EXT Shocks tråden

glitch

Aktiv medlem
EXT Shocks tråden
Med risk för att det blir en kort tråd :)
Den här lilla gynnaren ska snart på men saknar för tillfället fjäder.
Tänkte det kunde sitta fint med en tråd för italienska premiumdämpare. Några finns ju i omlopp på happy vet jag.
Första frågan från mig, vad kör ni med för fjäder och vid vilken vikt / till vilken ram?
Dämparn ska på en Ripmo AF och undertecknad väger in på drygt 80 pannor kittad.
Har en 500 lbs fjäder på gång men trycker nån på en mjukare som inte används kan jag vara intresserad.

Verkar som 38.5 id fjädrar passar rakt av? Vilka fjäderalternativ finns förutom EXT?
SAR verkar ha 38.5 fjädrar men nämner en POM spacer som jag inte riktigt fattar vad den behövs för på EXT som ju har 38.5 id även på sina egna fjädrar?

Andra observationer? Ska sitta på en Ripmo AF och det finns väl minst två Ripmo med Storian på.

Bilagor

• 20191227_204745.jpg
    20191227_204745.jpg
    201.2 KB · Besök: 308
EXT Shocks tråden
Har en på min Yeti sb150 med 425lbs fjäder på och väger 85kg. Jättenöjd med dämparen. Fick även till en 450 fjäder och har en 500 SAR sen innan och den ser identisk ut i dimension.

425an känns lite mjuk men ligger på rätt sag och har aldrig kännt att jag bottnat den. Kanske slänger på 450an om jag blir lite fysiskt starkare och kan trycka på lite hårdare.

EXT Shocks tråden
Det är väl för längden du behöver spacers?

Enligt infon behöver du en POM001 till SARs endurofjäder, om jag inte läser knasigt.

Senast ändrad:
EXT Shocks tråden
Kör en på min Ripmo sedan några veckor tillbaka. Väger runt 62 näck, och runt 68-70 med gear + vatten i ryggan. Fick rekommenderat 375 lbs och 425 lbs, men jag ifrågasatte 375an så det blev 400 och 425. Började med att testa 400 och det känns mjukt, så tror att 425 blir bättre.
10C9EA88-A2FC-4051-B417-7900DD3E944E.jpeg

Senast ändrad:
EXT Shocks tråden
Lite synd att det inte verkar gå att justera progressiviteten på vanliga EXT-dämparen. Det vore ju annars jäkligt smutt att enkelt kunna ställa den när man är ute, om än med en liten ringnyckel eller en Knipex 125mm tångnyckel för den riktige konnässören.

EXT Shocks tråden
Äntligen en EXT-tråd.
Får min bättre begagnade om en vecka eller så. Kommer att monteras på min HD4.
Ska bli spännande att testa coil.

EXT Shocks tråden
Kul! En till EXT på en Ibis!

Tack för lite referenspunkter mina herrar. Enligt EXTs spring calculator ska jag har mellan 475-500 lbs beroende på lite grann hur många polkagrisar jag ätit för stunden. Tycker det känns rimligt utifrån mina egna spaningar också.
Har en 500 på väg som sagt från killen jag köpte dämparen av.

En 475 SAR finns hos en annan kamrat - hos SAR kan man läsa "EXT – DH (140mm) do not require a POM. 65mm use POM001. "
Fjädern som finns att tillgå är 107 mm lång, vad jag kan se skulle det göra att den fortfarande går en bra bit upp på dem gängade delen av dämparen som man spänner fast fjädern med.
Så givet att dimensionen är densamma borde det ju gå alldeles utmärkt att köra utan spacern? Den kan ju inte ha någon annan funktion än ändra längdförhållandet?

Hur har ni gjort med plast spacern (den svarta) ovanför skumbrickan för bottom out? Pinkbike "limmade" fast den, lite oklart om på ovandelen av dämparen för de kan ju inte fått det att fästa i skummet? Den lär ju fara runt och väsnas en hel del annars?
Lite kludd borde göra tricket annars.

EXT Shocks tråden
Någon som har koll på om HBCn på Storian påverkas av justeringar av HSCn? Jag förstår såklart att HSCn fortfarande hjälper till i slutet av slaget när HBCn börjar jobba, men blir dämpningen från HBCn också direkt påverkad av hur mycket HSC man ställt in?

EXT Shocks tråden
Provåkt idag, med 475 fjäder.
#heavyAF ?

Med 475 fick jag ca 25% sag. En invägning i morse visade att jag haft lite fel i mitt antagande om vikt, vägde visst bara 74 kg i morse enligt nya vågen...lite så man undrar.
Hur som, mjukare fjäder ska på.
450 borde kunna bli rätt bra.
Tur att man bara kopplar på gaffelpumpen och släpper ut.....eller nej just det man ska köpa en svindyr fjäder till?

Om du inte använder 425an Crossmax skulle jag hemskt gärna testa vid tillfälle vad sag blir med den.

EXT Shocks tråden
Är inte EXT nåt premium märke som levererar kundspecifika bakdämpare med rätt fjäder i utbyte mot jättemycket pengar ?

Här har vi minst 2 st som famlar i mörkret för att hitta rätt fjäder. Vad händer?

EXT Shocks tråden
happymtb.fr sa:
Är inte EXT nåt premium märke som levererar kundspecifika bakdämpare med rätt fjäder i utbyte mot jättemycket pengar ?

Här har vi minst 2 st som famlar i mörkret för att hitta rätt fjäder. Vad händer?

Ryktet gör till och med gällande att de frågar inte bara om cykelmodell, vikt och åkstil utan också om man kör flats eller clipless vid beställning. Om man köper den direkt från dom dvs.

EXT Shocks tråden
På coil tycker jag det är klart lättare att mäta totallängden på dämparen för sag. Så meckligt att mäta under fjädern.

EXT Shocks tråden
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Ryktet gör till och med gällande att de frågar inte bara om cykelmodell, vikt och åkstil utan också om man kör flats eller clipless vid beställning. Om man köper den direkt från dom dvs.

Jo för att man ofta har vikten lite mer bakåt med flats.

@happymtb.fr
Famlar i mörkret? Inga som helst problem att räkna på fjädervärdet enligt Exts spring calculator, men om man köper dämparen lätt beggad får man inte ett knippe fjädrar i rätt hårdhet på köpet - så då får man skaffa rätt fjädrar på egen hand. Sen är det väl högst personligt med smak tycke och åkstil.

Bump stoppen på extn är typ en skumgummikudde med en väldigt lös plastring ovan så den är otroligt dålig för att mäta sag med faktiskt.

EXT Shocks tråden
glitch sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:

Jo för att man ofta har vikten lite mer bakåt med flats.

@happymtb.fr
Famlar i mörkret? Inga som helst problem att räkna på fjädervärdet enligt Exts spring calculator, men om man köper dämparen lätt beggad får man inte ett knippe fjädrar i rätt hårdhet på köpet - så då får man skaffa rätt fjädrar på egen hand. Sen är det väl högst personligt med smak tycke och åkstil.

Bump stoppen på extn är typ en skumgummikudde med en väldigt lös plastring ovan så den är otroligt dålig för att mäta sag med faktiskt.
Då får du väl skaffa en sagmätare.

EXT Shocks tråden
Jag mäter sag med skjutmått på enkla referens punkter, för mig är det fjäderns längd vid sag och vid total, sen total minus sag, blir sag i mm. Sen sag i mm delat med stroke. Svårare behöver det inte vara...

(Hoppas jag skrev rätt, blir rätt när jag gör det i alla fall :) )

EXT Shocks tråden
marr sa:
jekyll sa:
Är det någon som har en 425-fjäder som ligger och dammar?
Jag köper den i så fall.

Har en 375 till övers.

Har ext nån form av fjäder som även passar nån annan modell på dämpare? Kansle lättare att hitta då.

Ext har 38.5 i innerdiameter.
Super Alloy Racing kör också 38.5 så deras fjädrar givet rätt längd passar rakt av.
Enligt dem ska även Rock Shox fjädrar passa. Jag har dock inte testat själv.

@jekyll, jag har beställt 450 och 425, sen får vi se vilken jag ska ha, så eventuellt kommer 425 vara tillgänglig om 2-3 veckor när jag hunnit testa.

EXT Shocks tråden
glitch sa:
marr sa:
jekyll sa:
Jag köper den i så fall.

Har en 375 till övers.

Har ext nån form av fjäder som även passar nån annan modell på dämpare? Kansle lättare att hitta då.

Super Alloy Racing kör också 38.5 så deras fjädrar givet rätt längd passar rakt av.

@jekyll, jag har beställt 450 och 425, sen får vi se vilken jag ska ha, så eventuellt kommer 425 vara tillgänglig om 2-3 veckor när jag hunnit testa.

SAR är ju trevliga iallafall :)

EXT Shocks tråden
marr sa:
glitch sa:
marr sa:
jekyll sa:
Jag köper den i så fall.

Har en 375 till övers.

SAR är ju trevliga iallafall :)

Lätt trevligare än SARS i alla fall!?
Verkar grymma, svarade på frågor på nyårsdagen, bara en sån sak.

EXT Shocks tråden
glitch sa:

Tackar, bugar och bockar!
Lägg gärna ett PM när det eventuellt är dags.
450 kan oxå eventuellt vara intressant.
Ska låna en 425 och testa den närmsta tiden men den är inte till salu.

EXT Shocks tråden
Den har ju fått lyriska (pun not intended) recensioner av både Mike Kazimer och Ryan Palmer. Intressant att de ska släppa en coil-versioner också, då de verkar satsat rätt mycket på just luftfjädern. Undrar om den, likt bakdämparna, får någon sorts bottom-out-lösning.

EXT Shocks tråden
Kan så vara - sökte mest lite input till valet av coil till RipmoV2 som har luftburk. Har identifierat JadeX och möjligen Ext SV3, men tacksam för input i valet mellan dem - eller om någon annan borde övervägas? Tycker Push116 blir för dyr i sammanhanget.

EXT Shocks tråden
Någon som har en 450 fjäder att låna till ett kort test eller sälja? Har 475 och 500, tror 475 är bra men skulle vara fint att testa en under och en över. Fet dämpare för övrigt. Känns som bakhjulet är limmat i marken.

Tillbaka
Topp