"Borås Cykel Fabrik då? Glömde du den cykeln? Och Allébike?"
Hej!
Nej, glömde inte dem, men valde att fokusera på ”Di gamle” i stället.
Skillnaden gentemot Borås Cykelfabrik och Allebike är att "Di gamle" har funnits i Svensk cykelhistoria ganska länge, och har haft egen tillverkning och på många sätt format cykelsverige. Kort sagt, de är ”Di gamle” och folk som inte är cykelnördar känner till dem.
Men om vi inspireras av dessa nya svenska (
och europeiska OCH hela världen, ett snabbt scrollande på Instagram och det bara dräller av nya cykelmärken) uppstickare så upptäcker vi himla smarta affärsmodeller, och visar hur enkelt det är att starta ett cykelmärke i dag.
Exempel 1 är att använda sig av ramar från jättetillverkarna Carbonda och Ican, så kallade Open Mold ramar som flera märken slänger sitt ”varumärke” på. Det här är extremt vanligt, de kinesiska/taiwanesiska tillverkarna tar fram en ram som de sedan delar på genom att ha flera formar utav. Som ”cykelmärke” kan du då köpa ramar antingen olackerade eller lackerade med din logga på, eller kompletta cyklar allt i kartong med din logga på, de kan till och med sköta distrubition gentemot kund med. Extremt smidigt och du kan väldigt snabbt få fram en ny produkt på marknaden utan att spendera enorma summor på engineering och testning.
Och en säkerhet, i stället för att du som privatperson köper en ”kinaram” på nätet får du här en komplett produkt där du får en svensk mellanhand som sköter garanti och frågor, det blir enklare för dig gentemot försäkringsbolag och återigen, all info och kunskap finns placerat betydligt närmare dig som konsument.
Låt mig presentera Localbikechop Thrustmaster.
Visa bilaga 433806
Ett bättre exempel är Carbondas CFR 696 ram som ett exempel. En modern Gravel ram, och som säljs av flera kända tillverkare under olika namn. De får genomgående bra i tester, ett smart val helt enkelt.
Visa bilaga 433807
Exempel 2:
Sen kan man gå längre än att bara ta en ram och slänga logga, färg och grafik på, Här är Allebike ett bra exempel då jag tror man gör en setup med en tillverkare där man utgår ifrån en "open mold" ram men man går in och pillar med geometrin och gör designändringar utifrån sin egen research och testande. Vilket också är en smart setup, här får du verkligen som du vill, men kan också bli betydligt kostsammare då man måste göra ändringar i verktygsformar för ramarna. Komplett nya formar skulle jag gissa ligger på 20000-500000 kr beroende på komplexitet. Så här får man vara påhittig. En form är ju oftast inte bara en fräst aluminium klump utan kan vara rätt avancerade med olika delar som rör sig i formen under ramens gjutning. Kan man ändra dessa rörliga delar så kanske man kan göra skillnad visuellt och geometri mässigt med en betydligt lägre kostnad än för komplett form. Vilket är smart då man kan ha en "R&D" utan att det kostar miljoners.
Jag kan inte med säkerhet säga att det är så här, men jag tycker det är kvalificerad gissning baserat på den inblick jag har i cykelvärlden. Helt oprentiöst menat.
Man kan ju också välja att gå halva vägen, att ändra en stor del av ramen, som t.ex baksvingen för att få en visuell ändring. Se på hur NS Bikes gjort med Carbondas ram t.ex. Man väljer att lägga kostnaden på en ny baksving och det ändrar rätt mycket helhetsintrycket.
Visa bilaga 433812
Nu låtsas vi att jag drar igång mitt cykelmärke "Localbikechop" och ska sälja min downcountry cykel "Thrustmaster" . Jag hamnar i samma kategori som en Specialized Epic Evo och då använder vi den cykeln och Specialized som jämförande exempel Specialized.
Nu ska vi titta på varför prislappen kommer skilja, cyklarna har jämförbar utrustning, även geometri.
Visa bilaga 433813
(VARNING, allt är inte exakt fakta, det är en ambitiös men ändå lite slapp jämförelse)
Localbikechop: Direktförsäljning av cyklar till kund. Ingen egen R&D, vi säljer via personliga referenser och vi försöker synas på events. Vårt fokus är att ge kunden en prisvärd produkt som vi själva står för, fina grejer, men hjulen, styrstam osv har inga kända loggor, vi satsar på bra dämpare och drivlinor. Vi har en liten lokal utanför Stockholm som fungerar som både Butik och verkstad. Det är jag som monterar och frontar affären, min fru hjälper mig med ordrar, fakturering och det administriva.
Jag säljer kanske 100 cyklar per år. Jag klarar då precis gränsen för att få ett "bra" pris på ramar och komponenter mot mina tillverkare.
Priset på ”cykeln” är 35000kr. I det här priset betalar du för att jag gjort arbetet med att hitta rätt komponenter som jag känner förtroende för så att jag kan sälja det vidare till dig som kund. Du betalar också en del av mina kostnader för lokal samt montering av cykeln, sen vill jag gärna ha något i lönekuvertet med.
Kontentan är att du som kund får en väldigt fin cykel med DIN personliga touch och konfiguration till ett bra pris samtidigt som du får en personlig kontakt och support. Det här är fördelen med den här affärsmodellen och att vara ett litet cykelmärke, man kan vara väldigt flexibel gentemot kund och du behöver inte tjäna igen investeringar i dyra tillverkningsverktyg.
Specialized:
Stort internationellt företag med massa avdelningar som jobbar med R&D, Design, marknadsföring, tävlingsavdelning etc. Kort och gott, även om man kanske inte äger fabrikerna så gör man ALLT från grunden, från idé till test till färdig produkt. Man har utöver detta ett internationellt försäljningsnät, egna butiker och flertalet sponsrade Cyklister.
Vågar inte ens gissa vad deras marknadsföringsbudget är, men gissar att du kan köpa ett mindre land för det.
Priset för ”samma” cykel är 50000kr. Dyrare, men i det här priset ska du också betala deras R&D, FET marknadsföringsbudget och säkerligen enorma kostnader för lokaler, personal och allt annat som krävs när man är ett jätteföretag. Du betalar för att de gjort ALLT från grunden, och i många fall specialprylar för att göra just denna hoj unik eller optimerad, samt så klart för att köpa något en Tävlingscyklist bevisat är det snabbaste du kan köpa.
Nackdelen med det här är att du som tillverkare inte kan vara lika flexibel eller crazy när det gäller produkter, du måste vara väldigt säker på att den här produkten får in de pengarna du investerat i den.
VI kan väl i båda fallen säga att du gör en bra affär beroende på vad som är viktigt för dig som kund?
Åter IGEN, skriver inte detta för att smutskasta någon, snarare belysa FÖRDELARNA för dig som köpare i båda fallen.
Samt slå hål på att "kinaramar" är något negativt, och att du inte alltid bara bara betalar för ett märke.
Det är ju du som kund som får chansen att köpa en drömhoj som matchar din plånbok. Det är ju ren lyx vi cykelköpare har i dag, man kan välja och vraka och köpa det man inte trodde var realiserbart.
Jag själv blir så förbannat sugen på att starta cykelmärke, för det behöver inte kosta SÅ jävla mycket, varken att dra igång eller för köparen. Jag själv skulle vilja ligga i "mitten" och ha en omdesignad Open Mold ram och sälja i första hand endast ramen till de som vill bygga sin egen hoj men vill ha en något unikt samt en "lokal" mellanhand, till en ok peng.
Om den här texten retar upp någon så har de medvetet missförstått mitt syfte.
Jag sket i lunchen i dag och skrev detta i stället, så var snäll mot mig och min kurrande mage. KRAM!