iväg och tänkte använda cykeln så tiden är bristvara för det.

Lite överreaktion där, TSDZ2 som det länkas till finns både i lagliga 250W och med högre effekter som är lagliga i andra länder. Ingenstans i tråden pratas det om att använda en starkare motor än lagligt vad jag kan se?

Dvs jag låser upp igen.

"Lätt att ändra fartgräns mellan 25km/h och nån annan fart som jag inte rekomenderar...." :unsure:

Som sagt, inga av de länkade motorerna är 250W, det är 350-750W som länkas.

Men jag håller med om att det nog var lite överreaktion, TS har inte efterfrågat trim eller olagligt starka motorer, så lite surt om hen ska få tråden stängd för att nån trim-nisse kommer in och länkar olagligt starka motorer.

TSDZ2 motorn går att välja i olika effektklasser från 250 Watt och uppåt. Beskrivningen verkar dock vara samma för alla varianterna. Lite förvillande.

Brott mot terrängkörningslagen då?

Terrängkörningslagen gäller dock fordon, inte elcyklar om man läser på transportstyrelsen. Detta förutsätter dock att den är trampdriven och 250w så klart.

Tillbaka
Topp