Dags igen, Vännäs - Ramsele!

Ewolina

Aktiv medlem
Har efter att haft beredskap i 3 veckor av 4 och har blivit så rastlös att jag bestämde mig för att cykla en sväng! På tisdag börjar jag med första etappen, Vännäs-Örnsköldsvik. Efter lite googlande så har en rutt lagts upp. Om någon har koll på området får man gärna komma med tips! Jag vill INTE cykla efter e4an.?
Screenshot_20200718-180314.png

Kommer sova en natt i Övik för att sedan fortsätta till Sollefteå. Den vägen känns inte så spännande dock.

Screenshot_20200718-180547.png

Sista etappen blir då från Sollefteå hem till Ramsele!

Screenshot_20200718-180905.png

Har sett framemot en ny cykeltur sen den senaste var över! Vädret kommer inte vara på topp men var för det när man får cykla. Har dock fortfarande klänningar i ena knät när jag cyklar men det får man härda igenom.?

Härligt! Kan bli en riktigt fin tur, och jag tror nog att Övik-Sollefteå är nog så tjusigt.
Sitter just nu lite illa till, men har cyklat Umeå - Övik - Umeå. Får återkomma med eventuella tips. Hur känner du inför grusvägar?

Beroende på vad för typ av cykel du har så skulle jag rekommendera att köra övik-skorped-Resele istället för ner till Sollefteå om du ändå har tänkt köra till Ramsele via näsåker. Det är grus från skorped till Resele men bred och välskött väg.

Härligt! Kan bli en riktigt fin tur, och jag tror nog att Övik-Sollefteå är nog så tjusigt.
Sitter just nu lite illa till, men har cyklat Umeå - Övik - Umeå. Får återkomma med eventuella tips. Hur känner du inför grusvägar?
Har fått lite hjälp med att lägga om rutten av min kompis här i Vännäs då det tydligen är vägarbete på väg mot Nordmaling!
Har inga problem med grusväg sålänge den är hyffsat fin. Har ju en gruscykel så ?

Självklart ska det regna imorgon men som tur är så är man inte gjord av socker! ?

10.30 började cyklandet från Vännäs till Örnsköldsvik!
DSC_0166.jpg

IMG_20200721_203721_890.jpg

Självklart så skulle det regna, som vanligt när jag är ute och cyklar. De flesta milen gick som en dans, bara några droppar regn. Kom fram till Tallbergsbroarna, himla fint!
DSC_0196.jpg

Nu började regnet komma!
Tänkte att jag cyklar nån mil till innan jag stannar för att äta. Gpsen sa "sväng höger" självklart gör man det. Cyklar 8 km till och gpsen sa igen "sväng höger" tittade på skyltarna och tänkte, varför ska jag svänga hit, då cyklar jag ju tillbaka! Börjar titta på min rutt och inser att den håller på att leda mig tillbaka till Vännäs! ? Så då var det bara att cykla tillbaka 8 km.
Sur för att jag cyklat fel så börjar humöret dippa. Himlen öppnade sig och jag var hungrig men hittade inget vindskydd eller liknande för att kunna söka skydd och äta. Cyklade i en evighet innan regnet väl gav med sig och jag hittade ett vindskydd att sitta och äta i.
DSC_0198.jpg

Trött och hade kört slut på all energi så ringde jag hem och grinade medans jag åt kall, hemgjord pizza. ? Efter lite peppande och mat så var det bara att fortsätta de 7.5 milen jag hade kvar. Benen kändes som bly men fram kom jag!

Har cyklat mestadels grusvägar som varit helt okej. Några har varit dålig så man har suttit och trott att man ska skaka sönder.

Nu är det bara att äta, sova och tagga för 10 mil imorgon! ?

Cyklade du via Hörnsjö och Trehörningsjö? Jag har bott i både Vännäs och Sollefteå men allt där emellan är tämligen okänt, bara en massa småvägar som går i helt andra riktningar än dit man vill.

Jag antar att du har en planerad rutt med GPS-spår. Går det inte att säga till GPS:en att bara följa den planerade rutten och inte hitta på egna tossigheter?

Jag kör aldrig med GPS själv men planerar med RideWithGPS där det går att exportera GPS-spår och det har jag ibland gjort och gett till de som jag cyklat med som har GPS så att de också har rutten klar för sig och hittar. Kanske varit ouppmärksam men jag har fått för mig att deras GPS:er inte tyckt en massa saker själv utan följt instruktionerna (eller så har de jag cyklat med inte gnällt så att jag hört det).

Jag antar att du har en planerad rutt med GPS-spår. Går det inte att säga till GPS:en att bara följa den planerade rutten och inte hitta på egna tossigheter?

Jag kör aldrig med GPS själv men planerar med RideWithGPS där det går att exportera GPS-spår och det har jag ibland gjort och gett till de som jag cyklat med som har GPS så att de också har rutten klar för sig och hittar. Kanske varit ouppmärksam men jag har fått för mig att deras GPS:er inte tyckt en massa saker själv utan följt instruktionerna (eller så har de jag cyklat med inte gnällt så att jag hört det).
Gps och gps, google Maps ? Man skulle kunna tro att jag lärde mig något sist då jag cyklade fel men icke!

Besvikelsen är enorm. 4.5 mil innan Sollefteå gav jag upp. Jag ger ALDRIG upp. Knät gjorde ont, höften gjorde ont, det blåste storm så det kändes som att nedförsbackarna var en uppförsbacke och glädjen fanns inte där.

Köpte mig en påse godis, en hamburgare och satt mig i soffan och tyckte synd om mig själv. ?

Nu blir det till att titta över cykeln, om jag måste justera sadeln så det kanske kan sluta göra ont i knät!

Besvikelsen är enorm. 4.5 mil innan Sollefteå gav jag upp. Jag ger ALDRIG upp. Knät gjorde ont, höften gjorde ont, det blåste storm så det kändes som att nedförsbackarna var en uppförsbacke och glädjen fanns inte där.

Köpte mig en påse godis, en hamburgare och satt mig i soffan och tyckte synd om mig själv. ?

Nu blir det till att titta över cykeln, om jag måste justera sadeln så det kanske kan sluta göra ont i knät!

Ibland är det ju minst lika starkt att känna när det är dags att ge upp som att bara köra på. Bra jobbat och bara att komma igen nästa gång!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp