Reparation växelnav?

hakan78

Medlem
Reparation växelnav?
Hej. Jag har ringt runt och frågat men jag hittar ingen som reparerar växelnav. De byter ut. Problemet är att navet är sram g8 och de görs inte längre. Är det någon som har koll?
Ja jag vet att man kan byta hela hjulet men det är verkligen sista utväg.

Senast ändrad:
Reparation växelnav?
Hej. Jag har ringt runt och frågat men jag hittar ingen som reparerar växelnav. De byter ut. Problemet är att navet är sram g8 och de görs inte längre. Är det någon som har koll?
Ja jag vet att man kan byta hela hjulet men det är verkligen sista utväg.

Var bor du?
Stockholms cykel&sportservice reparerar flesta växelnav och har manga reservdelar på lager.

Reparation växelnav?
Cykel Expo i Solna kanske? Hans- Erik är driven och kunnig på äldre Torpedo- och Sramnav. Ovisst hur långt hans intresse och tålamod sträcker sig, dock. Det är ganska sällan fel på Sramnaven i sig, däremot är manövreringsmojängerna loppiga och kräver ständig tillsyn.

Reparation växelnav?
Det small till och de två lägre växlarna har slutat fungera. Det är inget fel på vajern då den rör sig som den ska och markeringen ligger mot varandra vid fjärde växeln. Provade själv att montera ur och kontrollera men hade svårt att avgöra vad och var man skall titta. Uppenbara fel hade man ju sett men det är svårt att göra något när man famlar i blindo. Är i övrigt nöjd med g8 och vet ej hur Nexus 8 är i jämförelse. Har ringt runt till minst åtta olika men ingen tar på sig jobbet. Ska försöka med tipset ovan på måndag.

Reparation växelnav?
Återkom gärna när du fått till en lösning. Eller misslyckats med att hitta nån och gjort det själv eller gett upp. Det är en udda fisk i Sverige och det är inte så många som fått volym och rutin på dem. Samma med Sturmey Archers växelnav under de senaste hundra åren. De har originalmonterats av div. tillverkare men det är bara lokalt här och var nån fått upp ett kunnande på dem.

Reparation växelnav?
Jo. Men det jag tänker är att det kan ju inte skilja sig så enormt mellan olika typer av navväxlar. Det börjar nästan bli komiskt när man har ringt runt till ett ganska stort antal cykelverkstäder som säger sig reparera och serva i princip alla märken. Om man endast byter ut så anser inte jag det är att reparera. Det är säkert ett skitfel som jag inte lyckas se. Jag har hittat några utomlands men det tar emot att behöva skicka långväga utan att veta att de gör ett bra jobb. Jag har även letat på nätet efter något som ger mig erforderlig kunskap. Det enda jag har hittat är lite sprängskisser men de talar mest om hur man sätter ihop och tar isär. Inget hur konstruktionen fungerar. Sen även om jag nu lyckas lista ut vad som är felet så har jag ingen aning om var och hur jag kan beställa det som behöver bytas. Därför tänkte jag att det borde finnas någon därute som kan dessa saker. Jag har plockat isär själv och satt ihop en gång med samma fel som följd.

Reparation växelnav?
Jag har gett upp. Har väl pratat med ett tjugotal cykelreperatörer vid det här laget. De få som reparerade växelnav sa att det är helt omöjligt att få tag i reservdelar. Har själv tagit isär det två gånger med samma fel när jag sätter ihop den. Dreven är hela så det måste vara något med axeln. Även om jag skulle få den hel så finns det risk att jag ändå står med skägget i brevlådan nästa gång. Crescent kör vanligtvis med Nexus. Jag hade oturen att få med sram då de inte fick tag i Nexus under denna tidpunkt. Så jag har beställt ett helt nytt hjul med Shimano Nexus 8 istället. Tack för engagemang i tråden. /Håkan

Reparation växelnav?
Hej.. Inga reservdelar?? När SRAM köpte Sachs så skrotade dom en herrans massa reservdelar på momangen. Dom fick tom pris i Tyskland för tilltaget. Ett skampris, "das rostige Ritzel", rostiga drevet, för årets bidrag för att minska cyklingens popularitet. Så reservdelar kanske inte ingår som en stark faktor i SRAMs affärside????? mvh borano20

Reparation växelnav?
Hej.. Inga reservdelar?? När SRAM köpte Sachs så skrotade dom en herrans massa reservdelar på momangen. Dom fick tom pris i Tyskland för tilltaget. Ett skampris, "das rostige Ritzel", rostiga drevet, för årets bidrag för att minska cyklingens popularitet. Så reservdelar kanske inte ingår som en stark faktor i SRAMs affärside????? mvh borano20
En fyra år gammal cykel borde ha bättre odds tycker man.

Reparation växelnav?
Man får byta hela vägen. Från hjul+nav till växelreglage.
var glad för det. där den tekniska metallurgiska kvaliteten på själva naven höll stilen även i sen tid och efter srams övertagande, är reglagen plastiga och svårinställda konstruktioner dömda till undergång.

tråkigt öde för denna fina tyska navtillverkare.

ett annat exempel på vad som händer när själlösa amerikanska kvartalskrämare tar över är citroën, som sedan ett antal år har en kvinnlig chef från usa. nedläggning av gashydrauliska fjädringen var förstås inte annat än förväntat.

Reparation växelnav?
men det räcker att ekra in ett nytt nav. ett lätt entimmesjobb för varje människa som har kompetens nog att kalla sig för cykelmekaniker.

nytt hjul är inte alltså inte nödvändigt.

Reparation växelnav?
men det räcker att ekra in ett nytt nav. ett lätt entimmesjobb för varje människa som har kompetens nog att kalla sig för cykelmekaniker.

Nav, ekersats och arbete bör bli ganska mycket dyrare än att köpa ett nytt hjul. Det är ju egentligen bara miljöaspekten som talar för att bygga om ett hjul idag, förutsatt att man inte gör jobbet själv. Då hamnar nog prislappen på ungefär samma pris som ett fabriksbygget hjul. Fälgen på en standardcykel med växelnav bör bara utgöra ca 10% av hjulets kostnad.

Reparation växelnav?
SRAM har skrotat all tillverkning av reservdelar till sina nav med inbyggda växlar. Det är nog ca 2år sedan dom la ner den tillverkningen.

Reparation växelnav?
Nav, ekersats och arbete bör bli ganska mycket dyrare än att köpa ett nytt hjul. Det är ju egentligen bara miljöaspekten som talar för att bygga om ett hjul idag, förutsatt att man inte gör jobbet själv. Då hamnar nog prislappen på ungefär samma pris som ett fabriksbygget hjul. Fälgen på en standardcykel med växelnav bör bara utgöra ca 10% av hjulets kostnad.

miljöaspekten och ibland svårigheten att hitta rätt utförande. men sen kan ju fälgen vara mogen för byte oavsett, aka fälgbroms.

gör man det själv är det mindre jobb att bygga ett hjul, än att leta upp ett hjul med ett ovanligt nav som i det här fallet, med precis rätt fälg:)

Reparation växelnav?

Med rätt utrustning ja. Gör man för fri hand tar det två timmar för mig i alla fall. Sen var inte prisskillnaden tillräckligt stor för att jag ens skall tänka tanken. Så kul är det inte. Sen har jag en en extra fälg i reserv.

Reparation växelnav?
Ergo får vi tacka varandra här för ömsesidig återkoppling. Ibland blir tyvärr svaret att det inte går eller är förgäves här och var i tillvaron.

Shimanos första navväxlade trepetare har jag dömt ut för evigt av flera skäl.
Kondrivna nav som Novo och Torpedo 53 är också sådana jag gärna slipper.

Bland veteranfantaster kan sådana här NOS- nav och delar gå lös på fantasisummor, så det finns folk till det mesta.

Reparation växelnav?
Jag har kvar sram g8 som hobbyprojekt framöver. Skulle man ramla över något framöver så vet man ju hur den är uppbyggd eller åtminstone hur man plockar isär och ihop den igen.

Reparation växelnav?
Trillade in här när jag sökte på SRAM G8. Har också en cykel med ett sådant hjul. Totalt värdelöst och ibland livsfarligt när pedalerna plötsligt bara snurrar runt. Läste tråden och förstår att det är nytt hjul och växelpaket som gäller. Kan någon rekommendera ett hjul med växelpaket som passar??? Cykeln är en 7 växlad crescent. Tacksam för svar. 🙏🏻

Reparation växelnav?
Har fått intrycket att alla som haft med SRAM G8 att göra menar att det aldrig borde kommit ut på marknaden. Det är direkt farligt som det beter sig nu så jag vill helst bli av med det.

Tillbaka
Topp