Vildsvin. Hur försiktig bör man egentligen vara?
På väg hem från jobbet igår cyklade jag rätt in bland ca 10-15 vildsvin som stod i diket på båda sidor om vägen. Jag såg dom ganska sent (kl var väl 22 och det är en oupplyst landsväg) så hann inte bromsa ner och stanna på behörigt avstånd utan fick helt enkelt kryssa mellan dom medan dom sprang över så alla samlades på samma sida.
Detta fick mig att fundera lite, och välja att inte cykla ner i skogen just där som det var tänkt.
Det här såg ut att vara 3-4 fullvuxna och resten lite mindre men nästan vuxna vildsvin.
Man har ju fått höra att om man kör på ett med bilen så ska man passa sig för att gå ut och markera platsen då dom kan vara aggressiva.
Så hur försiktig bör man vara när man cyklar runt i skogen?
Ska man frukta för sitt liv om man rasar omkull av chocken när griseknoa hoppar fram på stigen, eller ska man stanna och klappa dom och bjuda på äpplen?
Detta fick mig att fundera lite, och välja att inte cykla ner i skogen just där som det var tänkt.
Det här såg ut att vara 3-4 fullvuxna och resten lite mindre men nästan vuxna vildsvin.
Man har ju fått höra att om man kör på ett med bilen så ska man passa sig för att gå ut och markera platsen då dom kan vara aggressiva.
Så hur försiktig bör man vara när man cyklar runt i skogen?
Ska man frukta för sitt liv om man rasar omkull av chocken när griseknoa hoppar fram på stigen, eller ska man stanna och klappa dom och bjuda på äpplen?