Thule Xpress 2 och barncyklar

sanfar

Aktiv medlem
Hej!

Transporterar barnens cyklar (en Woom 4 och en Specialized Hotrock 16) till och från förskolan ett par gånger i veckan. Har idag ett biltemaställ till dragkroken som funkar helt okej men som sjunger på sista versen. Dessustom har det skarpa kanter som lätt repar cyklarna. Vill därför skaffa något mer rejält till sommarens längre turer och funderar på ett Thule Xpress 2(https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-xpress-2-_-970000).

Någon som har ett sånt och har provat att hänga på en 16"-cykel och en 20"-cykel?

Hade tills alldeles nyligen ett HangOn ställ, fördelen med Thules ställ är att det går att vinkla själva fästena.
Du kan ha ett fäste vinklat 90 grader som fäster runt sadelstolpen samt det andra fästen vinklat ca 45 grader som fäster runt ramen om man så önskar.
Se klipp på vad jag menar här;

Detta gör det enklare att få plats med cyklar av olika storlekar utan att dommmskall behöva peka mot himlen eller mot backen.

Ah. Smart, hade inte tänkt på det. Men frågan är om det räcker för den lilla cykeln. Får kanske bege mig till Mekonomen och se om man kan prova.

Gissar att det kommer kräva en del kreativitet att få till det med 16”-aren. Men bara första gången iofs!

Jag slängde alltid den lilla cykeln i skuffen, faktum är att jag körde 16 och 20 i skuffen till vardags, snabbare och mindre skitigt.

Jag körde tills ganska nyligen med 12" och 16" i skuffen. Men nu när barnen växt till sig och nu kör med 16" och 20" så får det bli hållaren. Kan nog gå att tetrisa in cyklarna men det orkar jag inte. =)

Sammanfattar själv för framtiden. Det går efter smärre modifiering. Fick demontera ena hållaren och hänga i bakhjulet:
DSC_0204.JPG

Sitter stabilt med den medföljande spännremmen.

Har nu köpt en Xpress 970. Jag trodde man skulle hänga cykeln med båda hållarna under överröret, men det går alltså att vara mer kreativ? Frog 55 (20") fick inte plats så, och min MTB (HT) bara i yttersta läget.

Jag fick fast sonens 16" med den ena hållaren om downtuben och den andra på ovansidan av däcket. Satt kanon.

Jag gjorde precis likadant. Den andra satte jag nog om sadelstolpe och överrör. Minnet sviker lite.

Edit: eller så scrollar man bara upp och kollar på sin bild och ser att det är downtuben och sadelstolpe...

Jag gjorde precis likadant. Den andra satte jag nog om sadelstolpe och överrör. Minnet sviker lite.

Edit: eller så scrollar man bara upp och kollar på sin bild och ser att det är downtuben och sadelstolpe...
Jag vred hållaren nedåt och spände fast så att hjulet hängde under. En risk om det lossnar förstås men kanske kan lösas med en extra rem.

Tack! Ser ut som vi fick till det ok. En pedal ligger emot bilen, men det löstes med en bit liggunderlag.
Jag brukar lägga en vevarm mot "låsmekanismen" som håller stället utfällt. En pedal på ovansidan. På så sätt hålls cykeln ut från bilen. Barnpedalerna är iaf tillräckligt små för att det ska fungera. Hänger bara en barncykel där nu men min egen cykel går längst ut på hållaren och med en pedal spänd med spännande mot ena sidan av V:t (armarna som går upp från dragkroken).

Ska försöka det, bra tips.

Tror att det skulle vara bättre plats med min cykel längst ut, men det kändes bäst att ha tyngsta cykeln närmast bilen.

Tillbaka
Topp