Tubless tätningsvätska läcker

Hej, nu när jag håller på och tvättar min Enduro cykel så börjar tätningavätskan i däcken åka ut runt om på bakdäcket. Varför åker det ut och hur åtgärdar jag det? Kan tillägga att nästan all luft åker ut ur däcket på ett dygn men aldrig sett vätskan tidigare.
FC42F8FD-06AC-4CA8-AB2A-C85EC2D6DC7E.jpeg
44C47B9C-A914-479C-928B-133920384970.jpeg

Maxxis däck är annars väldigt duktiga på att sluta tätt, har du kört med väldigt lågt tryck och fått in en massa skit?
Sen är ju något som inte lirar okej, jag har vissa däck som behöver pumpas efter en vecka, annars håller dom typ tät läääänge!

Vad är det för fälg!

Det där är inte tätningsvätska, det är skum från ditt tvättmedel som verifierar att det mycket riktigt läcker rejält mellan däck och fälg. Tejpa om kanske? Poppade däcket som det skulle vid montage?

Maxxis däck är annars väldigt duktiga på att sluta tätt, har du kört med väldigt lågt tryck och fått in en massa skit?
Sen är ju något som inte lirar okej, jag har vissa däck som behöver pumpas efter en vecka, annars håller dom typ tät läääänge!

Vad är det för fälg!

Jag har alltid hållt trycket inom rekomendationen som står på däcket, tror det är 35-65 psi. E*THIRTEEN LG1 EN PLUS heter fälgen som jag har på cykeln. Som sagt så håller framdäcket trycker länge.
Men som frenisse skriver så kan det ej vara skum från tvättmedel då jag bara hade sköljt av cykeln och precis börjat rengöra styret.
Testade att torkabort skummet från däcket och jag tycker inte det ser ut som att skummet kommer mellan fälgen och däcket utan snarare rakt igenom däcket ungefär en (1) cm från mellanrummet mellan fälg och däck.

Tätningsvätska kan smita ut på sidorna på vissa däck, knappt så det påverkar, men vad är det du har i som skummar ?
Har du fått revor i sidorna?

Fälgen är ju fabrikstejpad, och borde således inte läcka pga dålig tejpning, men kan inte se TR betäckningen på Minion däcket ? kan ju förklara ett å annat.

Att däcket svettas gucka är inte ovanligt.
Däremot den stora ansamlingen skum / gucka längs fälgkanten tyder på att däcket inte tätar mot fälgkanten.

Sitter däcket på corden hela vägen runt? Om det har burpat och glidit ner där så är det troligt att det skulle skumma så. Då är det ofta bara att pumpa mer tills däcket poppar på plats och sen kan man skaka däcket så man får ner guckan där.
Går det en jämn kant på däcket någon mm ovanför fälgkanten hela vägen runt eller hur ser det ut där det läcker?

Ser precis ut som det brukar om man hittat ett där med tunn sidewall, kan skumma rätt bra innan vätskan tätar men det som trycks ut mellan fälg och kanttråden tyder dock på dåligt kontakt.
Jag skulle personligen släppt ur luften, tryckt ihop däcket hela vägen runt så att det ligger i "skåran" i fälgens mitt, såpat hela sidorna på däcket och pumpat upp igen. Då kan du ju toppa upp lite av den vätska som du tappat.

Mina Maxxis Ardent är fortfarande prickiga efter 12 timmar där det läcker i sidewallen.

Som exempel en Arch MK3 fälg har en max rating på 36 psi / 2,48 bar med ett 2.5" däck.
Med ett 2.25" är max 2.68 bar.
En vanlig fotpump är ofta inte särskilt exakt.
Med 4 bar och ett 2.5" är risken överhängande att däcket skjuter av fälgen.
I bästa fall smäller det lite och latexgucka hamnar på väggarna :)
I värsta fall är fälgen stekt och montören får tinnitus och vill det sig illa pajar även däcket och tappar formen.

Nähä. Står ju max 4.5 bar på däcket. Har nog pumpat till 3 i alla fall.

Det finns ju en del andra konsekvenser när man leker med tryck, även volymen har en del inverkan.
Montera ett racerdäck på en mtb fälg och pumpa till 10bar och inget speciellt lär hända, montera ett mtb 2.8" däck på en racerfälg och pumpa till 4,5bar och jag lovar att du väcker någon i huset.

Tja!
har haft ett Nobby nick som blev så där , sipprade genom däcksidan orsaken va nåt fabrikationsfel , bytte till ett Maxxis rekon med alla bokstavstillägg , samma fälg å gucka , då blev det slut på ”svettningarna”.
mange

Som flera har skrivit här är den däcken inte tubeless ready. Då kan man inte förvänta sig att det ska funka, eller?

20200801_095045.jpg

20200801_095055.jpg

Dessa beteckningar rekomenderas, kolla gärna på Maxxis hemsida så ser du typ alla 10 varianter.
Andra bilden visar hur dessa ser ut efter 10 dagar i förådet, trycker okej, brukar ligga på ca. 25psi / 1,7bar känner mest med handen, precis så jag inte kan trycka ner till fälgen om jag tar i för kung å fosterland

Det lär vara släppmedel från tillverkningen som sitter kvar på insidan av däcket och tätningsmedel fäster icke mot det, därav läckage. Rengörning av däcken med tex isopropanol tar förhoppningsvis bort det mesta av släppmedlet och däcket håller tätare. Har också Maxxis däck som läckt som såll. Efter rengörning har de hållt tillräckligt tätt, men svettningar har synts.
Vissa däck håller tätt bättre än andra. Har Wolfpack på min MTB och de svettas inte. Conti GP5000TL på lvg svettas inte heller. Finns säkert exemplar som svettas, men med dessa har jag haft tur.

Som ni säger så är däcken inte tubless däck men dom har funkat bra enligt mig ändå. Nu har jag tvättat däck o fälg men när jag försöker pumpa i luft i däcket för att det ska fästa mot fälgen innan jag häller i tubless vätskan så lyckas jag inte med att få däcket att fästa mot fälgen. Har ni några tips eller är det svårt just på grund av att det inte är tubless däck?

Som ni säger så är däcken inte tubless däck men dom har funkat bra enligt mig ändå. Nu har jag tvättat däck o fälg men när jag försöker pumpa i luft i däcket för att det ska fästa mot fälgen innan jag häller i tubless vätskan så lyckas jag inte med att få däcket att fästa mot fälgen. Har ni några tips eller är det svårt just på grund av att det inte är tubless däck?

Varför envisas med dom däcken, sälj dom till någon som kör slang och köp rätt, det lär du spara in i tätningsvätska och pumpsvett!

Med risk för att sno tråden lite så är jag avundsjuk. TS däck visar iallafall på ett problem. Jag fixade mina tubeless igår för att det var dags. Nu har bakdäcket tappt luften efter ett dygn utan att jag kan se vad som gått snett. Det enda jag reagerade på vid installation var att det kom lite gucka vid ventilen, men det har hänt förr.
Eller är det tecken på allvarligt knas?

Till Foxis , pumpa igen i med skiten i ett vattenbad så borde du kunna se var det läcker , dacksidorna , tejpningen eller ventilen .
Mange

Till Foxis , pumpa igen i med skiten i ett vattenbad så borde du kunna se var det läcker , dacksidorna , tejpningen eller ventilen .
Mange
Absolut - will do. Men är generella konsensusen att tubeless är struligt eller är det mest oflyt för TS och undertecknad? Har inte kört det så länge men upplever en succesrate på typ 50%...

.... när jag försöker pumpa i luft i däcket för att det ska fästa mot fälgen innan jag häller i tubless vätskan så lyckas jag inte med att få däcket att fästa mot fälgen. Har ni några tips eller är det svårt just på grund av att det inte är tubless däck?
Det är vanligt att behöva tryckluft/kompressor för att få i luft snabbt nog för att få däcken att ”poppa” på plats. Finns några på Happy som byggt kreativa saker m plastflaskor o slang som de laddat m tryck för att kunna få däcken på plats.

Tubeless är inte struligt när man hittat tekniken :) men finns olika kvalite på däck, tejp, fälgar och olika kombinationer fungerar sämre än andra. Hade en tejp som funkat bra på kol, men som va helt värdelös på alufälg tex

Det bör inte göra någon större skillnad vid just det momentet. Det GÅR att köra med icke-TL som sagt, men jag rekommenderar det inte.

Se till att du inte har ventilkäglan i när du pumpar. Försök pressa ut däcket mot fälgen, kanske med ett långt spännband längs ”rullytan”. Ha däcket hängande. Använd kompressor. Såpvatten tycker en del är bra. Och sist men inte minst det tipset som för alltid har förändrat min tubeless-upplevelse (jag har bara provat en gång...) och gjort alla tipsen ovan onödiga (förutom att ta bort käglan): Dra upp däcket mot kanterna så långt du kan med hjälp av ett däckjärn på båda sidor, sen går det direkt. Lycka till!

Co2 patron hjälpte mig som inte har kompressor hemma. Finns på biltema med ventil som kit.

Det mesta handlar om fälg och däck om det går bra eller inte.
Som exempel, när jag skulle stansa däcken första gången så hade jag byggt no tubes Crest hjul och köpt Maxxis Ikon däck.

Tejpa noga, gäller att sträcka ordentligt, satte på däcken och pumpa, gissa om jag vart häpen då däcken fylldes med vanlig fotpump!
M.a.o. en bra combo, tätningsvätskan gör att luften stannar längre, samt tätar småhål. Far away som reklamen visar!
På mina Specialized Roval fälgar måste jag ta tryckluften och poppa ut dom på plats.

Nyaste DT X1700 tror jag mig gick och pumpa Ikon däcken för hand, orginal satt Vittoria Barzo, dom har jag handpumpat upp i skogen, efter slitit ut slang efter dubbelpunka, blev då lite luft kvar för att rulla en bit.

Senast bytte jag till Minion dhr, dhf på Roval fälgarna, då var det tryckluft igen som gällde, dom är förmodligen lite mindre i innerdiameter, eller att det sluttar ner för mycket i mitten.

Dock tycker jag att det är väldigt problemfritt och alla mina däck håller luften bra, även Schwalbe Ice Spiker Pro.

Har alltid varit nogran vid byte av däck att få bort gammalt vid fälgkant och däckets kant.

Får gå till den locala matbutiken imorgon, där finns det en kompressor man kan pumpa däcken med, får hoppas att däcket poppar tillrätta. Har försökt lägga väldigt mycket vikt på däcket för att det ska gå ut mer på sidorna men det funkar inte bra då jag har cushcore i däcket. (Ena sidan ser ut att sitta rätt men på andra sidan sitter bara halva däcket fastpoppat).

Absolut - will do. Men är generella konsensusen att tubeless är struligt eller är det mest oflyt för TS och undertecknad? Har inte kört det så länge men upplever en succesrate på typ 50%...

Ts bråkar med däck som inte är gjorda för det.

För dig, pumpa igen, låt hjulet ligga ner, vänd det en gång i timmen eller så under en eftermiddag. Guckan borde fixa dina problem.

det finns väl närmast inga däck som inte går att göra slanglösa så länge man är generös med tätmjölk.

enda gången jag stött på problem var contidäck som hade fetaktig hinna av släppmedel på insidan. gjorde att tätmjölken pärlade sig och inte fungerade. efter rengöring av däckens insida gick det bra.

däremot är det viktigt med en kant på fälgen innanför däcksätet för att hindra burp. killgissar att det också underlättar tätningen mellan fälgkant och däck?

Har kört slanglöst sen 2005 , men då var ju däck å fälg kompatibla med varann (ust) , och mycket jobbigare att kränga på och av , speciellt om man punkade och blev tvungen att kasta i slang , däremot så höll de luft bättre än nu även utan tätningsvätska.

Nja. Jag hade problem med att få ett däck Tubeless nyligen och det hjälpte inte ta bort ventilen.

slutade med co2 patron och ventil + gegga i däcket. Poff och allt var på plats.
Va?
Alltså, ska du poppa upp ett sladdrigt däck med tryckluft, så måste du skruva ur innerventilen så du får i mycket luft på minsta möjliga tid!

Va?
Alltså, ska du poppa upp ett sladdrigt däck med tryckluft, så måste du skruva ur innerventilen så du får i mycket luft på minsta möjliga tid!

verkar inte där problemet är. Som sagt så funkade det inte alls med vanlig golvpump. Allt tryck hann försvinna innan man tog andra pump taget. Med co2 patron så blev flödet in i däcket större än läckaget och det hoppade på plats.

funkade prima både fram och bak.

Istället för att sänka ner däck i vatten för att leta efter var det läcker så rekommenderar jag att spraya på diskmedel + vatten, något smidigare och mindre slabbigt.. Ibland när mina läckt vid ventilen har jag lyckats rädda/fixa det med 1-2 o-ringar på utsidan.

verkar inte där problemet är. Som sagt så funkade det inte alls med vanlig golvpump. Allt tryck hann försvinna innan man tog andra pump taget. Med co2 patron så blev flödet in i däcket större än läckaget och det hoppade på plats.

funkade prima både fram och bak.

Är förvirrad, skruvade du ut innerventilen och använde tryckluft eller fotpump då det inte fungera, ska vara en jäkligt dålig tryckluft om det är lättare att poppa ut däcket med ventil och Co2 patron än utan och tryckluft.

När det väl poppat ut, så kan du släppa ut luften och trycka i såsen med spruta, så har du det kladdfritt! Sen åter med ventil och ta fotpumpen.

Är förvirrad, skruvade du ut innerventilen och använde tryckluft eller fotpump då det inte fungera, ska vara en jäkligt dålig tryckluft om det är lättare att poppa ut däcket med ventil och Co2 patron än utan och tryckluft.

När det väl poppat ut, så kan du släppa ut luften och trycka i såsen med spruta, så har du det kladdfritt! Sen åter med ventil och ta fotpumpen.

skruvade ur ventilen och körde en vanlig ”stå pump”. Alltså en sådan du håller fast med fötterna och pumpar med händerna.

har ingen kompressor men det hade nog funkar minst lika bra som co2.

problemet för mig var att däcket inte höll platsen om jag släppte på trycket.

första däcket så poppade jag det på plats med en co2 patron (utan ventil). När jag tog bort munstycket så gick det till mitten av hjulet igen. Fyllde då upp hjulet med vätskan och skruvade i ventilen. Andra försöket gick fint med ventilen på plats. Tog min vanliga pump och ökade till rätt tryck (co2 gav kanske 0.5 bar).

andra hjulet så testade jag bara med ventilen på plats och det gick super.

som sagt har man tryckluft så funkar det nog minst lika bra. Om inte är co2 patroner billigare än en kompressor ;).

skruvade ur ventilen och körde en vanlig ”stå pump”. Alltså en sådan du håller fast med fötterna och pumpar med händerna.

har ingen kompressor men det hade nog funkar minst lika bra som co2.

problemet för mig var att däcket inte höll platsen om jag släppte på trycket.

första däcket så poppade jag det på plats med en co2 patron (utan ventil). När jag tog bort munstycket så gick det till mitten av hjulet igen. Fyllde då upp hjulet med vätskan och skruvade i ventilen. Andra försöket gick fint med ventilen på plats. Tog min vanliga pump och ökade till rätt tryck (co2 gav kanske 0.5 bar).

andra hjulet så testade jag bara med ventilen på plats och det gick super.

som sagt har man tryckluft så funkar det nog minst lika bra. Om inte är co2 patroner billigare än en kompressor ;).
Det förklarar ju, mitt inlägg var ju en reminder till TS att skruva ur ventilen först, inte helt självklart för alla.
Med fotpump blir det ju motsatt effekt när ventilhålet är helt öppet.

Har faktiskt aldrig haft problem med att däcket glider tillbaka i mitten, jobbigt, sluttar fälgen för mycket innåt då tro.
Har själv aldrig provat med Co2, innan jag hade en kompressor gick jag till lokala bilmeken och bad snällt.

Det förklarar ju, mitt inlägg var ju en reminder till TS att skruva ur ventilen först, inte helt självklart för alla.
Med fotpump blir det ju motsatt effekt när ventilhålet är helt öppet.

Har faktiskt aldrig haft problem med att däcket glider tillbaka i mitten, jobbigt, sluttar fälgen för mycket innåt då tro.
Har själv aldrig provat med Co2, innan jag hade en kompressor gick jag till lokala bilmeken och bad snällt.

blir en kompressor här hemma snart. Så mycket mera smidigt. Men den går inte många minuter på ett år så blir ganska dyr investering.

Ska ni bara ha kompressorn för att montera tubeless, så kolla in mitt tips med däckjärnen ovan. Helt gratis om man har dem. En liten brasklapp att jag inte vet om det fungerar lika klockrent när man kör inserts.

Tillbaka
Topp