Skillnad på litiumfett och litiumfett?

lagrave

Aktiv medlem
Håller på och donar med mitt vevlager och ska montera tillbaka det nu. Litiumfett är då tydligen grejen man ska använda. Kan man använda vilket litiumfett som helst, typ Biltema, för detta eller ska man vara lite mera kräsen?

Cykeln är en "lowrider" så inga extrema belastningar utan jag glider mest omkring inne i stan och undviker att bli svettig (däremot brukar jag stå och balansera på pedalerna vid trafikljus - vilket jag misstänker är anledningen till att lagret givit upp efter bara tre år).

Och har ni några smarta tips på hur man avfettar (rengör) dessa delar (klinga/drev, "muttrarna" som håller kassetten på plats mm)? Alltså sådana tips som man kommer på efter att ha gjort det typ tio gånger. Jag har INTE tillgång till något "smutsigt" utrymme utan gör detta i vardagsrummet.

Och har ni några smarta tips på hur man avfettar (rengör) dessa delar (klinga/drev, "muttrarna" som håller kassetten på plats mm)? Alltså sådana tips som man kommer på efter att ha gjort det typ tio gånger. Jag har INTE tillgång till något "smutsigt" utrymme utan gör detta i vardagsrummet.

Lägg ut tidningspapper på bordet och torka och putsa rent delarna ordentligt med hushållspapper. Använd t-sprit i en blomspruta på dom ställena du inte kan torka rent med bara papper. Ungefär den nivån som är möjlig i vardagsrummet, men borde bli bra.

Ne, använd inte litiumfett. Det suger, löses upp alldeles för enkelt. Använd hellre biltemas (lr nån annans) marinfett. Marinfett e fetare o e framtaget för att stå emot salt (vinter). Fett e vanligen lösligt i salt, därav smartare med marinfett.

Håller på och donar med mitt vevlager och ska montera tillbaka det nu. Litiumfett är då tydligen grejen man ska använda. Kan man använda vilket litiumfett som helst, typ Biltema, för detta eller ska man vara lite mera kräsen?

Cykeln är en "lowrider" så inga extrema belastningar utan jag glider mest omkring inne i stan och undviker att bli svettig (däremot brukar jag stå och balansera på pedalerna vid trafikljus - vilket jag misstänker är anledningen till att lagret givit upp efter bara tre år).

Litiumfett är framtagna för tyngre belastningar (=värme) och är tänkt att bytas ofta där belastningen är riktigt stor. Som det redan skrivits, köp en tub marinfett. Den är billig och räcker i evigheter för de små mängder som går åt till cyklar.

Vanligt hjullagerfett är samma sak, eller bättre, enligt min erfarenhet. Det behövs alltså inga specialprodukter för just cykel.

Frid!

Vanligt litiumförtvålat mineraloljefett är en universalprodukt som fungerar till mycket på en cykel. Sen om det står biltema litiumfett, shimano kullagerfett eller SKF LGMT2 på det kvittar - det är i princip samma sak och löser samma problem. Propelleraxelfett som vissa envisas med att rekomendera är ett elakt skämt - det fungerar inte till kullager, har hög viskositet så att lagren rullar tungt, är hopplöst att få bort suger åt sig smågrus och är hopplöst att få bort ifrån allt det möter. Bra till att antikärva alupropellrar på rostfria axlar på drev och utombordare - uselt till allt annat.

Det här blev man ju inte så mycket klokare på ;-) Vissa avfärdar litiumfett fullständigt och rekommenderar marinfett, och andra säger raka motsatsen. Tack internet för hjälpen.
Men mekanikern på Sportson föreslog litiumfett så jag tror det blir tillräckligt bra.

Hmm, när jag dubbelkollar på Biltema så verkar deras litiumfett vara en spray

Kan det verkligen vara rätt för ett vevlager? Vill man inte ha något mer "krämigt" där?

Rätt högt jämförpris. Köper 400ml tub på granngården för typ 60 spänn.
Finns för 70kr på Biltema också...

Samtidigt gissar jag att det finns de som betalar 200kr för en burk med 50 ml också bara för att det står Muc-off på...

Ska du pressa eller skruva tillbaka det? Antar att du ska skriva tillbaka det, eftersom att pressa tillbaka vevlager avrådes... Jag tänker att vanligt SKF kullagerfett, mitt "husets" fett, funkar bara fint för det. Min röst faller därför på universalfettet ovan. Jag hade däremot valt Biltemas monteringspasta om jag skulle pressa något.

För tvätt av drivlina ser jag först till att sambon är bortrest. Sedan intar jag köket och tar en disksvamp med avfettning för att ta bort det mesta av smutset. Sedan tar jag diskmedel på svampen för att få bort det sista av fettet. Viktigt med rikligt med varmt vatten här. Och skyddhandskar. Inga speciella tips ännu, har bara gjort det ca 5 gånger.

Tillbaka
Topp