Det kan det bara i din fantasi, vi får hålla oss till verkligheten här.
Nu har du ändrat dig till att det eventuellt kan ses som en väg i form av cykelbana. På förra sidan skriver du att det framgår av lagtext, som du inte kan hänvisa till.
Jag vet att du enbart är ute efter att trolla, men jag kan ju låtsas som att du inget förstår.
Du begriper verkligen inte att en väg kan vara annat än en BILväg. Vi tar det igen.
Ur Förordning om vägtrafikdefinitioner: (Dvs. lagtexten du efterfrågar och som jag bifogade redan från början, men som du påstår att jag inte kan hänvisa till)
"Väg
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2
Terräng Ett område som inte är väg."
För tydlighetens skull tar jag även med definitionen av cykelbana:
"Cykelbana En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II"
(Jag förekommer här genom att medge att det kanske inte handlar om "lagtext" eftersom det gäller en förordning, men att det fortfarande ingår i regelverket som man kan bli straffad för om man bryter mot. Eventuellt kanske det ändå kallas lagtext.)
Gränsen mellan "Cykelbana" och vägdefinitionen enligt 2. ovan är inte knivskarp, men det är riktigt att en MTB-slinga nog svårligen kan anses vara avsedd för mopedtrafik.
Jag hävdar att en uppmärkt MTB-led i ett rättsfall skulle kunna ses som "2. en led som är anordnad för cykeltrafik". och därmed omfattas av definitionen av väg och alltså inte utgöra terräng.
Kanske räcker det inte med att spika upp en skylt om MTB-stig. Men börjar man bredda stigen, röjer den från stenar etc, så kan den mycket väl ses som en väg, framförallt om den allmänt används för cykeltrafik. Tidigare rättsfall ger mig rätt i detta, att det alltså är en bedömning enligt vägtrafikdefinitionen, snarare än om det är en väg anlagd enligt Väglagen.
Ett färskt, rätt komiskt exempel på vad du inte anser vara väg, men som tydligen inte faller inom TKL enligt hovrätten.
(Och jag har fler exempel.)