Verkstad i Stockholm som konverterar till elcykel?

Pga av olika omständigheter så finns ingen seriös verkstad som tar på sig sådant.
Du får montera själv om du ska ha det gjort.

Olagligt är det väl inte om det är en 250W motor som stryper vid 25 km/h. Men som jag förstått det blir den som bygger om även producent av elcykeln, och med det följer producentansvar och annat som nog ingen LBS vill dra på sig...
Men Plush har mer koll på det där.

Olagligt är det väl inte om det är en 250W motor som stryper vid 25 km/h. Men som jag förstått det blir den som bygger om även producent av elcykeln, och med det följer producentansvar och annat som nog ingen LBS vill dra på sig...
Men Plush har mer koll på det där.

Det stämmer. Olagligt är det inte.
Men..
Handlaren åtar sig Producentansvar.
Dvs ska se till att berörd cykel testas enligt de EN-reglementen som finns ( EN 15194:2017 ), bl a en sorts förstörande testning av ram, gaffel, styre och styrstam. Dessa ska tåla nästan dubbelt så mycket som en vanlig cykel (Vilket en Kona Dew aldrig någonsin kommer att hålla för).
Och det är förenat med stora (läs gigantiska) kostnader. Sen ska hela cykeln som så CE märkas (räcker inte att elsystemet är CE märkt) med allt monterat.

Så... Jag tror du får svårt att hitta en handlare som gör allt det där för din skull.

Men..
Dvs ska se till att berörd cykel testas enligt de EN-reglementen som finns ( EN 15194:2017 ), bl a en sorts förstörande testning av ram, gaffel, styre och styrstam. Dessa ska tåla nästan dubbelt så mycket som en vanlig cykel (Vilket en Kona Dew aldrig någonsin kommer att hålla för).
Och det är förenat med stora (läs gigantiska) kostnader. Sen ska hela cykeln som så CE märkas (räcker inte att elsystemet är CE märkt) med allt monterat.

Så... Jag tror du får svårt att hitta en handlare som gör allt det där för din skull.

Vad gäller då en privatperson gör motsvarande ombyggnad för eget bruk? Jag har tidigare varit i kontakt med Transportstyrelsen, som inte kunde ge exakta svar. (Jag tycker de att de borde kunna göra det). De indikerar att det är Ok för privatpersoner, men hänvisar mig till Svensk Maskinprovning, som utför testerna. Men SMP kan inte heller ge tydliga svar. Någon som vet mer exakt?
Annars så är en ombyggnad förmodligen inte något större problem för de som servar och lagar sina cyklar själv.

Men..

Gammal tråd, jag vet. Men var kan en läsa att ett företag åtar sig producentansvar vid konverteringen?

Men..

Gammal tråd, jag vet. Men var kan en läsa att ett företag åtar sig producentansvar vid konverteringen?

Ja, jag tänkte lite mer specifikt. Om firma öppnade som enbart sysslar med att konvertera cyklar, skulle den också anses vara producent då?

Ingen, isf. En producent av cykel, en producent av konverteringskit. Sen en firma som hjälper kunder att montera ihop detta. Måste det ses som en produkt, kan det inte vara en tjänst snarare?

Jag kan inte hitta den direkta skrivningen men det finns reglerat i "Maskindirektivet".

En tillverkare av maskiner är skyldig att följa maskindirektivet vilket i sin tur ställer krav på CE märkning.

En näringsidkare vilken elkonverterar en cykel och säljer tjänsten eller produkten har tillverkat en maskin, ergo skall de agera enligt maskindirektivet.

Edit:
Som privatperson får du montera en motor på vad du vill om det är för eget bruk.

Okej, tack! Ska försöka kolla upp det närmare. Som sagt, jag tänker att det är tjänsten som säljs, inte produkten. Men det spelar ingen roll alltså.

Okej, tack! Ska försöka kolla upp det närmare. Som sagt, jag tänker att det är tjänsten som säljs, inte produkten. Men det spelar ingen roll alltså.
Nej.

Vill man utmana systemet kan man möjligtvis montera merparten och sälja något som inte fungerar t.ex utan kedja och batteri och hävda att det inte är en maskin utan att det är användaren som monterar kedjan och batteriet som tillverkat maskinen.

Men man ska nog vara beredd på att släpas till domstol med bistra utsikter i slutändan.

Tillbaka
Topp