[OT] Bild på kyrka (Norden)

Kaga kyrka skymtar där borta

1592415178160.png

Ska’re va på det viset så. Därborta i fjärran, Slimminge kyrka.
Bodde där - ja inte i kyrkan men nära - en gång i tiden.

Okej nu har jag kört igenom kyrkorna närmast Luleå stad. Det är ju däremot inte så många fina stenkyrkor som det finns i södra delarna av Sverige :ROFLMAO:

Först ut är Örnäsets kyrka. (inte så raka linjer pga skakig panoramafotograf), Hertsökyrkan och Porsökyrkan
IMG_0122.JPG

Därefter har vi Gammelstads kyrkstad med Nederluleå kyrka. Kyrkstaden (kyrkbyn i folkmun) är landets största och bäst bevarade.
IMG_0123 2.JPG

Sedan blev det Stadsökyrkan, Bergnäskyrkan och Mjölkuddskyrkan
IMG_0124.JPG

Sist men inte minst är Luleå domkyrka (missade 90% av kyrktuppen högst upp, men man ser benen :) ). Turen blev lite längre än de planerade 56km då jag tog en och annan senväg.
IMG_0126.JPG

Trevlig midsommar!

Riktigt coolt med alla Kyrkor. Jag är egentligen Ateist, men tycker ändå att det är riktigt häftigt, och att det är värt att bevaras och supportas, och att det är ok att betala en kyrkoskatt för att bidra till underhållet !!

Riktigt coolt med alla Kyrkor. Jag är egentligen Ateist, men tycker ändå att det är riktigt häftigt, och att det är värt att bevaras och supportas, och att det är ok att betala en kyrkoskatt för att bidra till underhållet !!
Instämmer, jag tycker byggnaderna är så balla. Gillar ju gammal stil, det brukar vara kyrkorna som är finast när man är på semester och kollar in byggnader.

Staten betalar en hel del till kyrkan för byggnadsunderhåll tror jag. Så det där bör man kolla upp innan man betalar kyrkoskatt och finansierar diverse trollkonster.

Staten betalar en hel del till kyrkan för byggnadsunderhåll tror jag. Så det där bör man kolla upp innan man betalar kyrkoskatt och finansierar diverse trollkonster.

Riksantikvarieämbetet står väl för ca en fjärdedel av kostnaden, medan kyrkan står för tre fjärdedelar. Att Riksantikvarieämbetet finansierar vård av fina gamla byggnader är ju inget konstigt, man gör ju likadant med t.ex. slott som ägts/ägs av kungamakten (våldsdiktatur) och adeln (maffiaverksamhet).

Riksantikvarieämbetet står väl för ca en fjärdedel av kostnaden, medan kyrkan står för tre fjärdedelar. Att Riksantikvarieämbetet finansierar vård av fina gamla byggnader är ju inget konstigt, man gör ju likadant med t.ex. slott som ägts/ägs av kungamakten (våldsdiktatur) och adeln (maffiaverksamhet).
Fast det var inte byggnaderna jag var tveksam till att finansiera. Jag är även ointresserad av att finansierara adeln om jag nu ställs inför det valet nån gång

Det där var kanske den fulaste kyrkan hittils i tråden men det gör inget. En kyrka är alltid fin
Ja alltså, jag kan inte säga emot :ROFLMAO: I Luleå har vi bara två fina kyrkor i mitt tycke och det är domkyrkan och nederluleå kyrka. Sedan är ju vissa fina invändigt, men nu gäller det bara omslagen tills vi har tråden "Bild i kyrka" :cool:

Om allt vill sig väl bidrar jag även med några skånska kyrkor senare i sommar!

Från helgens utflykter. Först Täby kyrka som tyvärr var stängd. Jag hade velat spana in de fina Pictorius målningarna
20200618_165840.jpg

20200620_173457.jpg

Sen Taxinge kyrka. Också den stängd men toaletten mittemot var öppen och den får betyg 5/5.Bra ställe att fräsha upp sig på om man cyklar hit för ett besök på krogen lite längre ner på vägen

@uandt: har du ätit på Taxinge krog? Stället verkar ju intressant :-)

Ja. Helt klart värt ett besök om man gillar den sortens ätande. Otroligt prisvärt för mat+dryck på 1000+500 kr. Diskutabelt om han ska ha en stjärna eller inte men bor man i området och brukar fundera över sånt måste man nog gå dit.

Cykla från Södertälje över Enhörna och Stensättra tar ca 1,5 h i makligt tempo och är en fin tur bara det

Slimminge kyrka alltså... Försökte hitta bilder på hur den såg ut innan de satte dit den där, vad ska vi säga, lite lustiga spiran 1905. Hittade inga så om någon vet?

Slimminge kyrka alltså... Försökte hitta bilder på hur den såg ut innan de satte dit den där, vad ska vi säga, lite lustiga spiran 1905. Hittade inga så om någon vet?

Kan tänkas att någon i byalaget sitter på något. Vi bodde i byn hela nittiotalet, jag kan fråga runt lite där även om de flesta gamla inte hänger med längre.

Kombinerade transportcykling med kyrkofotande idag.

Stora Sköndals kyrka, invigd 1929
P6282670 (Large).jpeg

Sandsborgs kapell, invigt 1895
P6282671 (Large).jpeg

Allhelgonakyrkan, Södermalm, invigd 1918
P6282673 (Large).jpeg

Sofia kyrka, Södermalm, invigd 1906
P6282674 (Large).jpeg

Katolska domkyrkan, Södermalm, invigd 1892
P6282675 (Large).jpeg

Katarina kyrka, Södermalm, invigd 1695, brunnit två gånger, senast återinvigd 1995
P6282676 (Large).jpeg

Maria Magdalena kyrka, Södermalm, påbörjad 1588, invigd 1634, omfattande brand 1759
P6282677 (Large).jpeg

Tyska kyrkan (S:ta Gertrud), Gamla stan, påbörjad på slutet av 1500-talet, första byggfasen klar 1642, brann 1878, det 96 meter höga tornet färdigt 1887.
P6282678 (Large).jpeg

Storkyrkan ("baksidan"), Gamla stan, anor från andra halvan av 1200-talet, utbyggd under främst 1300- och 1400-talet.
P6282679 (Large).jpeg

Finska kyrkan (Fredriks kyrka), Gamla stan, invigt 1725 (ursprungligen Lilla Bollhuset och sedan teaterlokal på 1600-talet).
P6282680 (Large).jpeg

Sankt Jacobs kyrka, Norrmalm, invigd 1643
P6282681 (Large).jpeg

Klara kyrka (S:ta Clara), Norrmalm, invigd 1572, med sina 116 meter är kyrktornet det näst högsta i Skandinavien efter Uppsala domkyrka.
P6282682 (Large).jpeg

Adolf Fredriks kyrka, Norrmalm,invigd 1774
P6282685 (Large).jpeg

Sankt Johannes kyrka, Norrmalm, invigd 1890, byggd på platsen på ett gravkapell från 1651. Planer på en kyrka fanns redan på 1600-talet och under 1783/84 påbörjades ett bygge som avbröts.
P6282686 (Large).jpeg

Stefanskyrkan, Vasastan, invigd 1904
P6282687 (Large).jpeg

S:t Eriks kyrka, Sollentuna kommun, invigd 1930, ursprungligen planerad att heta Turebergs kyrka
P6282688 (Large).jpeg

Sollentuna Pingstkyrka, ev. invigt 1965
P6282689 (Large).jpeg

Sollentuna kyrka, Norrviken, anor från 1100-talet men tillbyggd i många omgångar.
P6282690 (Large).jpeg

To be continued ...

Tillbaka
Topp