Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad gillar du tejp, fejk, mejl?Stör mig otroligt mycket på ordet "bajk" (och "bike") inslängt i svenska.
Vad använder du för ord istället för tejp? "Plastbärare med häftämne på rulle"?Tejp och mejl (både i talspråk och skrift) stör jag mig mycket mindre på. Jag skulle inte skriva mejl i något sammanhang men jag kan förstå att man inte använder ordet "e-post" i mer informella sammanhang.
Jo jag förstår att det är ett sätt att skriva bajken, men varför? Är det lokalt etablerat i Dalarna att uttrycka reale bestämd form på det sättet?
Jag stör mig inte på tejp. Bajk däremot. Varje gång jag läser något liknandeVad använder du för ord istället för tejp? "Plastbärare med häftämne på rulle"?
Förutom detta sammanhang då!?Tejp och mejl (både i talspråk och skrift) stör jag mig mycket mindre på. Jag skulle inte skriva mejl i något sammanhang men jag kan förstå att man inte använder ordet "e-post" i mer informella sammanhang.
Jo jag förstår att det är ett sätt att skriva bajken, men varför? Är det lokalt etablerat i Dalarna att uttrycka reale bestämd form på det sättet?
Apostrofen markerar ju sammandragen. Jämför sån't, nå't.Vad är grejen med apostrofen i Orsabajk'n?
Tack för länk till den klargörande och intressanta artikeln om orsamålet och dess användning av apostrof! Nu kommer jag aldrig mer känna irritationen stiga när jag ser Orsabajk'n skrivet!
Inte illa med två grodor i samma rubrik.Och såna naturfenomen de lyckas spåra upp. AB är fantastiska, de borde få en egen tråd!
Visa bilaga 443133
Men så har de särskilda kvalifikationer för jobbet också.......Inte illa med två grodor i samma rubrik.
Haha, det värsta är att jag är bekant med journalisten ifråga. Jag kommer pika honom för detta.Och såna naturfenomen de lyckas spåra upp. AB är fantastiska, de borde få en egen tråd!
Visa bilaga 443133
Ja, nu har han lyckats klanta till det två ggr idag... Kanske läge att scanna igenom hans rubriker senaste veckan ?Haha, det värsta är att jag är bekant med journalisten ifråga. Jag kommer pika honom för detta.
Sätter journalisterna rubrikerna?Ja, nu har han lyckats klanta till det två ggr idag... Kanske läge att scanna igenom hans rubriker senaste veckan ?
I det här fallet, korta webb-notiser, skulle jag tro det. Men jag kan ha fel, det är möjligt de har rubriksättare även för det. Känns dock som nåt som borde ha rationaliserats bort med tanke på hur dåligt det går för tidningshusen...Sätter journalisterna rubrikerna?
Eller inte ha rationaliserats bort om du har rätt i ditt antagande och man betänker hur dåligt det gick med denna rubrik!?I det här fallet, korta webb-notiser, skulle jag tro det. Men jag kan ha fel, det är möjligt de har rubriksättare även för det. Känns dock som nåt som borde ha rationaliserats bort med tanke på hur dåligt det går för tidningshusen...
Har man råd att ge alla 82 miljarder ska nog det inte vara något problem.Då behöver Sverige först anskaffa mycket fler helikoptrar!
Jag känner mig klart träffad. Har använt det fel. Tar till mig och försöker bättra mig.Varför har Tourettes (syndrom) börjat användas som någon slags allmän beteckning för "tvångsbeteende"?
Man kan diskutera i vilken mån det är lämpligt att alls använda en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning för att karaktärisera ett beteende där man har svårt att hålla sig från att göra något. Bortsett från detta tycker jag användningen dåligt matchar beskrivningen på tourettes där både motoriska och ljudliga tics ingår.
I de fall där jag sett det användas som någon slags liknelse för att man inte kan avhålla sig från att göra något har jag aldrig sett något fall där det har något med ljud att göra. Därmed känns det som en dålig liknelse alldeles bortsett från eventuella andra invändningar mot användningen av termen.
Hur är det med kunskap om formalism då?
Meningen var inte ngt annat än att tramsa med inlägget som föregick det jag skrev.Det var ett tag sen jag läste litteraturvetenskap så är lite förvirrad över vad du menar här?
det senare är väl bara att det går lite fort, då förenklas uttalet lite. du säger troligtvis själv postämpel inte poststämpel.Att uttala program som pogram kan störa mig även på de bästa av dagar.
Eller varför inte gymnasiet som uttalas gynasiet.
Eller.....nja tror vi slutar där så blodtrycket inte skenar en härlig fredagsmorgon![]()