Fått svar från juristen på länsstyrelsen (västerbotten) på några frågor jag hade och förtydliganden jag ville ha.
Bra att veta för grusloppsarrangörer är att tillstånd från länsstyrelsen kan behövas även om ens lopp går på 100% enskild väg, så det är bra att alltid kolla med dem. Med enskild väg måste man ju såklart ha tillstånd från alla enskilda väghållare också, vilket kan bli ganska många. För oss är det sju stycken. Det har emellertid inte varit svårt för oss att få tillstånd här i glesbygden, däremot har det varit ganska svårt att hitta kontaktpersoner för väghållarna, ibland finns vägföreningarna inte ens med i lantmäteriets register (eller så är namnen i trafikverkets NVDB ibland fel), så man får fråga runt på byn...
För länsstyrelsen är det ointressant om arrangemanget har sanktion från SCF eller ej, det är inget de tittar på helt enkelt. De gör en helt oberoende bedömning utifrån trafikförordningen. Likaså spelar det ingen roll vad SCF klassar ens arrangemang som, motionslopp, allianstävling, klubbmästerskap eller något annat, alla bedöms på samma sätt utefter arrangemangets faktiska innehåll, som beskrivs i ansökan. Länsstyrelsens definition på "tävling" skiljer sig från SCF, "tävling" är alla lopp som är tillräckligt omfattande så de bedömer att tillstånd krävs, så det gäller även de flesta motionslopp, och ja, även klubbmästerskap.
Länsstyrelens syn på tidtagning och resultatlista mm har både likheter och skillnader från SCF. De gör en helhetsbedömning, och ju fler tävlingsmoment man har, tidtagning, vinnare, placeringar osv, desto större risk att ens arrangemang döms som tillståndspliktigt. De har ingen särskild fokus på resultatlistans presentation dock. Observera att detta alltså handlar om arrangemanget blir tillståndspliktigt eller ej. Av tidigare korrespondens att döma måste man i princip ha formatet av en söndagsutflykt eller vara max 10 personer för att man inte ska behöva skaffa tillståndet, så de flesta arrangemang går över gränsen och blir tillståndspliktiga, och då kan man blåsa på med fler "tävlingsmoment" om man vill.
Länsstyrelsen ställer förstås villkor på olika säkerhetsarrangemang när de ger tillstånd. Vilka dessa är beror på loppets förutsättningar, och har man fler tävlingsmoment kan det naturligtvis bli tuffare krav. Det är krav på funktionärer, flaggvakter, skyltning, sjukvårdare, kommunikationssystem och så vidare. Bäst att vara förutseende där och redan beskriva på ett bra sätt hur man tänkt lösa säkerheten i ansökan, annars blir det garanterat bakläxa.
En bra läsning innan man gör sin ansökan är detta ur transportstyrelsens författningssamling:
Tillstånd är inte nödvändigtvis svårt att få, särskilt inte på lågtrafikerad väg och mindre lopp som de bedömer inte kräver avspärrad väg, men det kostar rätt mycket 2900 kr närmare bestämt, om man inte drar banan så det går över två län för då blir det 7100 kr ? . För dessa pengar gör de dock en riktig bedömning, så det är ju nån handläggare som sitter och jobbar en stund, dessutom går det ut på remiss till polis, trafikverket och berörd kommun, så det blir en bra informationsspridning och koll om det krockar med vägarbeten eller annat. Och så blir det en viss kvalitetssäkring genom att de ställer krav på säkerhetsarrangemang och inte tillåter vilka galna banor som helst.
Värt att nämna är att det finns lokala variationer i hur olika länsstyrelser bedömer.
Motionsloppssanktion ovanpå detta skulle jag säga är onödigt utifrån ett säkerhetsperspektiv för själva arrangemanget, men det finns ju andra anledningar till att man vill ha det. Bortser man från anledningarna som har med politik och marknadsföring att göra tycker jag att detta med olycksfallsförsäkring till alla sina deltagare är en trevlig sak att ha, och än har jag inte hittat något försäkringsbolag som säljer en liknande försäkringsprodukt löst för mindre än 30 kr per person som sanktionen kostar.
Om man ändå väljer att köra utanför förbundet så tyder det mesta på att om man redan har tidtagning så kommer inte en resultatlista göra att länsstyrelsen ställer hårdare krav. Det verkar som de tittar mer på om man utser vinnare och har placeringar osv än på själva resultatlistan, vilket jag tycker är vettigt, men som sagt det råder ju delade meningar om det.