Nya vägar, grus eller beläggning?

NVDB, Strava route builder, Google streetview och Trafikverkets lista över vägarbeten. Fyra måsten för ruttplanering!

På vad för sätt är det som inte stämmer jag kan kolla med kollegor i Rättvik.
Kan peka ut många vägar som inte stämmer. Asfalt som är grus och grus som är asfalt.
Har även försökt att använda tjänsten i mitt arbete för att beräkna avgrävningar. Gav upp ganska så snabbt, för man inte kunde lita på att det stämde.

Kan peka ut många vägar som inte stämmer. Asfalt som är grus och grus som är asfalt.
Har även försökt att använda tjänsten i mitt arbete för att beräkna avgrävningar. Gav upp ganska så snabbt, för man inte kunde lita på att det stämde.
Är det Trafikverkets egna borde det stämma hyfsat, annars bra att påpeka det.
Är det kommunala vägar, vägföreningar eller enskilda vägar är det hit and miss, eftersom det beror helt på om de själva rapporterar in ordentligt.

Är det Trafikverkets egna borde det stämma hyfsat, annars bra att påpeka det.
Är det kommunala vägar, vägföreningar eller enskilda vägar är det hit and miss, eftersom det beror helt på om de själva rapporterar in ordentligt.
Ja, om det hade rört sig om handfull vägar, då kanske jag hade rapporterat det.
Att Trafikverkets vägar bör stämma, det är inte överraskande.
Nu stämmer det för dåligt för att jag skall planera en cykeltur baserat på slitlager med hjälp av tjänsten.

Ja, om det hade rört sig om handfull vägar, då kanske jag hade rapporterat det.
Att Trafikverkets vägar bör stämma, det är inte överraskande.
Nu stämmer det för dåligt för att jag skall planera en cykeltur baserat på slitlager med hjälp av tjänsten.
Är målet att undvika asfalt blir det mycket som är icke-statligt, och då sjunker precisionen avsevärt.

Om det inte var en statlig myndighet som avsändare för tjänsten, så kanske mina krav på tjänsten varit lägre.
TBH - de gånger jag stött på belagda vägar som angetts som obelagda och vice versa så har det rättat inom ett par dagar efter felanmälan. Eller så knyter man näven i fickan och surar ;-P

TBH - de gånger jag stött på belagda vägar som angetts som obelagda och vice versa så har det rättat inom ett par dagar efter felanmälan. Eller så knyter man näven i fickan och surar ;-P
Så kan man självklart se det.
Fast, även om jag vill tro det, så har nog inte TRV lagt upp tjänsten för att gravelåkare skall kunna ruttplanera.
Har försökt att använda den i mitt jobb, men insåg snabbt att den är alldeles för osäker för att gå att använda.

Vilka väg nummer är det som felar .

Trafikverket önskar få in rättelser. Vilket jag tycker är det mest konstruktiva sättet för att höja kvalitén på databasen.

Trafikverket önskar få in rättelser. Vilket jag tycker är det mest konstruktiva sättet för att höja kvalitén på databasen.
Underentrepenörena till Trafikverket som har dom olika distrikten kör en så kallad vägvakt med jämna mellan rum beroende på vägklass det fins grusvägar i det statliga nätet men skulle en asfalts väg bli så dålig så rapporteras den till trafikverket.Och åtgardas temporärt med kallasfalt.

Tackar för tipset om att det går att rapportera in rättelser till NVDB. Jag har använt sidan under många år och förundrat mig över alla felaktigheter vad gäller slitlager. Då jag haft bokmärke till själva kartan har jag helt missat texten om att man kan "rapportera felaktigheter".

Nu har jag testat hur det fungerar i praktiken och det var överraskande smidigt. Två småvägar i södra Halland är nu rättade från grus till belagd. Det tog dock fyra veckor att få respons från Trafikverket, sannolikt pga semestertider. Hoppas fler framöver använder sig av möjligheten till rättelser så vi cyklister kan ha ännu mer nytta av NVDB.

Beroende på vem som är väghållare kan det ta olika lång tid. Är det statlig väg hanterar TrV det själv, annars skickar de vidare ärendet till rätt väghållare/ajourhållningsansvarig.

Tillbaka
Topp