Makten
Aktiv medlem
OT LCHF-DIET= Totalt empatibefriad egoism!
Vem skriver du till?Nu har du allt foliehatten på dig, när det gäller hav och temperatur.
Du säger att det är lögner, du får gärna peka på OBEROENDE forskning som visar på det.
Du kan lugnt räkna med att den "forskning" som finns som visar på att tempen inte stiger och så vidare, är betald av oljeindustrin till största del, papper från 80 och 90 tal, från ett av de stora oljebolagen, visade själva på klimatpåverkan som exempel.
Havsnivån, justerade för landhöjning, stiger i sverige, 3.2 mm per år senaste 20 åren i snitt.
Du missar en sak, det är att en ökning av temperturen ger sämre skördar, med den prognosen vi ligger på nu, så kommer vi om en drygt 100 år kunna producera växter på signifikant mindre area än idag, för att den ligger under vatten.
Den ökade temperaturen ger sämre liv, inte bättre, du verkar tro att de uppoffringar vi behöver göra inte är värda besväret, det håller inte forskningen med dig om. Men, sen är det ju inte matte det här, så säkra "bevis" finns inte, då är det lätt att gå på betalda lögner.
Edit: Men okej, eftersom det förmodligen var till mig...
Jag säger inte alls att "det är lögner". Jag säger att om man tror på något så är det lätt att välja ut just det data som bekräftar det man tror på och att det går att göra tämligen vetenskapligt till och med. "Det andra är (troligen) inte signifikant", och vips har man trollat bort det som motsäger ens teorier, på ett trovärdigt sätt. Det är nog väldigt få klimatforskare som medvetet förvanskar fakta, men jag är övertygad om att man väljer det som är mest uppenbart. Sen forskar man antagligen om klimat för att man har vissa intressen kring det.
Oljeindustrin påverkar säkerligen, ja. Men hur får "oberoende" forskare betalt tror du? Får man anslag om man säger sig ha bevis för att människan inte är orsaken? Det blir nog svårt.
Landhöjning och havsnivåer är väldigt intressant! Och komplext. När det gäller tjocka istäcken såsom på Antarktis och Grönland så trycker dessas massa ner jordens yta under isen. Precis som skedde här under istiden. Ändringen av havsnivåerna är alltså inte direkt kopplade till hur mycket landliggande is som smälter, eftersom smältningen ändrar hela trycket på ytan. Skorpan "flyter" på jorden, nämligen. Flytande is påverkar inte ett jota, vilket många journalister inte begrep för några år sen då de på allvar trodde att havsnivån skulle höjas om Arktis smälte.
Högre temperatur kan nog ge sämre skördar om man odlar samma saker som idag. Men enkel kontrollfråga: Var växtligheten mindre eller större än idag, om vi tittar historiskt på perider med mycket högre temperaturer? Jag tror du vet svaret.
De uppoffringar som "behöver göras" kanske är värt det om man skulle veta att det hjälper. Men det vet vi inte. Det enda vi vet är att klimatet kommer att ändras hela tiden även om vi utrotar oss själva.
Senast ändrad: