Shimano pedalaxelkännare?

velovin

Aktiv medlem
Lagren i min högra Xt-pedal, PD M-785 har gett upp. Att köpa en ny axel är ju ingen stor grej, men de har varit restade hela sommaren. Bikecomponents har dock kvar ersättningsaxel till PD-T780, som enligt specen ska passa även PD-M780. Kikar man på axeln till rätt pedal så ska även den passa till PD-M780. Alltså finns det en förhoppning att den även funkar till PD-M785.

Rörigt? Japp.

Jag har mailat bikecomponents om PD-T780 funkar till min pedal, utan svar. Därför vänder jag mig till allvetade happy. Om det är lite olika finish på axeln skiter jag i, huvudsaken att den ska lira med pedalkroppen.

Fel? axel, finns i lager
Rätt axel, som inte finns i lager

Finns det ingen måttsatt ritning att ladda ner från Shimano?

Allt jag hittat är en hyfsat detaljerad sprängskiss, men utan mått. I mitt tycke ser de identiska ut förutom några av "stigningarna" på själva axelpinnen. Yttersidan ser likadan ut, och det är det som borde spela roll.

Enligt Shimano så har PD-M785 och PD-M780 samma axel. Axel från PD-T780 går att använda men kan vara annat material, finish etc

Att 785 och 780 har samma axel är jag med på, men det är lite lurigt att 785 inte ens listas som möjlig i listan över kompatibilitet på T780. De kanske bara inte pallade att skriva ut alla modellbeteckningar igen :)

Jag slår till och hoppas på det bästa, det är ju ingen förmögenhet det handlar om.

Tack för hjälpen i alla fall!

Tillbaka
Topp