OT LCHF-DIET= Totalt empatibefriad egoism!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänk om hela jorden befolkning använde toalettpapper OCH spolade ner det med rent vatten!!! Det skulle inte finns några skogar kvar för de skulle ha skövlats ner för att tillverka all toapapper och inte skulle det finnas rent vatten över heller!
The retrun of the utedass?

bättre att äta växterna direkt istället för att slösa bort dem i djurproduktion. gräshoppor är inte mycket effektivare än fåglar.Visa bilaga 445400
Stora arealer består av icke odlingsbar mark, där kan idisslare knata runt och ge oss lamm- och biffkött med minimal miljöpåverkan. Men det kanske är för enkelt. Och trollforskarna påpekar hur mycket vatten som krävs när de gör finten att räkna in regnet som faller över betesmarkerna som vattenförbrukning.

Efter att ha gått igenom den här trådens svar, kan jag glatt konstatera att det finns en god portion, humor blandad med rent fientlig argumentation. Vilket naturligtvis var helt väntat. När man saknar argument, tar man till knytnävarna, (även bildligt), vilket inte är det minsta konstigt att förstå för en normalt begåvad människa, LCHF:are eller inte!

Nu till mina fakta, som är direkt hämtade ifrån WHO, där nästan alla länder i världen ingår, anses tydligen, (av vissa), vara: Politik, Lögner, fantasier, Idioti, Intelligensbefriat! Detta trots att organisationen, har världens samlade expertis!

Hur har dessa kritiker mot sunt förnuft hamnat i denna förnekelse av empirisk vedertagen fakta?!..
Jo, uppenbarligen har något gått fel. Vilket det alltid gör vid fanatism. Då är all kritik, kring logik och diskussion, fullständigt meningslös. Är det någon som inte instämmer, oavsett vilket ämne vi talar om?

Avslutar med Donald T:s, stående "FAKING NEWS!"

Efter att ha gått igenom den här trådens svar, kan jag glatt konstatera att det finns en god portion, humor blandad med rent fientlig argumentation. Vilket naturligtvis var helt väntat. När man saknar argument, tar man till knytnävarna, (även bildligt), vilket inte är det minsta konstigt att förstå för en normalt begåvad människa, LCHF:are eller inte!

Nu till mina fakta, som är direkt hämtade ifrån WHO, där nästan alla länder i världen ingår, anses tydligen, (av vissa), vara: Politik, Lögner, fantasier, Idioti, Intelligensbefriat! Detta trots att organisationen, har världens samlade expertis!

Hur har dessa kritiker mot sunt förnuft hamnat i denna förnekelse av empirisk vedertagen fakta?!..
Jo, uppenbarligen har något gått fel. Vilket det alltid gör vid fanatism. Då är all kritik, kring logik och diskussion, fullständigt meningslös. Är det någon som inte instämmer, oavsett vilket ämne vi talar om?

Avslutar med Donald T:s, stående "FAKING NEWS!"
Men kom igen. Det var exakt det du ville. Du ville inte starta någon diskussion. Du ville bara väcka en reaktion. Så fjöl av och hitta ett mer produktivt sätt att smeka ditt ego på!

Ge gärna exempel på när Trump säger "Faking news". Jag hävdar att det är betydligt vanligare att han använder termen "Fake news".

Enligt denna källa är produktionen av majs klart större än produktionen av vete vilket går direkt emot det du hävdade i ditt första inlägg. Räknar man dessutom med sockerrör så är vete ännu längre ner på listan. Wikipedia 1, 2 och 3 stödjer också detta. Hävdar du att denna information är felaktig? Om så länka åtminstone till den källa du använt. Att hänvisa till WHO i allmänhet är alldeles för vagt med tanke på den mängd publikationer de genererar.

Alla fattar att det varken är önskvärt eller möjligt för hela jordens befolkning att gå på LCHF, men om det funkar för några att bli av med sin övervikt, så skall iallafall inte jag döma dem och kalla dem egoister.

Jaha! Då har vi återigen, (dessvärre), en av våra egna medlemmar, som inte klarar att hantera fakta ifrån WHO. Naturligtvis beroende på att tillgängliga fakta, inte passar in i deras ideala världsbild. Krasshet är knappast något nytt på vår planet.

I det senaste inlägget anklagas jag för att inte vilja diskutera! Utan för att hämta in billiga poäng. För mig framstår det som mycket konstigt att inte kunna stå upp för sin sak, när man gör sin röst hörd, här på "Happy Ride.se". Tycker detta är sorgligt, med tanke på hur många logiskt tänkande medlemmar här finns.

Jaha! Då har vi återigen, (dessvärre), en av våra egna medlemmar, som inte klarar att hantera fakta ifrån WHO. Naturligtvis beroende på att tillgängliga fakta, inte passar in i deras ideala världsbild. Krasshet är knappast något nytt på vår planet.

I det senaste inlägget anklagas jag för att inte vilja diskutera! Utan för att hämta in billiga poäng. För mig framstår det som mycket konstigt att inte kunna stå upp för sin sak, när man gör sin röst hörd, här på "Happy Ride.se". Tycker detta är sorgligt, med tanke på hur många logiskt tänkande medlemmar här finns.

Kalla inte vinklade extrapolerade observationer för fakta.
Jag har i grunden mycket emot LCHF, men som du argumenterar får jag lust att ompröva min ståndpunkt för att slippa vara på samma sida...

... För mig framstår det som mycket konstigt att inte kunna stå upp för sin sak, när man gör sin röst hörd, här på "Happy Ride.se". Tycker detta är sorgligt, med tanke på hur många logiskt tänkande medlemmar här finns.
Vem är det som inte står upp för sin sak och vad är det för sak du syftar på? Jag förstår inte.

normala etiska veganer tror sig snarare kunna förebygga bl a juversår, botulism, ehec, galna kosjukan, mul- och klövsjuka, salmonella, svinpest, covid-19, influensa, kvävning i koldioxidschakt och döden.

Det där är jobbigt faktiskt. Tur att Bayerisches Reinheitsgebot tillförsäkrar att öl är veganskt.

Tänk om hela jorden befolkning använde toalettpapper OCH spolade ner det med rent vatten!!! Det skulle inte finns några skogar kvar för de skulle ha skövlats ner för att tillverka all toapapper och inte skulle det finnas rent vatten över heller!
Fribajsarna får upprättelse?

Har mycket svårt att hinna med att svara på alla argument i denna tråd. Detta efts dessa poppar upp hela tiden. Men skall dock göra så gott jag kan. Den råg jag har i ryggen är det vi cyklister alltid haft.

Vi har nu ett inlägg med hur odlade grödor, är fördelade över Jorden. Låt oss börja med följande: Kina har en befolkning på över en Miljard innevånare, Indien har över en Miljard innevånare. Att dessa länder skulle försörja sin befolkning på majs, är ren lögn och förbannad dikt! Förstår inte varifrån författaren av detta inlägg om majs, fått denna bisarra uppfattning ifrån och skulle vilja veta hur detta, kan bli ett inlägg i LCHF debatten? Hur många Europeer äter dagligen majs?
Däremot är produkten fodermajs, stor över hela världen. Men denna produkt, tillsammans med Sojabönor går uteslutande till djuruppfödning och inte till människors kosthållning. Antar att Per capita är Sveriges bidrag av majs, försumbart globalt, även om fodermajs, är en faktor vid djuruppfödning, även i vårt avlånga land Sverige.

Fråga: Vad har detta med LCHF att göra. Detta snarare befäster, än dementerar det globala vansinnet med dieten!

Jo det skall vara "FAKE NEWS", ber om ursäkt för felskrivningen!

LCHF-pizza!

Har mycket svårt att hinna med att svara på alla argument i denna tråd. Detta efts dessa poppar upp hela tiden. Men skall dock göra så gott jag kan. Den råg jag har i ryggen är det vi cyklister alltid haft.

Vi har nu ett inlägg med hur odlade grödor, är fördelade över Jorden. Låt oss börja med följande: Kina har en befolkning på över en Miljard innevånare, Indien har över en Miljard innevånare. Att dessa länder skulle försörja sin befolkning på majs, är ren lögn och förbannad dikt! Förstår inte varifrån författaren av detta inlägg om majs, fått denna bisarra uppfattning ifrån och skulle vilja veta hur detta, kan bli ett inlägg i LCHF debatten? Hur många Europeer äter dagligen majs?
Däremot är produkten fodermajs, stor över hela världen. Men denna produkt, tillsammans med Sojabönor går uteslutande till djuruppfödning och inte till människors kosthållning. Antar att Per capita är Sveriges bidrag av majs, försumbart globalt, även om fodermajs, är en faktor vid djuruppfödning, även i vårt avlånga land Sverige.

Fråga: Vad har detta med LCHF att göra. Detta snarare befäster, än dementerar det globala vansinnet med dieten!

Alltså, vad dillar du om? Det är givet att vi inte har resurserna att underhålla en ketogenisk diet för hela världsbefolkningen. Men det är inte ett problem som LCHF försöker lösa heller? LCHF är bara en diet för att gå ner i vikt. Den försöker inte rädda svältande barn i afrika eller lösa överbefolkningen.

nedladdning.jpeg

Du skrev i första inlägget, och jag citerar, "Jordens mest odlade gröda är idag tveklöst sädesslaget Vete!". Du hävdar att dina fakta är korrekta och raljerar i det närmaste över de som ifrågasätter dessa. När jag sedan refererar till källor som emotsäger det citerade påståendet kommer en massa text som inleds med att hävda att det jag skrev, för jag utgår från att det är mitt inlägg du åsyftar, handlar om hur grödor är fördelade över jorden vilket inte är sant. Mitt inlägg handlade om global produktion av olika grödor för att visa på att vete inte är jordens mest odlade gröda, d.v.s. för att påvisa att det som påstås i citatet ovan är felaktigt.

Sedan fortsätter ditt inlägg med en massa andra saker som jag inte heller ser relevansen kring vad gäller frågan vilken som är den mest odlade grödan på vår planet.

Om det du avsåg var något annat än den mest odlade grödan, t.ex. den gröda med högst direkt konsumtion av människor borde du ha skrivit detta. Och det återknyter till mitt första inlägg i tråden: Att hävda saker med stor emfas och säkerhet och samtidigt slarva med fakta är inget som vinner mitt förtroende.

Jaha koloss. Du tycker jag dillar! Faktiskt rätt kul. Jag lovar, tar inte åt mig. Men låt mig då ställa följande fråga:

Om nu "LCHF" dieten är framgång till viktminskning. Varför hade vi då inte viktproblem under 1960-1990.
Då levde vi bla helt på potatis. Är "LCHF", på något vis en nyväckt ide? För uppenbart har något allvarligt inträffat under resans gång, under de senaste 20 åren. Håller du inte med?

Är det något du vill säga, som jag missat?

ok orka bry sig och nej eko systemet skulle inte kollapsa och världs ekonomin skulle inte må bra men inte kollapsa. Sen skriver TS att vete är världens mest odlade gröda sen kommer han å säger att han inte menade det som går till djurproduktion vilket också är grödor.
sen har han dålig koll på skillnaden mellan olika sockerarter (glyckogener) då han glömmer att 60,70 och 80 fannas det inte så mycket av det som anses vara dåligt socker i kosten som man hittar i t ex coca cola chips och annat okynnesföda och sen så är grejjen att världens befolkning inte rör sig på samma sätt idag som då tack vare dom idiotiska uppfinningar vi sitter och skriver denna onödiga diskusion (stavning)på idag.

Anser dock att LCHF tjaffset är idiotiskt och att man ska ha en balanserad kost men fett är det som skall vara huvud delen i kosten då det faktisk kan lagras och användas till skillnad från kolhydrater som brinner upp i kroppen på under 30 min vid fysisk aktivitet eller omvandlas till fett och innehåler så jävla mycket mer kalorier än fett.

LCHF botar inte cancer eller öronvax men däremot så kan en liknande diet som är balanserad motverka ganska många andra sjukdommar (ej Bota)

Jaha GoranS: Vad har detta med LCHF, att göra?

Googla på fodermajs och sojabönor och se vad jordens fattiga människor lever av!

Jaha koloss. Du tycker jag dillar! Faktiskt rätt kul. Jag lovar, tar inte åt mig. Men låt mig då ställa följande fråga:

Om nu "LCHF" dieten är framgång till viktminskning. Varför hade vi då inte viktproblem under 1960-1990.
Då levde vi bla helt på potatis. Är "LCHF", på något vis en nyväckt ide? För uppenbart har något allvarligt inträffat under resans gång, under de senaste 20 åren. Håller du inte med?

Är det något du vill säga, som jag missat?
Vi hade definitivt problem med vikten på 60-talet. Det var då dietkulturen hade sina glansdagar. Du jiddrar en massa om fakta och faktaförnekelser men jag har inte sett dig länka några källor. Så ja, du bara dillar här.

Senast ändrad:

Googla på fodermajs och sojabönor och se vad jordens fattiga människor lever av!
Det har väl att göra med att den "fakta" du presenterade i första inlägget var direkt felaktig. Varför ska vi då lita på nåt annat du skriver?

Tips till TS: citera gärna inläggen som svaras på.

Övervikt har inget med vilken diet man har, du kan bli överviktig på lchf eller smal på Ahlgrens bilar.
Det handlar om kalorier in vs kalorier ut.
Att människor inte var lika överviktiga från 1960 och framåt handlar om hur mycket energirik mat som finns tillgängligt överallt, dygnet runt, hela tiden.
Godiset ligger nära kassan i affären, McDonalds supersize, och snabbmat favoriseras över en hemlagad balanserad diet.
Lchf åt man också i samla/jaga flocker runt stenåldern, sen började vi bruka jorden och skörda vete. Då började vi få ordentligt med energi till hjärnan och kunde uppfinna massa smarta saker.

Passande reklam... ?

lc77.png

Kul, kul, kul! Du genomgår en förnekelsefas, i försvaret mot vad WHO säger om "LCHF", vilket ditt ordval tydligt avslöjar. Vad än WHO presenterar för fakta, verkar detta inte beröra dig det minsta! Tyvärr är LCHF, rörelsen känd, för att inte vara öppna för några andra argument, än sina egna = en världsfrånskild verklighet! Jämför gärna med en religiös sekt!
Förmågan att ta kritik, obefintlig. Kritiken mot dietformen i sig helt obefintlig. Likheterna finns där!
Tror att dom flesta som läser denna trådens utvecklingen, kan skåda exempel på aggression, frustration, samt att någon med fakta ifrågasätter, en i grunden helt ohållbar livsstil.
,
Annars skulle man väl argumentera och inte gå till personangrepp!

Det finns carbs och carbs. Potatis, ris, havregryn är carbs; bilar, Kex, läsk är ocskå carbs.
Det är därför (tror jag) några tycker att LCHF funkar. De tar bort godis, läsk, juice och annan skit från deras måltider, går ner i vikt, och tycker det var ris eller potatis som var boven.

Andra saker om jordens befolkning som man bör känna till innan man börja oja sig om att resurserna inte skulle räcka "om alla gjorde som X".

World-Population-Growth-2050.jpeg

OK, jag har så gott jag kunnat försökt att förklara vad jag menade. Uppenbarligen misslyckades jag kapitalt för du skriver bara om en massa andra saker. Ett sista försök:

Ämnet jag diskuterar är vilken som är den mest odlade grödan i världen och att det inte är vete vilket du påstod. Jag har aldrig hävdat att det har något med LCHF att göra. Om du tycker att jag gjort det, citera i så fall detta och förklara var jag säger att frågan om världens mest odlade gröda är kopplad till LCHF.

Och att googla på fodermajs och sojabönor samt vad världens fattiga lever av för att få veta vilken världens mest odlade gröda är verkar väldigt mystiskt. Är det inte bättre att googla på något som "most produced crops in the world"? Jag tycker att sannolikheten att jag får svar på min fråga borde vara högre med min föreslagna söksträng jämfört med om jag söker på de ämnen du föreslår.

OK, jag har så gott jag kunnat försökt att förklara vad jag menade. Uppenbarligen misslyckades jag kapitalt för du skriver bara om en massa andra saker. Ett sista försök:

Ämnet jag diskuterar är vilken som är den mest odlade grödan i världen och att det inte är vete vilket du påstod. Jag har aldrig hävdat att det har något med LCHF att göra. Om du tycker att jag gjort det, citera i så fall detta och förklara var jag säger att frågan om världens mest odlade gröda är kopplad till LCHF.

Och att googla på fodermajs och sojabönor samt vad världens fattiga lever av för att få veta vilken världens mest odlade gröda är verkar väldigt mystiskt. Är det inte bättre att googla på något som "most produced crops in the world"? Jag tycker att sannolikheten att jag får svar på min fråga borde vara högre med min föreslagna söksträng jämfört med om jag söker på de ämnen du föreslår.

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

att inte vara öppna för några andra argument, än sina egna = en världsfrånskild verklighet! Jämför gärna med en religiös sekt!
Förmågan att ta kritik, obefintlig. Kritiken mot dietformen i sig helt obefintlig. Likheterna finns där!
Tror att dom flesta som läser denna trådens utvecklingen, kan skåda exempel på aggression, frustration,
Mirror, mirror on the wall.

Håller helt med dig, "Makten". Men tyvärr verkar det finnas människor, som inte förstår, vilket allvarligt läge som stundar framöver. För den som tvivlar är det bara att betrakta planeten Venus. Planeten har inte den närmaste banan kring solen, utan detta har planeten Merkurius. Trots detta är planeten Venus solsystemets varmaste planet. Detta pga Koldioxid!
Vår överlevnad just nu befinner sig i en extremt kritisk fas. Koldioxidutsläppen kommer att sänka oss alla till botten, utan minsta tvekan. Görs inget akut globalt är det bara att ta ner skylten för gott. Tror alla är medvetna om detta. Förhoppningsvis!

Detta vet många och oroas svårt!

För den som tvivlar: Besök NASAS klimat rapporter.

Jag är inte helt säker på att det är de som följer LCHF som är det största hotet mot vår planet, men jag kan ha fel.

... För den som tvivlar är det bara att betrakta planeten Venus. Planeten har inte den närmaste banan kring solen, utan detta har planeten Merkurius. Trots detta är planeten Venus solsystemets varmaste planet. Detta pga Koldioxid!
.....
Jag kastade ett öga på NASAs klimatrapporter. Som jag förstod det så är orsaken att LCHF varit väldigt populärt på Venus de senaste åren! ?

Håller helt med dig, "Makten". Men tyvärr verkar det finnas människor, som inte förstår, vilket allvarligt läge som stundar framöver. För den som tvivlar är det bara att betrakta planeten Venus. Planeten har inte den närmaste banan kring solen, utan detta har planeten Merkurius. Trots detta är planeten Venus solsystemets varmaste planet. Detta pga Koldioxid!
Vår överlevnad just nu befinner sig i en extremt kritisk fas. Koldioxidutsläppen kommer att sänka oss alla till botten, utan minsta tvekan. Görs inget akut globalt är det bara att ta ner skylten för gott. Tror alla är medvetna om detta. Förhoppningsvis!

Detta vet många och oroas svårt!

Jag tror du har jättefel. Låt säga att klimatet ändras på grund av oss (vilket alla inte alls är överens om) och att vi gör förändringar i hur vi lever så att vår påverkan minimeras. Vad ska vi sen göra när klimatet ändå ändras av naturliga orsaker? Det har det ju gjort under hela jordens existens, riktigt rejält. För bara 7000 år sen var det kilometertjock is här. Den smälte utan att någon släppte ut koldioxid.

Jag säger inte att vi inte påverkar jorden, utan att vi istället för att bli hysteriska borde förbereda oss på förändringar. Oavsett om vi står för dem, eller om de sker av andra orsaker. Det verkar helt vansinnigt att bara ha ETT tänkbart scenario och inte ta hänsyn till allt annat som kan och kommer att hända, förr eller senare.
Sen är det förstås också vansinne att slösa med resurser, men att äta kost som kroppen är anpassad till istället för kolhydrater är knappast slöseri, anser jag. Köper jag svensk mat så belastar jag knappast någon annans resurser heller. Du kan ju fundera på hur vettigt det är att skeppa ris hit från Asien till exempel, jämfört med att äta en köttbit som kommer från djur något tiotal mil bort.

Vill du fundera vidare så kan du beakta att ökad koldioxidhalt i atmosfären ökar möjligheterna för liv och växtlighet, samt frigör arealer som idag inte går att odla på. Det är mycket märkligt att man aldrig någonsin presenterar de goda sidorna med dessa förändringar.

-------

Vad jag menade med min bild är att det knappast är mitt eller ditt fel att folk på andra ställen på jorden skaffar 5-10 barn som gör att "resursfördelningen" ser skev ut. Själv har jag inga barn alls och mitt samvete är rent. Jag äter vad jag vill och kommer ändå förbruka enormt mycket mindre än vem som helst som skaffar barn.

Bor TS möjligen i Vallda? Där finns en del underligt folk som cyklar har jag hört.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp