Vångabacken-Kristianstad-skåne

Mxmaizman

Aktiv medlem
Hej alla.
Vi är några aktiva i Vångabacken som drivit på och jobbat med att övertyga Vånga skidklubb med att testa köra liften 2 gånger i år.
Vi har jobbat sen i våras vid lite olika tillfällen med spåren, tidigt i våras gjorde vi i ordning ett av de gamla DH spåren som fick lite ny dragning vi har även gjort ett nytt spår som går till vänster om liften som heter Lobo. Vi körde liften nu den 26 juli efter gjort reklam för detta i olika grupper på Facebook kom det helt otroliga 93 personer vi hade räknat med ca 50.
Vi hade inte kört innan så det med liften var nytt för oss, många hade problem på ett visst parti och vi ska försöka hinna göra förbättringar där och på fler ställen till nästa gång och det är den 30 augusti och det är sista i år. Evenemang kommer på Facebook, gå gärna med i Vånga stigcyklister för uppdaterad info vad som händer i Vångabacken. Kom och kör med oss och vissa att intresset finns för att kunna köra en säsong 2021 med fler tillfällen.

Bilagor

Och vilken jävla rolig dag det var! ?? Jobbar redan hårt på att få ledigt från jobb den 30'e för det vill jag inte missa!

Senast ändrad:
Vi ska försöka lösa det till nästa gång, även nån ide som gör det lättare för mindre åkare i liften vi ska bara testa den först.

Några lass bärlager och släng bort de stora lösa stenarna räcker nog.

De lätta åkarna har det inte så enkelt i ankarlift alltid. Sen verkade många försöka hoppa av för tidigt istället för att bara rulla i nerförslutet där uppe.

Jag fick pusha up fyra gångar innan jag hittade en teknik som fungerade för mig. Bra uppvärmning iaf. där det var samma ställe det pajade för mig varje gång. ?
Men fan, det gav ett leende och engagerade pannbenet för att åka igen.

Det var sjukt kul! Har inte varit där innan, men återkommer garanterat, framförallt om liften går någon dag till!
Jag gillar det naturliga känslan i spåren väldigt mycket! Lobo var riktigt fet!
Tog mig också tre försök innan jag kom förbi stenpartiet i liften...

En lite uppfräschning på att denna söndag, är årets sista chans att åka liftburen cykling i Vånga.
Ge ditt stödd till ett team av eldsjälar, som gör sitt bästa för att skapa nya cykelmöjligheter, där det kräver mycket jobb från deras sida att få till detta!

Inför denna gången har det fixats ordentligt i lift gatan och rykten säger att det kommer testas ett system för ankarliften som gynnar dom yngre eller oerfarna åkare.
Var inte rädd för att hälsa på alla andra cyklister och ge ett high-five till teamet och lift värdarna!
Detta är downcountry cykling i sin, kanske råaste form. Inga grävde berms, inga gap jumps och lika utmanande att åka upp, som ner... men till 100 lika skoj som hade vi 2000 höjdmeter att roas på! ?
Ses på söndag i Skånes sydligaste "Bikepark"! ?

Screenshot_20201231-131011_Video Player.jpg

Sista åket i Vångabacken för i år (rulltårta och ställ ?). Håller tummarna för mer liftburet 2021 ??

Nu sprutas det snö för fullt i skidbacken. Inte testat stigarna på säkert en vecka nu. Någon som varit och kört sedan snön kom?

Fick sommarben (knä) i Lobo förra veckan ?? . Härligt i backen nu ?. Snart dags för liftdag ?.

Bilagor

• 20210610_094737.jpg
    20210610_094737.jpg
    337.5 KB · Besök: 144
Trodde aldrig att jag skulle säga det, men: ÄNTLIGEN regn i Vånga!!! Här ligger backen och gottar sig (spåren lär vara perfekta imorgon).
Bra jobbat alla som var här och åkte lift i ökenvärmen igår!
20210621_104708.jpg

Liften går 2 gånger till i år
7/8 kl 14-20, kvällscykling, cykeldagarna.
12/9 kl 10-16
Liftkort vuxen 240kr, ungdom 180kr
Kommer även finnas en foodtruck på plats som gör väldigt goda hamburgare och pommes.

Vi finns på Facebook, gå med i gruppen vångaberget trailcenter eller besök hemsidan.
www.vångabergettrailcenter.se

Kör försiktigt om ni ska cykla i Vånga nu. Ligger bland annat en grantopp i Lobo (precis efter sista branten där lövskogen övergår till granskog). Har inte FB, så jag passar på att varna här och i forumet på hemsidan.

Senast ändrad:
Vångabacken har jag helt missat. Är öppettider för liften bestämda för 2022?
Då har du något att se fram emot! Skulle gissa att @Mxmaizman skriver i denna tråden om vad som bestäms gällande liftarna 2022. Det går utmärkt att cykla/putta upp också, men just nu får man vara lite försiktig utför och kanske satsa lite mer på rek än vanligt innan man far iväg.

Har ni tänkt köra liften något nu i juli? Kommer befinna mig i sommarstället i Blekinge så vore ju kul med lite hojj ?

Hej
Liften går igen den 21 juli kl 17-21 förutsatt att det finns de som vill hjälpa mig med liften. Just nu finns det en och jag behöver 8 pers.

Tillbaka
Topp