VARNING för bedragare på Köp och sälj

Men här låter det ju som att Manurhin2 var den som satt och väntade på swish-nummer och totalpris, vad mer kan man göra då för att "vara på hugget"? Skicka tjat-meddelanden?
Jag föredrar så klart också lokala köpare, men har jag redan lovat bort det till nån det behöver skickas till får jag ju stå för det. Hederssak. Då är det ju bättre att vara lite "seg" med att skicka första svar till en sådan spekulant i väntan på "bättre köpare". Men har jag som sagt väl svarat och gjort upp affären står jag för det. Jag har ju faktiskt ingått ett avtal då.
Om lokala köpare ska ha företräde, är det bara att skriva det i annonsen. Men om man redan kommit överens att göra affär och nån redan skickat sina uppgifter, tycker jag man borde hålla det.

Det har hänt mig också en gång att jag skickat till en annan köpare ändå efter att en redan sagt att han ville köpa. Men som nämnts ovan, han tog flera dagar på sig att svara på varje meddelande. Jag frågade om han fortfarande skulle ha det och isåfall att skriva sina uppgifter. Då svarade han igen efter 24 timmar att han ville ha det men inga uppgifter. Då tröttnade jag och skickade till en annan som direkt skrev tillbaka med sin uppgifter.

Innan det här hände stötte jag på en oseriös köpare angående samma vara, vilket förmodligen påverkade mitt beslut senare. Han sa först att han ville ha varan, men när han såg på kvittot att jag köpte den på rea, så ville han plötsligt ha ett lägre pris. Sen svarade han plötsligt inte längre på meddelanden när samma vara kom ut till ett lägre pris på k&s, men i sämre skick. Under tiden förlorade jag en annan köpare.

Senast ändrad:
Om lokala köpare ska ha företräde, är det bara att skriva det i annonsen. Men om man redan kommit överens att göra affär och nån redan skickat sina uppgifter, tycker jag man borde hålla det.

Det har hänt mig också en gång att jag skickat till en annan köpare ändå efter att en redan sagt att han ville köpa. Men som nämnts ovan, han tog flera dagar på sig att svara på varje meddelande. Jag frågade om han fortfarande skulle ha det och isåfall att skriva sina uppgifter. Då svarade han igen efter 24 timmar att han ville ha det men inga uppgifter. Då tröttnade jag och skickade till en annan som direkt skrev tillbaka med sin uppgifter.

Innan det här hände stötte jag på en oseriös köpare angående samma vara, vilket förmodligen påverkade mitt beslut senare. Han sa först att han ville ha varan, men när han såg på kvittot att jag köpte den på rea, så ville han plötsligt ha ett lägre pris. Sen svarade han plötsligt inte längre på meddelanden när samma vara kom ut till ett lägre pris på k&s, men i sämre skick.

Ingångna avtal gäller givetvis åt båda håll. Jag har också flera gånger råkat ut för personer som brutit ingångna avtal med mig som säljare, där vi har kommit överens om vad som skall säljas, typ vilket pris och så vidare.
Det är givetvis lika illa det.

Det sjukaste jag varit med om, om jag nu minns det rätt. Det var ganska rörigt minst sagt.

Person A hör av sig, vill köpa en sadelstolpe.
Person A får swishnummer, jag får adress och inväntar swish. 3 eller möjligen 4dagar går utan swish. Jag meddelar person A att sadelstolpen får gå till köpare B istället.
Jag ger swishnummer och får adress av köpare B. B och A swishar samtidigt.
Jag säger att B får den, swishar tillbaka pengarna till A. Hans lopp var kört.
Då kommer twisten. Person B vill att jag skickar stolpen till A, då B hade köpt den åt A, men A visste inte om att B försökte köpa och vice versa. Jag var helt slut. Tror alla var nöjda till sist ändå.

Intressant synpunkt. Jag blev absolut blåst på en produkt eller hur tänker du?
Att du hade blivit blåst om du betalat för något du aldrig fick.
Först betalat vinner, beggat marknaden är full med folk som påstår sig vilja köpa men aldrig betalar. Först betalat får gå först.
Ibland får även lokal gå före post. Speciellt om man läser här hur vissa köpare kan bete sig i efterhand. Med stämningar och andra otrevliga påhopp.

Att du hade blivit blåst om du betalat för något du aldrig fick.
Först betalat vinner, beggat marknaden är full med folk som påstår sig vilja köpa men aldrig betalar. Först betalat får gå först.
Ibland får även lokal gå före post. Speciellt om man läser här hur vissa köpare kan bete sig i efterhand. Med stämningar och andra otrevliga påhopp.
Jag ifrågasätter inte att först betalat går först, och att lokal köpare går först. Men ska de även få tränga sig i kön, efter att man kommit överens med en köpare?
Här har ju Manurhin2 velat betala, men inte fått chansen. Han har varit överens med köparen, men inte fått några betalningsuppgifter. Det kan ju t.o.m. vara så att han under tiden han väntat, i vetskap om att han redan ingått ett köpeavtal, avstått från att köpa prylen på annat håll, och nu står han helt utan pryl. Då har han blivit blåst. Enligt avtalslagen har man t.o.m. rätt till skadestånd i ett sånt fall.

Jag ifrågasätter inte att först betalat går först, och att lokal köpare går först. Men ska de även få tränga sig i kön, efter att man kommit överens med en köpare?
Här har ju Manurhin2 velat betala, men inte fått chansen. Han har varit överens med köparen, men inte fått några betalningsuppgifter. Det kan ju t.o.m. vara så att han under tiden han väntat, i vetskap om att han redan ingått ett köpeavtal, avstått från att köpa prylen på annat håll, och nu står han helt utan pryl. Då har han blivit blåst. Enligt avtalslagen har man t.o.m. rätt till skadestånd i ett sånt fall.

Frågan är ju om man verkligen ingått ett avtal när man inte ens fått betalningsuppgifterna i detta fallet.

Tänk så många som skriver.
Hej, finns varan kvar?
Ja!
Jag köper, var swishar jag?
Tyvärr, såld.

Har man brutit ett avtal där?

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Dock svårare att bevisa vad som är avtalat då det är just muntligt.
Allt om avtal

Om kommunikationen har gått över PM är det ju rätt skriftligt, dock.

Jag tycker att det är intressant hur många som uppenbarligen inte känner till avtalslagen. Ett ingånget avtal är ett ingånget avtal.

Enligt mig (rätta mig gärna om jag har fel) så är avtalet ingånget även om man inte fått betalningsuppgifter.

- Hej finns den kvar?
- Ja.
- Ok, jag tar den.
- Du får den.

Där är ett avtal ingånget i mina ögon. I o m att säljaren har bjudit ut varan på KoS så är första steget redan taget, så då behöver köparen bara säga att man tar den för att ett avtal ska vara ingånget. Edit: man behöver nog bekräfta som säljare , se jonte987:s svar nedan.

Det var inte min fråga. Sedan så förutsätter jag att kommunikation på happyride är skriftlig och inte muntlig ?
Du frågade när man ingått ett avtal och svaret är att det räcker med att man muntligen kommit överens. Ex.
Köpare ringer säljare och säger att den köper varan för xx kr. Säljaren svarar: ok det går jag med på.
Där har du ett muntligt avtal som är bindande.

Om kommunikationen har gått över PM är det ju rätt skriftligt, dock.

Jag tycker att det är intressant hur många som uppenbarligen inte känner till avtalslagen. Ett ingånget avtal är ett ingånget avtal.

Enligt mig (rätta mig gärna om jag har fel) så är avtalet ingånget även om man inte fått betalningsuppgifter.

- Hej finns den kvar?
- Ja.
- Ok, jag tar den.

Där är ett avtal ingånget i mina ögon. I o m att säljaren har bjudit ut varan på KoS så är första steget redan taget, så då behöver köparen bara säga att man tar den för att ett avtal ska vara ingånget.

Fast det där funkar inte i verkligheten. Jag köper inte speciellt mycket på Happy/blocket/facebook market men säljer en hel del begagnat. På minst hälften av alla annonser som jag lägger ut blir jag kontaktad av köpare som skriver precis så, sen så blir det antingen flera dagars radiotystnad från dem eller när man påminner dem så svarar de "nä jag ändrade mig".

Det är dessutom inget ingånget avtal om inte jag som säljare har bekräftat att jag säljer till personen ifråga. Annars kan man ju få 10 såna frågor samtidigt, svara alla "ja den finns kvar", få svar ok jag tar den...

När jag säljer så får den som först betalar köpa, men jag ska börja skriva det i annonserna också så det blir tydligare.

- Hej finns den kvar? (från flera)
- Ja. (till flera)
- Ok, jag tar den. (från flera)

Har säljaren då ingått flera bindande avtal?

Det här var visst väldigt svårt för många...
Självklart är det först efter att säljaren bekräftat att man får köpa som avtal föreligger. Nu är det inte helt klart i Manurhin2s fall, men jag tolkar som att säljaren frågat efter adressuppgifter (rimligtvis i samband med att han sagt att M får köpa), M har skickat detta och samtidigt frågat efter Swish-nummer för att kunna betala. Sedan tyst och därefter svar att den sålts till annan.

Om M bara svarat på annonsen, typ ”jag tar den, skicka hit, hur betalar jag?” är naturligtvis en helt annan sak.

Fast det där funkar inte i verkligheten. Jag köper inte speciellt mycket på Happy/blocket/facebook market men säljer en hel del begagnat. På minst hälften av alla annonser som jag lägger ut blir jag kontaktad av köpare som skriver precis så, sen så blir det antingen flera dagars radiotystnad från dem eller när man påminner dem så svarar de "nä jag ändrade mig".

Det är dessutom inget ingånget avtal om inte jag som säljare har bekräftat att jag säljer till personen ifråga. Annars kan man ju få 10 såna frågor samtidigt, svara alla "ja den finns kvar", få svar ok jag tar den...

När jag säljer så får den som först betalar köpa, men jag ska börja skriva det i annonserna också så det blir tydligare.

Jag editerade min post litegrann; självklart är det så att säljaren behöver bekräfta.

Jag editerade min post litegrann; självklart är det så att säljaren behöver bekräfta.
Ja, då är det ju bättre, men vad händer sen då när köparen inte betalar? Ska man jaga köparen i två veckor för betalning för en begagnad pryl för 50kr? Jag lägger inte den tiden även om det formellt ingåtts ett avtal. Tyvärr finns ju rätt många dåliga både säljare och köpare...
Personligen tror jag lösningen är att vara tydlig som säljare med vad man förväntar sig, så blir det mindre missförstånd.

Högst olämpligt att på skoj slänga ur sig fakta kring vad som gäller för avtal som om man vet vad man pratar om.
Nu såg jag att det stod Örjan Lax på meddelandet så jag kunde snabbt dra slutsatsen att det antagligen låg prick ingenting bakom uttalandet men för en som inte hänger lika mycket på forumet blir det vilseledande.

På den tiden man satte ut annonser i tidningen så hade jag en grej till försäljning.
Ringde en snubbe - jag kommer på lördag kl 10? ok? ok - hej hej

Lördag 9:50 ringer det på dörren. "Hej jag är här för att köpa din grej".
Ok, pengar -> pölse, affären klar.

10 minuter senare ringer det på dörren och där står han som hade ringt dagen innan :sneaky:. Han fick en tia till bussen.

Högst olämpligt att på skoj slänga ur sig fakta kring vad som gäller för avtal som om man vet vad man pratar om.
Nu såg jag att det stod Örjan Lax på meddelandet så jag kunde snabbt dra slutsatsen att det antagligen låg prick ingenting bakom uttalandet men för en som inte hänger lika mycket på forumet blir det vilseledande.
Jaha, så nu har det blivit förbjudet att skämta plötsligt också?

Jag hade aldrig låtit det passera utan att klargöra att det var på skoj, vilket nu har skett. Kul att du har permanenta fördomar om mig, ha en bra dag!

Jaha, så nu har det blivit förbjudet att skämta plötsligt också?

Jag hade aldrig låtit det passera utan att klargöra att det var på skoj, vilket nu har skett. Kul att du har permanenta fördomar om mig, ha en bra dag!
Givetvis varken förbjudet eller så att JAG inte tycker att man skall skämta.

Är väl utmärkt att du ser till att förtydliga.

D
Det här var visst väldigt svårt för många...
Självklart är det först efter att säljaren bekräftat att man får köpa som avtal föreligger. Nu är det inte helt klart i Manurhin2s fall, men jag tolkar som att säljaren frågat efter adressuppgifter (rimligtvis i samband med att han sagt att M får köpa), M har skickat detta och samtidigt frågat efter Swish-nummer för att kunna betala. Sedan tyst och därefter svar att den sålts till annan.

Om M bara svarat på annonsen, typ ”jag tar den, skicka hit, hur betalar jag?” är naturligtvis en helt annan sak.
Det framgår tydligt i mitt 2a inlägg i här i ärendet att så är fallet. Jag har erbjudit mig att köpa varan för begärt pris kl 00:01 onsdag morgon om han skickar den.
Jag fick till svar att jag får köpa den kanske kl 6 och att jag skulle skicka adress.
Jag skickar min adress omgående och frågar efter nr för betalning och totalbelopp eftersom vi inte diskuterat fraktkostnad, i och med detta åtar jag mig med andra ord att betala även frakten.

Ca kl 9-10 får jag ett meddelande att han säljer till annan.

Klart som korvspad.

M

D

Det framgår tydligt i mitt 2a inlägg i här i ärendet att så är fallet. Jag har erbjudit mig att köpa varan för begärt pris kl 00:01 onsdag morgon om han skickar den.
Jag fick till svar att jag får köpa den kanske kl 6 och att jag skulle skicka adress.
Jag skickar min adress omgående och frågar efter nr för betalning och totalbelopp eftersom vi inte diskuterat fraktkostnad, i och med detta åtar jag mig med andra ord att betala även frakten.

Klart som korvspad.

M
Japp, då fanns det helt klart ett avtal.

D

Klart som korvspad.

M

Solklart brott mot avtalslagen.

Hmm. Då jag har sålt lite dyrare saker och flera har strulat-på har jag sagt typ ”den som sätter in handpenning först, får den”. Kanske inte avtalsrättsligt korrekt?

Om vi vänder på resonemanget, hur många säljare anser att en vara är avtalsmässigt såld, bara i avvaktan på betalning, om en köpare har bekräftat "jag köper den" men ännu ej fört över pengar?

Hur länge skulle ni vara beredda att hålla varan trots att ni inte fått betalt?

Och vidare, om resonemanget som förts hittills gäller så räcker det alltså att jag som säljare svarar "du får köpa den" som svar på någon av alla de "jag köper den!"-svar som trillar in, så kan jag stämma personen i fråga sen om hen inte köper den? Hyr mkt kan man få? Jag brukar få ett tiotal "jag köper den"-svar som sedan aldrig följs upp när jag svarar nåt. Kanske ska byta svar och börja stämma dem istället? Låter som man kan bli tät på det?

Hmm. Då jag har sålt lite dyrare saker och flera har strulat-på har jag sagt typ ”den som sätter in handpenning först, får den”. Kanske inte avtalsrättsligt korrekt?
Ska det vara korrekt ska man nog villkora sitt accept med "betalning inom xx timmar/dagar, annars går den till nästa i kön".

Om vi vänder på resonemanget, hur många säljare anser att en vara är avtalsmässigt såld, bara i avvaktan på betalning, om en köpare har bekräftat "jag köper den" men ännu ej fört över pengar?

Hur länge skulle ni vara beredda att hålla varan trots att ni inte fått betalt?
Som jag skriver ovan, bäst är nog att man ger en tidsfrist inom vilken betalning skall inkomma.
I praktiken (om man inte gett nån frist, och ny köpare dyker upp), skulle jag kontakta den förste och fråga om han fortf vill ha prylen, annars går den till den nye köparen. Dvs ge den förste en chans iaf.

Som jag skriver ovan, bäst är nog att man ger en tidsfrist inom vilken betalning skall inkomma.
I praktiken (om man inte gett nån frist, och ny köpare dyker upp), skulle jag kontakta den förste och fråga om han fortf vill ha prylen, annars går den till den nye köparen. Dvs ge den förste en chans iaf.
Ja, det är så klart. Men om hen inte svarar? Formellt har ni ju ett bindande avtal som gäller tills vidare.

På den tiden man satte ut annonser i tidningen så hade jag en grej till försäljning.
Ringde en snubbe - jag kommer på lördag kl 10? ok? ok - hej hej

Lördag 9:50 ringer det på dörren. "Hej jag är här för att köpa din grej".
Ok, pengar -> pölse, affären klar.

10 minuter senare ringer det på dörren och där står han som hade ringt dagen innan :sneaky:. Han fick en tia till bussen.

På den tiden man satte ut radannonser i tidningen hade min kompis föräldrar en uppsättning vinterhjul till salu.

Snubbe ringer: Hej, jag köper, åker från stan nu. (Dom bodde drygt en mil utanför stan)

5 minuter senare. Annan snubbe ringer:
-Jag köper!
-Dom är sålda.
-Är dom hämtade!?
-Eh, va? Han är på väg.
-Då får jag se om jag hinner före!! "klick"

15 minuter senare, ringer på dörren.
Kompisens föräldrar har ingen aning om vem av de två spekulanderna det är, men dom är lite ställda och vill bara komma ur vad de uppfattar som en jobbig situation, så de genomför affären.
Det visar sig senare vara spekulant #2 och medan han håller på o lastar in vinterhjulen i sin bil dyker den rättmätige köparen naturligtvis upp.

Slagsmål uppstår på garageuppfarten i den vanligtvis knäpptysta villaförorten, medan kompisens föräldrar förskräckt gömmer sig bakom gardinerna.

Ridå

På den tiden man satte ut radannonser i tidningen hade min kompis föräldrar en uppsättning vinterhjul till salu.

Snubbe ringer: Hej, jag köper, åker från stan nu. (Dom bodde drygt en mil utanför stan)

5 minuter senare. Annan snubbe ringer:
-Jag köper!
-Dom är sålda.
-Är dom hämtade!?
-Eh, va? Han är på väg.
-Då får jag se om jag hinner före!! "klick"

15 minuter senare, ringer på dörren.
Kompisens föräldrar har ingen aning om vem av de två spekulanderna det är, men dom är lite ställda och vill bara komma ur vad de uppfattar som en jobbig situation, så de genomför affären.
Det visar sig senare vara spekulant #2 och medan han håller på o lastar in vinterhjulen i sin bil dyker den rättmätige köparen naturligtvis upp.

Slagsmål uppstår på garageuppfarten i den vanligtvis knäpptysta villaförorten, medan kompisens föräldrar förskräckt gömmer sig bakom gardinerna.

Ridå
Felprissatta hjul som var värda att slåss för eller bara gubbar(?) med allvarliga problem att tygla humöret?

Tillbaka
Topp