Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Till detta loppet kommer jag nog välja 50/34 och 11-28. Körde Gbg:s 100-milare 2018 med 48/36 och 11-26 men när benen är lite möra efter 60 mil är det rätt skönt att kunna ta backarna utan att gå över 3 W/kg.
53/11 sparar vi till Sverigetempot ;-)
En bra taktik som jag, som lättviktare kör med, är att dra uppför och sedan efter krönet så låter jag någon annan ligga först, företrädesvis någon med lite pondus. Då krävs det inga snabba växlar.Jag kommer, på riktigt, köra 42T singelklinga med 11-32 bak. Det är helt enkelt den kompromiss som krävs för att kunna kryssa av andra, viktigare, önskemål på en ändamålsenlig cykel (däcksbredd, tempobågar, lastkapacitet exempelvis) till detta lopp.
Jag tror det går finfint. 42-11 låter kanske inte av mycket om man ska köra criterium, men jag sticker ut hakan och påstår att ingen lång brevet nånsin har avgjorts på toppfarten.
42 hade säkert passat bättre för mina ben,men äger ingen sådan.Jag kommer, på riktigt, köra 42T singelklinga med 11-32 bak. Det är helt enkelt den kompromiss som krävs för att kunna kryssa av andra, viktigare, önskemål på en ändamålsenlig cykel (däcksbredd, tempobågar, lastkapacitet exempelvis) till detta lopp.
Jag tror det går finfint. 42-11 låter kanske inte av mycket om man ska köra criterium, men jag sticker ut hakan och påstår att ingen lång brevet nånsin har avgjorts på toppfarten.
Lät spännande med att man vänjer sig fort. Har du någon rekommendation på vad man bör pröva (gärna specifikt och inte alt för många valmöjligheter så det är lätt att komma till skott). Jag har en rätt liten fru och skulle tro att hon upplever mig som en lagårdsvägg oavsett tempopinnar eller inte. Det vore lite kul att prova och se om man kan få upp marschfarten om man kommer ner lite med huvudet.Inför min tempopinne premiär, 100mila för 2 år sedan, så ägnades hela 2 dagars pendling med att känna på hur jag ville ha dem. Dvs 4 kortare turer, det behövs inte mer än att känna att de är på lagom höjd, padsen är lagomt isär och vinkeln är okej. Det är inte aerotest i vindtunnel, du ska sitta bekvämt och avlasta rygg/axlar och få trycket på ett annat ställe mot sadeln. Kör bara kör, pinnar är världens bästa grej ?
Om ni nu ska köpa tempopinnar så kan det kanske vara smart att skaffa sådana som är PBP-godkända?Lät spännande med att man vänjer sig fort. Har du någon rekommendation på vad man bör pröva (gärna specifikt och inte alt för många valmöjligheter så det är lätt att komma till skott). Jag har en rätt liten fru och skulle tro att hon upplever mig som en lagårdsvägg oavsett tempopinnar eller inte. Det vore lite kul att prova och se om man kan få upp marschfarten om man kommer ner lite med huvudet.
Tackar för tipset skall prova.när jag funderade på detta så var det möjlighet till många inställningar viktigt, många olika pinnar har inte möjlighet att ändra höjd, det var prio ett. sen att padsen skulle ha många möjligheter för placering också viktigt.
tillslut fastnade jag för zipps vuka clip, ganska dyra då men hade det jag ville ha.att kunna skjuta in pinnarna från vilket håll man vill och få fästet till padsen långt fram eller lång bak är trevligt, man kan alltså lossa pinnarna helt och köpa andra med annan form om man önskar är också en bonus.
finns spacers för att kunna sätta dem på en högre höjd, jag köpte till 25mm, 10mm & 5mm spacers(finns även en 50mm), jag har stannat på 30mm.
och riser kit, länkade bara till ett, men sök på "zipp vuka clip riser"![]()
Zipp Vuka Tempopinnar Alu Ø31,8mm högfäste med Vuka Alumina Evo 70 förlängning svart | bikester.se
Zipp Vuka Tempopinnar Alu Ø31,8mm högfäste med Vuka Alumina Evo 70 förlängning svart - till rätt pris! 14 dagars öppet köp och fri retur.Zipp Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
![]()
Zipp Vuka Clip Upphöjningskit 25 mm svart | bikester.se
Zipp Vuka Clip Upphöjningskit 25 mm svart - till rätt pris! 14 dagars öppet köp och fri retur.Zipp Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
när jag funderade på detta så var det möjlighet till många inställningar viktigt, många olika pinnar har inte möjlighet att ändra höjd, det var prio ett. sen att padsen skulle ha många möjligheter för placering också viktigt.
tillslut fastnade jag för zipps vuka clip, ganska dyra då men hade det jag ville ha.att kunna skjuta in pinnarna från vilket håll man vill och få fästet till padsen långt fram eller lång bak är trevligt, man kan alltså lossa pinnarna helt och köpa andra med annan form om man önskar är också en bonus.
finns spacers för att kunna sätta dem på en högre höjd, jag köpte till 25mm, 10mm & 5mm spacers(finns även en 50mm), jag har stannat på 30mm.
Zipp Vuka Tempopinnar Alu Ø31,8mm högfäste med Vuka Alumina Evo 70 förlängning svart | bikester.se
Zipp Vuka Tempopinnar Alu Ø31,8mm högfäste med Vuka Alumina Evo 70 förlängning svart - till rätt pris! 14 dagars öppet köp och fri retur.Zipp Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
![]()
Zipp Vuka Clip Upphöjningskit 25 mm svart - till rätt pris! 14 dagars öppet köp och fri retur.Zipp Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Edit:
Lägger till en bild under ifrån så man ser öite hur mycket det går att justera detta. Sitter även zipps egna garmin fäste på (det går bra att ladda en edge 820 i farten med det fästet).
Visa bilaga 433865
ja funderar mest hur å när ja måste sova, vilken taktik ja ska köra med. med start 16?Vänder ni dygnet inför start.
42 hade säkert passat bättre för mina ben,men äger ingen sådan.
men nu till en massa funderingar
ja funderar mest hur å när ja måste sova, vilken taktik ja ska köra med. med start 16?Vänder ni dygnet inför start.
det där med tempopinnar, är det ens en idé att fundera på när man aldrig testat så nära start?
Det där med sömn kan vara lurigt. Oftast klarar jag mig helt fint iallafall ett drygt dygn, men ibland funkar ingenting och det är en hemsk kamp redan vid midnatt. Många faktorer spelar in, både fysiska och mentala.
Jag tror det är bra att ha en plan för HUR man kan sova. Det är nästan viktigare än VAR. Om man ska pressa alltså - ska man köra med förutbestämda sovplatser måste dessa nästan vara något konservativt valda så man säkert kommer fram.
Vi kommer inte vända dygn på så vis, planen bygger nog mer på väldigt låg komfortnivå.
när jag funderade på detta så var det möjlighet till många inställningar viktigt, många olika pinnar har inte möjlighet att ändra höjd, det var prio ett. sen att padsen skulle ha många möjligheter för placering också viktigt.
![]()
Edit:
Lägger till en bild under ifrån så man ser öite hur mycket det går att justera detta. Sitter även zipps egna garmin fäste på (det går bra att ladda en edge 820 i farten med det fästet).
Visa bilaga 433865
Det brukar vara natten som är värst. När ljuset återvänder så brukar man på något magiskt sätt återfödas och bli pigg igen. Natt två är än jävligare än natt 1. Jag brukar tänka på natt två som huvudvärk men även den går att kämpa sig igenom och man kan bli pigg igen när ljusett återvänder. Där någonstans brukar jag stanna!Cyklade ett dygn i helgen och det e absolut Max kändes de som då.
Av nyfikenhet, är det någon som testat att vända på dygnet innan loppet och kan jämföra med att inte göra det? Eller är det bara en erfarenhet att det brukar funka utan att vända på det?
Vi har prövat att försöka sova innan man behöver osv i början av vår randokarriär. Erfarenheten är för egen del att det är no, no. Jag har bara dålig erfarenhet av försöka göra dubbla dygnsändringar. Bäst enligt mig är att hålla nere dygnsrytmändringar till så få som möjligt. En tupplur innan start kan göra susen men att ändra dygnet funkar inte för mig.Av nyfikenhet, är det någon som testat att vända på dygnet innan loppet och kan jämföra med att inte göra det? Eller är det bara en erfarenhet att det brukar funka utan att vända på det?
Guĺle dig!Har ett par Deda tempopinnar med ordentliga klossar att flytta upp dem med om någon står utan. Alu men endast 300 gram.
Guĺle dig!
Inget akut behov själv, är mest nyfiken att prova!
Rapport ifrån sekretariatet:Hur många kommer starta från Södertälje ?
VerkligenSer ju ut till att bli ett perfekt väder för detta! :-)
Det jag har sett så är det snälla vindar. Inte mycket nederbörd och snäll nattemparatur natt ett.Verkligen
Slanglös randonneur ser jag.
Funderar ja med att lägga på GP5 TL 28mm ja har hemma, annars köra vidare på compass Stampede pass 32Tog en kortare tur ikväll med fullpackad cykel. Finns fortfarande plats kvar i väskorna så vi får se om jag kan motstå frestelsen att slänga ner mera prylar... Även här 32mm tubeless!Visa bilaga 435070
Vad var det för tok med AllTrails ?Rapport ifrån sekretariatet:
Södertäljefraktionen är rejält trötta. Har slagits med GPS spår. AllTrail och Södertälje är allt annat än vänner Jösses vad mycket timmar vi har lagt att stångats med denna app. Snabb sökning på vår hemsida sa 16 anmälda. Drar man ifrån en som behövde jobba så blir det 15. Två startplatser och gissar 50 50 så blir det 7. Imorgon blir det trycka kort och vägnötter. Tyvärr har familjens scanner tackat för sig så utlovade kartor kan vi nog inte fixa.
Svår att handskas med. Men efter lång tids bråkande så lyckades jag ladda upp spåret. Så nu ska det nog vara OK.Vad var det för tok med AllTrails ?
Slanglöst kan jag förstå, men jag är mer förbryllad över avsaknad av t.ex. ram och hjul. Kan det vara att den där löpträningen ska utnyttjas och att ram och hjul bara är i vägen? Eller är det någon extrem weight-weenie-sjuka som graserar bland den skånska randoeliten?