VARNING för bedragare på Köp och sälj
Om lokala köpare ska ha företräde, är det bara att skriva det i annonsen. Men om man redan kommit överens att göra affär och nån redan skickat sina uppgifter, tycker jag man borde hålla det.Men här låter det ju som att Manurhin2 var den som satt och väntade på swish-nummer och totalpris, vad mer kan man göra då för att "vara på hugget"? Skicka tjat-meddelanden?
Jag föredrar så klart också lokala köpare, men har jag redan lovat bort det till nån det behöver skickas till får jag ju stå för det. Hederssak. Då är det ju bättre att vara lite "seg" med att skicka första svar till en sådan spekulant i väntan på "bättre köpare". Men har jag som sagt väl svarat och gjort upp affären står jag för det. Jag har ju faktiskt ingått ett avtal då.
Det har hänt mig också en gång att jag skickat till en annan köpare ändå efter att en redan sagt att han ville köpa. Men som nämnts ovan, han tog flera dagar på sig att svara på varje meddelande. Jag frågade om han fortfarande skulle ha det och isåfall att skriva sina uppgifter. Då svarade han igen efter 24 timmar att han ville ha det men inga uppgifter. Då tröttnade jag och skickade till en annan som direkt skrev tillbaka med sin uppgifter.
Innan det här hände stötte jag på en oseriös köpare angående samma vara, vilket förmodligen påverkade mitt beslut senare. Han sa först att han ville ha varan, men när han såg på kvittot att jag köpte den på rea, så ville han plötsligt ha ett lägre pris. Sen svarade han plötsligt inte längre på meddelanden när samma vara kom ut till ett lägre pris på k&s, men i sämre skick. Under tiden förlorade jag en annan köpare.
Senast ändrad: