Glaskroppsavlossning, dämparservice, och HT eller FS?

ensamvarg

Aktiv medlem
Hej,

Jag har drabbats av glaskroppsavlossning. Alltså ögongloben lossnar från sina fästen. Ta det lugnt, inget som skakar huvudet, eller ögonen i två-tre veckor sa ögonläkaren. Det ger tid att serva framgaffeln på cykeln. Kollade snabbt på servicemanualen till min RockShox XC 30 från 2015-ish, och nej jag har inte grejer att göra det. Är det bästa att ta med gaffeln till närmsta LBS (Kinna) eller skicka den någonstans för service, ”major overhaul”? Den bottnar helt.

Följdfråga på det här: Jag har en HT, är det någon som har egen erfarenhet av glaskroppsavlossning som kan säga om det för dig var fortsatt okej att leka runt på stigar i skogen med en HT, eller ”måste” jag gå över till en FS? Vill inte behöva köpa ny cykel om den gamla funkar, har eventuellt inte ekonomi för annat än underhåll av cykeln i framtiden.

sorry för ditt tillstånd. du suktar efter en bra ursäkt att gå över till fs. den har du nu.

om det gör skillnad för ditt öga vet jag inte.

om inte prövat kan du börja med att pumpa framgaffeln. större under har skett:)

Håller i stort med Kais01.
Men sticker ut hakan lite o säger att det *inte* kommer göra någon skillnad för vibrationer eller skakningar i/på huvudet; det sitter 2 ben, en hel kropp och en hals mellan fötterna och huvudet. Fram är det samma-lika.

Tack. Höhö … nej inte alls, jag har inte råd att köpa en FS, så jag vill ha skäl att behålla min HT. Pumpa gaffeln? Står det i manulen hur man gör? Skulle spara en peng.

Tack. Höhö … nej inte alls, jag har inte råd att köpa en FS, så jag vill ha skäl att behålla min HT. Pumpa gaffeln? Står det i manulen hur man gör? Skulle spara en peng.
Du behöver en gaffelpump, sedan är det bara att pumpa gaffeln via ventilen ovanpå ena gaffelbenet. Trycket brukar sättas till det som krävs för att gaffeln ska vara runt 20% ihoptryckt då du sitter/står på cykeln.

Beroende på varför du fick glaskroppsavlossnig så kan det vara värt att fundera på om/när/hur du bör köra mtb igen. Är det relaterat till skaket i skogen (och inte bara ålder) då lär det väl återkomma.

RS XC-30 är nog vanligast med stålfjäder men jag tror att det fanns med luftfjäder också. Kolla om det finns ett lock som man kan skruva av med fingrarna på toppen av vänster gaffelben, under det locket sitter det en Schraderventil (om det är en luftgaffel alltså).

om den har sjunkit ihop får man väl misstänka luft och inte stål som fjädrande element?

Tack. Får kolla under vänster lock.

Men varför? Tror det är en kombination av ålder (60 i år) och vedhuggning med yxa, även grova klabbar, och ett nyupptaget mountainbikande sedan … 7 maj, med ca 5 km, 3-5 dagar i veckan + lite hopp, studs och skutt, typ jumping Jacks, mountain climbers, och high knees.

Vedhuggandet med yxa kan jag byta mot en vedklyv, åtminstone om jag får behålla jobbet, hyra går ju iofs. Hopp etc., går ju också att byta bort, det svåra att byta bort är ju det roligaste, cykla i skogen.

Hmmm…

Glaskroppsavlossning i helgen, grumlig syn på höger öga. Från synkorrigering med lins (-4.50) till att inte se annat än konturer och ljus. Vänster öga ser inte bra på långt håll men jag kan läsa även utan lins

Grumligheten i ögat är blod som ska försvinna med tiden, också en hel del svarta "trådar" som flyger omkring i ögat.
Summarum så går det inte att cykla enögd i mörkret iaf. Hoppas på att höger öga återgår till någorlunda samma som förut annars är det klippt att cykla fortare än 20 kph typ.

Hej,

Jag har drabbats av glaskroppsavlossning. Alltså ögongloben lossnar från sina fästen. Ta det lugnt, inget som skakar huvudet, eller ögonen i två-tre veckor sa ögonläkaren.
Jag drabbades av glaskroppsavlossning, näthinneavlossning, bröt armen och opererades för förmaksflimmer samma år. Det var år 2021.

Efter det blev livet annorlunda.

Råkade ut för åldersrelaterad glaskroppsavlossning på höger öga, september i fjol. Såg väldigt dåligt direkt efteråt men det gick över ganska snabbt. Synen är lite grumligare nu än innan men jag har vant mig. Har inte behövt ändra livsstil pga detta.

Uppdatering, jag har nu lasrat ögat för andra gången. Denna gång med bedövning vilket gjorde stor skillnad, jag tål inte smärta i ögat helt enkelt.

Grumlig syn, idag hos optiker för att skaffa lins till vänster öga så jag kan se ngt på avstånd. Passade på att köpa ett par Rudy Project progressiva för framtiden för dom dagar jag inte använder linser.
Ett tips från optikern var att köpa billiga läsglasögon för att kunna meka när jag kör linser på bägge.

2 veckor utan träning, jag Zwiftade ändå 30 minuter med 83W i snitt, klev av helt osvettig så det fungerar iaf. Mer orolig för irl-cyklingen om 10 dagar, svårt att hålla igen på GC.
Fick följande text angående träning.
0–7 dagar

• Ingen Zwift alls.
• Laserbarriären är helt färsk och man undviker all pulshöjning.

1–2 veckor

• Vissa får börja med mycket lugn cykling:• låg kadens
• låg puls
• inga intervaller
• inga spurter

• Tanken är att undvika trycktoppar i huvudet.

2–4 veckor

• Många kan köra lugn endurance:• Z1–Z2
• jämn belastning
• inga VO2max-pass, inga klättringsintervaller, inga race

• Zwift är bra här eftersom du kan styra intensiteten exakt.

4–6 veckor

• Laserbarriären brukar vara stabil.
• De flesta kan återgå till normal Zwift-träning, men ofta gradvis.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp