Höja styret på gravelbike

Hej!
Har nyligen börjat cykla lite mer regelbundet för motionens skull. Köpte en Merida Silex i april och är mycket nöjd, både med motionsformen och med cykeln. Jag är 197 cm lång och cyklar därför på deras största modell. Dock undrar jag hur jag på bästa sätt kan höja styret? Styret är nu på max höjd och går inte att höja mer. Jag har hört talas om att det finns möjlighet att byta styrstam. Därför är min fråga om vilken sorts styrstam jag behöver? Har kollat runt lite och det finns ju mååånga olika styrstammar i olika butiker. Jag behöver en som kan åstadkomma att mitt styre kommer i ett högre läge, låt säga ungefär en centimeter. Det bästa vore ju såklart om det är justerbart.

Vore tacksam för tips om modeller till min hoj. Får lite sådär ont i nacken efter cykling. Ska tillägga att jag alltså har bockstyre på cykeln och det trivs jag med.

Mvh A

Har du provat vända på styrstammen så dem blir uppåtvinklad? Annars finns styrstammar med olika mycket vinkel.
+1
Så här kan det se ut med en 13° styrstam
foto-5-1600x900.png

Vill du kontrollräkna hur stor skillnaden kan bli mha ett enkelt grafiskt verktyg finns

Stem Comparison Tool
TappJmf.JPG

Det stämmer att om du har en 0 graders styrstam så hjälper det inte att vända på den. Frågan är dock om du har det? Tror det är rätt ovanligt. Det är inte en 7 graders vänd neråt? Den kan se rak ut eftersom styrröret lutar lite bakåt.

Det stämmer att om du har en 0 graders styrstam så hjälper det inte att vända på den. Frågan är dock om du har det? Tror det är rätt ovanligt. Det är inte en 7 graders vänd neråt? Den kan se rak ut eftersom styrröret lutar lite bakåt.
Aha, ja du jag är ju lite nybörjare i det här gemet så det har jag inte tänkt på... Får kolla igen! Cykeln är alltså en Merida Silex 200

Och om den är monterad som i länken ovan så kommer styret upp ca 1 cm om du vänder den upp och ner.

Annars finns det styrstammar med mer vinkel. De flesta gravel/lvg brukar ha samma dimensioner på styrstammen. Man kan också prova 1cm kortare styrstam vilket får liknande effekt som att komma högre upp.

Efter att du vänt upp styrstammen och provat styrstam med mer vinkel, finns även möjligheten att byta styre till Specialized Hover med "rise".

Ska man tro denna recension från CyclingTips så kommer alla storlekar av åtminstone kolfiberversionen med 80 mm styrstammar.

Ska man tro denna recension från CyclingTips så kommer alla storlekar av åtminstone kolfiberversionen med 80 mm styrstammar.

Då skulle jag spontant säga att du behöver en LÄNGRE styrstam och inte en högre. Typ en sån här. https://happyride.se/annonser/ad.php?id=125115

Tack alla för engagemang och vänlighet att svara på mina funderingar. Jag vet ju inte varför jag får lite känningar i nacken efter tur, men jag tänker att det skulle kunna bero på styrhöjden/styrlängden. Eller kanske mest troligt för att jag inte är så van vid bockstyre. Har bara cyklat gravel sedan maj, räknar mig som nybörjare. Sen är det lite olika från gång till gång med nacken. Var ute i helgen, körde tre mil, nacken kändes OK efteråt. Har hur som helst införskaffat en bättre begagnad styrstam för småpengar att börja med. Ska byta och sedan utvärdera.

Jag vet ju inte varför jag får lite känningar i nacken efter tur...

Ibland är anledningen det precis motsatta vad en tror som nybörjare. Exempelvis skulle det kunna visa sig att du kanske sitter för lågt, för långt fram eller har klossarna felplacerade. Mitt tips är att be någon som kan något, med erfarenhet, att titta på din sittposition. Lovar att det kommer vara givande för dig.

Jag vet ju inte varför jag får lite känningar i nacken efter tur, men jag tänker att det skulle kunna bero på styrhöjden/styrlängden. Eller kanske mest troligt för att jag inte är så van vid bockstyre. Har bara cyklat gravel sedan maj, räknar mig som nybörjare.
Många nybörjare sitter med alltför bakåtböjd nacke för att de tror sig behöva uppsikt ända bort till horisonten. Om du känner igen dig i detta, sänk blicken. Klart man blir trött i nacken om man sitter som en gam…

Många nybörjare sitter med alltför bakåtböjd nacke för att de tror sig behöva uppsikt ända bort till horisonten. Om du känner igen dig i detta, sänk blicken. Klart man blir trött i nacken om man sitter som en gam…
Tack!
Ibland är anledningen det precis motsatta vad en tror som nybörjare. Exempelvis skulle det kunna visa sig att du kanske sitter för lågt, för långt fram eller har klossarna felplacerade. Mitt tips är att be någon som kan något, med erfarenhet, att titta på din sittposition. Lovar att det kommer vara givande för dig.

Aha, men det känner jag igen! Känns som man vill kolla lite framåt liksom. JAg råkar köra MC också sedan många år och det kan vara en vana från MC-åkningen att hela tiden ha blicken längre bort på vägen.

Ska fråga min kompis som har kört läääänge.

Tjena!

Rekomenderar starkt en bikefit. En seriös sådan ger att du kommer sitta bekvämt samt orka cykla längre.
Man kan hålla på och labba själv men det är en snabb genväg att göra en bikefit även om det kostar en slant.
Vet inte vilka som är bra i dina krokar, där får du googla lite. Uppsala har väl nån vettig, vet inte hur Cykloteket i Västerås är men tror dom kör med Specialized system vilket är riktigt bra.
Edit: Dom kör Shimanos, vilket jag själv inte har någon erfarenhet av, men borde ju vara klart dugligt. 1000:- för en enkel och 2000:- för en avancerad.

Tillbaka
Topp