Shimano vevlager som motsvarar VP BC73

MrSpock

Aktiv medlem
Hej!

Vevaxel på min Kona Dew c:a 2004 har börjat glappa och vad jag läst mig till ska jag byta vevlager och ev vevparti.
Vevlagret är VP BC73:

Vad heter Shimanos motsvarighet till detta vevlager? Jag har googlat men inte hittat informationen. T.ex. BB-UN55 verkar ha samma mått, passar den?

Även BB-UN26 ser ut att passa, vad är skillnaden mellan BB-UN26 och BB-UN55?

Kan jag behålla mitt gamla vevparti eller måste jag byta det också? Jag har i och för sig inga problem med att byta, i och med att jag har Altus komponentgrupp är delarna ganska billiga.

Vevpartiet som sitter på är original och heter TrueVatix X-flow och jag är nog sugen på att uppgradera det också.

Tack på förhand.

Är du säker på att det är vevlagret som glappar? Det som oftast brukar hända på fyrkant-vevparti är att vevarmarna lossnar något från vevlagret. Det kanske räcker med att skruva åt insex-skruvarna som håller fast vevarmarna.

Dock om det är orginal från 2004 så kan säkert även vevaxeln ha börjat glappa.

De vevlager du hittat är för 68mm bredd, det brukar vara det måttet som gäller på Kona-cyklar men jag kan ju så klart inte garantera att det gäller din cykel. Om måtten stämmer så låter det ju rimligt.

3x8 eller 3x9 på vevlagret spelar ingen roll. Det ska vara samma mått och de ska passa samma vevarmar. De flesta fyrkant-vevpartier passar på de flesta fyrkant-vevpartier.

De två vevlager du tittar på kommer ur olika serier. Det som skiljer är förmodligen vikt och ev. kvalitet på tillverkningen. Att shimano väljer att skriva 3x8 och 3x9 beror på att resp. serie har så många växlar.

Är du säker på att det är vevlagret som glappar? Det som oftast brukar hända på fyrkant-vevparti är att vevarmarna lossnar något från vevlagret. Det kanske räcker med att skruva åt insex-skruvarna som håller fast vevarmarna.

Dock om det är orginal från 2004 så kan säkert även vevaxeln ha börjat glappa.

De vevlager du hittat är för 68mm bredd, det brukar vara det måttet som gäller på Kona-cyklar men jag kan ju så klart inte garantera att det gäller din cykel. Om måtten stämmer så låter det ju rimligt.

3x8 eller 3x9 på vevlagret spelar ingen roll. Det ska vara samma mått och de ska passa samma vevarmar. De flesta fyrkant-vevpartier passar på de flesta fyrkant-vevpartier.

De två vevlager du tittar på kommer ur olika serier. Det som skiljer är förmodligen vikt och ev. kvalitet på tillverkningen. Att shimano väljer att skriva 3x8 och 3x9 beror på att resp. serie har så många växlar.
Tack för ditt svar! Ja, jag kan se att axeln rör sig inuti vevlagret och det hjälpte inte att jag skruvade åt vevaxeln. Jag känner det med fötterna när jag cyklar så det har blivit lite irriterande i längden.

Jag stod och velade länge om jag skulle gå upp till Acera 3x9 när jag ändå håller på men jag kom fram till att det är overkill för min hybrid och skillnaderna är ändå minimala, så jag beställde BB-UN26 (Altus) och inte BB-UN55 (Acera). Den stora skillnaden jag har googlat fram till är att BB-UN26 har plastkåpa i ena ändan. UN-100 (Altus) och UN-300 (Acera) är nästa generation men de fanns inte på Bikester av någon konstig anledning och skillnaderna verkar vara väldigt små ändå.

När det gäller vevpartiet har både Altus och Acera Hyperdrive, förhoppningsvis är FC-M311 (Altus) ett lyft från min TruVatix. Om växlarna är rätt inställda och kedjan smord tycker jag den växlar ganska rappt ändå jämfört med min andra cykel som har Deore XT men visst är det skillnad ändå.

Ska bli spännande att se i nästa vecka när grejerna kommer.

Generellt ger ju byte från gammal till ny vajer betydligt större skillnad i upplevelse än några steg upp i komponentgrupperna. Så ha inga större förväntningar.. Men lite mer crisp i växlingarna brukar det ju bli med nya drev.

Generellt ger ju byte från gammal till ny vajer betydligt större skillnad i upplevelse än några steg upp i komponentgrupperna. Så ha inga större förväntningar.. Men lite mer crisp i växlingarna brukar det ju bli med nya drev.
Ja, så är det nog. Jag bytte alla växel och bromsvajrar för några veckor sedan när jag bytte bägge växel- och bromshandtag. Det var ett lyft att gå från vridhandtag till tumväxling, nu slipper jag skavsår på insidan av handen. :giggle:

Tillbaka
Topp