Festlig HT i kolfiber. Honzo, Vanquish eller Chameleon ?

scuda

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att jag villhöver en ny hardtail, och efter långt övervägande bestämt mig för att Kona Honzo CR tickar alla boxar. Användningsområdet är allmän skogscykling på stigar i Falun, enstaka långlopp och förhoppningsvis lite längre skogsutflykter med inslag av bikepacking. Hemma finns en Mondraker Foxy som täcker det mesta av hemmacyklingen.

Honzo CR verkar svår att få tag på i large (ram finns att köpa för ca 18k), och kolfiber finns inte med i Honzos lineup för 2021 om jag förstått det rätt.
Alternativen är SC Chameleon som finns att köpa direkt, eller, möjligen, transition Vanquish som inte görs längre men går att hitta här o där som ram för 9-10k.

Ytterligare alternativ är förstås att köra stål där finns mycket mer kul att välja på. Där faller långloppsanvändningen lite grann, jag har absolut inga stora ambitioner vad gäller tid eller placering men det kan vara kul om det åtminstone känns snabbt.

Nån som har erfarenheter/synpunkter för eller emot någon av ovanstående ramar eller rentav andra alternativ (som finns i sinnevärlden) i vad som känns som ett ganska litet segment (dvs kolfiber-HT med något spexigare geometri än gängse XC-räser)?

Tjena!

Det kan kännas bra snabbt på stål också. Märkte mer skillnad på LVG att byta till spettiga hjul än att byta från kol till stål..
Men det beror ju helt klart på vilken ram, vilka rör m.m. Men jag ser inte stål som ett problem på LL.

är i liknande tankar och har surfat runt lite.

carbon chameleon-ramen ska väga 2 kg tydligen. oklart vad vitsen med kolfiber är då.

nordest britango kanske? eller sandinha 2 om du ska cykelsemestra med den. 1,7-2,7 kg beroende på material.

cotic menar att deras solarismax bara väger 2,25 kg. men leverans i december och för låg för min smak.

orbea alma 2021? (för flackt sadelrör om den övergafflas för att tvinga upp bb, så går bort för mig).

allebike hälsar att mb31-ramen väger 2,4 kg (i xl) men svarar inte på om majestic ht finns i lager. samma problem som alma dock.

Senast ändrad:
Diamondback carbon sync'r verkar ju grym, hur du ska få tag på den är en annan femma.

Ja frågan är vad det egentligen är jag har hakat upp mig på här när det gäller kolfibern? En stålram på 2 kg ger ju ganska mycket ekonomiskt utrymme att köpa fräscha hjul, gaffel osv. Ska granska stålalternativen en gång till. Vad väger Stanton sherpa egentligen?

Körde Honzo (Alu) förra sommaren. De korta kedjestagen gör den jäkligt rolig. Fördelen och nackdelen med 68 HA är att den går att övergaffla och blir trevlig utför med 149mm fram men att den funkar som allt i allo med original 120mm fram. Det är en väldigt vanlig bas (i stål) att bygga om till både XC och utförshoj. Där kan man även ställa längden på kedjestagen.

64 mm bb drop. kanske 60 med 120-gaffel? lågt. men det kanske folk gillar.

hur hög BB behöver du? Är ju inte fel att få ner tyngdpunkten
Tycker det är ganska lika mellan dom flesta HT
ARC har 310 mm i bb helighet enligt geo.
Twostroke borde ligga på 306 mm
Scott scale har 312 mm
Grand canyon 305
Orbea Alma 309

Scott scale har 312 mm
Grand canyon 305
Orbea Alma 309
Beror ju på hur långa vevarna är också. Jag slog i hyfsat ofta med Honzon och 175mm vevar.

Scott scale har 312 mm
Grand canyon 305
Orbea Alma 309
alla är åt skogen för låga, vill ha bb drop på 50 typ. går att få till med övergaffling, men då tippar allt bakåt och jag som behöver xl-ram hamnar rakt över bakaxeln.

vevlagershöjdmåtten säger mig inget. vid vilken hjuldiameter/med vilka däck har de mätt?

allebike anger t ex 320 mm vevlagerhöjd och 55 mm bb drop (i mejl) på mb31. mina hjul är 74 cm höga och jag får inte 320 mm när jag knappar in 55 mm i kalkylatorn.

Jag tror inte att jag är så känslig för BB drop, hittills är det mest HA och CS som har spelat in när jag har jämfört, sen räknar jag kallt med att Sixtenfors kommer in och gör en grundlig reach-analys av de alternativ som står till buds.

Jag tror inte att jag är så känslig för BB drop, hittills är det mest HA och CS som har spelat in när jag har jämfört, sen räknar jag kallt med att Sixtenfors kommer in och gör en grundlig reach-analys av de alternativ som står till buds.
Håll inte andan bara, du kommer nog få vänta ganska länge på Sixten.

Honzo som sagt bäst hittills, men för att upprepa mig gäller det cykel som går att få tag i. Rimligt tak 30-35 komplett.

Nya BMC twostroke borde väl passa rätt bra med sina 67 gr HA.
om en mäter på produktbilden är effektiv sta 73 grader, men de anger 75 i tabellen, med osaggad gaffel, 505 mm. bilden kanske ljuger. eller bmc. hta har jag inte mätt i bilden dock, pga vem bryr sig? :)
20200814_222041.png

ursäkta mig scuda för lite spam i tråden.

alla är åt skogen för låga, vill ha bb drop på 50 typ. går att få till med övergaffling, men då tippar allt bakåt och jag som behöver xl-ram hamnar rakt över bakaxeln.

vevlagershöjdmåtten säger mig inget. vid vilken hjuldiameter/med vilka däck har de mätt?

allebike anger t ex 320 mm vevlagerhöjd och 55 mm bb drop (i mejl) på mb31. mina hjul är 74 cm höga och jag får inte 320 mm när jag knappar in 55 mm i kalkylatorn.
Är ju lite knepigt med geo tabellerna då det inte riktigt är standard hur dom mäter.
Scott anger -58 och 312 så dom har nog mindre däck än allebike. Jag tog BBheogt då det verkar vara vanligast i tabellerna. Men medel verkar ligga på 310 med varianter på 300 och 320.
NP scout som blake körde mega avalanche har bb drop -50 på 27,5 ska ger 308 i bb höjd.

Är ju lite knepigt med geo tabellerna då det inte riktigt är standard hur dom mäter.
Scott anger -58 och 312 så dom har nog mindre däck än allebike. Jag tog BBheogt då det verkar vara vanligast i tabellerna. Men medel verkar ligga på 310 med varianter på 300 och 320.
NP scout som blake körde mega avalanche har bb drop -50 på 27,5 ska ger 308 i bb höjd.
29-tums scout ska ha bb drop 70! ramlade över styret och bröt två revben när jag läste det.

Honzo som sagt bäst hittills, men för att upprepa mig gäller det cykel som går att få tag i. Rimligt tak 30-35 komplett.
Behöver du den nu nu så är det väl bara att ta första du hittar i lager. Jag väntade 1/2 dag och sen var det slut så nu får jag fortsätta leta☹️

Jag hade en Honzo Steel och var riktigt nöjd, förutom med för branta gaffelvinkel. Kör nu en Nordest Bardino med 29" hjul och 130 mm och är mycket nöjd, men då kör jag framförallt stökig stig. Om jag skulle köpa Honzo CR, som är en fin cykel, skulle jag sätta på en -2 grad ängleset för att få en 67,5 grad gaffelvinkel med sag.

Jag hade en Honzo Steel och var riktigt nöjd, förutom med för branta gaffelvinkel. Kör nu en Nordest Bardino med 29" hjul och 130 mm och är mycket nöjd, men då kör jag framförallt stökig stig. Om jag skulle köpa Honzo CR, som är en fin cykel, skulle jag sätta på en -2 grad ängleset för att få en 67,5 grad gaffelvinkel med sag.
Håller med, OM man ska köra mycket utför. 2018/2019 Alu Honzo har 68* HA. Funkar någorlunda OK, men med 140mm fram istället för original 120mm så blev den bra mycket bättre utför.

Men är man lagd åt det hållet (alltså utför) så bör ju nya ESD vara magiskt nice. Den går säkert att undergaffla också om man nu vill ha låg BB.

Håller med, OM man ska köra mycket utför. 2018/2019 Alu Honzo har 68* HA. Funkar någorlunda OK, men med 140mm fram istället för original 120mm så blev den bra mycket bättre utför.

Men är man lagd åt det hållet (alltså utför) så bör ju nya ESD vara magiskt nice. Den går säkert att undergaffla också om man nu vill ha låg BB.
ESD har ju 312,5 i höjd(-62,5 i drop) som standard så det är väl mer freddag som får fundera på övergaffling för att få sitt höga BB.

Min Honzo ST hade 65 mm drop, som alu och CR. Jag overgafflade den med 130 mm gaffel för att få vevlager några mm upp och för att få 69 grad gaffelvinkel med sag. Men är mycket mer nöjd med 55 mm drop och 66,5 grad gaffelvinkel med sag på min Bardino.
Men TS verkar att köra mindre stökig underlag, så standard Honzo geometri passad väl, men 69,5 grad gaffelvinkel med sag är kanske lite för brant.

men nu börjar vi röra oss en bit från "allmän skogscykling på stigar i Falun, enstaka långlopp och förhoppningsvis lite längre skogsutflykter med inslag av bikepacking" va? :)

jag är skeptisk till lågt bb och 63 graders gaffelvinkel för detta. men har inte cyklat i falun :)

men nu börjar vi röra oss en bit från "allmän skogscykling på stigar i Falun, enstaka långlopp och förhoppningsvis lite längre skogsutflykter med inslag av bikepacking" va? :)

jag är skeptisk till lågt bb och 63 graders gaffelvinkel för detta. men har inte cyklat i falun :)
Det är ju fredag så trådarna ska ju drifta lite.
Lågt bb är väl inte fel på långlopp och lättare Stig. 63 HA låter lite extremt men runt 67 är nog inte fel. Svåra är ju att hitta en cykel i lager

Det är ju fredag så trådarna ska ju drifta lite.
Lågt bb är väl inte fel på långlopp och lättare Stig. 63 HA låter lite extremt men runt 67 är nog inte fel. Svåra är ju att hitta en cykel i lager

63 är utan sag, det blir 65 grad när man kör på cykeln.

Jag tycker Chameleon är snyggaste cykel. Också bra för att köra singlespeed.

Tillbaka
Topp