Clutch-bekymmer bakväxel Shimano XT8100, 12-delat

FredriCX

Aktiv medlem
Det kanske är värt en egen tråd (har skrivit lite i Occamtråden tidigare).

Detta är tydligen ett känt bekymmer med XT8100 som Shimano vet om. Vet inte om det är för alla exemplar eller bara vissa. Eller om det beror på dålig fettning/montering från fabrik eller hårdvara.

Växelarmen fastnar/går trögt ffa när clutchen är i onläge. I praktiken slackar kedjan när man går från större till mindre på kassetten för att "armen" stannar kvar i utfällt läge. Alt att växlingen till mindre drev går segare och segare.

Länk liknande. Med eventuell fix. https://crankjoy.com/review-update-shimano-xt-8100-arising-issue/

Jag ska få en ny bakväxel på reklamation, då min börjat kärva efter bara några veckor. Men det kanske bara hjälper tillfälligt...

- Är det fler som har haft dessa bekymmer?
- Vad har ni gjort? Hjälper det att göra rent&fetta upp?
- Typ av fett? Ska tydligen vara känsligt och kräva specialfett. Har DT Swiss röda specialfett för ratchet, kan det vara något?

kanske ger lite kött på benet!
/C
oops snabb och såg inte att du länkat till samma snubbe... ;-D
sorry....

Senast ändrad:

kanske ger lite kött på benet!
/C
oops snabb och såg inte att du länkat till samma snubbe... ;-D
sorry....
Nja, den snabbfixen hade jag inte sett. Det verkar ju smutt!

Samma fel här med.
Funkade bra på sista rundan.
Sen stod den still ett par dagar och när jag drog iväg var clutchen paj.
Följde servicevideon och det blev lite bättre.
Kanske blir ännu bättre om det får gotta till sig lite.

Samma med min. Testade att smörja men då blev den en vanlig växel utan clutch...
du måste har gjort fel. Drar man åt clutchskruven för lätt eller för mycket så märker du inte heller skillnad. De går igenom i videon hur mycket du skall dra till skruven exakt. Du skall fortfarande kunna böja ner växelkörat med handen utan att det knakar men du skall känna lite motstånd. Känner du ingen motstånd kan du dragit åt skruven för lite eller lagt oljan/kullagerfett/shimanofett på fel plats.

Samma fel här med.
Funkade bra på sista rundan.
Sen stod den still ett par dagar och när jag drog iväg var clutchen paj.
Följde servicevideon och det blev lite bättre.
Kanske blir ännu bättre om det får gotta till sig lite.
Väldigt viktigt att verkligen göra rent precis allt super rent innan man lägger på fett/olja/shimano fett osv och på rätt plats.

du måste har gjort fel. Drar man åt clutchskruven för lätt eller för mycket så märker du inte heller skillnad. De går igenom i videon hur mycket du skall dra till skruven exakt. Du skall fortfarande kunna böja ner växelkörat med handen utan att det knakar men du skall känna lite motstånd. Känner du ingen motstånd kan du dragit åt skruven för lite eller lagt oljan/kullagerfett/shimanofett på fel plats.

justerade skruven och de blev mycket bättre men ingen större skillnad mellan on och off.

ska testa att göra rent grundligt och smörja igen när jag orkar. Nu är växeln ok iaf

Edit: clutchen funkar ok. Växlingen fungerar nåt så otroligt bra, den är jag sjukt nöjd med. Att man kan trampa hårt och kedjan bara klickar i nästa drev utan problem. Så gött!

Senast ändrad:
Väldigt viktigt att verkligen göra rent precis allt super rent innan man lägger på fett/olja/shimano fett osv och på rätt plats.
Blev faktiskt kanonbra.
Bättre än när den var ny.
Har aldrig tyckt att växlingen var helt 100.
Finjusterat hur mycket som helst.
Bytt både örat, höljet och wiren utan att det blev bra men nu funkar det riktigt smooth.

justerade skruven och de blev mycket bättre men ingen större skillnad mellan on och off.

ska testa att göra rent grundligt och smörja igen när jag orkar. Nu är växeln ok iaf

Edit: clutchen funkar ok. Växlingen fungerar nåt så otroligt bra, den är jag sjukt nöjd med. Att man kan trampa hårt och kedjan bara klickar i nästa drev utan problem. Så gött!
Du har inte satt mekanismen som slår av/på åt fel håll då? Då gör inte spaken nån skillnad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp