Varning för yangqid.com

Halvdan

Aktiv medlem
Varning för yangqid.com
För ca 2 månader sedan letade jag efter växelöra till förra cykeln och hade svårt hitta ett men lade till slut en beställning från yangqid.com, vad som verkar vara en kinesisk sida på tyska. Där borde jag kanske dragit öronen åt mig (höhö) men chansade. Mycket riktigt bara en halvtimme efter lagd order hörde bankens bedrägeriavdelning av sig om att jag troligen blivit skimmad och spärrade mitt kort. Var förbannad i ca en dag och sedan glömde jag bort det hela. Men det var inte slut där för idag kom helt oväntat beställningen trots allt. Märkligt men nu har jag ett växelöra jag kan lägga ut på happyride för bättre behövande, tänkte jag tills jag öppnade paketet.
28ED6CCF-7179-43D6-8444-1A276980E51E.jpeg

Nu kan ju tredjepartsdelar variera i fasonen förstås, denna kanske faktiskt passar en Superior? ? Har ju inte kvar cykeln så jag kan testa tyvärr.

Varning för yangqid.com
På riktigt? Jag handlar i princip aldrig utanför eu och har noll koll på detta ?‍♂️

Nä, egentligen har jag ingen aning. Men ibland skrivs det i trådar om import att värdet underdrivs för att minska tull.
Jag har bara beställt en sak från utanför EU. En T-shirt. Jag beställde från Sydafrika, men den skickades från USA. Den var dyr till att börja med, och efter tull och avgifter är det definitivt min dyraste T-shirt ? men det hade jag med i kalkylen.

Varning för yangqid.com
grattis till ringen!

under pandemin har de saker jag beställt från kina kommit utan avgifter och tull, senast häromdagen.

lite konstigt kan jag tycka.

Varning för yangqid.com
Enligt denna sida slipper man tull på beställningar från land utanför EU om värdet understiger 1700 kronor. Moms ska dock alltid betalas.

Informationen på denna sida tolkar jag som att om man inte åker på betalning från transportförtaget ska man själv se till att betala tull och moms:

Varning för yangqid.com
och sedan en tid 75 sekiner till posten för att de skall bekväma sig att räkna ut momsen.

men sedan i våras inte blivit påförd varken denna eller moms.

Varning för yangqid.com
Min syster handlade loss på blackfriday för några år sedan. Hon var jätteglad för att hon hittade saker och tipsade alla i faniljen. Såg på två sekunder att alla sidorna var lursidor.

Hon fick en massa lustigt bös efter ett halvår, lite smycken och sånt och en kashmirhalsduk :D

Varning för yangqid.com
Så du beställde ett växelöra och fick en ring? E ju underligt på så många nivåer .)

Angående posten fick jag en bot häromveckan för att jag skickat ett för tungt paket. Tror det var 50:- i böter + vad paketet skulle ha kostat extra, i detta fallet 30:- har jag för mig. Paketet var 12gram för tungt enligt posten och överskred gränsen 1 kg. Har inte sett det förut och blev lite paff.

Varning för yangqid.com
From. 2020 så är det moms från första kronan på alla köp utanför EU - oavsett om det är Begagnat eller Nytt eller över/under ett visst belopp.

Hade det stannat där så hade nog de flesta kunnat tänka sig att svälja hela (moms)satsen ;)

Men som om detta inte vore stort nog så tar PostMord ut en avgift på 75kr för att räkna ut momsen åt oss - oavsett storlek.

Hade avgiften varit i relation till köpeskillingen eller momsen hade det hela känts mer Fair, men nä.

Jag var bara tvungen att skriva av mig, kan bli så förbenat trött på all byråkrati i Sverige, o sen EU på det, detta kan ju bara sluta bra...

Jag är inte bitter.

Varning för yangqid.com
Undrar just hur långt in i skogen man måste cykla och kasta bort den där ringen om det visar sig att den är ond?
Kan bli en episk RR i 3 delar......

Varning för yangqid.com
Så du beställde ett växelöra och fick en ring? E ju underligt på så många nivåer .)

Angående posten fick jag en bot häromveckan för att jag skickat ett för tungt paket. Tror det var 50:- i böter + vad paketet skulle ha kostat extra, i detta fallet 30:- har jag för mig. Paketet var 12gram för tungt enligt posten och överskred gränsen 1 kg. Har inte sett det förut och blev lite paff.
är du säker på att det där var rätt? har också fått diverse luriga fakturor till synes därifrån, men där de blivit hackade. dock anat att de haft inside info på något sätt.

om man betalar går man i ett finstilt tillägg med på autogiro 50 sek i månaden.

har bara struntat i dessa fakturor.

Varning för yangqid.com
From. 2020 så är det moms från första kronan på alla köp utanför EU - oavsett om det är Begagnat eller Nytt eller över/under ett visst belopp.

Hade det stannat där så hade nog de flesta kunnat tänka sig att svälja hela (moms)satsen ;)

Men som om detta inte vore stort nog så tar PostMord ut en avgift på 75kr för att räkna ut momsen åt oss - oavsett storlek.

Hade avgiften varit i relation till köpeskillingen eller momsen hade det hela känts mer Fair, men nä.

Jag var bara tvungen att skriva av mig, kan bli så förbenat trött på all byråkrati i Sverige, o sen EU på det, detta kan ju bara sluta bra...

Jag är inte bitter.
det är det här tillägget och avgifterna som för mig försvunnit under pandemin. men det kommer säkert igång igen:(

Varning för yangqid.com
hmm nä inte säker men det såg väldigt legit ut. Och har för mig jag kollade att det var ett paketnummer jag iaf skickat. Men kan iofs vara ngn typ av bedrägeri men på så lite pengar? Och då måste de oxå träffa en person som skickar paket med sina fakeutskick för hade jag inte haft en massa paket i omlopp hade jag nog inte betalat.

Varning för yangqid.com
de gånger jag fått dylika pålagor har också beloppen varit små och rimliga, dock utan sändningsnummer. men haken att man förbinder sig betala månadsvis framöver.

rätt utstuderat.

Varning för yangqid.com

Jag är inte bitter.
Det har väl alltid varit moms från första kronan bara att PN skitit i att hantera det om paketen kostade under ett visst belopp? Tidigare låg deras kostnad för att räkna ut momsen på 150kr har jag för mig så det har ju förbättrats nu när de sänkt till 75kr.

Varning för yangqid.com
Förut så slapp du Avgift&Moms om du handlade en NY vara för max 200kr eller Begagnad för 400kr. Detta gällde alltså Internationella köp, ej inom EU där är det fritt.

För att kringgå Tull&moms så kunde man be avsändaren att ange en summa under 200kr - då gled paketet igenom.

Nu för tiden så går det att göra ungefär samma sak, desto lägre summa på paketet desto lägre moms åker du på..

MÄRK VÄL!
Jag personligen betalar gärna avgift+moms och vill inte uppvigla till något annat.

Men det nya systemet har ett stort problem!
Oftast (om jag skall generalisera) så handlar folk för ca 50-500kr, så om jag handlar något för 100kr och betalar Moms som sig bör - då blir en avgift på 75kr en ganska stor del i förhållande till varans värde.

Så avgift - ja, men då en procentuell sådan med ett maxtak på 75kr.

Varning för yangqid.com
Det kanske är lika "jobbigt" för posten att räkna ut momsen på ett litet som på ett stort belopp, så avgiften för det jobbet borde nog vara samma. Strunta helt enkelt i att köpa småsaker från långt-bort-i-stan om avgiften är för hög.

Varning för yangqid.com
Helt Rätt!

Jag handlar uteslutande inom Sverige, i den mån det går. Jag (& min fru) har tom. Lyxen att nästan all mat som vi köper är närproducerad, en av fördelarna med att bo på landet.

Nu skall jag inte skriva mer OFF-TOPIC..

Tillbaka
Topp