Gravelstyre? Flare, kolfiber.

marr

Aktiv medlem
Gjorde misstaget att testa en hoj med lite flare. Det kändes väldigt rätt för en gravel.

Krav: flare, kol, ganska kort reach.

Frågor: hur ska man tänka på bredd, kontra vanligt styre?
Kör idag med thomson katie compton cx styre.

Är väl mest inne på salsa cowchipper, i kol. Verkar vara lagom mix. Vad finns det för alternativ?

Har precis satt på ett Ritchey Venturemax på min bockstyrecykel. Pucklarna i bocken ser märkliga ut, men ligger bra i gropen i handen,

Bilagor

• C7A40152-E0FC-475B-9A0D-9F061B2BD7BA.jpeg
    C7A40152-E0FC-475B-9A0D-9F061B2BD7BA.jpeg
    478.9 KB · Besök: 469
  • CF92D4B2-E67C-4356-BC37-B7337F597333.jpeg
    CF92D4B2-E67C-4356-BC37-B7337F597333.jpeg
    343.5 KB · Besök: 433
400mm versionen av denna är fin, lätt och dyr. Större varianten har mer flare.

Som motvals ogillar jag böjarna på Ritchey. Fattar inte var i handen de ska ligga för det känns aldrig rätt hur jag än flyttar händerna.
Annars har jag inget vettigt att säga, annat än att flare är rätt gött.

Som motvals ogillar jag böjarna på Ritchey. Fattar inte var i handen de ska ligga för det känns aldrig rätt hur jag än flyttar händerna.
Annars har jag inget vettigt att säga, annat än att flare är rätt gött.

Och på mig sitter de som handsken.
Sicken tur det finns hundratals att välja på med olika bredd, flare, sweep, aero, material, reach och drop... ?

Mitt i handen. Fingrarna är på undersidan.
Hur upplever man känslan att hantera reglagen? Är det inte konstig vinkel för tumme eller tummar? Jag har bara traditionella styren och det känns ofta som underarmen tar i överdelen på styret, att bocken är för låg och att handplaceringen på reglagen är för statisk om man cyklar länge. Särskilt om man sätter reglagen "snyggt" exponeras en yta i min hand som är känslig för tryck.

Jag gillar mitt Venturemax, bra bredd o flare, men inte knölarna på underdelen. Därför har jag jämnat ut den delen genom att ha gelkuddar under lindan framför o bakom dessa.

Jag är helnöjd med mitt Pro Gravel nånting. Lik Cowchipper som jag egentligen skulle haft om det inte var slut. Kan inte tänka mig rak bock. T om på racern har jag lite flare ?
/edit: mer info om styret, när jag bytte till det osv

Senast ändrad:
Har ett Venturemax i bredden 440mm, tog i lite extra för att känna lite mer kontroll på styrningen av cykeln och bredden för eventuell packning på styret.
Flare gör att det känns mer kontrollerat i nedförsbackarna och stökig terräng. Styret är bekvämt inga problem att hålla längst ner i bocken.
Bulan för handflatorna passar mina händers argonomi bra.
Det ända negativa är att det blir inte stor skillnad på att hålla händerna längst upp eller nere om det blåser motvind. Det är inte så aero styret, armarna kommer ut från kroppen.

Gjorde misstaget att testa en hoj med lite flare. Det kändes väldigt rätt för en gravel.

Krav: flare, kol, ganska kort reach.

Frågor: hur ska man tänka på bredd, kontra vanligt styre?
Kör idag med thomson katie compton cx styre.

Är väl mest inne på salsa cowchipper, i kol. Verkar vara lagom mix. Vad finns det för alternativ?
Undrar när någon ska svara på frågan "Hur ska man tänka på bredd, kontra vanligt styre?" som jag också undrar över, 28 inlägg och inget svar.

M

Undrar när någon ska svara på frågan "Hur ska man tänka på bredd, kontra vanligt styre?" som jag också undrar över, 28 inlägg och inget svar.

M

Samma bredd som på LVGstyret, 42 cm, på mitt Venturemax. Det är 50 cm längst ner i bocken. Finns även i kålfiber. Samt i två olika alulegeringar.

Känns det inte smalt med inåtlutande reglage?
Jag tycker mitt vanliga styre i 42 blir smalt när det är lite stökigt.

Så stökigt blir det inte där jag kör :-)
Men det finns bredare om smaken är lagt åt det hållet .
Ligger mest nere i bocken på grus och har inte ens tänkt på om reglagen sitter tätare. Så det gör de antagligen inte.
Eller kanske blir viinkeln bara annorlunda. Bättre faktiskt.
IMG_20200626_142118193_HDR.jpg
IMG_20200628_115803688.jpg

Om man vill ha en styrväska eller/och tält på styret och sen kunna växla är det bra med flare. Jag kör Ritchey venturemax 46/58cm och då går mitt snugpak ionosphere och min topeak frontloader fri.

PRO PLT Discover Handlebars med 12 graders flare funkar kalas för mig. Riktigt skönt och snyggt styre. Dock inte coolfibres…. Väldigt skönt och prisvärt....:-)

Tillbaka
Topp