Lastcyklar likt Omium?

Deepy

Medlem
Lastcyklar likt Omium?
Hej!
Söker alternativ till lastcyklar likt Omnium. Söker en snabb (lättare) lastcykel som gärna får vara lite kortare. Omnium minimax är slut men också på pricken den sorts cykel jag gillar. Hade Bullit varit kortare hade den varit intressant också. Tar gärna tips på märken som säljes utomlands. Cyklar över 40’ är ej av intresse för min plånbok men jag kan ju glutta lite om ngn av er nu tipsar om ngt riktigt ballt och snyggt?
Köper gärna en begagnad minimax

Lastcyklar likt Omium?
Hej!
Söker alternativ till lastcyklar likt Omnium. Söker en snabb (lättare) lastcykel som gärna får vara lite kortare. Omnium minimax är slut men också på pricken den sorts cykel jag gillar. Hade Bullit varit kortare hade den varit intressant också. Tar gärna tips på märken som säljes utomlands. Cyklar över 40’ är ej av intresse för min plånbok men jag kan ju glutta lite om ngn av er nu tipsar om ngt riktigt ballt och snyggt?
Köper gärna en begagnad minimax
Ett alternativ kanske kan vara en clydesdalegaffel från crust? Inte riktigt samma lastyta som en minimax, men rätt tuff om du frågar mig!

Lastcyklar likt Omium?
Över eller under 40k vet jag inte, men självaste Omnium är kraftigt inspirerad av någon annan cykel. Någon som minns vilken det är? Vill minnas att det var nåt amerikanskt och i stål. Ibland snubblar jag över den när jag cykelsnusksurfar, men så fort jag medvetet vill leta upp den så har jag glömt vad den hette.

Jag är själv glad Bullitteer, men Omnium är verkligen svårt eleganta!

Lastcyklar likt Omium?
Tack för tipset. Har du länk? Kanske borde skrivit att jag ska min mellanstora hund med. Så någon form av bygge skall till sedan.
Aha, ja den verkar ju tåla en del last, men det beror väl på hur stor plats hunden kräver...

Lastcyklar likt Omium?
Tack. Hittade själv?.
roligt att du skriver snusksurfa om cyklarna - kan själv bli lite OCD och inte sluta. Vetdu eller någon annan vad de lite högre Lasthojarna kallas? Har tittat på lite Namn och lärde mig just cycletruck. Såg en bild på Pinterest som liknade minimax/cargo men det stod inte vilket märke det var. Har nu fått svår abstinens och ”behöver” en beställning på ngt vackert?

Lastcyklar likt Omium?
Hallåj! Skulle vilja bumpa den här tråden, går med exakt samma funderingar som TS. Kommer behövs pendla en del uppförsbackar så skulle även vilja ha en liten el-historia.

Centurion Challenger e-cargo är ett alternativ. Men letar även andra alternativ om någon har tips!

Lastcyklar likt Omium?
Hallåj! Skulle vilja bumpa den här tråden, går med exakt samma funderingar som TS. Kommer behövs pendla en del uppförsbackar så skulle även vilja ha en liten el-historia.

Centurion Challenger e-cargo är ett alternativ. Men letar även andra alternativ om någon har tips!
Utan att ha provat den så har jag en fundering på tyngdpunkten på Centurion, det känns som att man har flyttat upp flaket typ 15 cm i höjdled jämfört med en omnium vilket flyttar upp tyngdpunkten rätt markant. Tänker att det borde påverka hur tunga saker som känns rimligt att lasta eller är jag helt fel på det?

Lastcyklar likt Omium?
Utan att ha provat den så har jag en fundering på tyngdpunkten på Centurion, det känns som att man har flyttat upp flaket typ 15 cm i höjdled jämfört med en omnium vilket flyttar upp tyngdpunkten rätt markant. Tänker att det borde påverka hur tunga saker som känns rimligt att lasta eller är jag helt fel på det?
Nej jag tror du har helt rätt där! Man får nog en högre tyngdpunkt men sen är hjulbasen ganska kort, så tänker att man vinner en del på manövrerbarheten. Min hund som kommer åka där väger endast 18kg, så kommer nog inte vara superfarligt med hög tyngdpunkt. Men ska du lasta upp något i 40kg klassen blir det nog märkbart.

Tillbaka
Topp