Cykelbygge med importerad kolfiberram

Stefan Bystedt

Aktiv medlem
Ja jag vet, detta är kontroversiellt. Min nuvarande Merida One-Twenty 800 är köpt hos cykelhandlare, min förra Merida HT likaså, och innan dessa en Cannondale, en Trek, en Gary Fisher, en Univega, En Gigant, en Cykepro... Min frus cykel och tidigare cyklar inhandlade hos cykelhandlare, min sons tre första likaså. Så jag har ingenting emot cykelhandlare. Besöker dem och inspireras så ofta jag kan.

MEN, jag blev så himla sugen att prova på att bygga en cykel. Hittade ett forum för mestadels kinaramar diskuteras, byggs, recenseras och fastnade för en tillverkare som heter Light Carbon. Det slutade med att jag köpte både ram, en trailram, LCFS958, kolfiberhjul och kolfiberstyre. En begagnad Fox 36 dämpare inhandlades här på Happyrides annonser och jag har börjar botanisera och köpa på mig lite annat som behövs.

En chansning är ju om geometri och konstruktion är bra och välfungerande. Ramen jag köpt är inte en kopia på någon annans ram utan en egen konstruktion från Light Carbon.

En annan chansning är kvalitén, är den välgjord och säker, kommer den att hålla. Man riskerar ju inte bara pengar om ramen går sönder utan även sin hälsa. Jag tycker mig ha läst på och valt en bra tillverkare och hoppas och tror dett a ska bli riktigt bra. Min Merida One-Twenty 800 är måttstocken, kan mitt bygge bli lika bra eller bättre än den?

Idag kom äntligen de efterlängtade paketet. Nu kan bygget börja. Ett första beslut är om jag ska lacka ramen eller bygga på den i sin kolfibersvarta färg.

Fortsättning följer....

Bilagor

• 958b.jpg
    958b.jpg
    359.8 KB · Besök: 744
Senast ändrad:
Idag är det nog mer kontroversiellt att slänga så mycket pengar på cykelhandlare som du gjort! ;-) Att bygga själv från lös ram är trevligt och ofta det rimligaste. Kinaramar är inte sämre än något annat, faktum är att ”det andra” oftast är kinaramar det också om man gräver lite.
Så med andra ord: Du är Happy-korrekt! Kör hårt och glöm inte att dela med dig av mycket bilder under bygget!

Idag är det nog mer kontroversiellt att slänga så mycket pengar på cykelhandlare som du gjort! ;-) Att bygga själv från lös ram är trevligt och ofta det rimligaste. Kinaramar är inte sämre än något annat, faktum är att ”det andra” oftast är kinaramar det också om man gräver lite.
Så med andra ord: Du är Happy-korrekt! Kör hårt och glöm inte att dela med dig av mycket bilder under bygget!
Håller inte med. De flesta bygger frön fina ramar!
Det är kul att bygga cykel. Man får ju chans till att välja delar själv, väga allt osv. . men snälla skriv kolfiber... Inte karbon ??.

Hej! Vill inte förstöra glädjen för dig, men du får lite info i ett PM angående den där ramen, rör ingenting förrens du läst mitt PM.

Fakeramar/kinaramar har väl först och främst ingen egen R&D, ingen QC och framförallt ingen garanti? Så vad är det egentligen för sidohustlares grejer som man köper?

Tänker först och främst på sånt som man köper direkt från aliexpress, wish, ebay osv..

Snarare så att Kinaramar inte alltid är sämre än något annat. Inte hört talas om leverantören innan men många delar från Kina är utmärkta.

Fick du inte se geometrin innan du beställde? Ser ut att vara hyggligt lik en stumpy?
Hur mycket fjädring blir det? Alltid roligare att bygga själv.

Jo geometrin ser lovande ut, all info finns här:

Byggtråd/ar med problem och nöjda byggare finns också. Ramen hette först LCFS937 men fick lite uppdateringar och heter nu LSFS 958.

Fick ett PM från en annan medlem här på Happyride som byggt med ramen och fått oroväckande problem med utslitna lager. Så det kan finnas orsak till varningsflagg också.

Jag har köpt ramen och det blir för kostsamt att skicka tillbaks den så jag kommer bygga vidare. Det blir lärorikt och blir det stora bekymmer kan komponenterna flyttas över till ett annat projekt.

Sett och läst många som åkt på kinaramar utan problem övht.
Men skulle aldrig själv våga ta chansen då familjen behöver mig.
Kommer direkt att tänka på denna:

Jag har en hifibutik och har genom åren testat en del kinahifi. En del har varit rena skräpet, bedrövlig byggkvalitet, komponentkvalitet och inte elsäkert, trots CE stickers. Annat har varit makalöst bra, byggkvalitet i Japanklass, fina komponenter, bra konstruktioner, fantastiskt prisvärdhet. Många tillverkare inom hifi är OEM tillverkare åt mer kända märken. Jag utgår från att detsamma gäller inom cykelramar, det finns skräp, det finns bra, det finns ramar från samma tillverkare under eget namn, eller under andras namn. Det svåra är såklart att navigera och hitta rätt i denna djungel.

Det skrivs ju mycket på nätet om detta, (både hifi och cykel) och ett exempel som nämnts är denna ram, under två olika namn:

http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/98.html

https://www.pinkbike.com/news/ns-bikes-synonym-tr1-review.html

Sett och läst många som åkt på kinaramar utan problem övht.
Men skulle aldrig själv våga ta chansen då familjen behöver mig.
Kommer direkt att tänka på denna:
Det där kändes spontant som en tvivelaktig länkagelösning som ställer höga krav på lamineringen av rören. Blir det minsta lilla böjning där pga subpar laminering eller kärvande lager så bryts det av. En tickande bomb. Finns det någon känd tillverkare med en sådan lösning i kolfiber?

Jag har en hifibutik och har genom åren testat en del kinahifi. En del har varit rena skräpet, bedrövlig byggkvalitet, komponentkvalitet och inte elsäkert, trots CE stickers. Annat har varit makalöst bra, byggkvalitet i Japanklass, fina komponenter, bra konstruktioner, fantastiskt prisvärdhet. Många tillverkare inom hifi är OEM tillverkare åt mer kända märken. Jag utgår från att detsamma gäller inom cykelramar, det finns skräp, det finns bra, det finns ramar från samma tillverkare under eget namn, eller under andras namn. Det svåra är såklart att navigera och hitta rätt i denna djungel.

Det skrivs ju mycket på nätet om detta, (både hifi och cykel) och ett exempel som nämnts är denna ram, under två olika namn:

http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/98.html

https://www.pinkbike.com/news/ns-bikes-synonym-tr1-review.html

Rätt stor skillnad i baktriangeln på de två ramarna. Kanske att framtriangeln är identisk dock.

Jag har kört min kinaram i 5 år (hongfu fm336) som finns under ett stort antal tillverkare. Jag har haft 2 problem.
1. Övre länkageinfästningen i framtriangeln började glappa. De skickade en ny inom garantitiden.
2. Vevlagerhylsan släppte i infästnigen. Det var efter garantiperioden, så jag limmade den med epoxi och den sitter fortfarande efter 2 år
I övrigt har det mest varit byten av lager och ett växelöra som var lite svårt att få tag på.
Att köpa en märkesram för 3 ggr priset känns ganska avlägset.
Men jag skulle nog akta mig för exotiska lösningar som flex-stays och sikta på beprövade länkage.
Som Kid1000 poängterar så är Stefans länkar ovan till 2 väldigt olika länkage-lösningar där den ena har flex-stay och den andra en horst-länk. Gissa vilken som ska bort.

Första bygget är tillfälligt pausat men jag har ett mindre bygge som jag gör parallellt. En cykel i storlek S som ska passa en annan familjemedlem. Kortare fjädring bak, 100 mm, och likaså fram med en begagnad Fox 32 dämpare.
178138481-origpic-6c74ac.jpg

Hittade passande hjul på en reasida och även däck fanns till juste pris

178138481-origpic-cdd399.jpg

Ställde ihop delarna för att se hur det skulle passa och få en känsla för mått.

178138481-origpic-7154a7.jpg

Jag har en stuga i Akkelis, min hifibutik heter Akkelis Audio och vissa kunder kallar mig Akke, så namnvalet av cykelbygget var självklart

178138481-origpic-5aef2a.jpg

Kabeldragning är internt i ramen och det var lite klurigt men har löst sig. Nu ska slangar kortas, bromssystem luftas, växlar justeras, mm. Stora bromsklossen nu är att jag behöver rätt bussningar och distanser för att montera bakdämparen på rätt sätt. Nu sitter den bara provisoriskt fastskruvad så det går inte att cykla på den.

178138481-origpic-ef02fb.jpg

Växlarna är Shimano Deore 1*11 och bromsarna Shimanos 400 serie. Men som sat, nu återstår väntan på grejerna för dämparmonteringen. Fortsättning följer.

Nu är bromsskivan rättvänd, bakaxeln åtdragen med rätt torque, bromslangar kortade, bakväxel monterad, mm. Men cykelklar är den dock inte ännu.
Dels väntar jag på rätt bussningar, mm för att kunna montera bakdämparen ordentligt och dels måste jag få rätt kedjelinje. Jag monterade av bara farten distanserna som följde med vevpartiet och jag tror inte dom skulle ha använts för på de tre lättaste växlarna hoppar nu kedjan av på framdrevet. Jag har ju inte byggt tidigare och det finns en mängd variabler att ta hänsyn till så det blir lite småfel på vägen, men det är utvecklande.

178138481-origpic-bd56a3.jpg

178138481-origpic-4167bc.jpg

Jag har kört min kinaram i 5 år (hongfu fm336) som finns under ett stort antal tillverkare. Jag har haft 2 problem.
1. Övre länkageinfästningen i framtriangeln började glappa. De skickade en ny inom garantitiden.
2. Vevlagerhylsan släppte i infästnigen. Det var efter garantiperioden, så jag limmade den med epoxi och den sitter fortfarande efter 2 år
I övrigt har det mest varit byten av lager och ett växelöra som var lite svårt att få tag på.
Att köpa en märkesram för 3 ggr priset känns ganska avlägset.
Men jag skulle nog akta mig för exotiska lösningar som flex-stays och sikta på beprövade länkage.
Som Kid1000 poängterar så är Stefans länkar ovan till 2 väldigt olika länkage-lösningar där den ena har flex-stay och den andra en horst-länk. Gissa vilken som ska bort.
Nu är jag inte helt säker på vilka länkar du menar, men om du menar jämförelsen mellan Carbonda och NS Synonym så har båda flexstays. Står i klartext på NS hemsida: https://nsbikes.com/synonym-tr1,429,pl.html

Framtriangeln är densamma på båda hojarna men NS har en egen baktriangel. Geometrin är exakt densamma.

Tänka brukaren är 164 cm lång. Är lite bekymrad för att den kommer att vara lite liten, reach är 393.2mm, TOP TUBE LENGTH, HORIZONTAL 567mm , wheelbase 1133.5mm.

Jag har inte vägt cykeln ännu. Ramen vägde ganska precis 2 kg utan dämpade och hjulaxel.

Har börjat sätta ihop delarna till min LCFS958. Några delar saknas, en styrstam för 35 mm styre, dropperpost, men sedan är det bara att börja montera bromsar, vevparti, växlar,mm.

178138507-origpic-16cb11.jpg

Jag har byggt om LCFS911 cykeln. Den byggdes med 27.5" hjul till min fru. Hon kör vanligtvis en SUP HT och den är rätt hög, så kontrasten till denna cykel blev stor. Hon tyckte att pedalerna tog i rätt ofta. Jag tror att det kan vara lite av en vanesak, men jag bestämde mig för att bygga om den. Såhär såg den ut med 27.5" hjulen.

178411951-origpic-7500a2.jpg

Ramen är specad för 27.5+ eller 29" hjul så jag fick tag på en beggad 29" gaffel med 120 mm fjädring och ett framhjul till juste pris. Kompletterade detta med ett fett 27.5+ däck bar, (2.8. Så det blev en "mullet" av det hela. BB höjden gick upp med drygt 20 mm så nu finns mer markfrigång. Tycker resultatet blev rätt lyckat.

178411951-origpic-650551.jpg

178411951-origpic-abe696.jpg

178411951-origpic-9837ca.jpg

Så om nu någon behöver en 27.5" FOX 32 gaffel, 100 mm fjädringsväg och ett passande framhjul så finns det tillgängligt till bra pris :-)

Fakeramar/kinaramar har väl först och främst ingen egen R&D, ingen QC och framförallt ingen garanti? Så vad är det egentligen för sidohustlares grejer som man köper?

Tänker först och främst på sånt som man köper direkt från aliexpress, wish, ebay osv..
En bro till en bro sa att något som kom ifrån Kina (ALLT KOMMER JU IFRÅN CHIIIINA) minsann var bra. Geografiskt indelade ytor=hela länder.

Det är tur att vi har lagar om att bilar ska kontrolleras varje år... Ofast dör/skadar väl sig bara cyklisten själv om den kraschar men rent personligt borde man ju bry sig lite mer om sitt liv? En krasch med cykel i 50km/h är ju lätt som att krascha med bilen i betydligt högre hastigheter.

Mycket ifrån Kina är säkert bra, saken är att du aldrig kan veta, och det tänket skulle ingen på något annat område accepterat. Speciellt inte när ens eget liv hänger på att det ska hålla.

Nytt bygge på G. Det har ju varit så kul att bygga de andra cyklarna och vi är alla i familjen så nöjda med resultatet. Så nu ska det byggas en cykel med 160 mm fjädring fram och bak, lite mer "Enduro" kanske... LCFS947 heter ramen och den är låååång.

Bilagor

• tjidtjak_frame.jpg
    tjidtjak_frame.jpg
    166.4 KB · Besök: 250
Tillbaka
Topp