Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?
Hej.. Inte "komoot". Googla "Komoot". mvh borano20Vem är den här komoot?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej.. Inte "komoot". Googla "Komoot". mvh borano20Vem är den här komoot?
Nej, jag tyckte inte den kändes relevant. Tycker inte den gör det nu heller.Absolut måste man inte det. Men det är en intressant fråga. Som du aldrig svarade på tror jag.
Absolut cyklar jag mtb, dock aldrig på sörmlandsleden (ligger lite långt bort)Hej.. Föredrar cross sen -99. Har en gammal tävlingsMTB. Går gärna Sörmlandsleden. Cyklar annorstädes. Polarn har gravel. Blir mellan 8 och 13 mil, som allra längst 16mil. Själv då?? mvh borano20
Förstår iallafall att du inte känner dig direkt hotad över att man inskränker i allemansrätten och skapar förbud. Det drabbar ju aldrig dig.Nej, jag tyckte inte den kändes relevant. Tycker inte den gör det nu heller.
Hej.. Tiden är upp till dom som gratis jobbar och fixar å donar med leden. Den har funnits varje år sen -66, dvs lååååångt före MTBn sågs på ritbordet. Trot eller inte. Komoot är en holländsk app som använder finfina kartor över Sverige. Du lägger in punkt A och B, sen använder du appen till att bestämma vägval efter ditt huvud. Sen lägger du in punkt B och C, upprepar. Känner du igen beteendet efter vilken bilnavigator som helst?? Fast på styret. Antingen i din Garmin, eller liknande, eller i din telefon som du satt på styret. mvh borano20Fast, om det cyklas lite där så dröjer det längre innan det växer igen.
Vad är det med Komoot?
Svenne Banan Svenne Banan Svenne Banan
Terrängcykling startade på 40-talet?Hej.. Tiden är upp till dom som gratis jobbar och fixar å donar med leden. Den har funnits varje år sen -66, dvs lååååångt före MTBn sågs på ritbordet. Trot eller inte. Komoot är en holländsk app som använder finfina kartor över Sverige. Du lägger in punkt A och B, sen använder du appen till att bestämma vägval efter ditt huvud. Sen lägger du in punkt B och C, upprepar. Känner du igen beteendet efter vilken bilnavigator som helst?? Fast på styret. Antingen i din Garmin, eller liknande, eller i din telefon som du satt på styret. mvh borano20
Komoot vet jag vad det är, men förstår inte hur den kommer in som relevant?Hej.. Tiden är upp till dom som gratis jobbar och fixar å donar med leden. Den har funnits varje år sen -66, dvs lååååångt före MTBn sågs på ritbordet. Trot eller inte. Komoot är en holländsk app som använder finfina kartor över Sverige. Du lägger in punkt A och B, sen använder du appen till att bestämma vägval efter ditt huvud. Sen lägger du in punkt B och C, upprepar. Känner du igen beteendet efter vilken bilnavigator som helst?? Fast på styret. Antingen i din Garmin, eller liknande, eller i din telefon som du satt på styret. mvh borano20
Jo, men det är inte markägaren som bestämmer det utan Länstyrelsen. Det är en jäkla soppa av utredningar och prövningar mot olika lagar. Jag har själv ordnat tillstånd för en endurobana och det tog nästan ett år att få till.Googla lagen, kolla undantagen, punkt 6. Hur tror du annars crossbanor kan finnas? mvh boramno20
Vi kommer att bli helt utelämnade till grävande och byggande endurokids och dresserade renarKomoot vet jag vad det är, men förstår inte hur den kommer in som relevant?
De eldsjälar som underhåller t.ex. Sörmlandsleden kommer nog försvinna på naturlig väg utan någon större återväxt. Har svårt att se att dagens barn ska växa upp och ta tag i en sån uppgift. Dom är nog lätträknade i alla fall...
Hej.. Du verkar bo på fel ställe. De första 15 åren med cross så körde jag högst två timmar, från grusväg till minimala stigar, utan nån packning, cross style. 5-6 mil. Sen kom polarn med gravel, packning å Komoot å räckvidden utökades markant. Hellre 3 mil grusväg än att bröta stenig stig 4 km. mvh borano20Absolut cyklar jag mtb, dock aldrig på sörmlandsleden (ligger lite långt bort)
Anledningen till att jag frågar är att det väldigt ofta inte är mrb cyklister som tycker sig tro att skogen är smetfull med bra stigar som inte är vandringsleder. Inte ens i skåne är det så.
Fast nu pratar du om annat. Grusväg är inga problem att hitta. De som cyklar sörmlandsleden är inte gravelcyklister. Vi vill inte cykla 3mil grusväg utan hellre 4km brötig stig.Hej.. Du verkar bo på fel ställe. De första 15 åren med cross så körde jag högst två timmar, från grusväg till minimala stigar, utan nån packning, cross style. 5-6 mil. Sen kom polarn med gravel, packning å Komoot å räckvidden utökades markant. Hellre 3 mil grusväg än att bröta stenig stig 4 km. mvh borano20
Fast från flempan kan man köra på Sörmlandsleden som ansluter med etappen mellan Paradiset och Lida, samt ta sig ner mot Skanssundet.Tjena!
Fortfarande så kom du med ett förslag som inte påminner om Sörmlandsleden för fem öre.
Tror inte att det behövs oroas för. Sjukt mycket kids idag som är ute och bygger enduro och freeride spår som kommer växa upp med kli i fingrarnaDe eldsjälar som underhåller t.ex. Sörmlandsleden kommer nog försvinna på naturlig väg utan någon större återväxt. Har svårt att se att dagens barn ska växa upp och ta tag i en sån uppgift. Dom är nog lätträknade i alla fall...
Hej.. Komoot är relevant på så sätt at du SLIPPER färdiga banor, leder och annat. Du gör SJÄLV din rutt, utanför ovanstående och kan lekande lätt undvika KONFRONTATIONER. Låt dom knalla på sin led, jag cyklar min egen led. Känns det fel? Var är problemet? mvh borano20Komoot vet jag vad det är, men förstår inte hur den kommer in som relevant?
De eldsjälar som underhåller t.ex. Sörmlandsleden kommer nog försvinna på naturlig väg utan någon större återväxt. Har svårt att se att dagens barn ska växa upp och ta tag i en sån uppgift. Dom är nog lätträknade i alla fall...
Det är inte relevant för tråden? Den handlar om sörmlandsleden och inte andra rutter,oavsett vilken app du vill använda.Hej.. Komoot är relevant på så sätt at du SLIPPER färdiga banor, leder och annat. Du gör SJÄLV din rutt, utanför ovanstående och kan lekande lätt undvika KONFRONTATIONER. Låt dom knalla på sin led, jag cyklar min egen led. Känns det fel? Var är problemet? mvh borano20
Hej.. Fint med det. Det finns MILTALS med brötig stig runt Sörmlandsleden. HUR mycket som helst, faktiskt. Finns också motsvarande i vilken skog som helst häruppe. Varför då söka konfrontation?? mvh borano20Fast nu pratar du om annat. Grusväg är inga problem att hitta. De som cyklar sörmlandsleden är inte gravelcyklister. Vi vill inte cykla 3mil grusväg utan hellre 4km brötig stig.
Det finns gott om platser att cykla på. Jag är mer orolig över de inskränkningar/intrång i äganderätten som hela tiden sker, vilken till skillnad fr allemansrätten är en mänsklig rättighet. Till slut kommer EU ta Sverige i örat, och då är det slut med den allemansrätt vi har idag.Förstår iallafall att du inte känner dig direkt hotad över att man inskränker i allemansrätten och skapar förbud. Det drabbar ju aldrig dig.
Hej.. Jag har försökt förklara att de som är ansvariga för Sörmlandsleden, jobbar gratis på sin fritid för att den ska hållas i skick, ogärna ser cyklister. Dom kan, som jag skrev, i sin fantasi se män i lycra på sitt nya stravasegment i full fart, å för mig som ser alla alternativ så RÄCKER det. Dom har skapat en vandringsled, vill ha en vandringsled. Utan cyklister. Det är inte relevant VARFÖR. Dom vill ha det så. Jag skiter i om dom försöker pissa på allemansrätten med dåliga argument, jag försöker se VAD dom vill. I min värld kan dom få ha det så, för att alternativen är fler, längre och icke konfrontativa. MEN, du måste lyfta arslet och fixa till dom själv. Somliga appar är jättejättebra på det, Komoot är en. Var är problemet, förutom att lyfta arslet å sätta igång?? Jag gick sex mil på leden för två veckor sen, ingenstans var utsikten speciellt unik.. mvh borano20Det är inte relevant för tråden? Den handlar om sörmlandsleden och inte andra rutter,oavsett vilken app du vill använda.
Varför så upprörd om EU ändå ska fixa biffen? Slutcyklat, slutvandrat, slutplockat på bär, svamp osv.Det finns gott om platser att cykla på. Jag är mer orolig över de inskränkningar/intrång i äganderätten som hela tiden sker, vilken till skillnad fr allemansrätten är en mänsklig rättighet. Till slut kommer EU ta Sverige i örat, och då är det slut med den allemansrätt vi har idag.
Hej.. Jag har försökt förklara att de som är ansvariga för Sörmlandsleden, jobbar gratis på sin fritid för att den ska hållas i skick, ogärna ser cyklister. Dom kan, som jag skrev, i sin fantasi se män i lycra på sitt nya stravasegment i full fart, å för mig som ser alla alternativ så RÄCKER det. Dom har skapat en vandringsled, vill ha en vandringsled. Utan cyklister. Det är inte relevant VARFÖR. Dom vill ha det så. Jag skiter i om dom försöker pissa på allemansrätten med dåliga argument, jag försöker se VAD dom vill. I min värld kan dom få ha det så, för att alternativen är fler, längre och icke konfrontativa. MEN, du måste lyfta arslet och fixa till dom själv. Somliga appar är jättejättebra på det, Komoot är en. Var är problemet, förutom att lyfta arslet å sätta igång?? Jag gick sex mil på leden för två veckor sen, ingenstans var utsikten speciellt unik.. mvh borano20
Tänkte köra en kortare bikepacking trip på Sörmlandsleden inspirerad av denna variant:
![]()
Swedish Safari 300
This 300km loop begins in the town of Södertälje just south of Stockholm city, Sweden. The start is accessible by suburban train that runs from Stockholm International Airport via Stockholm […]bikepacking.com
Har tyvärr bara tre dagar / två övernattningar så tänkte korta den lite men när jag sökte runt såg jag att enligt Sörmlandsledens hemsida får man inte alls cykla på leden ?. Problem med avtalen med markägarna skriver de här:
Vet att cykling i Tyresta nationalpark diskuterats tidigare här men detta verkar ju gälla hela Sörmlandsleden. Verkar väldigt drakoniskt. Hur gör ni som bor i närheten? Bor lite norr om Sthlm och inte cyklat där tidigare men skulle vara lagom långt bort och smidigt med pendeln. Andra tips på bra mtb-bikepacking för 3 dagar runt Sthlm för två som är rätt duktiga tekniskt skulle annars uppskattas ?. Dock inga mastodontsträckor. Ska vara lite mer njutning än expedition ?.
Välkommen tillbaka till forumet som tiden glömde!Det är min bestämda åsikt att väldigt många vandringsleder skulle vara igenväxta om det inte cyklades på dem.
(härligt med Happy, man håller sig undan i 8 år och när man kommer tillbaka så diskuteras det fortfarande cykling eller ej på Sörmlandsleden. Vill minnas att jag första gången såg den här diskussionen på Utsidan 2003...)
Det komiska är att det är en ickediskussion. Det är inte trångt på Sörmlandsleden, det är sällan man träffar på mer än ett fåtal om ens någon när man cyklar på den. Och bara för att det är oranga märken så slutar inte allemansrätten att gälla.
Och troligen är boken och den artikel som var i lokaltidningen tidigare i somras orsaken till att alla ledorganisationer känner sig manade att skriva att man inte får/bör cykla på leden eftersom de inte har detta avtalat med markägarna. Men det förändrar inte den juridiska rätten att cykla där.Hans fina bok "Mountainbike kring Stockholm" har flera tur på Sörmlandsleden.
Och troligen är boken och den artikel som var i lokaltidningen tidigare i somras orsaken till att alla ledorganisationer känner sig manade att skriva att man inte får/bör cykla på leden eftersom de inte har detta avtalat med markägarna. Men det förändrar inte den juridiska rätten att cykla där.
Gällande Ooms och Boranos inlägg så tycks de förespråka en modell där allemansrätten i princip är upphävd. Det ska vara dedikerade och anlagda stigar för vardera ändamål med tydligt avskiljda brukargrupper.
Själv skulle jag hellre se att varenda iordningställd vandringsled i hela sverige försvinner än att det börjar kravställas att cykling i skog bara får ske på dedikerade cykelleder.
(Ja, jag rör mig en hel del i skogen även till fots)
Nej, jag förespråkar lite hänsyn och respekt för ideellt arbete och att inte sabotera för andra. En bristvara i dagens samhälle. Det finns tusentals km att cykla på, så varför måste man göra det precis på de leder där det vädjas om att inte göra så då det riskerar hela ledens framtid?Och troligen är boken och den artikel som var i lokaltidningen tidigare i somras orsaken till att alla ledorganisationer känner sig manade att skriva att man inte får/bör cykla på leden eftersom de inte har detta avtalat med markägarna. Men det förändrar inte den juridiska rätten att cykla där.
Gällande Ooms och Boranos inlägg så tycks de förespråka en modell där allemansrätten i princip är upphävd. Det ska vara dedikerade och anlagda stigar för vardera ändamål med tydligt avskiljda brukargrupper.
Själv skulle jag hellre se att varenda iordningställd vandringsled i hela sverige försvinner än att det börjar kravställas att cykling i skog bara får ske på dedikerade cykelleder.
(Ja, jag rör mig en hel del i skogen även till fots)
Det var en allmän artikel i någon av stockholms lokaltidningar tidigare i somras där @frankfurt blev intervjuad och han tipsade om jag inte minns fel om sörmlandsleden och dessutom fanns referenser till @Aron s bok. Om jag inte missminner mig har det uttryckligen stått på nån sida att det är med anledning av den artikeln som de kännt sig manade att skriva att man inte får/bör cykla på leden. Men det är deras plikt som organisation att säga så, eftersom de säkerligen har ett avtal med markägarna i grunden. Så det juridiska för envar är inte detsamma som vad de som organisation kan ställa sig bakom.Visste inte att boken var anledningen.
Jag vandrar nästan like mycket som jag cyklar stig. Har generellt sett ingen problem alls med cyklister på "vandringsleder", förutom när dom inte tar hänsyn till vandrare på stigen. Det händer tyvärr för ofta i Hellasgården, men har aldrig haft problem på Sörmlandsleden.
Det var en allmän artikel i någon av stockholms lokaltidningar tidigare i somras där @frankfurt blev intervjuad och han tipsade om jag inte minns fel om sörmlandsleden och dessutom fanns referenser till @Aron s bok. Om jag inte missminner mig har det uttryckligen stått på nån sida att det är med anledning av den artikeln som de kännt sig manade att skriva att man inte får/bör cykla på leden. Men det är deras plikt som organisation att säga så, eftersom de säkerligen har ett avtal med markägarna i grunden. Så det juridiska för envar är inte detsamma som vad de som organisation kan ställa sig bakom.
Fast från flempan kan man köra på Sörmlandsleden som ansluter med etappen mellan Paradiset och Lida, samt ta sig ner mot Skanssundet.
det är väl ett bra förslag?
Nej, jag förespråkar lite hänsyn och respekt för ideellt arbete och att inte sabotera för andra. En bristvara i dagens samhälle. Det finns tusentals km att cykla på, så varför måste man göra det precis på de leder där det vädjas om att inte göra så då det riskerar hela ledens framtid?
Jag tror att precis den inställningen, "jag har minsann rätt att vara här, jag skiter i andra", kommer att leda till just det, dvs dedikerade leder. På en del platser i landet håller det redan på att hända, ex.vis i Järvsö (inte parken).
Tjena!
Ja, men 13 mil grusväg var ett ganska kasst förslag som ersättning till Sörmlandsleden.
Absolut, jag håller helt med dig.Tjena!
Ja, men 13 mil grusväg var ett ganska kasst förslag som ersättning till Sörmlandsleden.
Hej.. Om du tror att ovälkomna cyklister på en vandringsled för vandrare underlättar för föreningen att skaffa nya medlemmar som tänkt sig att sköta och iordningställa en vandringsled med sin obetalda insats, så kan du fundera lite på det. mvh borano20Komoot vet jag vad det är, men förstår inte hur den kommer in som relevant?
Hej.. Ni läser mina inlägg som fan läser Bibeln. Prova att läsa vad jag skriver om Komoot och hur man, alltså alla, kan använda den. Jättebra för gruskäkare och rotsnubblare, lovar. mvh borano20Absolut, jag håller helt med dig.
Hej.. Allt enligt "det har jag inte sett på sociala medier, då har det aldrig skett", eller?? mvh borano20Jag tycker ändå det är lite relevant att fråga hur ofta du cyklar eller vandrar på Sörmlandsleden. Jag brukar inte vara i den delen av Sverige så jag har ingen aning men jag tror som det skrevs av någon här ovanför att det är ett ickeproblem. Det riskerar ledens framtid osv osv. Jaha. I Hallandsledstråden var det ju ändå någon markägare som hade skällt. Här har jag inte ens hört talas om att någon har sagt något eller att någon vandrare har ens sett arg ut.
Vi läser dina inlägg som att du gillar att gå på sörmlandsleden eller cykla grusväg efter en holländsk app. Släpp appen nu, du behöver inte göra mer reklam för den.Hej.. Ni läser mina inlägg som fan läser Bibeln. Prova att läsa vad jag skriver om Komoot och hur man, alltså alla, kan använda den. Jättebra för gruskäkare och rotsnubblare, lovar. mvh borano20
Hej.. Allt enligt "det har jag inte sett på sociala medier, då har det aldrig skett", eller?? mvh borano20
Hej.. Problemet är inte hur många eller hur ofta det cyklas på Sörmlandsleden. Problemet är att trots de som på sin fritid sköter om och sysslar med leden har önskemål om vad den ska användas till inte får sin vilja lyssnad på. TROTS att det finns hur många brukbara alternativ som helst om man orkar lyfta på arslet. Där här du problemet på tre meningar. Du fokuserar på fel "problem". Blir man inte lyssnad på, lägger man ner eller tar till grova metoder. Ingen är betjänt av varesej det första eller det andra. Ska vi kanske hoppas på, som ett pedagogiskt exempel, att det blir så många mentalt mogna MTBåkare på leden att hela rasket läggs ner? Självklart fylls luckan upp med villiga, pigga, arbetsföra MTBåkare som plötsligt lyfter på arslet å fixar till 100 mil led, gratis å på sin fritid?? Jajamensan!! borano20Haha. Mer en rimlighetsbedömning av hur mycket vandrare och cyklister det kan vara på en enligt hemsidan 100 mil lång led. Men för all del. Jag kan ha fel. Sen kan man väl diskutera huruvida det är bra att cykla där ändå. Men att det skulle vara några större problem är jag skeptisk till.