SCF-sanktion, motionslopp och resultat

Fattar inte? Har man hamnat i kvasten så har man ju brutit loppet. Man kan ju inte hoppa in och åka med ett tag och laga sin punka eller vad det nu är och sedan fortsätta. Iofs så kanske man kan få åka med en stund för att sedan ta sig i mål på egen hand utanför tävlingen?

Fattar inte? Har man hamnat i kvasten så har man ju brutit loppet. Man kan ju inte hoppa in och åka med ett tag och laga sin punka eller vad det nu är och sedan fortsätta. Iofs så kanske man kan få åka med en stund för att sedan ta sig i mål på egen hand utanför tävlingen?
Skall inte bomba tråden mer med ovidkommande trams men TdR/RvR var alltså ett årligt becksvart 1-dagars etapplopp som arrangerades omväxlingsvis i sthlm och gbg ett tag på 00-talet.

Edit: Jag har inte jättemycket erf av cykelarrangemang men det här var verkligen, med väldig marginal, det evenemang med mest kärlek i som jag har upplevt.

Senast ändrad:
Tråden är ju så lång nu så den är öppen för allt möjligt ovidkommande ?. Kontaktat Nordic Gravel också. De är väldigt noga med att kalla sina lopp för "events" inte race, definitivt inga resultatlistor och inga nummerlappar heller av fotona att döma. Vete fanken om de kör under nåt förbund, mellan raderna verkar det inte som så, ska fråga dem. Vet inte hur finska cykelförbundet är med sanktioner. Nordic Gravel verkar mer handla om att cykla rätt lugnt och dricka hantverksöl. Hursomhelst skulle få partnerdokumentet inom ett par veckor. Hoppas att licensavgiften är något lägre än UCIs 200kkr ?.

Vi vill nog inte slänga bort vår egen branding och särprägel så tror inte vi lägger oss direkt under, dessutom är vi ju inte riktigt hantverksölstyperna utan är nog mer intresserade av att utvecklas mot Gran Fondo-stilen så småningom så länge det går att göra utan att bli för exkluderande och tappa för mycket av mysfaktorn, men ser att de har mer löst knutna partner events också så det kanske kan vara aktuellt.

På tal om Gran Fondo, återstår att se hur det kommer gå för UCI att ta ut den där feta licensavgiften från gravel-loppen. Den är samma som för vanliga landsvägsgranfondo. Tävlingarna där brukar vara typ 3000-5000 pers så vitt jag kan förstå. De events de hade för gravel nu har typiskt 300-500 pers. Man kan tycka med en tiondel så stora lopp borde licensavgiften också vara en tiondel. Har man bara 300 deltagare blir det ju mer än 600 kronor per deltagare ?, a tough sell.

Fått reglerna tillsända och de verkar inte omöjliga att uppfylla, krävs inte avspärrade vägar, men förstås flaggvakter och bajamajor, kravallstaket på upploppet och plats för reklam. Vi måste stryka tandemcyklar, elcyklar och cykelvagnar förstås, men man får köra MTB i qualifier events, på de riktiga racen året efter kvalificeringsomgången får man inte ha MTB, det ska vara en cross eller gruscykel med minst 32mm breda däck. Normalt ska man få köra utan licens på qualifier events, men nationella förbund kan säga emot och misstänker att SCF kommer kräva licens åtminstone innan det finns någon mer skräddarsydd Gran Fondo-sanktionering.

Hursomhelst skulle man växa till 300-500 pers så kommer vi behöva mer säkerhetsarrangemang oavsett typ av lopp, då blir det aktuellt att spärra av åtminstone några segment på de enskilda vägarna. Det finns ändå en del vi kan göra utan att stänga in folk i byarna. Nåväl, trevligt att fantisera om och bra sätta sig in i för man får många tips om vad som är bra att tänka på som arrangör även vid enklare arrangemang, men detta med UCI Gran Fondo kommer förbli en fantasi ännu en tid... och man skulle definitivt tappa en stor del av mysfaktorn.

Senast ändrad:
Tror den här sidan med information för arrangörer är rykande färsk (eller så har jag varit blind tidigare):
Hursomhelst för mig efterlängtad bra sammanfattande information för arrangörer angående olika typer av sanktioner. Distinktionen mellan "motionslopp" och "motionsevent" har jag inte sett tidigare. Plus att de längst ned skriver att det finns andra aktörer som arrangerar cykellopp, trevligt med ett erkännande.

Senast ändrad:
Tror den här sidan med information för arrangörer är rykande färsk (eller så har jag varit blind tidigare):
Hursomhelst för mig efterlängtad bra sammanfattande information för arrangörer angående olika typer av sanktioner. Distinktionen mellan "motionslopp" och "motionsevent" har jag inte sett tidigare.
Trevligt att det på flera ställen hotas med ”påföljder” om en licensierad cyklist deltar i ett icke-sanktionerat event.

När jag har neptronhatten på mig, så frågar jag alltid arrangören om de vill ha motionsklass i nummer eller tidsordning. På vissa cykeltävlingar, alltså sanktionerade så kommer kommisarien och frågar, samt vill se motionslistan. (om det finns motionsklass) Har blivit en del debatt mellan kommisare och tävlingsledning några gånger. Såklart inget jag lägger mig i. Jag gör det arrangören ber mig om.

Trevligt att det på flera ställen hotas med ”påföljder” om en licensierad cyklist deltar i ett icke-sanktionerat event.

Vissa ränder går aldrig ur... skulle tro att de behöver en direkt smäll på fingrarna av konkurrensverket eller annan myndighet för att de skulle sluta använda den retoriken officiellt. Andra förbund har fått det, men inte just cykelförbundet (än) vad jag vet. Orkar inte bry mig så mycket om det då vi ändå vill ha sanktion, så för vår del är det mest intressant vilka regler som gäller runt de olika typerna av sanktion som finns.

För 2021 kommer vi allt av döma köra vanligt motionslopp enligt det som diskuterats tidigare i tråden, men är intresserad av följande formulering på nya webbsidan:

"I de fall ett motionslopp på landsväg vill ha en ”snabbgrupp” kan arrangören, vid sidan av sitt motionslopp, även arrangera en tävling, en sportklass där deltagande cyklister skall vara licenserade och säkerheten för cyklisterna säkerställs via ledarbil, MC-ordonnanser och trafikvakter. I dessa fall ska sökande förening ange att man anordnar både ett motionslopp och en tävling i sin ansökan till länsstyrelsen."

Undrar vad det innebär, så har skickat ett par frågor. Närmare bestämt om denna typ av sportklass innebär att man har motionsloppsregler endast med extra säkerhetskrav (vilket jag hoppas på) så man slipper uppfylla tekniska detaljkrav från tävlingsreglerna. Och om dessa säkerhetskrav ställs endast av länsstyrelsen (vilket jag hoppas på) eller om cykelförbundet har egna regler ovanpå det. Jag tror nämligen länsstyrelsen är fullt tillräckligt nitiska, och det blir betydligt mer bökigt pappersarbete om man ska passera två nålsögon.

Dock gör licenskravet för de som ska delta i sportklass att det inte blir så öppet som vi skulle vilja. Man kan ju ha dagslicenser förstås, men blir en ganska dyr anmälningsavgift då. Hursomhelst intressant arrangemangsform som jag vill veta lite mer om.

Logiken är lite haltande också kanske, för i tävlingslicensen ingår väl inget "körkort" typ webbkurs om hur man kör säkert i trafiken och klungor och sånt? Eller gör det det? Om inte så har ju motionären exakt samma försäkringsskydd för loppet och kör exakt samma bana med exakt samma säkerhetsarrangemang, så då blir enda anledningen att de inte får ha en resultatlista att de inte betalat in en större slant till förbundet.

Senast ändrad:
Missade du formuleringen ”ledarbil, MC-ordonnanser och trafikvakter”?

Nej, jag gissade helt enkelt att det där är ett exempel och att även länsstyrelsen ställer sådana krav och ibland även mer saker som avstängning av väg om man kör tävling lite beroende på var loppet går och hur stort det är osv. Jag har i och för sig inte hundra koll på det eftersom jag inte pratat med dem om ett rent tävlingsförfarande tidigare. Men låt säga de inte kräver sådan saker så är SCFs tillägg rimliga, men inte så välspecade och förtydligande vore på sin plats.

Det är liksom ett ganska stort mellanrum mellan motionsloppsregler och tävlingsregler, och 90% av tävlingsreglerna handlar inte om säkerhet utan om annat som har med formell tävling att göra och inte är aktuellt för en motionstävling. Känns lite onödigt med en kommissarie till exempel.

En annan sak som är lite skum åt andra hållet är klubbmästerskapen, där påstår de att man varken behöver tillstånd från väghållare eller länsstyrelse eller polis, men så vitt jag vet ser myndigheterna ingen skillnad mellan motionslopp och klubbmästerskap, det har att göra med loppets individuella förutsättningar. Har man mer än 10 personer på sitt klubbmästerskap och kör någon snutt på allmän väg och tar tid, då kan länsstyrelsen börja ha åsikter.

Senast ändrad:
Mycket snack och lite verkstad.

Var det riktat till mig? Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Mycket snack förstår jag i och för sig, men jag kan lova att det är en hel del verkstad också. Det är hundratals timmar nedlagda på årets arrangemang och det ser inte ut att bli mindre för nästa år, snarare tvärtom. Att jag skriver mycket och lyfter olika frågeställningar är också för att jag tänker mig att det finns andra arrangörer som läser tråden och är intresserade av dessa typer av frågor.

Nej, jag gissade helt enkelt att det där är ett exempel och att även länsstyrelsen ställer sådana krav och ibland även mer saker som avstängning av väg om man kör tävling lite beroende på var loppet går och hur stort det är osv. Jag har i och för sig inte hundra koll på det eftersom jag inte pratat med dem om ett rent tävlingsförfarande tidigare. Men låt säga de inte kräver sådan saker så är SCFs tillägg rimliga, men inte så välspecade och förtydligande vore på sin plats.

Det är liksom ett ganska stort mellanrum mellan motionsloppsregler och tävlingsregler, och 90% av tävlingsreglerna handlar inte om säkerhet utan om annat som har med formell tävling att göra och inte är aktuellt för en motionstävling. Känns lite onödigt med en kommissarie till exempel.

En annan sak som är lite skum åt andra hållet är klubbmästerskapen, där påstår de att man varken behöver tillstånd från väghållare eller länsstyrelse eller polis, men så vitt jag vet ser myndigheterna ingen skillnad mellan motionslopp och klubbmästerskap, det har att göra med loppets individuella förutsättningar. Har man mer än 10 personer på sitt klubbmästerskap och kör någon snutt på allmän väg och tar tid, då kan länsstyrelsen börja ha åsikter.
Har du erfarenhet av, ex.vis deltagit i eller upplevt arrangemanget på plats, nåt lite större motionslopp nån gång? Som Vätternrundan eller Siljan runt? Där körs redan idag "snabbgrupper", men på annan tidpunkt än övriga startfältet. Dessa har MC-ordonnans eller ledarbil framför, och troligtvis är det detta förbundet vill fånga upp med den nya "sportklassen". För den stora gruppen motionärer finns inget sånt, där är det på sin höjd några servicebilar som cirkulerar runt, samt lite flaggvakter vid depåer och korsningar.

Har du erfarenhet av, ex.vis deltagit i eller upplevt arrangemanget på plats, nåt lite större motionslopp nån gång? Som Vätternrundan eller Siljan runt? Där körs redan idag "snabbgrupper", men på annan tidpunkt än övriga startfältet. Dessa har MC-ordonnans eller ledarbil framför, och troligtvis är det detta förbundet vill fånga upp med den nya "sportklassen". För den stora gruppen motionärer finns inget sånt, där är det på sin höjd några servicebilar som cirkulerar runt, samt lite flaggvakter vid depåer och korsningar.

Nej, jag har bara kört mindre lopp, både tävling och motion, men aldrig nåt sådant stort lopp, så tacksam för denna typ av information som gör det lättare läsa mellan raderna.

Jag trodde att det var en mjukare form av formatet som exempelvis Cykelvasan 90 kör, som har tävlingsklass och motionsklass, och är sanktionerad som nationell tävling. Skrivningen "kan arrangören, vid sidan av sitt motionslopp, även arrangera en tävling" får mig att undra. För varken Vätternrundan eller Siljan Runt talar om att de har en tävling, och de har bara motionsloppssanktion. Så nån typ av ny grej verkar det vara i alla fall, men det kanske bara är för att fånga upp det som redan görs i en mer uppstyrd form. Och kräva tävlingslicens. Vore konstigt om man inte får visa resultat i sportklassen, men faktiskt efter en andra genomläsning är det inte självklart att man får det för sportklassen heller. Om man inte har helt avstängt, som exempelvis Cykelvasan och därför redan sen tidigare fått visa resultat för motionsklassen.

Senast ändrad:
Vilka klasser har du tävlat i?
Tycker du att det är någon skillnad mot de motionsloppen som du har deltagi t?

Jag har grävt fram inbjudan för att kolla säkert och jag får ta igen, det som jag trodde var nån slags lokal tävling var minsann sanktionerat som ett motionslopp. Jag har själv alltid kört i motionsklassen. De hade dock en klass där det krävdes tävlingslicens det var därför jag trodde det var tävling (distrikts/allianstävling), men ser nu i inbjudan att de kallar den klassen för "elitmotion" alltså en slags sportklass egentligen exakt samma format som beskrivs ovan, intressant. De hade en ledarbil som inte körde hela tiden men till dess klungan glesat ut sig en del. De hade också en delvis upphävd stopplikt (ändrad till "lämna företräde") och nån slags flaggvakt där. Det var en överlag säker men kuperad bana med ett tvåmilshögervarv som man körde flera gånger, jättebrant uppförsbacke till upplopp, och man såg fyra-fem bilar per varv. Mer trafik än vi har på vår bana, men ändå inte mycket så säkerhetsarrangemangen kändes adekvata. Deltagarantalet var i storleksordningen 50 personer.

Jag vet faktiskt inte om de hade resultatlista i elitmotionklassen.

Jag föredrar att SCF har regler och genomdriver dessa på sina arrangemang.
Inte något som arrangörer tycker att de kan.
Det räcker med en krasch på grund av att någon trafikant bryter mot reglerna kring tävlingen/loppet.

Överlag är det så här: vi vill på sikt kunna tillåta motionärer att tävla under avslappnade former. Vi vill förstås inte tumma på säkerheten och som oerfarna grusloppsarrangörer är vi ödjmuka och förstår vi har mycket att lära, samtidigt som jag inte kan svälja vilken konstig argumentation som helst utan att ifrågasätta. Tävlingsreglerna och motionsloppsreglerna har vi följt som mall för att se saker som är "bra att tänka på" även detta år då vi inte var sanktionerade, och vi har frågat andra arrangörer om råd och de som svarat har varit mycket hjälpsamma, lättare få svar från små arrangörer än stora, de som fortfarande minns hur det var att vara nybörjare. Länsstyrelsen har varit hjälpsam och informativ, likaså polisen, så positiva erfarenheter där så långt. SCF har varit betydligt knepigare att ha att göra med, men det har lossnat lite nu.

Och en viktig anledning att jag skriver på det här forumet är för att få feedback från "communityt", ju fler kanaler jag använder desto bredare information får jag. Att jag blir klappad på huvudet för att jag är nybörjare och inte riktigt har koll på allting får jag ta ? , mellan det delas nyttiga bitar av information och erfarenhet vilket jag tackar för.

För oss vore en dröm ett motionsloppsformat med säkerhetstillägg som gör det tillåtet och säkert för motionärer att tävla. Vår bana går på ett område där det inte torde vara omöjligt att uppfylla en hög nivå av säkerhet utan allt för ingripande och kostsamma åtgärder. Vi kan inte spärra av all väg, men vissa vägar kan vi nog stänga, åtminstone göra enkelriktad, tittar på det redan nu. Flaggvakter och tillfälligt stoppande av trafik i vissa korsningar, också möjligt. Ledarbil är lite knepigare man kan inte dra upp en massa grusdamm mitt framför cyklisterna, men man kan ligge långt framför första biten och sen ligga närmare på vår lilla asfaltssträcka där behovet av ledarbil är störst. Vi har haft sjukvårdsbil och kvastbil så långt, men ingen ledarbil.

Det närmsta verkar vara detta med en separat sportklass i kombination med tävlingslicens eller dagslicens, med det är som sagt en del oklarheter runt det fortfarande.

Senast ändrad:
Motionär+ tävla does not compute

På tal om det frågade cykelklubben om det där motionsloppet jag körde som hade en elitmotion-klass och har fått svar. Mycket riktigt deltog man i den klassen fick man tävla med fullvärdiga resultatlistor, så jag tror det är det där "sportklass"-konceptet som nämns lite flyktigt på SCFs arrangörssida. Så tydligen går det tävla som motionär även inom SCFs regelverk ?.

Jag tror ni tappar en väldigt stor del av motionärerna om ni vill göra det till en "tävling". Ni kommer nå de tävlingsinriktade motionärerna (typ ungefär de ni har på plats redan idag), dvs de som åker runt halva Sverige varje helg för att seeda sig till Vasaloppet, men ni kommer tappa / aldrig nå den stora massan som cyklar och motionerar för att det är roligt. De vill helst slippa den hets som "tävling" innebär.

Jag cyklade med Retaarden utan att tro något om placering. Det var väldigt många motionärer som ville tävla lite, men inte så mycket.

Jag tror ni tappar en väldigt stor del av motionärerna om ni vill göra det till en "tävling". Ni kommer nå de tävlingsinriktade motionärerna (typ ungefär de ni har på plats redan idag), dvs de som åker runt halva Sverige varje helg för att seeda sig till Vasaloppet, men ni kommer tappa / aldrig nå den stora massan som cyklar och motionerar för att det är roligt. De vill helst slippa den hets som "tävling" innebär.

Jag trodde iofs att man tävlade för att det var roligt ?. Men visst det finns de som inte vill men min erfarenhet är att det handlar mer om hur man paketerar hela produkten så att säga än om man "tvingar på" folk tidtagning och placering. I detta fallet blir det ju inget påtvingande heller eftersom det blir förhållandevis dyrt att delta i sportklassen, vill man inte vara där kör man vanlig motionsklass.

Min erfarenhet är att det som avskräcker motionärer är inte om det finns tidtagning och placering, utan om de ser att de inte finns andra motionärer som dem, typ att det bara är snabbt folk med dyra cyklar och de känner att de inte passar in. Och likadant de mer tävlingsinriktade, de vill ha några att tävla mot, så det gäller få till en bra blandning med folk.

Men jo, det finns en risk att det blir "varken hackat eller malet också", så att man inte riktigt tilltalar nån av grupperna, definitivt en sak att ha i åtanke.

Det mesta tyder på vanligt motionsloppsformat för oss 2021. Håller bara på kartlägga alla vägar som finns att gå.

En liten utvikning: ser angående klubbmästerskap så ger SCF på sin arrangörssida ett bud i flödesdiagram och ett annat i texten. I flödesdiagrammet står det "rekommenderat tillstånd markägare/väghållare" men ingen notis om att det faktiskt kan krävas, men i texten står det att man kan behöva söka tillstånd från länsstyrelse och polis.

Så vitt jag förstått av min research är det senare som stämmer, och värre än så, det kommer i stort sett alltid krävas så fort man är mer än typ 10 personer och har tidtagning och kör på allmän väg. Det råder lite lokala variationer i reglerna i länen, men det är nog mer av en önskedröm att länsstyrelsen skulle se ett KM eller träningstävling som ej tillståndspliktigt. Såvida man inte skippar tidtagningen helt, eller är ytterst få personer.

Däremot är det nog så att i *praktiken* är det nog få klubbar, åtminstone av de mindre, som bryr sig om tillstånd för sina klubbtävlingar utan svartkör istället, så är det häromkring i alla fall. Inte så kul att behöva punga ut 2900 spänn på tillstånd för en liten klubbtävling med 25 pers, och dessutom behöva göra pappersarbetet minst fyra månader i förväg.

Tjena!

Jag har erfarenhet av att arrangera liknande grusvägslopp. Vi hade 100 deltagare som mest, vi hade kunnat få ännu fler om vi fortsatt med dessa lopp. En liten klick (ungefär 15-20 pers) var intresserade av tävlingsbiten. Resten var med för att cykla och ha roligt.
Detta var för över tio år sedan och då var grusvägslopp något som inte fanns i Sverige. Att det finns resultatlistor hindrar inte folk från att komma.

Tjena!

Jag har erfarenhet av att arrangera liknande grusvägslopp. Vi hade 100 deltagare som mest, vi hade kunnat få ännu fler om vi fortsatt med dessa lopp. En liten klick (ungefär 15-20 pers) var intresserade av tävlingsbiten. Resten var med för att cykla och ha roligt.
Detta var för över tio år sedan och då var grusvägslopp något som inte fanns i Sverige. Att det finns resultatlistor hindrar inte folk från att komma.
Nä, inte resultatlistan, men om känslan blir mer tävling och hets än motionslopp och bra stämning, så tappar iaf jag intresset.

Det går att följa trafikreglerna.

Ja, precis som på motionslopp, där man dessutom inte är hetsad av att placera sig.

Små motionslopp är som stora KM i antalet deltagare. Motionsloppen är inte tävlingar, ändå har man ganska seriösa säkerhetsarrangemang, med sjukvårdare, förvarnad räddningstjänst mm, dessutom krav på tillstånd från myndigheterna som granskar arrangemanget. Det är bra. Cykling är en idrott med risker, och än mer där det finns biltrafik.

KM är tävlingar med fullständiga resultat och placeringar, och ändå ställs inga krav på säkerhetsarrangemang från SCF :unsure:. Om myndigheterna skulle granska det så gör de förstås ingen skillnad om SCF kallar det föreningstävling eller motionslopp, utan tittar bara på vad loppet går ut på.

Jag kan titta på ett populärt KM här ute vid kusten där jag bor. Det går på öppen landsväg, har ett 50-tal deltagare där alla ligger tillsammans i en enda klunga länge ute på landsvägen. Helt uppenbart större säkerhetsrisker i fråga om trafikblanding än vårt motionslopp på grusvägar i inlandet. Sen är det förstås ingen jäkel som hetsar på det där KM:et trots att det är tävling, det har funkat bra i alla år, banan är så bra den kan bli för att gå på öppen landsväg (endast högerkurvor i korsningarna) och de har vissa säkerhetsarrangemang, så har inget emot det.

Det känns bara lite konstigt att man från SCF verkar vara så fantastisk oroliga om all skit som potentiellt kan hända på små motionslopp, men är helt obrydda om föreningstävlingar. Jag säger egentligen inte att de är för oroliga för motionslopp (utom just att risken för hets knuten till resultatlista är abnormt överdriven), men då borde man ställa mer krav på föreningstävlingarna, och naturligtvis inte tillåta resultat.

Senast ändrad:
Nä, inte resultatlistan, men om känslan blir mer tävling och hets än motionslopp och bra stämning, så tappar iaf jag intresset.
Grusvägsloppen Kneecap pratar om hade verkligen inte känslan av motionslopp utan det var tävling och hets och riktigt bra stämning! Och jag var där för att cykla.

Om du ser till att ditt arrangemang blir säkert så har du troligtvis tillräckligt att göra utan att fokusera på vad andra har gjort. Jag vill köra säkra tävlingar, och undviker motionslopp.

Jo det är sant, tråden har dock gått så långt att det har kommit handla lite mer än om vårt lopp allena. Tyckte föreningstävlingsgrejen var en intressant detalj värd nämna i en diskussion som cirkulerar runt SCFs regelverk, säkerhetsarrangemang och lagar och förordningar.

Ger härmed en förvarning om att det kan tänkas komma fler inlägg från mig i denna tråd om jag hittar andra grejer jag tror kan vara intressanta för små arrangörer i allmänhet och andra som behöver vara insatta eller är nyfikna på vad som gäller i den här världen ? . Även om vi kommer köra med sanktion tycker jag också det är intressant vad man behöver tänka på om man kör utanför förbundet, vilket många gör särskilt i grusgenren.

En grej som jag inte hunnit fördjupa mig så mycket i än är detta med försäkringar, och risken för att man som arrangör kan bli stämd om det händer en olycka och sådant. Där cirkulerar det en massa olika bud om vad som gäller.

Angående försäkring och anordnade av lopp utan sanktion så hittade jag detta inlägg där CK Örnen ställt frågor till förbundsordföranden 2015 ( ):

Utdrag:

"Fråga CK Örnen: Förutom att man som licensierad åkare kan bli avstängd av Er vid deltagande i ”svartrace” så finns det ju detta med ansvar också. Vad händer om någon skadar sig? Blir den som arrangerar personligt ansvarig då och kan drabbas av t.ex. livslång rehabiliteringskostnad för en som t.ex. brytit ryggen? Vad säger försäkringsbolagen? Det vore bra om Ni som förbund kunde reda ut detta och gå ut med den informationen innan detta tråkiga uppstår. Det finns ju lite forumtrådar om detta på nätet men det skulle kännas bra om det kunde klargöras på ett bättre sätt.

Svar SCF: Den som arrangerar får betala kostnader om inte försäkring finns. Anslutna till SCF är försäkrade om de följer reglerna. Alla deltagare kan vara trygga till en viss del då de deltar på av SCF sanktionerade arrangemang."

Där låter det alltså som om en olycka sker och man inte har sanktion då får arrangören ta smällen. Sökte jag lite på liknande frågor så hittade jag detta svar från en jurist:
Där de gör gällande att det är mycket svårt för en skadad deltagare att framgångsrikt stämma arrangören om arrangören inte varit konstaterat vårdslös eller haft uppsåt. Men om man gjort så har man även brutit mot SCFs regelverk och då är frågan om det gör nån skillnad om man hade sanktion.

En otrevlig situation hursomhelst. Har man sanktion finns det deltagarförsäkring på plats, och den olycksdrabbade kan få pengar från den och behöver alltså inte stämma arrangören för att få ut pengar, så man minskar risken för att bli stämd som är nog så otrevligt. Liknande försäkring ska gå att köpa löst från Folksam har jag hört, något som SCF tipsar om vid anordnande av KM (såna lopp kan inte sanktioneras, och saknar därmed försäkringsskyddet från den).

Jag tror det hursomhelst är en bra idé att om man inte kör med sanktion antingen köpa in försäkring separat, eller kräva att deltagarna har egen olycksfallsförsäkring och få folk att skriva under att deltagande sker på egen risk (oklart om kryssruta i anmälningsformulär räcker, har inte koll på det, men det är nog bättre än inget). Om det händer en olycka och deltagaren inte har en olycksfallsförsäkring kan det hända att de vänder sig mot arrangören. Även om SCF som vanligt sår osäkerhet genom luddighet i denna fråga, och det i själva verket är minimal risk att det faktiskt leder någon vart om man haft ett vettigt arrangemang, är det en situation som kan vara värd att jobba lite för att undvika.

Fått svar från juristen på länsstyrelsen (västerbotten) på några frågor jag hade och förtydliganden jag ville ha.

Bra att veta för grusloppsarrangörer är att tillstånd från länsstyrelsen kan behövas även om ens lopp går på 100% enskild väg, så det är bra att alltid kolla med dem. Med enskild väg måste man ju såklart ha tillstånd från alla enskilda väghållare också, vilket kan bli ganska många. För oss är det sju stycken. Det har emellertid inte varit svårt för oss att få tillstånd här i glesbygden, däremot har det varit ganska svårt att hitta kontaktpersoner för väghållarna, ibland finns vägföreningarna inte ens med i lantmäteriets register (eller så är namnen i trafikverkets NVDB ibland fel), så man får fråga runt på byn...

För länsstyrelsen är det ointressant om arrangemanget har sanktion från SCF eller ej, det är inget de tittar på helt enkelt. De gör en helt oberoende bedömning utifrån trafikförordningen. Likaså spelar det ingen roll vad SCF klassar ens arrangemang som, motionslopp, allianstävling, klubbmästerskap eller något annat, alla bedöms på samma sätt utefter arrangemangets faktiska innehåll, som beskrivs i ansökan. Länsstyrelsens definition på "tävling" skiljer sig från SCF, "tävling" är alla lopp som är tillräckligt omfattande så de bedömer att tillstånd krävs, så det gäller även de flesta motionslopp, och ja, även klubbmästerskap.

Länsstyrelens syn på tidtagning och resultatlista mm har både likheter och skillnader från SCF. De gör en helhetsbedömning, och ju fler tävlingsmoment man har, tidtagning, vinnare, placeringar osv, desto större risk att ens arrangemang döms som tillståndspliktigt. De har ingen särskild fokus på resultatlistans presentation dock. Observera att detta alltså handlar om arrangemanget blir tillståndspliktigt eller ej. Av tidigare korrespondens att döma måste man i princip ha formatet av en söndagsutflykt eller vara max 10 personer för att man inte ska behöva skaffa tillståndet, så de flesta arrangemang går över gränsen och blir tillståndspliktiga, och då kan man blåsa på med fler "tävlingsmoment" om man vill.

Länsstyrelsen ställer förstås villkor på olika säkerhetsarrangemang när de ger tillstånd. Vilka dessa är beror på loppets förutsättningar, och har man fler tävlingsmoment kan det naturligtvis bli tuffare krav. Det är krav på funktionärer, flaggvakter, skyltning, sjukvårdare, kommunikationssystem och så vidare. Bäst att vara förutseende där och redan beskriva på ett bra sätt hur man tänkt lösa säkerheten i ansökan, annars blir det garanterat bakläxa.

En bra läsning innan man gör sin ansökan är detta ur transportstyrelsens författningssamling:

Tillstånd är inte nödvändigtvis svårt att få, särskilt inte på lågtrafikerad väg och mindre lopp som de bedömer inte kräver avspärrad väg, men det kostar rätt mycket 2900 kr närmare bestämt, om man inte drar banan så det går över två län för då blir det 7100 kr ? . För dessa pengar gör de dock en riktig bedömning, så det är ju nån handläggare som sitter och jobbar en stund, dessutom går det ut på remiss till polis, trafikverket och berörd kommun, så det blir en bra informationsspridning och koll om det krockar med vägarbeten eller annat. Och så blir det en viss kvalitetssäkring genom att de ställer krav på säkerhetsarrangemang och inte tillåter vilka galna banor som helst.

Värt att nämna är att det finns lokala variationer i hur olika länsstyrelser bedömer.

Motionsloppssanktion ovanpå detta skulle jag säga är onödigt utifrån ett säkerhetsperspektiv för själva arrangemanget, men det finns ju andra anledningar till att man vill ha det. Bortser man från anledningarna som har med politik och marknadsföring att göra tycker jag att detta med olycksfallsförsäkring till alla sina deltagare är en trevlig sak att ha, och än har jag inte hittat något försäkringsbolag som säljer en liknande försäkringsprodukt löst för mindre än 30 kr per person som sanktionen kostar.

Om man ändå väljer att köra utanför förbundet så tyder det mesta på att om man redan har tidtagning så kommer inte en resultatlista göra att länsstyrelsen ställer hårdare krav. Det verkar som de tittar mer på om man utser vinnare och har placeringar osv än på själva resultatlistan, vilket jag tycker är vettigt, men som sagt det råder ju delade meningar om det.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp