Hallandsleden (och andra liknande leder) är ursprungligen och i första hand avsedda/skapade för vandrare - så långt tror jag de flesta håller med!
Men om man får lov att också cykla där, finns det uppenbarligen olika åsikter om!
Allemansrätten ger oss cyklister oomstritt denna rätt, så som det ser ut just nu, utom i t.ex. naturreservat där man genom myndighetsbeslut kunnat upphäva denna rätt.
Men, det man måste komma ihåg är att lederna kanske inte kunnat skapas överhuvudtaget om de ansvariga för lederna i förhandlingarna med markägarna varit öppna med att ALLA som kan färdas på lederna skulle få göra det.
Det jag tycker Hallandsleden gjort fel i är att man på sin hemsida så kategoriskt skriver att det inte är tillåtet att cykla på leden. Tittar man på Skåneledens hemsida så skriver man i princip samma sak, fast på ett annat sätt (det stod dock exakt likadant för några år sedan) och med den texten står man fortfarande bakom sina förhandlingar med markägarna samtidigt som det är rätt svårt att missa att man inte kan förbjuda cykling.
Jag cyklar sällan i Halland så det berör inte mig så mycket egentligen, men jag vill gärna få ner friktionen mellan cyklister och andra brukare av lederna.
Det jag tycker är viktigast är att vissa människor (som alltid anser sig ha rätt) inte kan hämta bränsle för sin åsikt på Hallandsledens hemsida om att cykling skulle vara otillåten. Jag har därför varit i kontakt med ansvariga för Hallandsleden och påtalat det olämpliga i det sätt man skrivit på hemsidan och pekat på den mycket mera ödmjuka formuleringen på Skåneledens hemsida.
Jag fick nyss ett svar där man skrev att texten var onödigt strikt och att man skulle försöka ändra formulering så att den mera liknade den på Skåneledens hemsida.
Jag cyklar desto mer i Skåne, på och runt Söderåsen och då också på Skåneleden.
Jag har cyklat lite mer än 350mil i år och av dem ca.75mil på Skåneleden.
Under dessa 75mil på Skåneleden så har jag stött på ca. 20 vandrare - så det bör väl kunna slås fast att det finns plats för oss alla!
Att vi som cyklar i naturen skulle förstöra är bara okunniga påståenden! Absolut att man kan se spår efter cyklar i mjuka marker, men det jag sett i skogen är att dessa spår snabbt försvinner - ett par veckor och sedan är spåren från cyklarna helt sammanblandade med spåren från övriga användare.
Alla användare av stigarna sliter - det är oundvikligt! En del vill hålla cyklister ansvariga för slitaget på stigarna och att det i förlängningen skulle ge skäl att ta bort rätten att cykla i skogen.
Jag tycker att det största hotet mot rätten att cykla i skogen är okunnighet! Om man kunde få fram en bredare kunskap om att allemansrätten faktiskt ger en rätt att cykla i skogen, både bland markägare och allmänhet, så skulle förhoppningsvis färre människor ha ont av det och friktionen försvinna!
Jag vet inte hur man bättre kan få ut att allemansrätten ger oss alla rätt att inte bara vandra i skogen utan att det också är tillåtet att både cykla och rida där.
Jag hoppas att mitt bidrag att försöka ändra formuleringen på Hallandsledens hemsida är ett steg på vägen
Ha en skön sommar
Magnus