Frågetråden om dämparservice

När jag kollade med Kjell&Co för någon månad sedan angående den där flaskan var den slut sedan länge, det hamstrades en jäkla massa när handspriten tog slut, och nu är det svårt att få fram mer av den. Kikar man på Kjell&Co:s hemsida är den slut både online och i alla butiker.
Ajdå.... Kollat på hobbybutiker som säljer prylar till lödning och så? Men kanske samma problem där... 85% Stroh Rom kanske funkar ?

Har du hittat några ställen som säljer endast skumringar? Jag har hittat 34-35mm på lösvikt men inte 36mm, men det kanske är en ickefråga då dom inte är så tighta direkt?...
Jag har 35mm och hittade en påse med lösa , som inte var i stock. köpte ett sett med ringar och dust wipes så länge. Var lite panik för jag skulle iväg till Isaberg men sen lyckades jag knöla in dem i all fall. Bra att ha nya hemma. Enligt internet är det normalt att de blir stora men det kändes väldigt tveksamt.

Sen kanske man kan kosta på sig märkessprej. Biltemas egen kan nog ha lite oklara andelar nafta om jag minns rätt.

Sen var det Biltemas elektronikrengöring som hade högre andel för att återgå till frågan?

Jag har en fox 32 som inte är så följsam som jag önskar eller som den var tidigare. Nånstans på Happy har jag sett info om hur man ska göra efter att ha tömt dämparen på luft men lyckas inte hitta det.

Fylla på luft i flera steg och komprimera mellan varje gång typ?

Nån som kan berätta hur man gör eller hänvisa mig rätt?

Jag har en fox 32 som inte är så följsam som jag önskar eller som den var tidigare. Nånstans på Happy har jag sett info om hur man ska göra efter att ha tömt dämparen på luft men lyckas inte hitta det.

Ja precis. Fyll på 50 psi i taget och tryck ihop den ordentligt några gånger mellan varje påfyllning tills du kommer upp i det tryck du vill ha. Detta för att jämna ut trycket i den postitiva och negativa kammaren.

Men om den inte är följsam så behöver du nog göra en service först, men det kanske du gjort?

Ja precis. Fyll på 50 psi i taget och tryck ihop den ordentligt några gånger mellan varje påfyllning tills du kommer upp i det tryck du vill ha. Detta för att jämna ut trycket i den postitiva och negativa kammaren.

Men om den inte är följsam så behöver du nog göra en service först, men det kanske du gjort?

Kanon, tack!
Jo absolut, tänkte klämma ur nån månad till innan snön kommer innan den åker på service.

Kanon, tack!
Jo absolut, tänkte klämma ur nån månad till innan snön kommer innan den åker på service.
Okej, vänta inte för länge bara :) En quickfix så länge kan ju vara att lägga en tunn sträng gaffelolja nere vid skrapringarna och sedan trycka ihop gaffeln några gånger och torka bort överskottet. Det håller kanske 1 tur i taget mot stiction, men om det är helt torrt nere i gaffelbenen, så är det bara en riktig service som hjälper.
Ytterbensservice kan du ju göra själv relativt enkelt

Jag har en Rock Shox SID Team som behöver servas, men som jag därefter tänkte lägga åt sidan ett tag tills jag har en ny cykel. Bör jag tänka på något särskilt?

Jag hade nog väntat med servicen till jag behövde gaffeln igen. Har inga direkta belägg för det, men känns som att saker torkar med tid. Skrapringar, olja etc

Hjälpte det att utjämna?

Utjämning görs normalt ett par cm ned i slaget, sker alltså automatiskt när du cyklar, annars är det stopp någonstans. Utjämna manuellt behövs bara när man fyller på eller släpper ut luft, för att fylla till rätt tryck eller få ut all luft innan man öppnar. Men jag kan ha fel så klart.

Prova att ställa cykeln upp-och-ned i 10 minuter innan du cyklar. Då rinner oljan till bussningar, skumringar och skrapringar. Hjälper inte om det är för lite/skitig olja eller om problemet ligger i luftfjäder eller dämpare.

Hjälpte det att utjämna?

Utjämning görs normalt ett par cm ned i slaget, sker alltså automatiskt när du cyklar, annars är det stopp någonstans. Utjämna manuellt behövs bara när man fyller på eller släpper ut luft, för att fylla till rätt tryck eller få ut all luft innan man öppnar. Men jag kan ha fel så klart.

Prova att ställa cykeln upp-och-ned i 10 minuter innan du cyklar. Då rinner oljan till bussningar, skumringar och skrapringar. Hjälper inte om det är för lite/skitig olja eller om problemet ligger i luftfjäder eller dämpare.

Jo, det blev märkbart bättre. Jag tömde den tidigare när jag fipplade med trycket och utjämnade inte då så där dök antagligen problemet upp. Men det är nog dags för service rätt snart. Hade som sagt tänkt köra några veckor och klämma ut det sista av plusgraderna men skickar iväg det nästa vecka och kör på sonens cykel under tiden.

Brukar vända på cykeln då och då under vintern om jag inte använder den på flera veckor. Trodde att den blir ”smord” av användning under säsongen (snittar tre turer i veckan)? Men det kanske inte funkar så?

Sen är ju frågan hur lång livslängden är. Cykeln är från 2014 och om service får den till "nästan nyskick", har inte upplevt nån större skillnad efter tidigare service'ar.

Kan man få isär de olika kammrarna på något sätt? har gjort allt annat men kommer bra åt den stora luftkammaren och är ju massa småhål som jag antar är in i den mindre delen men fick inte isär något så det gick att rengöra inuti den. Tvivlar dock på att det är så smutsigt där men kanske behövs nästa gång.

Kan man få isär de olika kammrarna på något sätt? har gjort allt annat men kommer bra åt den stora luftkammaren och är ju massa småhål som jag antar är in i den mindre delen men fick inte isär något så det gick att rengöra inuti den. Tvivlar dock på att det är så smutsigt där men kanske behövs nästa gång.

Ja du kan ta loss yttersleven, men det är sällan nödvändigt om inte en fullservice skall göras (då tar man ut inspekterar spaken och stiftet/mellanväggen den aktiverar)

Det är också ganska pilligt att göra hemma.
Så initialt så kan du strunta i det om den inte orsakar några problem. Jag skall komma ihåg att fota av det nästa gång jag har isär en så förstår man enklare.

Viktigast är att du håller huvudsleeven smord och skrapringar/quadseals/styrringar fräscha, som vanligt. :)

Jag fick ett infall och rev isär en Rockshox Monarch Plus RC3 här om dagen. En föredömligt smidig dämpare att serva då den varken måste laddas med kväve eller luftas med vakuum.

Tänkte att jag slänger upp denna info här då det inte varit helt lätt att hitta det på andra hörn av internet. Till den första generationen (guldfärgad main piston) så finns det gott om information att hitta, men för rev B1-B3 så är det inte lika enkelt då den tydligen har en annan main valve (tune kit) och base valve (reservoir piston assembly) än första generationen.

Main valve
Rebound H-tuneCompression M-tune
0,20mm clamp shim0,15mm - OD 22mm (x2)
0,15mm - OD 19mm (x4)0,15mm - OD 20mm (x2)
0,40mm ring shim0,10mm - OD 18mm (x2)
0,10mm - OD 16mm0,20mm clamp shim
0,15mm - OD 19mmkon

Base valve (Reservoir piston assembly)
ReboundCompression
0,1mm - OD 20mm0,4mm clamp shim (x6)
0,2mm clamp shim0,15mm - OD 15mm (x3)

För M-tune rebound så ska det vara 3st istället för 4st 0,15mm shims (uppe till vänster i bild)

Om man av någon anledning vill plocka ur hela reboundjusteringen med checkventilen så förstår jag det som att hela "damper shaft" shaft måste loss, så jag har inga bilder på det. Det står inget om detta i manualen vad jag kan hitta, men delarna följer med i servicekitet.

123511572_2739434566320567_5958093611603707699_n.jpg

Tack för hjälpen @Preacher

Ja du kan ta loss yttersleven, men det är sällan nödvändigt om inte en fullservice skall göras (då tar man ut inspekterar spaken och stiftet/mellanväggen den aktiverar)

Det är också ganska pilligt att göra hemma.
Så initialt så kan du strunta i det om den inte orsakar några problem. Jag skall komma ihåg att fota av det nästa gång jag har isär en så förstår man enklare.

Viktigast är att du håller huvudsleeven smord och skrapringar/quadseals/styrringar fräscha, som vanligt. :)
Guld! tackar!
Var jobbar du om man får fråga? vilka i Sverige gör fullservice och kan ändra kompression om det skulle behövas?

Guld! tackar!
Var jobbar du om man får fråga? vilka i Sverige gör fullservice och kan ändra kompression om det skulle behövas?

Jobbar på Trekstore Service/TSSTheLab i Göteborg.
Vi och ett par till i Sverige kan hjälpa dig med service och re-tune, även om Fox är restriktiva med (bland annat) Nude så är de baserade runt existerande Fox dämparprodukter, så det går att trolla med komp/returenheten i den. ?

50h-service på RS Monarch rl. Släpper trycket och ska gänga av ”burken”, men den släpper inte?! Den är alltså avgängad (+ femtielva extravarv för att vara säker) men sitter kvar ändå. Kan det vara nåt undertryck som håller kvar den? Och vad gör man isf då..?
Tänk om det nån gång kunde gå som på instruktionsvideorna ?

50h-service på RS Monarch rl. Släpper trycket och ska gänga av ”burken”, men den släpper inte?! Den är alltså avgängad (+ femtielva extravarv för att vara säker) men sitter kvar ändå. Kan det vara nåt undertryck som håller kvar den? Och vad gör man isf då..?
Tänk om det nån gång kunde gå som på instruktionsvideorna ?
Håll inne mittplutten på ventilen samtidigt som du drar?
Kan hjälpa med tjuriga gafflar
Annars bara dra hårt

Lät självklart, hur gör jag det? ?‍♂️
Fick nu loss burken delvis, men den ”fjädrar” tillbaka med rejält motstånd så får inte av den hela vägen
Jag har iof sig själv bara haft problemet med Megneg men tycker jag läst att det kan hända med vanliga också.
Det kan hjälpa att pumpa upp den igen och släppa ut långsamt. Jag fick sätta i den i ramen igen och komprimera den mellan varje utsläpp av 20-40 psi. På samma sätt som när man pumpar upp den

Jag har iof sig själv bara haft problemet med Megneg men tycker jag läst att det kan hända med vanliga också.
Det kan hjälpa att pumpa upp den igen och släppa ut långsamt. Jag fick sätta i den i ramen igen och komprimera den mellan varje utsläpp av 20-40 psi. På samma sätt som när man pumpar upp den
Om det är det som är problemet, ska det som en tillfällig ”hiccup” eller tyder på ett större problem som bör reklameras?

Jobbar på Trekstore Service/TSSTheLab i Göteborg.
Vi och ett par till i Sverige kan hjälpa dig med service och re-tune, även om Fox är restriktiva med (bland annat) Nude så är de baserade runt existerande Fox dämparprodukter, så det går att trolla med komp/returenheten i den. ?
Kan bara säga en sak om Trek Service verkstad i GBG, där Preacher jobbar, DE ÄR BÄST, punkt =), på hela västkusten. Så service minded som den verkstaden är, för att inte tala om överbelastad under högsäsong, har jag aldrig sett på en cykelverkstad som där. Kan bara rekommendera de varmt oavsett cykel märke.

Kör med en Öhlins stx22 air som bakdämparen sedan ett tag tillbaka. Det är den bästa dämpare jag någonsin haft, men på senare tid har den börjat läcka luft och jag märker inte längre någon skillnad när jag ändrar inställningarna för kompressionsdämpningen. Dags för service helt enkelt.
Jag brukar fixa det mest med cykeln själv och skulle helst sköta servicen här hemma i miniverkstan. Luftläckaget torde gå att lösa med att serva luftburken men problem nr 2 kräver troligtvis en full service. Det finns ju servicekit och instruktioner för luftburken sedan ett tag tillbaka men jag har inte lyckats hitta något för att serva själva dämparen.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vill dela med sig?

Kör med en Öhlins stx22 air som bakdämparen sedan ett tag tillbaka. Det är den bästa dämpare jag någonsin haft, men på senare tid har den börjat läcka luft och jag märker inte längre någon skillnad när jag ändrar inställningarna för kompressionsdämpningen. Dags för service helt enkelt.
Jag brukar fixa det mest med cykeln själv och skulle helst sköta servicen här hemma i miniverkstan. Luftläckaget torde gå att lösa med att serva luftburken men problem nr 2 kräver troligtvis en full service. Det finns ju servicekit och instruktioner för luftburken sedan ett tag tillbaka men jag har inte lyckats hitta något för att serva själva dämparen.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vill dela med sig?

Öhlins säljer inte detta kit till slutkonsument, då de vill att sådan service sköts av ett service center.

Det säljs piratkit på Ebay dock, om du är sugen på att pilla själv.

Öhlins säljer inte detta kit till slutkonsument, då de vill att sådan service sköts av ett service center.

Det säljs piratkit på Ebay dock, om du är sugen på att pilla själv.
OK, hittade kittet på eBay. Någon som har gjort hela servicen själv? Svårt? Sugen på att pilla själv är jag absolut!

Har nu kört min dpx2 i kanske 100 mil så det är väl hög tid för en sleve service.
Dämparen läcker inte olja och känns på alla sätt precis som ny. Funderar på att bara plocka isär, torka av och fylla på ny olja. Är det dumsnålt och börja jag istället byta alla packningar trots att den inte läcker, låter eller känns annorlunda än när den var ny?

Har nu kört min dpx2 i kanske 100 mil så det är väl hög tid för en sleve service.
Dämparen läcker inte olja och känns på alla sätt precis som ny. Funderar på att bara plocka isär, torka av och fylla på ny olja. Är det dumsnålt och börja jag istället byta alla packningar trots att den inte läcker, låter eller känns annorlunda än när den var ny?

Det är inte alltid befogat att byta sleeve kit, är det väldigt smutsigt under läppen på wipern eller smutsiga oljerester i burken så byt, annars är det bara att fräscha till den. 50 tim är ju normalt intervallet för sleeve så det kan vara dags, bara att kika.

Det är inte alltid befogat att byta sleeve kit, är det väldigt smutsigt under läppen på wipern eller smutsiga oljerester i burken så byt, annars är det bara att fräscha till den. 50 tim är ju normalt intervallet för sleeve så det kan vara dags, bara att kika.

Tack det låter klokt! Rätt skönt att nu köra dpx2 istället för X2 som du fick serva för mig två gånger ?.

Tänkte kitta upp mig med lite storpack foamrings och crushwashers. Har tre gafflar en Yari och en revelation både har 35mm ben sådär ska ju samma foamrings passa. Har sedan en bluto så där blir det ju 32mm men sedan undrar jag över crus waahers, finns två varianter en silvrig å en svart. Vilken ska jag ha? ? visst är det de silvriga men vad tusan är då de svarta till ?

0AD387ED-5E38-4F7A-AD40-27752381512D.png

Tänkte kitta upp mig med lite storpack foamrings och crushwashers. Har tre gafflar en Yari och en revelation både har 35mm ben sådär ska ju samma foamrings passa. Har sedan en bluto så där blir det ju 32mm men sedan undrar jag över crus waahers, finns två varianter en silvrig å en svart. Vilken ska jag ha? ? visst är det de silvriga men vad tusan är då de svarta till ?

Visa bilaga 468664

Man använder ofta båda. De sätts ihop. Vet inte hur det är på nyare gafflar.

Tillbaka
Topp