MegNeg setup

• Trådstartare Trådstartare Bah
  • Start datum Start datum
MegNeg setup
ok, den är av.
jag pumpade upp till 200 och släppte ut genom pumpen. Ingen skillnad vad jag kunde se, men med burken på plats kunde jag hålla emot med en skuvmejsel i öglan och vrida loss den.

Kanske får testa att tryckutjämna några ggr medan jag släpper ut luften nästa gång. Klarade inte av att göra det nu utan att montera den på cykeln.

MegNeg setup
Släppte man ur luften för snabbt i på min DPS hann den negativa inte jämna ut sig. Första gången sköt jag nästan den tvärs vardagsrummet ?
Ja, den hade ett helt annat beteende när jag släppte luften första gången, den kröp ihop och mosade sag ringen. Inget hände när jag nu vred loss outer sleeve, kanske det utjämnades lite utan att jag märkte skillnaden

Då låter det som massage under utsläpp är melodin nästa gång.

MegNeg setup
Dom har kanske rätt att det är farligt att jiddra med det man inte begriper. Å andra sidan har jag lärt mig allt jag kan den vägen.

Ok, hur långt har ni andra kommit? Jag kör nog på 4 band jag med och går ner till ett token.

MegNeg setup
blev 3 band, 1 token och 270psi till att början med. Fan, över 250 är riktigt drygt med handpumpen.
Vet inte när jag kan testa lite hopp och se hur det går.

MegNeg setup
Jag fick en för 2 veckor sedan. Tänkte att jag skulle testa om jag kunde pricka rätt på en gång, de gick ej.
Man måste prova sig fram som tålmodigt.

Jag har en Slash 9.8 med Delux som är lite Trek-special.

Här är mina anteckningar:

30% sag
Stock 190 psi, 2 tokens (+)
Megneg installerad:
230psi, 0 tokens (+), 2 band (-) för mycket sag
250psi, 2 tokens (+), 2 band (-) för plush.
240psi, 2 tokens (+), 4 band (-) ej bottom out, för mycket sag
250psi, 1 tokens (+), 4 band (-) Ingen märkbar bottom out.

Just nu tycker jag den svarar bra men är samtidigt väldigt aktiv.
Jag kört den hårt men inte bottnat övertygande, återstår test i bikepark innan jag bestämmer mig för om jag hittat rätt.

Efter att nästan läkt ihop så ligger jag nu på 3 band och 1 token. Trots för mycket sag nyttjas inte slaget.
Frågan är om jag ska i med 4 band innan jag plockar sista token.....

Jag tycker kanske att den känns mer kontrollerad nu. Kanske pga bättre mid stroke support och snabbare retur - men jag är inte duktig nog för att vara säker

MegNeg setup
@jonte987
Oringen som visar hur mycket slaglängd man använder gör mer skada än nytta. Den gör att man fokuserar alldeles för mycket på bottningar (eller brist av det) trots att dämperiet spänderar mindre än 1% av tiden där. Använd oringen för att mäta SAG och sen flytta bort den! På riktigt!
Du lär märka om du bottnar hård, ingen oring behövs.
Bottnar du mjukt och märker inte det? Det är bara att fortsätta som det är.
Du använder inte hela slaglängd? Det spelar ingen roll om du är nöjd med hur mycket grepp och komfort du har. Det kan krävas en del engagemang för att njuta hela slaglängd på moderna långslagiga cyklar, inte alla cyklister pushar tillräckligt hård för att kunna uppnå det. Att använda hela slaglängd är inte ett bra sätt att bedöma sitt dämperi och är inget bra mål att ha.

MegNeg setup
@happymtb.fr
Du har helt fel! Man behöver O-ringer, den använder man för att vissa upp hur kul man är. Var med på barn stigcyklings-"träning" och ett barn visade hela tiden upp till andra barn hur mycket slaglängd han hade använt. (Men vet inte om andra barn var imponerade eller inte)

MegNeg setup
@jonte987
Oringen som visar hur mycket slaglängd man använder gör mer skada än nytta. Den gör att man fokuserar alldeles för mycket på bottningar (eller brist av det) trots att dämperiet spänderar mindre än 1% av tiden där. Använd oringen för att mäta SAG och sen flytta bort den! På riktigt!
Du lär märka om du bottnar hård, ingen oring behövs.
Bottnar du mjukt och märker inte det? Det är bara att fortsätta som det är.
Du använder inte hela slaglängd? Det spelar ingen roll om du är nöjd med hur mycket grepp och komfort du har. Det kan krävas en del engagemang för att njuta hela slaglängd på moderna långslagiga cyklar, inte alla cyklister pushar tillräckligt hård för att kunna uppnå det. Att använda hela slaglängd är inte ett bra sätt att bedöma sitt dämperi och är inget bra mål att ha.
Jag förstår, men det är ett mått som vi nybörjare klarar av att relatera till. Även om vi kan förstå vad inställningarna gör mekaniskt är det mycket svårt att förstå hur de samverkar och vilken känsla vi är ute efter.
Som nu, jag förstår att token främst påverkar slutet av slaget och bandet början och mitten. Jag har ingen aning om vad som är bästa justering nu eller om det är bra som det är. Jag tror kanske 10mm slag i reserv efter 70cm drop är rätt mycket.
Sen verkar man bli idiotförklarad om man stoppar i token vilket jag tvekar på alltid är korrekt...

MegNeg setup
@happymtb.fr
Du har helt fel! Man behöver O-ringer, den använder man för att vissa upp hur kul man är. Var med på barn stigcyklings-"träning" och ett barn visade hela tiden upp till andra barn hur mycket slaglängd han hade använt. (Men vet inte om andra barn var imponerade eller inte)
Exakt, för barn är det hur kul man har, för vuxna är det nån slags kukmätning ganska lik Strava-tuppfäktning ?

MegNeg setup
Ok. Om man bara använder halva slaget så kanske man kan uppnå en ännu bättre känsla på en annan cykel. Fast vad vet jag.

Eftersom jag inte klarar av att ställa in det på känsla och inte har möjlighet att köra 100 timade försök med olika inställningar så får jag försöka i alla fall så gott jag kan.

Senast ändrad:
MegNeg setup
Jag förstår, men det är ett mått som vi nybörjare klarar av att relatera till. Även om vi kan förstå vad inställningarna gör mekaniskt är det mycket svårt att förstå hur de samverkar och vilken känsla vi är ute efter.
Alla har börjat som nybörjare. Prova dig fram med olika tryck och inställningar. Du kan använda bracketing metoden för att hyfsat snabbt komma fram till det du gillar. Det är också ok att tycka att en viss ändring gör ingen skillnad. Va metodiskt bara, skriv ner vad du gör och tycker. Det är kanske inte den mest rolig cykling du kommer nånsin göra men det kommer ge dig en bra grund att stå på.

MegNeg setup
Som nu, jag förstår att token främst påverkar slutet av slaget och bandet början och mitten. Jag har ingen aning om vad som är bästa justering nu eller om det är bra som det är. Jag tror kanske 10mm slag i reserv efter 70cm drop är rätt mycket.
Sen verkar man bli idiotförklarad om man stoppar i token vilket jag tvekar på alltid är korrekt...
Prova utan token. Det blir kanske bättre. Tänk på att följa andra egenskaper än bottning när du adderar eller ta bort tokens.

Sen är det bara 2 personer med samma vikt, åkstil, terräng och preferenser som borde hamna på samma inställningar. Det finns ingen rätt eller fel, din cykel är din leksak och du får ha den precis som du vill!

MegNeg setup
Alla har börjat som nybörjare. Prova dig fram med olika tryck och inställningar. Du kan använda bracketing metoden för att hyfsat snabbt komma fram till det du gillar. Det är också ok att tycka att en viss ändring gör ingen skillnad. Va metodiskt bara, skriv ner vad du gör och tycker. Det är kanske inte den mest rolig cykling du kommer nånsin göra men det kommer ge dig en bra grund att stå på.

Min poäng var enbart att har man begränsat med tid (och förmåga) så är det bra med några enkla variabler för att få en cykel som åtminstone är körbar.
Prova utan token. Det blir kanske bättre. Tänk på att följa andra egenskaper än bottning när du adderar eller ta bort tokens.

Sen är det bara 2 personer med samma vikt, åkstil, terräng och preferenser som borde hamna på samma inställningar. Det finns ingen rätt eller fel, din cykel är din leksak och du får ha den precis som du vill!
Tack, jag gör nog så. Jag är inte 100% säker på varför jag inte istället lägger till ett band till. Jag tror att hade den fortfarande varit för plush så skulle jag ha gjort det. Med ett band var den tydligt för plush men nu tror jag det är ok och det blir även högre tryck nästa gång.

EDIT. Om man nu ska gå på min känsla så tyckte jag att den kändes mer kontrollerad nu. Kanske pga mer support i mitten men samtidigt känns den väldigt styv jämfört med gaffeln - om det är en parameter.
Utmaningen är att jag bröt ett revben i slutet på Maj och min främsta känsla igår var rädsla för att ramla och slå mig igen.

MegNeg setup
Ok, har plockat ut sista token och slängt i 300psi. Orkar inte plocka av den från hojen en gång till så testar lite till med 3 band. Gissar att det fortfarande finns bra med marginal men får väl droppa högre bara.

Så jag landar inte så långt ifrån @Aalex. 3-4 band, 0-1 token. Med mer marginal än med 4.5 spacers stock.

Tillbaka
Topp