Vildsvin. Hur försiktig bör man egentligen vara?

Akronym

Aktiv medlem
På väg hem från jobbet igår cyklade jag rätt in bland ca 10-15 vildsvin som stod i diket på båda sidor om vägen. Jag såg dom ganska sent (kl var väl 22 och det är en oupplyst landsväg) så hann inte bromsa ner och stanna på behörigt avstånd utan fick helt enkelt kryssa mellan dom medan dom sprang över så alla samlades på samma sida.
Detta fick mig att fundera lite, och välja att inte cykla ner i skogen just där som det var tänkt.
Det här såg ut att vara 3-4 fullvuxna och resten lite mindre men nästan vuxna vildsvin.
Man har ju fått höra att om man kör på ett med bilen så ska man passa sig för att gå ut och markera platsen då dom kan vara aggressiva.
Så hur försiktig bör man vara när man cyklar runt i skogen?
Ska man frukta för sitt liv om man rasar omkull av chocken när griseknoa hoppar fram på stigen, eller ska man stanna och klappa dom och bjuda på äpplen?

Skadade grisar eller suggor med små kultingar kan vara försvarande. Hundar kan dem också bli arga på. Oftast är dem mycket rädda och springer så fort de ser en tycker jag.

också cyklat in i vildsvinsflock på landsväg. de flydde åt alla håll.

ser mycket uppgrävt efter dem i skogen, men aldrig råkat på någon där. tickandet från tune kong-navet kanske räcker för att de skall bli varse att man är på g?

De har ett rätt överdrivet rykte, men om de är skadade som tidigare nämnt kan de vara arga och betarna kan vara farliga. Kollega fick ett ben uppskuret när han patrullerade luftledning på natten en gång, han stövlade väl rakt in i deras läger med kultingar och allt.
Vi har dem enda in på tomten och det är inte ovanligt de står en eller två mellan bilarna när man kommer runt hörnet med nyckeln i handen, de drar direkt bara.

Vildsvin är i Europa på andra plats när det kommer till farligaste djur. Enbart isbjörnen ligger före. Så farliga ÄR dem :)

Jaja. Det går i alla fall bra att en hel scoutkår rasar runt i undervegetationen på en begränsad yta full av gris utan att det händer nåt.

Isbjörn är det dåligt med i samma skog men det är kanske en tidsfråga.

Vildsvin är i Europa på andra plats när det kommer till farligaste djur. Enbart isbjörnen ligger före. Så farliga ÄR dem :)
Vildsvin som inte är skadade är inte farliga, dom flesta djur flyr i första hand. Ska man prata om farliga djur så är björnen den absolut farligaste. För MTB åkare i skogsmark så är fästingen den absolut farligaste vi har i landet. För landsvägscyklister så är bilförare med mobiltelefon det farligaste.

Här går vildsvinen gärna till attack om man plötsligt kommer nära dem i skogen.
Och de kan faktiskt springa ca 50km/h. Inget man cyklar ifrån hur som helst.

Jaja. Det går i alla fall bra att en hel scoutkår rasar runt i undervegetationen på en begränsad yta full av gris utan att det händer nåt.

Isbjörn är det dåligt med i samma skog men det är kanske en tidsfråga.
Mycket beror ju på hur man beter sig. En tjoande scoutkår ger alla djur möjligheten att avlägsna sig istf att överraskas. Så, tysta baknav rekommenderas inte i vildsvinsskogar.

Vildsvin som inte är skadade är inte farliga, dom flesta djur flyr i första hand. Ska man prata om farliga djur så är björnen den absolut farligaste. För MTB åkare i skogsmark så är fästingen den absolut farligaste vi har i landet. För landsvägscyklister så är bilförare med mobiltelefon det farligaste.
Fästingar och bilförare har jag varit nära hela livet så där är jag rätt medveten om riskerna. Att cykla in i en flock vildsvin hör däremot inte till det vanliga för mig, därav frågeställningen. Annars hade jag ju bara kunnat fråga vad som är farligast för en cyklist och så hade vi haft ännu en diskussion bilister, gångtrafikanter och dåligt planerade cykelvägar ;)

Mycket beror ju på hur man beter sig. En tjoande scoutkår ger alla djur möjligheten att avlägsna sig istf att överraskas. Så, tysta baknav rekommenderas inte i vildsvinsskogar.
Det som förvånade mig var dels hur sent jag upptäckte dom (lägsta styrkan på lyssna hjälpte väl inte till där direkt) och att dom verkade så pass obrydda att jag kom farande. Dom samlades bara i diket på ena sidan och verkade inte alls vara speciellt rädd

också cyklat in i vildsvinsflock på landsväg. de flydde åt alla håll.

ser mycket uppgrävt efter dem i skogen, men aldrig råkat på någon där. tickandet från tune kong-navet kanske räcker för att de skall bli varse att man är på g?
Cyklade lite grus när mamma gris hann över vägen framför mig och väntade in eftersläntarna. Jag gjorde likadant tills jag såg kultingarna och bestämde mig för att vända om lite snabbare än jag kom ?
Kunde svära på att hon morrade(?)/grymtade hårt åt mig och tänkte att det var rätt beslut att vända om kvickt.
Lite skärrad efteråt blev det att trycka hem några björnpinglor så de får hört mig tidigare.
Vette f.. om de hjälper men iaf billigare än Tune nav ?

Rådjur är värre på landsväg, deras beteende att springa längs med och sen ut på vägen har fått mig att ta det lugnare vid utförskörning på natten.
I förra veckan var det ett tiotal varav en som sprang 10 meter framför cykeln dock i uppförsbacke.

Svin såg jag också men bara 3 som snabbt korsade vägen före Huskvarna strax efter midnatt. Sen ser man vildsvin på åkrarna men dom utgör ju ingen direkt fara.
Ju mindre väg nattetid desto försiktigare blir jag, trist när det finns många åkbackar man med fart bara rullat uppför.

Så för att sammanfatta så verkar de farligaste djuren i skogen vara (enligt happy och i väldigt oklar ordning)
Getingar, fästingar, kor, rådjur, björnar och någon nämnde nåt om scoutkårer.
Och så länge man inte skadar eller separerar små randiga vildsvin från större orandiga vildsvin så bör man klara sig oskadd hem.

Skämt å sido, tack för alla svar. Man ska väl vara lite på sin vakt men verkar som att man kan passera en flock vildsvin lite försiktigt utan oroa sig allt för mycket :)

Ska man prata om farliga djur så är björnen den absolut farligaste.
Enl olycksstatistiken skall det vara kor som skadar flest människor.

Rådjur är värre på landsväg, deras beteende att springa längs med och sen ut på vägen har fått mig att ta det lugnare vid utförskörning på natten.
Enl min erfarenhet är beteendet värre hos renar. Men där de är vanliga är det åtminstone glest bland cyklisterna

Så för att sammanfatta så verkar de farligaste djuren i skogen vara (enligt happy och i väldigt oklar ordning)
Getingar, fästingar, kor, rådjur, björnar och någon nämnde nåt om scoutkårer.
Och så länge man inte skadar eller separerar små randiga vildsvin från större orandiga vildsvin så bör man klara sig oskadd hem.

Skämt å sido, tack för alla svar. Man ska väl vara lite på sin vakt men verkar som att man kan passera en flock vildsvin lite försiktigt utan oroa sig allt för mycket :)

Nu glömmer du grävlingarna. De saknar banne mig trafikvett och har inga betänkligheter att hoppa in i framhjulet

Rådjur är värre på landsväg
Fördelen med rådjur, åtminstone som jag upplever det, är att jag ser deras ögon lååångt innan man kommer nära när man cyklar i mörker. Dom verkar märka en lite tidigare och tittar nyfiket på en. Igår mötte jag kanske 10 rådjur längs vägen och ingen av dom överraskade mig så som vildsvinen gjorde.
På dagen däremot har jag varit nära att krocka med rådjur som skuttar ut framför en på stigen.

Det som förvånade mig var dels hur sent jag upptäckte dom (lägsta styrkan på lyssna hjälpte väl inte till där direkt) och att dom verkade så pass obrydda att jag kom farande. Dom samlades bara i diket på ena sidan och verkade inte alls vara speciellt rädd
Det är också en fara. Vilda djur som börjar vänja sig med människor. Då uppstår också farliga situationer.

Mina närkontakter med djur har hittills inskränkt sig till hund och några råttor och dom senare är tämligen ofarliga. Lösspringande hundar däremot...
Det finns bara två sorters cyklister, dom som har kolliderat med en en hund och dom som ännu inte gjort det.
Ett totalförbud på GC-banor vore på sin plats

Jag har kolliderat med en ekorre. Den gick åt i min bromsskiva. Johrn klippte en älg. Den gick också åt, precis som Meridan.

Nu glömmer du grävlingarna. De saknar banne mig trafikvett och har inga betänkligheter att hoppa in i framhjulet
0C1D9075-B100-4704-9509-73EFC5FD4A5A.jpeg

Problemet med djur är ju att de är oberäkneliga. Mötte 3st grävlingar i hög fart. Hann få stopp några meter framför. 2st drog snabbt men den tredje började gå mot mig. Jag väntade inte för att ta reda på vad den ville.

Cyklade lite grus när mamma gris hann över vägen framför mig och väntade in eftersläntarna. Jag gjorde likadant tills jag såg kultingarna och bestämde mig för att vända om lite snabbare än jag kom ?
Kunde svära på att hon morrade(?)/grymtade hårt åt mig och tänkte att det var rätt beslut att vända om kvickt.
Lite skärrad efteråt blev det att trycka hem några björnpinglor så de får hört mig tidigare.
Vette f.. om de hjälper men iaf billigare än Tune nav ?

skaffade nyligen en sån här. väldigt lagom, vänligt och ej enerverande ljud som också går att stänga av. finns i två utgåvor varav den ena lätt flyttas mellan cyklarna.

en bra sidoanvändning är när man skall visa ny stig för några kamrater; det hörs var du är även om det blir en lucka.

.
CFA16C94-7661-48AC-AE6A-90C148BB1BCA.jpeg

Problemet med djur är ju att de är oberäkneliga. Mötte 3st grävlingar i hög fart. Hann få stopp några meter framför. 2st drog snabbt men den tredje började gå mot mig. Jag väntade inte för att ta reda på vad den ville.
Människan är ett djur. Dom bygger någon sorts barriärer rakt genom naturen av sten och ibland något svart hårt på toppen. Ibland när andra djur i lugnan ro promenerar runt i sin hemmiljö kommer det ett vuxet människodjur uppfluget på någon konstig metall- eller plastsak och flyger fram ovanpå det svarta hårda. Ibland lyser det om dom, ibland skramlar det och plingar. Helt plötsligt kör dom rakt in i sidan på de andra, intet ont anande djuren. Fullständigt oberäkneligt och livsfarligt!!

Tillbaka
Topp