Oj, vilken kalabalik som uppenbaras med ett återinstigande i cykelforumets sötsura värld.
Till de som betvivlar språkvetares kompetens eller är nyfikna på hur de gör sina undersökningar: När språkvetare undersöker ord, uttryck eller liknande så använder de en korpus (stor samling av texter). Det går där att välja om det enbart ska vara en källa (exv. tidningstext) eller om flera typer av skriven text ska undersökas. Bland annat finns texter från sociala medier, forum (som också är ett socialt medium) och bloggar så att slutsatser kan dras om hur människor i allmänhet använder språket. Om en språkvetare uttrycker att ett ord eller uttryck är allmänt förekommande så har hen alltså inte bara undersökt tidningstext.
I Sverige finns bland annat Göteborgs universitets eminenta
Korp som består av en stor variation källor, både äldre och nyare, så att det även går att undersöka förändringar över tid. Där kan den hugade ge sig in och få svar på lämna-frågan svart på vitt.
Det var en grej till i den diskussionen. Jag tryckte på måfå på en massa emojis och skickade till honom. Svaret blev "Det där skall du nog spara till din fru". Jag har inte orkat tolka vad jag fick ihop.
Jag hade en chef en gång som använde så många olika emojier att jag reflexivt började trycka in någon som jag gillade när jag svarade, för att skapa lite huvudbry och tyst motstånd. Flamingon är fin. Och jag gillar de som dansar.
Man kan annars se det som att språkpolisen är intresserad av språk och tycker att det är trevligt med språk som inte är hafsigt och fult, när det inte fyller någon funktion jämfört med att skriva (eller tala) oslarvigt. Jag tror att många inte förstår att man kan bli och blir dömd utifrån hur man uttrycker sig, precis på samma sätt som att vi medvetet eller omedvetet dömer folk efter klädsel eller hygien. I grund och botten handlar det antagligen om grupptillhörighet, som så mycket annat.
Jag har inget emot förändringar av språket. Men jag har något emot förändringar som inte är förbättringar. Särskrivning till exempel, tillför absolut ingenting. Det gör bara det man skriver mindre begripligt. Dessutom sparas ingen tid eftersom man måste trycka ett mellanslag extra helt i onödan. Ordet "lämna" tillför inte heller något när man helt utan anledning använder det istället för ett vedertaget ord.
Edit: För min del tyder den nya användningen av "lämna" på att journalisten inte behärskar svenska, vilket är pinsamt för en person med det yrket.
Du har helt rätt i att det inte bara finns en typ av språkpolis. Men om det är språket i sig som fokuseras, så kanske det mer rör sig om språkvård? Språkvårdare är fina typer, som kärleksfullt omfamnar och formar och bryr sig om. Jag tror inte att det är ett fruktbart vårdande att peka på människors fel, däremot är det intressant att notera förändringar.
Rörande journalister och hur de skriver håller jag med att det har blivit slarvigare och en ökande grad av korrekturfel. Jag läser nyheterna på webben varje morgon och är ibland ruskigt nära att mejla om jag hittar något hemskt, men har alltid besinnat mig hittills, tagit ett djupt andetag och gått vidare i livet.
Två saker som kan vara delorsaker till förändringen är att journalister i dag ska göra allt, från att filma, klippa, skriva, redigera till att agera redaktör i vissa fall. Och det ska gå snabbt eftersom saker händer nu nu nu och det inte längre finns någon deadline innan tidningen trycks. Den andra orsaken är att det (nästan uteslutande) inte finns några korrekturläsare på redaktionerna längre. De är sparkade. Det finns alltså ingen professionell som kan kontrollera språkbruket längre, och då blir det (mer) fel.
Är "dom" förresten accepterat att använda idag eller borde vi som skaffat oss den här ovanan damma av grammatikboken?
Jag personligen tycker att du ska skriva som du känner dig bekväm med. Människor förstår vad som menas, och har de problem med det så är det deras gråa hår. Det har talats en del om att införa "dom" på bredare front eftersom det just är så krångligt med de och dem. Det tycker jag låter som en vettig tanke.
Sen är jag förtjust i former som "mej", "dej" och "säj", även om jag inte använder dem själv.
Är det normalt att bo i Rimbo?
Jag var i Rimbo en gång,
en gråmulen dag när jag var på språng
Det är fullt av konstiga typer som trollar med språk,
trimmar och limmar och rimmar i varenda kåk
De kokar och puttrar i häxiga formler, månntro
men det är väl så livet är, att vara en rim-bo