Happy Witch Ride 2020

lazer

Medlem
Happy Witch Ride 2020
HWR20_1.jpg

Det är kanske svårt att tro att det här året kunde bli värre. Men nu hemsöks vi också av Happy Witch Ride.
Häxan har bestämt att lidandet påbörjas den 24 oktober kl 8:00 vid Grovsta. Ca 07:50 samlas de stackare som dyker upp för ett traditionellt gruppfoto. Är man inte med på det så är det DNS ur häxans synvinkel. Och det är, som alla vet, inte bra.

Om loppet:
Happy Witch Ride
är ett lopp för dem som tycker att omdöme och självbevarelsedrift är överskattade egenskaper och förtvivlan ett underskattat sinnestillstånd. Ca 10 mil på (eller släpandes på) cykel genom dystra höstskogar med hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, snorhala spångar, regn, hagel, taggbuskar, vargar och snålblåst. Färden kryddas ofta med brustna kedjor, punkteringar, knäckta hjul och kraschade växlar. Blåmärken, kramp och mentala sammanbrott är mer regel än undantag. Angrepp av övernaturliga väsen kan inte uteslutas.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning råder fullständig anarki. Inga regler, inga startavgifter och ingen organisation. Att fuska är tillåtet (och rekommenderas). Inga dopingkontroller förekommer.

Ett råd är att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.
Det ska alltså understrykas att det inte är någon samlad grupp som kör. Det finns inga depåer, inga funktionärer och det som kan höra dig skrika vill du inte locka fram.

Om banan:
De första 4 milen till Domarudden (Fylke) är värst och det är ingen skam att bryta där, snarare ett friskhetstecken. En stor stark och en burgare inne i värmen är trevligare än att trampa cykel i ytterligare knappa 6 mil.
De som mot allt förnuft väljer att fortsätta har en chans att få i sig något på macken i Brottby ett par mil senare. Circle K i Täby Kyrkby ligger också nära leden. I övrigt är man hänvisad till vad skogen har att erbjuda i form av rötter, lavar och svampar. (Undvik de röda med vita prickar - man blir konstig av dem.)
Häxan brukar ge sig på diverse teknisk utrustning, så lite verktyg och reservslangar är bra att ha. En lampa är inte heller fel när mörkret sänker sig över skogen och det prasslar i snåren.

Bansträckning:
Roslagsleden från Grovsta, söderut genom 6 norrortskommuner. Karta bland annat på
www.trailforks.com/route/happy-witch-ride

Målsättning:
Att nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, ca 10 mil söderut. Eller att åtminstone att försöka.

Hitta till starten:
Till starten tar man sig enklast med bil. Samåkning eller skjuts rekommenderas eftersom det finns begränsat med plats att parkera.
Grovsta ligger vid Penningby vägskäl på väg 276 mellan Åkersberga och Norrtälje.
Från Stockholm är det kanske enklast att köra E18 till Norrtälje och vända söderut på 276:an, mot Åkersberga. Ungefär nio kilometer från Norrtälje (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med ”Västergärdet 1”. Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme vid starten.
Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men smalare väg och en massa fartkameror.
Koordinaterna är 59.66738, 18.66373.

PS:
Det är oklart om jag kommer till start. Risken att jag kapitulerar inför häxan är betydande, och nästa år får någon annan ta hand om den något schizofrena uppgiften att samtidigt utlysa och varna för de här dårskaperna.

Anmälda:
Octofinger 😨 (tagen av häxan i förtid)
Road_Runner
Rompa
Darin
easyflex
Ecke
Vurten
mb5
Akronym 😨 (tagen av häxan i förtid)
*SoloRider*
ruben_ride
J-H 😨 (tagen av häxan i förtid)
surefire
maxton 😨 (tagen av häxan i förtid)
Fjärdebrunn 😨 (tagen av häxan i förtid?)
hansandreasson
Robert Grünau
Peter Wikman
Elolinon270
dman 😨 (tagen av häxan i förtid)
J-H
KevF
Ante1
Andreas
Per-Åke
Carl-Oscar
Erik
Stefan
Stefan Dahl
Fredrik Söderbäck
fhloston
error
JoWaag

Senast ändrad:

Octofinger

Ny medlem
Happy Witch Ride 2020
Jaha, nu har jag läst tråden. Det är en skitdum idé. Förmodligen kommer det att snöa också.

@Vurten vad säger du? Redo att ta ut nya pärlan på en heldagsmisär igen? Du har ju bra däck för blött underlag har jag förstått... 😂

Vurten

Medlem
Happy Witch Ride 2020
Jaha, nu har jag läst tråden. Det är en skitdum idé. Förmodligen kommer det att snöa också.

@Vurten vad säger du? Redo att ta ut nya pärlan på en heldagsmisär igen? Du har ju bra däck för blött underlag har jag förstått... 😂
Absolut! Mitt framdäck som åker som en flipperspelskula mellan rötter och stenar och mitt bakdäck som mest påminner om halkkörningens däck/grepp blir perfekt för Häxan! Jag läste inte tråden utan bara kommentarerna. Då klarar jag mig väl ifrån detta? 😁

mb5

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Kul! :-) Det kan jag inte missa (om jag löser den svåraste uppgiften, dvs att ta sig till startplatsen, då ...).

Akronym

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Hade en plan att cykla roslagsleden från Norrtälje till Åkersberga i år, och det har jag ju inte tagit mig tid till än så det här ska man väl va med på!

mb5

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Varifrån utgår du?
Beror på. Uppsala, mer eller mindre, men ifjol åkte jag först till Stockholm och fick en skjuts därifrån. Jag har inte planerat mycket än. Helst att undvika behöva lämna bilen parkerad vid starten (för att det finns ingen plats där typ) annars är det flera möjliga alternativ. Finns viss chans att jag får övernatta i Nortälje, då blir det enkelt för mig :), men ingen samåkning isf.
Tänkte du nåt specifikt?

Vurten

Medlem
Happy Witch Ride 2020
Beror på. Uppsala, mer eller mindre, men ifjol åkte jag först till Stockholm och fick en skjuts därifrån. Jag har inte planerat mycket än. Helst att undvika behöva lämna bilen parkerad vid starten (för att det finns ingen plats där typ) annars är det flera möjliga alternativ. Finns viss chans att jag får övernatta i Nortälje, då blir det enkelt för mig :), men ingen samåkning isf.
Tänkte du nåt specifikt?
Octofinger (bor i Uppsala) och jag (bor i Jakobsberg) möttes med varsin bil vid mål, tog en bil med cyklar tillbaka till start. Sen i mål körde vi tillbaka till starten med bilen parkerad vid målet och cyklarna där han tog sin bil och cykel hem och jag min hem. Inte så supermsidigt men iaf en lösning.

dman

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Ojojoj! Jag bokade resan till Italien vecka 44. Så får jag hoppa över Witch Ride med gott samvete, tyckte jag. Men häxan ser, och då blir riden helgen innan. Då tvingas jag vara med för andra gången. @Der Kaiser vill du cykla tillsammans?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Ojojoj! Jag bokade resan till Italien vecka 44. Så får jag hoppa över Witch Ride med gott samvete, tyckte jag. Men häxan ser, och då blir riden helgen innan. Då tvingas jag vara med för andra gången. @Der Kaiser vill du cykla tillsammans?
Tack för förtroendet att du vill lida med mig en gång till dman! Och när jag glömt bort tillräckligt mycket av misären, om nåt år till, så är du den första jag hör av mig till 🙂 , men i år är minnet av det bra lite för uppblandat av misären, så jag hade tänkt avstå i år. (Dessutom har jag inte ens försökt träna några långpass iår, mest kört utför)....

Rompa

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Tack för förtroendet att du vill lida med mig en gång till dman! Och när jag glömt bort tillräckligt mycket av misären, om nåt år till, så är du den första jag hör av mig till 🙂 , men i år är minnet av det bra lite för uppblandat av misären, så jag hade tänkt avstå i år. (Dessutom har jag inte ens försökt träna några långpass iår, mest kört utför)....
Hela HWR är ju bara utförs! Så den ursäkten gillas inte 🤣

Happy Witch Ride 2020
HWR 2020, höstens höjdpunkt. Vill man inte missa. Cyklade hela Roslagsleden i våras mest för att säkerställa att vi inte missar några missär sträckor. Finns en del riktigt ocykelbara sträckor i början riktigt klippiga och halt. Annars är bästa cyklingen från Penningby och söderut. Sträckan innehåller allt som namnet riktig mtb skall innehålla rötter, sten och lera.

Robban

Senast ändrad:

Vurten

Medlem
Happy Witch Ride 2020
Häxan bet mig igår. Hoppade ut på en blöt och snorhal träbro och drar en rejäl krasch på sidan. Bryter loss växelreglaget med mitt lår som fick 3 rejäla skärsår (inte så djupa) av de vassa brottytorna på fästet som satt kvar på styret. Dessutom rejäl smäll mot axeln - lyckligtvis inget av så än finns det hopp att jag står där på starten!

KevF

Medlem
Happy Witch Ride 2020
I’m tired of dry flowing trails, long sunny days,
I’m dreaming of cold, deep mud... so I’m in..
J-H is to blame...

Ante1

Medlem
Happy Witch Ride 2020
Gör ett nytt försök! Sist det begav sig 2017 slutade i fullkomlig misär, blött, bött från alla håll....

På lördag är vi tre starka från Töjnan MTB Boys i Sollentuna som sluter upp:
*Andreas
*Per-Åke
*Carl-Oscar

lazer

Medlem
Happy Witch Ride 2020
Det här börjar se ut som en riktig festmåltid för häxan! Det närmar sig rekord i antal anmälda och även om några faller ifrån så brukar det dyka upp oanmälda som överraskar häxan med lite extra tilltugg.
Jag hade inte tänkt köra i år, men nu lockar häxan med löften om obeskrivliga plågor ...

Fetadäckar

Medlem
Happy Witch Ride 2020
Jag och grabben (8år) är sugna men lite osäkra på om han orkar ner till Domarudden.

Många säger nog blankt nej, men han är en imponerande (visst, jag är partisk som far 😊) liten cyklist. Han klarar av mycket stök/bröt upp som ner. Skulle nog säga att han kör till 95% samma som jag cyklar. Som referens så har han cyklat ca 3mil som max ute på Bogesund, även cyklat hela vägen uppför röda skidbackar i Sälen och fortsatt uppe på fjället. Så tycker nog att han har förutsättning för att klara dom första 4 milen, även om det kanske är att spänna bågen något. Har pratat om att vi cyklar för det är kul och inte tävling så vi håller ett vettigt tempo.

Så frågan är hur karaktären (förutom vad häxan kan bjuda på 🧙🏻‍♀️) är på sträckan ner till Domarudden?

Berk

Aktiv medlem
Happy Witch Ride 2020
Jag och grabben (8år) är sugna men lite osäkra på om han orkar ner till Domarudden.

Många säger nog blankt nej, men han är en imponerande (visst, jag är partisk som far 😊) liten cyklist. Han klarar av mycket stök/bröt upp som ner. Skulle nog säga att han kör till 95% samma som jag cyklar. Som referens så har han cyklat ca 3mil som max ute på Bogesund, även cyklat hela vägen uppför röda skidbackar i Sälen och fortsatt uppe på fjället. Så tycker nog att han har förutsättning för att klara dom första 4 milen, även om det kanske är att spänna bågen något. Har pratat om att vi cyklar för det är kul och inte tävling så vi håller ett vettigt tempo.

Så frågan är hur karaktären (förutom vad häxan kan bjuda på 🧙🏻‍♀️) är på sträckan ner till Domarudden?
Jag skulle gärna prova med min grabben som är bara 7 år men är väldigt tufft. Problem jag ser med HWR är att det är omöjligt att snabbt bryta av när något händer eller barnet blir för trött. Det är mindre ett problem på turskidor på fjällen där man kan vända efter 200 höjdmeter och åka utför hem. Men på en platt, lerig stig långt bort från vägen ...

lazer

Medlem
Happy Witch Ride 2020

Tuff grabb, låter det som. De två första milen till Vira är mycket stig, stökigare än Bogesund beroende på var ni körde där. (Men körde ni exempelvis tre varv på Dammstakärrsrundan så har han nog inga problem med RL till Domarudden.) Från Vira till Domarudden är det mycket grus och enkla stigar, med undantag för ett tekniskt parti efter Dalen och ett par hundra meter på slutet.
Hade han fortfarande hyfsat pigga ben efter tre mil på Boge så låter det inte omöjligt. Fyll ryggsäcken med varm choklad och godis, låt det ta sin tid och utnyttja alla rastplatser 🙂.
Och har ni backup så går det att hämtas upp vid Vira där man kan vänta i värmen inne på fiket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer